Surroundförstärkare med peq

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Surroundförstärkare med peq

Inläggav JonasB » 2018-10-06 18:23

Jag vet att Yamaha, i alla fall något dyrare, kör med manuell peq men om jag förstått rätt så är inte frekvensen helt "steglöst" valbar.

Bortsett från förstärkarna med Dirac, finns det andra som har peq (valbar frekvens och q-värde)?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav JonasB » 2018-10-06 18:35

Frågan kanske passar bättre i "generellt om hifi" men jag kan inte ta bort den :?

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav bootstrap » 2018-10-06 18:36

Letade själv för något år sedan. Det blev tyvärr en kort lista. Jag gav upp tidigt men jag har för mig en av Yamahas dyrare såg lovande ut.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=63624

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav JonasB » 2018-10-07 11:08

Konstigt, jag tycker efterfrågan borde vara stor.
Yamaha har lite större glapp mellen valbara frekvenser än önskat, tror jag.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav Tangband » 2018-10-07 17:07

JonasB skrev:Konstigt, jag tycker efterfrågan borde vara stor.
Yamaha har lite större glapp mellen valbara frekvenser än önskat, tror jag.


Efterfrågan är även stor bland de som kör helt aktivt, där är det en självklarhet med många Peq med variabelt q-värde. Kan rekommendera en minidsp samt ett slutsteg från thomann för en tusenlapp. Då har du alla möjligheter du vill ha , tom FIIR filter eftersom du gillar att optimera och har mätutrustning :)

Min erfarenhet är att det sällan blir jättebra att kombinera passiva delningsfilter med digitalteknik typ Peq eller eq- bättre köra digitalt hela vägen ( dvs även delningsfiltret ) . Eller hålla sig helt till det analoga.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav JonasB » 2018-10-07 18:46

Tangband skrev:Efterfrågan är även stor bland de som kör helt aktivt, där är det en självklarhet med många Peq med variabelt q-värde. Kan rekommendera en minidsp samt ett slutsteg från thomann för en tusenlapp. Då har du alla möjligheter du vill ha , tom FIIR filter eftersom du gillar att optimera och har mätutrustning :)

Min erfarenhet är att det sällan blir jättebra att kombinera passiva delningsfilter med digitalteknik typ Peq eller eq- bättre köra digitalt hela vägen ( dvs även delningsfiltret ) . Eller hålla sig helt till det analoga.


Jag har provat minidsp med slutsteg. När jag hade 0,9 volt vald på minidspn så distade det och när jag ändrade till 2 volt blev volymen alldeles för "låg". Behringer-stegen fick lov att fläkt-moddas men lät ändå för mycket plus att det brummade/susade i högtalarna.

Jag skulle gilla en enklare lösning utan extra kablar, strömförsörjning och utrustning som kan ställa till det.

Förstår inte riktigt. Menar du att högtalarna har passiva filter och övrig elektronik har aktiv?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav Tangband » 2018-10-07 20:34

Ojdå, ser att jag blandat ihop jonasB med Jonasby :oops:

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav JonasB » 2018-10-07 21:59

Tangband skrev:Ojdå, ser att jag blandat ihop jonasB med Jonasby :oops:


Haha, det är förståeligt :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav genstruktur » 2018-10-11 15:37

Jag har Yamaha rx-1020, den har bara fasta steg för peq, synd.

Verkar vara svårt att hitta någon vettigt tyvärr.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav Tangband » 2018-10-11 16:43

genstruktur skrev:Jag har Yamaha rx-1020, den har bara fasta steg för peq, synd.

Verkar vara svårt att hitta någon vettigt tyvärr.


Som sagt- vill man gå den heldigitala vägen även med digitala delningfilter så finns det oftast nästintill obegränsat med Peq -funktioner. Då kan man välja fritt både frekvens och q-värde. Jag skulle däremot inte rekommendera att blanda både digitalt och analogt. De bästa systemenen jag hört har varit endera heldigitala eller helanaloga ( analoga aktiva filter och ingen dsp )

Man riskerar väldigt lätt att få båda teknikernas nackdelar om man blandar. Digitala dsp-maskiner har oftast en inbyggt latency tid som blir längre ju mer funktioner man använder. Tillverkarna anger ibland ett värde men då är det oftast snabbast möjliga inställningar i dspn ( läs inga korrigeringar eller branta filter )

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav JonasB » 2018-10-22 21:03

Någon som vet vilka steg mellan ca 30 och 70 hz som går att justera på nyare Yamaha Aventage-serien?

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav Baltatzar » 2018-10-26 10:27

Inget direkt svar på frågeställningen som rör hemmabioreceivers men om man kan tänka sig försteg och separata slutsteg så har Emotiva MC-700 PEQ med valbara frekvenser och Q för ingreppen.

Jag har ett själv men har bara hunnit testa funtionen i menyerna då min anläggning är delvis nedpackad inför stundande flytt.

https://emotiva.com/products/mc-700

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav JonasB » 2018-10-26 21:12

Baltatzar skrev:Inget direkt svar på frågeställningen som rör hemmabioreceivers men om man kan tänka sig försteg och separata slutsteg så har Emotiva MC-700 PEQ med valbara frekvenser och Q för ingreppen.

Jag har ett själv men har bara hunnit testa funtionen i menyerna då min anläggning är delvis nedpackad inför stundande flytt.

https://emotiva.com/products/mc-700


Tack för tipset Baltatzar :D

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Surroundförstärkare med peq

Inläggav genstruktur » 2018-10-27 19:07

Baltatzar skrev:Inget direkt svar på frågeställningen som rör hemmabioreceivers men om man kan tänka sig försteg och separata slutsteg så har Emotiva MC-700 PEQ med valbara frekvenser och Q för ingreppen.

Jag har ett själv men har bara hunnit testa funtionen i menyerna då min anläggning är delvis nedpackad inför stundande flytt.

https://emotiva.com/products/mc-700


Intressant! Återkom gärna med hur det låter i övrigt samt hur handhavandet är :)


Including our latest generation Emo-Q automatic room correction and loudspeaker equalization system


Går det att stänga av auto eq och endast köra peq?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster