Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Inte nödvändigtvis, men de sitter ofta med ljudanläggningar som låter jättefint på gles musik men där ljudet fullständigt brakar ihop när det spelas betydligt tätare musik.
Många audiofiler tvingas därmed lyssna på en begränsad andel välinspelad men gles musik för att allt annat låter illa och grötigt.
goat76 skrev:Inte nödvändigtvis, men de sitter ofta med ljudanläggningar som låter jättefint på gles musik men där ljudet fullständigt brakar ihop när det spelas betydligt tätare musik.
Många audiofiler tvingas därmed lyssna på en begränsad andel välinspelad men gles musik för att allt annat låter illa och grötigt.
petersteindl skrev:Det är intressant att PK tränger sig på, även inom musik och musiksmak. Om saker inte kan kategoriseras som lagliga eller olagliga, etiska eller oetiska, gott eller ont eller som synd, så återstår ett slags PK för att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet på bekostnad av andras. Ett slags kollektivnarcissism. Det gäller klädval, semesterortsval, matval, musiksmak, idrottsval, favoritklubbsval etc.
I delar av världen räknas det som rätt att mörda och utrota människor på grund av exempelvis musiksmak eller klädval eller annat hittepåval enkom i syfte att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet där de som representerar olikt tänkande skall torteras och utrotas. Tiotals miljoner, ja hundratals miljoner människor slaktas, torteras, fängslas eller hålls i psykiskt och kroppsligt förtryck på grund av hittepå-PK. Är det verkligen det man vill förespråka och åstadkomma?
Jag har valt att spela låten Keith don’t go för ett hundratal personer under sommaren. Det är för investerare och andra ickehifimänniskor och undantagslöst alla har gillat musiken och njutit av ljudupplevelsen, en upplevelse ingen tidigare haft. Ingen av dessa hade hört musiken förut eller ens hört talas om artisten eller hört sådant ljud eller ens kunnat fantisera om att sådant ljud finns. Låten är ett mästerverk och texten likaså och jag är glad för att det finns inspelningar som ljudmässigt är så pass fulländade att de som hör den kan få en bra musikupplevelse. Den skapar intresse för det ljudfenomen som precis upplevts. Är det så här musik kan förmedlas?! Så är kommentarerna. Skivan är dessutom en liveupptagning. Jag spelar även opera, orkestermusik, jazz eller annat och normalt sett väljer jag låtar efter stundens ingivelse. Jag agerar DJ med publik och använder musik och ljudupplevelse för att bygga en stämning, den stämning som förmedlas av musikerna. Det jag väljer är inte enbart muzak eller hissmusik eller ordnat ljud som bryter en tystnad, en tystnad som för många upplevs med ångest.
Människan är invand/invaggad i ett ljudmiljöförstört samhälle där tystnad och naturljud skapar oro i människors själar. Musikkulinariska upplevelser tillhör en svunnen tid och de som gillar detta hånas öppet av sina egna genom det som kan tyckas vara små oskyldiga skämt, men redan där har ju värderingar slagit rot som skall rättfärdiggöra det roliga i det till synes oskyldiga lilla skämtet. Vad finns under ytan? Är skämtaren en bättre varelse?
Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.
Det är inte ens roligt utan enkom förfärligt. Arma människosläkte som förleds av PK-profeter och PK-präster som trummar ut och sprider helt människofrånvända åsikter i nuvarande tidsordning då PK-lagar sätts. Är det ingen som förstår segregationens principer? Om man förstår, varför fortsätta sprida, om än på ett tillsynes harmlöst sätt. Men det är så segregation börjar. Tankar föds där man tilldelar saker värden enligt egna värdenormer, uttalas i ord och därefter verkställs i handling. Så skapas likasinnade grupperingar och utanförskap hos de icke initierade. Är det verkligen så vi vill skapa livsbetingelser för oss själva och för varandra?
Mvh
Peter
Max_Headroom skrev:Delvis, ja. Men folk har gasnka dålig musiksmak generellt. Det kan faktiskt vara så att en och annan audiofil har halkat in på lite bättre musik via välljudet, men då mer av misstag än något annat.
Men, det är ju så att mången audiofil spalr musik med bra ispelningar, eller sådant man tror är bra inspelningar (vet ett exempel på en skiva som användes som deom för att visa på "bra dynamik", en skiva som nästan helt saknar dynamik. Demo-snubben hade uppenbarlingen inte en aning om hur en inspelning med bra dynamik låter). Alltså, man lyssnar på hur bra det låter, inte på musiken. Och ibland (ofta?) kanske man inte ens tycker att muzaken är speciellt bra. Men fint och imponerande låter det... Du kommer inte att få speciellt många att erkänna att det är på det här sättet, men det är det.
Zeeall skrev:petersteindl skrev:Det är intressant att PK tränger sig på, även inom musik och musiksmak. Om saker inte kan kategoriseras som lagliga eller olagliga, etiska eller oetiska, gott eller ont eller som synd, så återstår ett slags PK för att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet på bekostnad av andras. Ett slags kollektivnarcissism. Det gäller klädval, semesterortsval, matval, musiksmak, idrottsval, favoritklubbsval etc.
I delar av världen räknas det som rätt att mörda och utrota människor på grund av exempelvis musiksmak eller klädval eller annat hittepåval enkom i syfte att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet där de som representerar olikt tänkande skall torteras och utrotas. Tiotals miljoner, ja hundratals miljoner människor slaktas, torteras, fängslas eller hålls i psykiskt och kroppsligt förtryck på grund av hittepå-PK. Är det verkligen det man vill förespråka och åstadkomma?
Jag har valt att spela låten Keith don’t go för ett hundratal personer under sommaren. Det är för investerare och andra ickehifimänniskor och undantagslöst alla har gillat musiken och njutit av ljudupplevelsen, en upplevelse ingen tidigare haft. Ingen av dessa hade hört musiken förut eller ens hört talas om artisten eller hört sådant ljud eller ens kunnat fantisera om att sådant ljud finns. Låten är ett mästerverk och texten likaså och jag är glad för att det finns inspelningar som ljudmässigt är så pass fulländade att de som hör den kan få en bra musikupplevelse. Den skapar intresse för det ljudfenomen som precis upplevts. Är det så här musik kan förmedlas?! Så är kommentarerna. Skivan är dessutom en liveupptagning. Jag spelar även opera, orkestermusik, jazz eller annat och normalt sett väljer jag låtar efter stundens ingivelse. Jag agerar DJ med publik och använder musik och ljudupplevelse för att bygga en stämning, den stämning som förmedlas av musikerna. Det jag väljer är inte enbart muzak eller hissmusik eller ordnat ljud som bryter en tystnad, en tystnad som för många upplevs med ångest.
Människan är invand/invaggad i ett ljudmiljöförstört samhälle där tystnad och naturljud skapar oro i människors själar. Musikkulinariska upplevelser tillhör en svunnen tid och de som gillar detta hånas öppet av sina egna genom det som kan tyckas vara små oskyldiga skämt, men redan där har ju värderingar slagit rot som skall rättfärdiggöra det roliga i det till synes oskyldiga lilla skämtet. Vad finns under ytan? Är skämtaren en bättre varelse?
Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.
Det är inte ens roligt utan enkom förfärligt. Arma människosläkte som förleds av PK-profeter och PK-präster som trummar ut och sprider helt människofrånvända åsikter i nuvarande tidsordning då PK-lagar sätts. Är det ingen som förstår segregationens principer? Om man förstår, varför fortsätta sprida, om än på ett tillsynes harmlöst sätt. Men det är så segregation börjar. Tankar föds där man tilldelar saker värden enligt egna värdenormer, uttalas i ord och därefter verkställs i handling. Så skapas likasinnade grupperingar och utanförskap hos de icke initierade. Är det verkligen så vi vill skapa livsbetingelser för oss själva och för varandra?
Mvh
Peter
Lugn nu... Det är en skämtbild om att det spelas väldigt enformig musik på hifimässor... Och eventuellt hemma.
petersteindl skrev:Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.
Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.
Stereophile skrev:...and that perfect summertime track, "O Helga Natt" (O Holy Night), from Proprius Records' Cantate Domino.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.
Hm, hänger inte med. Det är väl inget fel med bra inspelningar? Problemet är att riktigt bra inspelningar låter bra på nästan vilken anläggning som helst. I det här fallet kan man verkligen prata "Linn-språk" dvs Source First. En riktigt bra anläggning enligt samma synsätt låter också ljudmässigt bra, dvs en trombon låter som i verkligheten och så vidare. Men hur beskriver man att en anläggning, eller enskild apparat, ställer till musiken så det blir kaos? Kan man då tänka sig att man kan offra lite av detaljåtergivningen om man istället får mer ordning och reda i musiken?
Till exempel, jag tog med mig min cd-spelare till en kamrat och jämförde denna med hans lika dyra Sony-spelare. Våra spelare lät extremt lika rent ljudmässigt. Men när vi lyssnade på en gammal jazz-platta, där vi började med min spelare, så var det en väsensskillnad i hur vi uppfattade musiken. Min kamrat hörde inte alls skillnaden för han lyssnade efter ljudet, medan jag som inte är så jätteintresserad av denna musik mest lyssnade efter "kan jag tänka mig lyssna på denna musik?". Och det var en stor skillnad i hur man (jag) uppfattade musiken.
Vad jag vill ha sagt är att om man bara lyssnar efter "ljudet" så kan man gå miste efter andra aspekter i musiken. Det handlar inte om att se dem som lyssnar efter hur triangeln låter som dumma, snarare att man kanske lyssnar efter andra kvaliteter. Alla blir saliga på sin tro, sas.
Återigen, det handlar inte om att fördöma bra inspelningar utan snarare att plocka ur det bästa ur mindre bra inspelningar!
/ B
Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.
Bill50x skrev:Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.
Absolut. Jag tycker direkt illa om vissa musikstilar men anser att de som gillar denna är i sin fulla rätt. Att man sedan skojar om saken får entusiasterna till denna musik ta. Mycken av den musik jag gillar går knappast hem i stugorna så jag är ganska van med kritik och sura kommentarer
Med tilltagande ålder har jag dock blivit mer flexibel så kanske det rent allmänt är en tidsfråga?
/ B
petersteindl skrev:Det där är tumregler som jag inte ställer upp på. Dessutom inser jag inte problemet. Det du säger är att om alla inspelningar vore bra så skulle nästan vilka anläggningar som helst låta bra på alla inspelningar. Sedan kallar du det för ett problem. Jag ser det i så fall snarast som en lösning där problemen inte längre finns. Men tyvärr ser jag inte att verkligheten fungerar så.
Ofta får jag en känsla av att Linnanhängare lyssnar så intensivt efter "musiken" att musiken går förlorad. För mig är det en totalupplevelse som egentligen endast uppnås då man varken lyssnar efter musiken eller på ljudet. Det uppstår en känsla inombords. Den går förlorad om jag lyssnar på ljudet eller efter musiken.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Det där är tumregler som jag inte ställer upp på. Dessutom inser jag inte problemet. Det du säger är att om alla inspelningar vore bra så skulle nästan vilka anläggningar som helst låta bra på alla inspelningar. Sedan kallar du det för ett problem. Jag ser det i så fall snarast som en lösning där problemen inte längre finns. Men tyvärr ser jag inte att verkligheten fungerar så.
Ofta får jag en känsla av att Linnanhängare lyssnar så intensivt efter "musiken" att musiken går förlorad. För mig är det en totalupplevelse som egentligen endast uppnås då man varken lyssnar efter musiken eller på ljudet. Det uppstår en känsla inombords. Den går förlorad om jag lyssnar på ljudet eller efter musiken.
Om alla inspelningar vore riktigt bra skulle kraven på anläggningar vara mycket mindre, ja. En riktigt bra inspelning låter ju bra i en köksradio (lätt överdrift, men...).
Men, "låter bra" är en mycket relativ åsikt. Det handlar mycket om vilka kompromisser man är villig att göra. En hög brusnivå (knappast aktuellt idag, bara för diskussionen) är ett problem på gles körmusik men knappast på metal doom. Så mycket är ju avhängigt vilken musik man lyssnar på. Och vilka tillkortakommanden man är villig att acceptera. Och nej, jag ser inte bra inspelningar som ett problem, bara när de används för utvärderingar av anläggningar (eller del därav).
Sitter och lyssnar på Gejoma's "Saleya"* just nu och den låter fantastiskt engagerande i mina datorhögtalare. Rent ljudmässigt sämre än i min anläggning men mer engagerande. Så vilken anläggning är "bäst"?
/ B
*En skiva som är inspelad analogt, mixad och mastrad analogt och utgiven på vinyl. Och som jag har rippat till flac så jag kan spela den i min dator och via strömmare till anläggningen när jag inte orkar "vinylspela".
Bill50x skrev:Sitter och lyssnar på Gejoma's "Saleya"* just nu och den låter fantastiskt engagerande i mina datorhögtalare. Rent ljudmässigt sämre än i min anläggning men mer engagerande. Så vilken anläggning är "bäst"?
/ B
*En skiva som är inspelad analogt, mixad och mastrad analogt och utgiven på vinyl. Och som jag har rippat till flac så jag kan spela den i min dator och via strömmare till anläggningen när jag inte orkar "vinylspela".
RogerGustavsson skrev:Fast den finns väl även digitalt? https://www.discogs.com/Gejoma-Saleya/release/11181825
Ligger också på Tidal/Spotify. Vi har nog olika smak, den inspelningen är för mig väl tillbakalutad och slätstruken.
petersteindl skrev:Stereophile skrev:...and that perfect summertime track, "O Helga Natt" (O Holy Night), from Proprius Records' Cantate Domino.
Den låten har jag demat ofta på mässor. Tack Bertil Alving. Jag använder ofta Bertil Alvings inspelningar. Bertil finns på forumet men inte så ofta numera. Jag har även haft förmånen att höra många av hans masterband.
Med vänlig hälsning
Peter
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Sitter och lyssnar på Gejoma's "Saleya"* just nu och den låter fantastiskt engagerande i mina datorhögtalare. Rent ljudmässigt sämre än i min anläggning men mer engagerande. Så vilken anläggning är "bäst"?
/ B
*En skiva som är inspelad analogt, mixad och mastrad analogt och utgiven på vinyl. Och som jag har rippat till flac så jag kan spela den i min dator och via strömmare till anläggningen när jag inte orkar "vinylspela".
Fast den finns väl även digitalt? https://www.discogs.com/Gejoma-Saleya/release/11181825
Ligger också på Tidal/Spotify. Vi har nog olika smak, den inspelningen är för mig väl tillbakalutad och slätstruken.
Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 4 gäster