Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav gopnik » 2018-10-09 21:30

Så kan man också retirera. Lite lätt Trumpskt. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Kronkan » 2018-10-09 21:32

Nu tjänar väl kändiskockarna stora pengar på sitt varumärke(immatriella rättigheten.

De säljer vin, såser, köksredskap, kokböcker, tv-framträdande o s v''

Gamle Mannerströms koncernbolag (0 antställda) tjänade ca 4 milj kr förra året. Lista produkterna som bär hans varumärke är mycket lång. Bara köksredskapen är nästan 100 och mängder med böcker och sådant här 8O

Bild

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-10-09 21:33

dewpo skrev:Varför får jag låna böcker på e-Biblioteket, Men inte annan kultur?
Vem bestämmer vad för information som skall vara tillgänglig för de sämre ekonomiskt bemedlade?

7CB480FF-A3F7-4CBF-BAD4-0581CE1C5C6D.jpeg


Nej, Jag tycker på det hela taget ägande rätt till information är något otrevligt :evil:
I kontrast med ägande rätten till materiella ting som är ett nödvändigt ont :twisted:


Numera kan man låna alltmer "TV-spel" https://bibliotekuppsala.se/web/arena/tvspel
Verktyg exv https://dvbib.se/sv/news/l%C3%A5na-verk ... iblioteket
och Filmer oxå Viddla/Cineasterna (Filmer är dessutom online, streamas) och Fördomar Eller rättare lämna en sådan mhja levande bok. Fröer och Grönsaker
Senast redigerad av ChristianAndersson 2018-10-09 21:49, redigerad totalt 2 gånger.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav E » 2018-10-09 21:34

Säljer han ingen slickepott? 8)

Att immaterialrätt har att göra med vad man har i maträtter, det förstår man väl utan att behöva sätta sig in djupare i ämnet.

Apropå vad man lägger på tallriken eller i släden.

Tänk om pizza vore pizza och glass vore glass ...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2018-10-09 21:40

Nej, recept och instruktioner för hur mat lagas omfattas inte av gällande immaterialrätt.
Däremot kan en kokbok nå sådan verkshöjd att innehållet omfattas, men det betyder ingalunda att recepten som sådana gör det.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav E » 2018-10-09 21:43

8)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav gopnik » 2018-10-09 21:50

Kronkan skrev:Nu tjänar väl kändiskockarna stora pengar på sitt varumärke(immatriella rättigheten.

De säljer vin, såser, köksredskap, kokböcker, tv-framträdande o s v

Mm, och vilka delar av det där omfattas av de olika skydden? Såserna och vinerna gör inte det. Kökböckerna gör det bara till del, då recept och listor är uttryckligen undantagna. Själva innehållet alltså. Den "konstnärliga" formen har ett nästan allomfattande skydd, men själva köttet i grytan har absolut inget. 8O Köksredskapen omfattas i förekommande fall av mönsterskydd. Hans TV-serier skyddas som färdig produkt i en oändlighet, men rätten till "Mannerströms" program ägs av TV-bolaget och inte herr Mannerström.

Jag påstår inte att ett litet fåtal inte tjänar stora pengar på sitt varumärke vid sidan av sin kärnverksamhet. Jag påpekade att de i sin (ibland tidigare) kärnverksamhet nästan aldrig haft ett skydd som ens liknar det en simpel krönikör på valfri kvällstidning har för sina textspyor. Trots att det satsas enorma summor pengar, tid och faktiskt jobb i att ta fram den produkt som till slut kanske gör dem så berömda att de utan att lyfta ett finger kan tjäna miljoner på immaterialrätt snarare än en verklig produkt.
Trots att branschen är en jätteindustri som jag vågar påstå sysselsätter fler och skapar större värden än upphovsrättsindustrin.

Vi har en upphovsrättsindustri framför allt, och en patentindustri till mindre del, som fullständigt löpt amok. Det finns inte längre några proportioner mellan nytta för den enskilda och nytta för det allmänna. Eller mellan konsumenträttsinskränkningar och storbolagsmakt. Vi har en upphovsrätt i akut behov av genomgripande omdaning, och ett patentsystem som behöver reformeras. De är inte alls heliga, och - särskilt i sin nuvarande form - verkligen inte en förutsättning för kapitalism. Inte heller historiskt. Minns hur Hollywood och Tin Pan Alley föddes.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Kronkan » 2018-10-09 21:50

E skrev:Säljer han ingen slickepott? 8)

Att immaterialrätt har att göra med vad man har i maträtter, det förstår man väl utan att behöva sätta sig in djupare i ämnet.

Apropå vad man lägger på tallriken eller i släden.

Tänk om pizza vore pizza och glass vore glass ...

Mvh E*


Du får hålla till godo med James Olivers variant

Bild

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav dewpo » 2018-10-09 21:57

Morello skrev:Nej, recept och instruktioner för hur mat lagas omfattas inte av gällande immaterialrätt.
Däremot kan en kokbok nå sådan verkshöjd att innehållet omfattas, men det betyder ingalunda att recepten som sådana gör det.


Där i har du helt rätt, Receptet på en rätt anses aldrig ha nått verkshöjd hur gudomligt rätten än smakar.
En tillbringare som det inte ens går att hälla ur däremot, Den kan anses ha verkshöjd om den är designad av rätt person.
Världen gör sina val :roll:
Det är tur att vi har yttrandefrihet så man har rätt att ifrågasätta dom :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Kronkan » 2018-10-10 08:56

gopnik skrev:
Kronkan skrev:Nu tjänar väl kändiskockarna stora pengar på sitt varumärke(immatriella rättigheten.

De säljer vin, såser, köksredskap, kokböcker, tv-framträdande o s v

Mm, och vilka delar av det där omfattas av de olika skydden? Såserna och vinerna gör inte det. Kökböckerna gör det bara till del, då recept och listor är uttryckligen undantagna. Själva innehållet alltså. Den "konstnärliga" formen har ett nästan allomfattande skydd, men själva köttet i grytan har absolut inget. 8O Köksredskapen omfattas i förekommande fall av mönsterskydd. Hans TV-serier skyddas som färdig produkt i en oändlighet, men rätten till "Mannerströms" program ägs av TV-bolaget och inte herr Mannerström.

Jag påstår inte att ett litet fåtal inte tjänar stora pengar på sitt varumärke vid sidan av sin kärnverksamhet. Jag påpekade att de i sin (ibland tidigare) kärnverksamhet nästan aldrig haft ett skydd som ens liknar det en simpel krönikör på valfri kvällstidning har för sina textspyor. Trots att det satsas enorma summor pengar, tid och faktiskt jobb i att ta fram den produkt som till slut kanske gör dem så berömda att de utan att lyfta ett finger kan tjäna miljoner på immaterialrätt snarare än en verklig produkt.
Trots att branschen är en jätteindustri som jag vågar påstå sysselsätter fler och skapar större värden än upphovsrättsindustrin.

Vi har en upphovsrättsindustri framför allt, och en patentindustri till mindre del, som fullständigt löpt amok. Det finns inte längre några proportioner mellan nytta för den enskilda och nytta för det allmänna. Eller mellan konsumenträttsinskränkningar och storbolagsmakt. Vi har en upphovsrätt i akut behov av genomgripande omdaning, och ett patentsystem som behöver reformeras. De är inte alls heliga, och - särskilt i sin nuvarande form - verkligen inte en förutsättning för kapitalism. Inte heller historiskt. Minns hur Hollywood och Tin Pan Alley föddes.


Mannerström har antagligen royalty på sända Tv-program. Avtalet för skådespelare m m har detta.

Det är otroligt vanligt med snarlik design där stora kedjor så att säga .......
Bild

Jag är osäker om Morellos förklaring av syftet med immateriell rätt där varumärkesskydd ingår är den helt rätta. Det är klart att det vi anser vara en fungerande marknad är en marknad där den skapande individen ryms och kan få ersättning. Annars komer vi få mindre antal personer som kan arbeta i vissa yrkesområden. Men kapitalismen i sig känner ju inga gränser. Den kopierar vilt, den vill inte ha royalty o s v. Så att vi har immaterilrätt är väl ett skydd för individen som skapade/uppfann/arbetade sig till ett varumärke o s v.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav petersteindl » 2018-10-10 11:46

Vad är immaterialrätt? En advokat kan vara expert på immaterialrätt. Om man menar den svenska översättningen på Intellectual Property IP så är det på svenska immateriell egendom. Det innefattar Copyright, Patent, Mönsterskydd och Trademark d v s varumärke som man äger genom registrering eller anser sig ha ensamrätt på om det anses som etablerat varumärke inom en eller flera produktgrupper på en eller flera marknader. Det ingår som Tillgångar i en Balansomslutning. Det har således ett värde.

Det är rätt att recept inte går att lagligen skydda, men kan ibland ha ett stort immateriellt värde. Coca-Colas recept är väl ett typexempel.

Det bör dock inte förväxlas med ett Know-How som personer kan anses ha. En kock kan ha ett stort Know-How inom sitt kompetensområde som kan utnyttjas inom närliggande områden t.ex. om en känd kock säljer köksredskap eller om kända musiker säljer hörlurar eller högtalare eller annan konsumentelektronik som har med ljudåtergivning att göra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Kronkan » 2018-10-10 13:47

Vet inte hur korrekt säga detta.

Immateriellrätt kan uppstå på olika sätt och inte enbart genom lag.
Skådespelare kan ha royalty vid exempelvis när repriser sänds och då genom avtal.

Vissa mat/dryck är ursprungsskyddad med varumärkesskydd typ halomi och champagne. Men det är väl då lag.

Genom att hemlighålla recept kan ju exempelvis en dryck få längre skydd än om det var offentligt via patent.

Läkemedel kan vara skyddade. Men numera även gener i en växtsort.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav petersteindl » 2018-10-10 15:01

Kronkan skrev:Vet inte hur korrekt säga detta.

Immateriellrätt kan uppstå på olika sätt och inte enbart genom lag.
Skådespelare kan ha royalty vid exempelvis när repriser sänds och då genom avtal.

Vissa mat/dryck är ursprungsskyddad med varumärkesskydd typ halomi och champagne. Men det är väl då lag.

Genom att hemlighålla recept kan ju exempelvis en dryck få längre skydd än om det var offentligt via patent.

Läkemedel kan vara skyddade. Men numera även gener i en växtsort.


Finns det avtal så är det lagenligt stadgat. Avtal skrivs ofta/bäst av advokater. Brott mot avtal avgörs i domstol eller av tredje part. Royaltybaserade avtal kan bokföras som tillgång i balansräkning och kan belånas eller säljas vidare om det står så i avtalet eller om det inte står någon invändning därom. Det kan i royaltyavtalet vara begränsat vad man får göra i avtalet. Idka konkurrerande verksamhet kan också lagstadgas att man inte får göra.

Haloumi och Champagne är så inarbetade varumärken att konsument förknippar Champagne med något specifikt. Sedan har man lagstiftat om detta.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav MorganM » 2018-10-10 15:07

Jag tror cd skivan inte får någon kullt status.Den dör ut när våran generation gör det.För dagens ungdomar vet knappt vad en cd skiva är (förutom min son).
Själv tycker jag om mediet.Smidigt format,bra ljud vid rätt mastrat,och fortfarande ganska lätt att hitta mycket begagnat.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav jansch » 2018-10-10 16:58

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:Vet inte hur korrekt säga detta.

Immateriellrätt kan uppstå på olika sätt och inte enbart genom lag.
Skådespelare kan ha royalty vid exempelvis när repriser sänds och då genom avtal.

Vissa mat/dryck är ursprungsskyddad med varumärkesskydd typ halomi och champagne. Men det är väl då lag.

Genom att hemlighålla recept kan ju exempelvis en dryck få längre skydd än om det var offentligt via patent.

Läkemedel kan vara skyddade. Men numera även gener i en växtsort.


Finns det avtal så är det lagenligt stadgat. Avtal skrivs ofta/bäst av advokater. Brott mot avtal avgörs i domstol eller av tredje part. Royaltybaserade avtal kan bokföras som tillgång i balansräkning och kan belånas eller säljas vidare om det står så i avtalet eller om det inte står någon invändning därom. Det kan i royaltyavtalet vara begränsat vad man får göra i avtalet. Idka konkurrerande verksamhet kan också lagstadgas att man inte får göra.

Haloumi och Champagne är så inarbetade varumärken att konsument förknippar Champagne med något specifikt. Sedan har man lagstiftat om detta.

Med vänlig hälsning
Peter


Man tänker kanske inte alltid på att man kan ibland "skriva bort" en lag eller delar av en lag.
D v s ibland gäller ett avtal före en lag (del av lag) och ibland gäller lagen oavsett vad som står i avtalet. För t.ex. konsumenttjänst lagen i kombination med avtal gäller ofta både och. Intressant är ju: "Bra att jag fick ett kvitto där det framgår att jag har 12 månaders garanti"......hm.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Kronkan » 2018-10-10 17:14

Vad jag menar med avtal kan exemplifieras med Teaterförbundets avtal i samband med produktion av Tv och film. Där finns det med text om royalty.

https://teaterforbundet.se/wp-content/u ... -Video.pdf

Någon speglande lag kring detta känner jag inte till. Men skådespelarnas m fl yrkesgruppers rättigheter regleras här med kollektivavtal.


§ 44 ROYALTY
Mom 1
Följande yrkeskategorier omfattas av ersättningarna enligt denna paragraf.
Regissörer
Koreografer
Scenografer
A-fotografer
Kostymdesigner
Skådespelare
Sångare
Dansare
Artister
Animatörer

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-10-10 21:52

MorganM skrev:Jag tror cd skivan inte får någon kullt status.Den dör ut när våran generation gör det.För dagens ungdomar vet knappt vad en cd skiva är (förutom min son).
Själv tycker jag om mediet.Smidigt format,bra ljud vid rätt mastrat,och fortfarande ganska lätt att hitta mycket begagnat.

Ja, kanske. Jag trodde i och för sig inte att gamla TV-spel skulle bli snordyrt och jättepoppis. För några år sedan var de inte värda mycket och ville man spela gamla klassiker gick det bra att emulera dem. Kolla priserna på en del spel till NES på Tradera. Jisses. :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-11 08:13

mx skrev:
MorganM skrev:Jag tror cd skivan inte får någon kullt status.Den dör ut när våran generation gör det.För dagens ungdomar vet knappt vad en cd skiva är (förutom min son).
Själv tycker jag om mediet.Smidigt format,bra ljud vid rätt mastrat,och fortfarande ganska lätt att hitta mycket begagnat.


Ja, kanske. Jag trodde i och för sig inte att gamla TV-spel skulle bli snordyrt och jättepoppis. För några år sedan var de inte värda mycket och ville man spela gamla klassiker gick det bra att emulera dem. Kolla priserna på en del spel till NES på Tradera. Jisses. :o


Det mesta som försvinner mer eller mindre får en viss kultstatus med tiden. När CD börjar bli sällsynt, tror jag nog priserna på det som finns kvar kan öka. Så har det varit med i stort sett allt efter en tid.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Harryup » 2018-10-11 13:28

Vinyl gör en skillnad i ljud (vare sig man gillar det eller inte) har kultstatus ifrån t.ex. discon etc. och en del gillar proceduren att spela av skivan och en del gillar sättet att lyssna på med ofta en sida i taget minst. Andra gillar att bläddra igenom en hylla med lättlästa ryggar på konvoluten.

Själva CD-skivan kräver en på sikt oreparabel mekanik så det är bara strul att spela av i framtiden. Tror lite bättre CD-spelare ansatts hårt av vikande försäljning då t.ex. Oppo slutar med spelare som tar "alla" skivor och dom lär ju haft en ganska stor del av återstående marknad.

Så nä, kvar blir vinyl och molnet.
/Harryup

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Headfi » 2018-10-11 15:08

Harryup skrev:
Headfi skrev:
Jag finner det fascinerande att det finns konsumenter som på fullaste allvar sitter och försvarar bolagens "rättigheter" inklusive rätten att "välja kunder" (bryta mot standarder/skapa proprietära lösningar som kräver väldigt specifik hård/mjukvara) samt rätten att faktiskt utveckla proprietärt DRM-skräp.


Alternativet är en ekonomi av gammalt ryskt snitt. Vi lever i en marknadsekonomi och valfrihet gäller för alla om man inte bryter lagar.
Alla firmor måste kunna få välja kunder och privatpersoner har frihet att inte välja en viss leverantör.

/Harryup


Du verkar verkligen gilla proprietär teknologi?

Firmorna får välja kunder på annat sätt än genom att bryta mot standarder. Det innebär inte planekonomi heller, vi har t.ex standardiserad elförsörjning (240 V) utan att planekonomin införts.

CDn är standard och ingen planekonomi har uppstått p.g.a att album utgivna av Universal kan spelas av med samma apparat som dito från Time Warner/Warner Music.

Standardisering i fallet film och musik innebär att industrin tar fram ett format för distribution av innehåll på samma vis som man gjort för fysiska media. Om du tror att detta har med "planekonomi" att göra får du allt läsa på om vad sådan innebär...

Vad du förespråkar är något som närmast liknar anarki, d.v.s varje tjänsteleverantör skall ha en proprietär lösning för distributionen och därmed ha fullständigt oinskränkt makt över kundens utrustning...

Det finns helt enkelt inga fördelar med 25 inkompatibla lösningar för att leverera strömmad film och musik på samma vis som 25 olika format för musik på optisk skiva hade varit fördelaktigt. Att ha ETT standardiserat format för streaming innebär att kunden köper EN apparat och sedan bara fungerar det. Bolagen får "välja kunder" på annat sätt, t.ex genom utbud och annat.

Jag finner det fascinerande med folk som tror att standardisering av format etc är "planekonomi" och att "marknadsekonomi" på något magiskt vis kräver proprietära lösningar. Då måste datorindustrin vara väldigt planekonomisk med tanke på att t.ex USB och Intel x86 är närmast allenarådande, för att inte tala om Windows. Android måste också vara rena planekonomin eftersom många tillverkare använder systemet.

Flygindustrin är också extremt planekonomisk eftersom det finns standarder för kompatibiliteten mellan farkosten och infrastrukturen samtidigt som samma motortyp kan sitta i flera olika tillverkares produkter. Eftersom det tydligen blir "planekonomi" enligt Harryup när standarder införs eller efterfrågas får vi då lugnt konstatera att det systemet tydligen är väldigt vanligt i diverse industrier.

CDn är en standard och man kan verkligen inte hävda att musikindustrin lidit av att den funnits. Jag vågar tvärtom påstå att nämnda industri stärks av att det funnits standarder för skivor (även LP etc) eftersom det givit effektiva distributionsplattformar och enkelhet för konsumenter.

Edit: Att standarder är "planekonomi" är något av det mest hysteriska resonemang jag stött på i ett forum. Då är nästan Shaktistenarna mer normala i jämförelse...

Anledningen till att man tar fram en standard är av det enkla skälet att det underlättar för alla parter OCH får saker att fungera utan att man behöver uppfinna hjulet om och om igen. Det är onekligen enklare att t.ex spela in musiken och distribuera på CD eller som FLAC jämfört med ett proprietärt format som kräver att man utvecklar en egen klient etc etc etc. Det är lika korkat som om varje skivbolag skulle behöva utveckla egna CD-spelare istället för att "bara" använda standarder för distribution.

Förövrigt är det väl också "planekonomi" att använda PDF istället för att ha sisådär 100 olika inkompatibla format, ett för varje större förlag.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Harryup » 2018-10-11 19:29

Det finns standardiserade filformat men det finns igen standard man måste följa om man vill få folk att köra strömmande film.
Att tvinga företag följa öppna standarder kan däremot leda till att man kanske inte kommer kunna ta betalt för sina tjänster på ett kontrollerat sätt.
Det finns ingen anledning på grund av t.ex. säkerhet att standardisera något som det finns inom sjukvård, flyg, järnvägar, bilar etc.
Så jag tycker fortfarande att man inte kan tvinga företag att anpassa sig till varandra eller till generation gratis när det gäller streaming.
Visst vore det trevligt att man inifrån en spelare kan välja filmer där man lagt ihop alla leverantörer man prenummererar på och Apple har väl gjort ett försök med sin AppleTV där man har en har en app som heter TV som visar blandade filmer ifrån sina appar. Att anpassa sig till de mest datorkunniga leder inte till mindre support.

/Harryup

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav CODY » 2018-10-11 23:15

Kronkan skrev:Vad jag menar med avtal kan exemplifieras med Teaterförbundets avtal i samband med produktion av Tv och film. Där finns det med text om royalty.

https://teaterforbundet.se/wp-content/u ... -Video.pdf

Någon speglande lag kring detta känner jag inte till. Men skådespelarnas m fl yrkesgruppers rättigheter regleras här med kollektivavtal.


§ 44 ROYALTY
Mom 1
Följande yrkeskategorier omfattas av ersättningarna enligt denna paragraf.
Regissörer
Koreografer
Scenografer
A-fotografer
Kostymdesigner
Skådespelare
Sångare
Dansare
Artister
Animatörer


Utan den ensamrätt som uppstår för konstnärer (som de du räknar upp) av sig själv (eller snarare genom lag) finns det inget att avtala om. Det finns då inte någon ensamrätt som de kan upplåta eller överlåta mot ersättning, eller som t ex ett TV-bolag måste respektera. Själva UpphovRL är anledningen till att man alls kan avtala. Annars kunde arbetet helt enkelt knyckas.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Kronkan » 2018-10-13 09:12

ja/Nja.

I olika avtalsområden/sektorer ser det faktiskt olika ut.

Skillnaderna kan exempelvis vara vem som får ersättningen. Är det ägaren av verket eller är det skaparen eller de som uppför verket. Där är det stor skillnad på grund av skillnad på avtal.

Exempelvis:
https://www.musikerforbundet.se/bransch ... branschen/

Men det är skillnad hur olika intressenter ersätts exempelvis mellan ägare, skaparna och de som uppför.

Men visst är det så att upphovsrätten finns med som någon form grund. I avtal sÅ bryr man sig inte om verkshöjd.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav CODY » 2018-10-13 21:38

Jo men om det inte finns någon ensamrätt så finns det ju inget att överlåta. Då kunde vem som helst bara ta det.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Kronkan » 2018-10-13 22:51

Lag gäller över avtal men avtal kan vidga. Läs de avtal som jag länkat till.

Jag sätter nu streck i denna debatt.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Mats » 2018-10-14 01:06

Tekniskt, ekonomiskt, miljömässigt är CD:n död och kommer inte tillbaka. Ja nån liten revival kommer väl säkert när ungar fattar att 16/44 låter bättre än Spotify om man är lite mer kvalitetsmedveten än majoriteten. Sen fattar jag inte varför nördar som på detta forum babblar om Spotify när Tidal, Qobuz etc finns. Enda skälet att jaga CD idag - och då såklart för att rippa - är att få tag på bättre mastringar, slippa DRM, vattenstämplar och annan skit. Lite bättre info om versioner, mastringar mm kring hi res downloads behövs också.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mrGaskill » 2018-10-14 08:24

Men då borde LP vara jättedöd (som Jojje Wadenius sjöng om en kråka).
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav CODY » 2018-10-14 10:47

Kronkan skrev:Lag gäller över avtal men avtal kan vidga. Läs de avtal som jag länkat till.

Jag sätter nu streck i denna debatt.


Nej det har inte varit debatt utan du har fått information som du inte förstår.
Oh, by jingo!

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 12:10

goat76 skrev:
nigthdreamerssky skrev:Jaha ja... jag ser att några har lite hum om att det fanns bra CD skivor i början, men bara om man sållar bland utgivningarna!

När jag började gå över till CD skivor i slutet av 80-talet var det egentligen för att jag inte visste bättre när man tittar i backspegeln. Jag var själv trött på knastriga skivor som förekom bland en del begagnade exemplar jag köpte. En stor bov i dramat på den tiden var att folk tillförde knaster på sina vinyler med så kallat skivtvättmedel som man skulle putsa rent skivorna med. Man ser fortfarande spår på vissa begagnade vinyler idag att man använt sådant medel då det lämnade en flammig yta efter sig. På den tiden fanns ju inte heller sådana skivtvättar som man kan köpa idag.

Men för att återkomma till CD mediumet då. Jag läste då i Hifi & Music tror jag det var; att folk köpte US pressar för att få bättre ljud i CD skivorna.
(Om jag hade varit smart, så borde jag ju tänkt på det då gällande vinyler) Även vissa UK pressar hade bra ljud och i synnerhet de CD skivor som pressades utav skivbolaget Nimbus: De gjorde även mängder med klassiska återutgivningar. Man kan hitta deras signum Mastered by NIMBUS på innercirkeln ovansidan på skivorna; att masteringen blev så bra berodde på deras seriösa och gedigna kvalitetsarbete samt att masteringen gjordes på glasmastrar.

http://pinkfloydarchives.com/Discog/UK/ ... matrix.jpg

Apropå renässans på CD så tror jag faktiskt att det är på ingång genom att folk redan börjat leta bland äldre CD skivor för att slippa remastringar och det finns folk som letar CD skivor på jakt efter speciella mastringsmästare i de originalutgåvor som finns att tillgå.
Jag tror stenhårt på att folk kommer att upptäcka vissa bolags kvaliteter såsom Nimbus pressningar Mastered by NIMBUS och så är jakten och samlarvärdet igång. Har själv tänkt på att fortsätta leta tidiga CD pressningar typ US och vissa UK pressar samt i synnerhet NIMBUS pressningar.
Det var synd att jag sålde de skivor jag hade när jag var arbetslös på 90-talet, men jag trodde ännu på remastringars förträfflighet eftersom det blev lyckat med Led Zeppelin så...

Visst kan man köpa nya CD skivor som är remastrade och har bra ljud, men man får kolla vad som är vad!
För övrigt håller jag mig till vinylens värld i första hand numera.. 8)


Jag blev lite intresserad av det där med MASTERED BY NIMBUS så jag luskade lite i vad den texten på CD;n egentligen betyder då jag tycker det verkade lite konstigt.
Det betyder bara att CD;n är tillverkad av Nimbus, inte att de har mastrat den.

Här är informationen jag hittade på Steve Hoffman Forum:

LesPaul666 said:
If I call recall correctly, Nimbus is a UK company that used to manufacture classical LP's, and started manufacturing CD's in the '80's. I think they don't actually master them, they master the glass stampers, I would imagine.

bdiament svarar:
This is almost exactly right. (I say "almost" because the glass gets plated and *that* is used in the subsequent manufacturing step - not the glass itself.)
Technically, in the CD world, what folks like Steve and I do is referred to as "pre-mastering", the mastering being the cutting of the glass.

This is confusing, I know. In the same way, the original multitrack recording initially created in the studio is the "master", the final stereo mix is the "master" and the mastering engineer uses that to create (you guessed it) the "master", used by the replication facility when they (guess what) master the glass.

So, those discs that say "mastered by Nimbus" can be thought of as *manufactured by Nimbus*.
Unless of course, someone at Nimbus did the mastering too.
:D
http://forums.stevehoffman.tv/threads/m ... on.115143/

Om detta stämmer att dessa Nimbus CD ofta låter betydligt bättre än andra CD så innebär det att valet av pressningsfabrik har en stor avgörande betydelse för den slutgiltiga ljudkvaliten på en CD.

I så fall kan man konstatera att musik som bara släpps i nedladdat digitalt lossless format och aldrig fått ett CD släpp alltid har denna potential att låta precis så bra som Nimbus CD-pressar, eller ännu bättre eftersom en pressning då aldrig ens ägt rum. :)


Nimbus licensirerade även sin teknik till andra företag:

http://www.studio-nibble.com/cd/index.php?title=Nimbus

Nimbus is a UK-based Classical recording label that built a sideline manufacturing CDs during the mid-to-late 1980s. Their technologists developed proprietary techniques for creating glass CD masters, which they began licensing to other manufacturers in the 1990s. This expertise led to a significant role in the development of the DVD standard.

Many CDs have the text "MASTERED BY NIMBUS" in the matrix area of the disc's hub. In this context, "mastered" refers only to the creation of the physical glass master used to press the final CDs. The recordings themselves were likely prepared for physical mastering at other locations. It also does not imply a manufacturing location, as Nimbus's glass masters were sometimes sent to other plants for final pressing.

The last vestiges of Nimbus's pressing operations were absorbed by Thomson Multimedia in 2001.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-14 16:31

Nimbus är ofta bra men det finns också exempel på att skivor de har tillverkat (eller möjligen i förekommande fall mastrat) låter sämre (det vill säga nivåstarkare, ljusare och mindre dynamiskt) än andra utgåvor. USA-press är sällan att föredra framför europeiska skivor utom i några fall. BMG/RCA är nästan alltid bättre i Europa. USA-pressningar från WEA-gruppen och Sony är dock ofta identiska med de europeiska motsvarigheterna. Det gäller ofta även EMI/Capitol som dock generellt har processerat sina återutgivningar mer. Japan-press är nästan aldrig att föredra bortsett från de första Sony/CBS-plattorna och några andra.

Se där några observationer som dessvärre inte förslår särskilt långt. Den som är riktigt intresserad måste, för att vara på säkra sidan, köpa dubbla eller trippla utgåvor (ibland ännu fler) och jämföra medelst lyssning och mätning. Viss hjälp fås av objektiva data på olika sajter men de begränsar sig ofta till topp- och medelvärde. Där har MasVis, som tittar på filerna från en rad perspektiv, en enorm fördel. Dock säger inte heller MasVis allt.

Det är nästan undantagslöst bra att bortse från subjektivt grundade råd som ges på olika fora. Jag har själv slösat bort tusenlappar på att köpa återutgivningar från de senaste 25 åren som det talats varmt om på sajter som Steve Hoffmans. Remasters från 1990-talet och framåt bör undvikas 99 gånger av 100 om man är ute efter de dynamiskt och klangligt sannaste versionerna av klassisk pop och rock. Det finns dock så sent som 1993-1995 enstaka exempel på återutgivningar som följer gamla vettiga standarder för överföringar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster