Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Senaste konserten

Inläggav Kribban » 2018-07-17 14:26

Promordial - Sweden Rock Festival

Makalöst bra!!
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Senaste konserten

Inläggav Laila » 2018-08-16 01:01

Nyss hemkommen från Stockholms Kulturfestival Gustav Adolfs Torg med
"A Tribe Called Red (CAN) featuring Maxida Märak"

Magiskt bra . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
1987
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2009-02-28

Re: Senaste konserten

Inläggav 1987 » 2018-09-02 22:33

Roger Waters: Us+Them på Friends 17/8.

Grym spelning med ett otroligt bra ljud.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav Bill50x » 2018-09-02 23:44

1987 skrev:Roger Waters: Us+Them på Friends 17/8.

Grym spelning med ett otroligt bra ljud.

Mycket bra konsert. Synd att jag inte satt så jag fullt ut kunde njuta av fyrkanalsljudet, men man kan inte få allt. Imponerande visuell framställning. Fast jag är ändå lite trött på dessa jättearenor med sina bildskärmar, man kunde ju lika gärna sitta hemma och titta på tv...

Och tyvärr är det svårt att inte jämföra musikernas prestationer med originaluppsättningen. Jag menar, vem matchar Gilmores gitarrspel när det handlar om Pink Floyd-låtar? Det var OK förra gången, i början av åtti-talet när jag såg Pros&Cons-konserten med Eric Clapton som gitarrist, då var det ju ändå Waters originalmaterial som uppfördes.

Men som totalupplevelse var konserten mer än OK. Dessutom fick jag själv cred bland mina kamrater för att jag förutspådde en flygande gris! Å andra sidan, har man sett ett antal PF-konserter så kan man ana sig till innehållet...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Senaste konserten

Inläggav Tangband » 2018-09-03 17:35

Umeå symfoniorkester med blåsare - live.
Påminns än en gång hur dynamikbegränsat alla anläggningar låter jämfört med the real thing.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav shifts » 2018-09-03 20:04

Besökte Berlin Atonal i söndags och det var en upplevelse långt utöver det vanliga. Det var fantastiskt magiskt fantastiskt för elektronmusiksentusiast som jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2018-10-10 17:29

I söndag såg jag och damen hennes favoritband Moon Safari spela förband till Fish på Fryshuset i Stockholm. MS var mycket bra, jag skulle väldigt gärna se en hel konsert med dem. Tajta, tjusiga röstharmonier och en småbusig trummis som gjorde nätta tills både här och där. Rekommenderas om ni får chansen.

Fish då? Han börjar bli gammal. Det bästa jag kan säga om konserten var att han har väldigt trevliga mellansnack, och han fick en publik (som till minst 80% bestod av män) att dansa vals med varandra, mangrant! Musikaliskt var det jämntjockt, och rösten håller inte längre.

Tur förbandet var bra, men det var ju därför vi var där!


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2018-10-10 17:32

I går tisdag såg damen och jag fyra äldre gentlemän lira dixielandjazz på en kanalbåt i Prag. Duktigt tajta gubbar (bas, trumpet, banjo, klarinett/saxofon/sång), och en hyfsad trerätters middag till. Det är skönt med semester!


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Senaste konserten

Inläggav HenrikTornquist » 2018-10-10 20:22

Dartman skrev:I söndag såg jag och damen hennes favoritband Moon Safari spela förband till Fish på Fryshuset i Stockholm. MS var mycket bra, jag skulle väldigt gärna se en hel konsert med dem. Tajta, tjusiga röstharmonier och en småbusig trummis som gjorde nätta tills både här och där. Rekommenderas om ni får chansen.

Fish då? Han börjar bli gammal. Det bästa jag kan säga om konserten var att han har väldigt trevliga mellansnack, och han fick en publik (som till minst 80% bestod av män) att dansa vals med varandra, mangrant! Musikaliskt var det jämntjockt, och rösten håller inte längre.

Tur förbandet var bra, men det var ju därför vi var där!


/Jonas


Måndagen innebar konsert i Göteborg. Moon Safari, ett av mina favoritband gör en kort spelning som förband till Fish. Det gör de med den äran. Ett taggat band spelar med mängder av energi, och publikens massiva gensvar ökar bara på det hela. Deras (relativt sett) nya trummis tillför ett ökat driv i musiken, det är påtagligt mera attack än tidigare. Den slagkraften märks också på resten av bandet, allting känns tyngre än tidigare.
Att avsluta med Constant Bloom acapella är ett genidrag. Publiken tar det till sig till 100%.
Fish är en gammal favorit sedan tiden i Marillion. Den platta som ska avhandlas i helhet är inte min favorit, men den är bra. Dock faller alltihop redan efter första låten. En skiva som ska spelas i helhet bör göras så i en följd, här bryter man in med andra låtar direkt, vilken får mig ur sinnesstämning. När det sedan ska snackas mellan låtarna blir jag bara irriterad. Måttet är rågat när Sugar Mice, skivans känsligaste låt, görs i ett sånt tempo att allt vad vemod går förlorat. Så ock mitt tålamod, varför jag påbörjar mitt avslutande av konserten.
Låt det vara sagt: om inte MS hade varit så otroligt bra som de var (tack och lov), så kunde Fish kanske framstått som intressantare. Nu blev det mestadels oengagerande. En bra bit från förförra årets spelning i Köpenhamn.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav Jonas » 2018-10-10 21:06

HenrikTornquist skrev:
Dartman skrev:I söndag såg jag och damen hennes favoritband Moon Safari spela förband till Fish på Fryshuset i Stockholm. MS var mycket bra, jag skulle väldigt gärna se en hel konsert med dem. Tajta, tjusiga röstharmonier och en småbusig trummis som gjorde nätta tills både här och där. Rekommenderas om ni får chansen.

Fish då? Han börjar bli gammal. Det bästa jag kan säga om konserten var att han har väldigt trevliga mellansnack, och han fick en publik (som till minst 80% bestod av män) att dansa vals med varandra, mangrant! Musikaliskt var det jämntjockt, och rösten håller inte längre.

Tur förbandet var bra, men det var ju därför vi var där!


/Jonas


Måndagen innebar konsert i Göteborg. Moon Safari, ett av mina favoritband gör en kort spelning som förband till Fish. Det gör de med den äran. Ett taggat band spelar med mängder av energi, och publikens massiva gensvar ökar bara på det hela. Deras (relativt sett) nya trummis tillför ett ökat driv i musiken, det är påtagligt mera attack än tidigare. Den slagkraften märks också på resten av bandet, allting känns tyngre än tidigare.
Att avsluta med Constant Bloom acapella är ett genidrag. Publiken tar det till sig till 100%.
Fish är en gammal favorit sedan tiden i Marillion. Den platta som ska avhandlas i helhet är inte min favorit, men den är bra. Dock faller alltihop redan efter första låten. En skiva som ska spelas i helhet bör göras så i en följd, här bryter man in med andra låtar direkt, vilken får mig ur sinnesstämning. När det sedan ska snackas mellan låtarna blir jag bara irriterad. Måttet är rågat när Sugar Mice, skivans känsligaste låt, görs i ett sånt tempo att allt vad vemod går förlorat. Så ock mitt tålamod, varför jag påbörjar mitt avslutande av konserten.
Låt det vara sagt: om inte MS hade varit så otroligt bra som de var (tack och lov), så kunde Fish kanske framstått som intressantare. Nu blev det mestadels oengagerande. En bra bit från förförra årets spelning i Köpenhamn.


En ganska bra sammanfattning om min upplevelse också....Moon Safari var bra som tur var.Klarade faktiskt bara av fyra av Fish låtar sen gick jag ut och tog en öl och satt utanför och lyssnade en stund i bakgrunden.. Sen åkte jag hem :(

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav 2-ch » 2018-10-12 09:48

Senast bokade biljetter är för 10cc på Cirkus 18/2.
Ska bli kul att se dom även om det bara är 50% av originalet.
Å andra sidan har det ju varit så sen 1976.

Dokumentären om dom finns ett tag till här:
https://www.allatvkanaler.se/play/svtplay/historien-om-10cc/

Där få man bland annat veta hur inspelningen av "I´m not in love" gick till.
Vilket jobb!

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Senaste konserten

Inläggav Kralle » 2018-10-22 21:14

Var och lyssnade på Mime Brinkmann i Mössebergs kyrka den 16/8 i år. Bachs sviter för solocello. Hon var uppenbarligen förkyld och fick snyta sig ibland men det var inget som påverkade framförandet.
Sveriges Radio var där och spelade in och de har nu i kväll sänt konserten i P2.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=4427
Bifogar en bild av mikuppställningen.
Vid 30:06 är det en mobiltelefon som börjar ringa och det håller på en stund men det har ljudteknikerna på SR lyckats trolla bort bra.
Har det dock tydligt på min egen Zoom-upptagning.
Bilagor
DSC_0520_small.jpg
DSC_0520_small.jpg (81.12 KiB) Visad 10337 gånger

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav Almen » 2018-10-23 07:21

Kralle skrev:Var och lyssnade på Mime Brinkmann i Mössebergs kyrka den 16/8 i år. Bachs sviter för solocello. Hon var uppenbarligen förkyld och fick snyta sig ibland men det var inget som påverkade framförandet.
Sveriges Radio var där och spelade in och de har nu i kväll sänt konserten i P2.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=4427

Kul, jag lyssnade på den igår. Hon är en helt fantastisk cellist, jag har hört henne några gånger förut.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Senaste konserten

Inläggav oa51 » 2018-11-11 12:30

Efter en schnitzel och två Kozel dunkel lyssnade jag igår på Brahms Requiem http://www.mikaeli.se/events/johannes-brahms-ein-deutsches-requiem Helt enkelt underbart! Barytonsolisten Karl-Magnus Fredriksson var helt suverän :D
Konsert även ikväll kl 18.00, onumrerat för endast 150 kr - Rekommenderas!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Re: Senaste konserten

Inläggav Plymotonic » 2018-11-20 14:17

Nils Landgren Funk Unit på Fasching 13/11. Mycket sväng!!! De spelade 6 dagar i rad där 9-14/11.

Jonas Wall på saxofon var ju även med och stöttade den isländska fusiontorpeden Mezzoforte när de var här 9/8 - också en mycket bra konsert.


/ply
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav shaft » 2018-11-22 14:19

Plymotonic skrev:Nils Landgren Funk Unit på Fasching 13/11. Mycket sväng!!! De spelade 6 dagar i rad där 9-14/11.

Jonas Wall på saxofon var ju även med och stöttade den isländska fusiontorpeden Mezzoforte när de var här 9/8 - också en mycket bra konsert.
/ply


Instämmer till fullo!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Senaste konserten

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-16 01:27

Laibach, Vulkan Arena, Oslo. Massa vanligt folk i publiken till skillnad från spelningen i Drammen där det bara var svartrockare + jag... Väldigt bra konsert förståss med bland annat en fet version av "Sympathy for the Devil".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Senaste konserten

Inläggav Nattlorden » 2019-03-18 10:08

Ni som gillar musikaler och kan tänka er att ta er till Malmö... så rekommenderas "Matilda" efter att vi var och såg den igår. Glädjepiller med ett beskärt mått av sorglighet på vägen, bra story, fantastisk ensemble.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2019-05-09 22:54

Jens Lekman på Forumteatern i Linköping. Hälften akustiskt sologenomförande, hälften med trummis och lite förinspelat komp. Mycket mycket bra!


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Senaste konserten

Inläggav Kraniet » 2019-05-09 23:01

Kom just hem från "Jazz i Studion" och konsert med Shai Maestro Trio

https://umeajazzstudio.se/program/shai-maestro-trio/

Det är något av det bästa jag hört och varit med om! Sjukt bra.

Sändes på P2 live och går väl att lyssna på där.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1283856
Konserten börjar 1:14:00
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste konserten

Inläggav hifikg » 2019-05-09 23:43

Kom just hem från Västerås Konserthus där jag bland annat avnjutit Luddes femma, tänker sammanfatta mina intryck i min tråd när jag samlat mig, fast jag kanske måste nypa mig i armen först också. Ett, för mig, nytt inslag i den klassiska musiken var en jonglör :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Re: Senaste konserten

Inläggav Plymotonic » 2019-05-16 20:20

Skúli Sverrisson & Bill Frisell på Fasching måndag 13 maj.

Farbror Bill lirar bra!


/ply
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Senaste konserten

Inläggav rqu » 2019-05-18 23:53

Kom precis hem från Mumford and sons. Live bättre än på Spotify måste jag säga även om jag inte lyssnat särskilt mycket på bandet i fråga.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Senaste konserten

Inläggav andershelin » 2019-05-27 22:21

Såg Muse i Prag igår, söndag.
Riktigt bra ljusshow med den största bildskärm jag sett. Nästan så det blev hd-kvalitet på lite avstånd.
Ljudet var väl inte lika bra men det var bra tryck.
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Senaste konserten

Inläggav Jansson » 2019-05-31 23:09

Smashing Pumpkins på Grönan.

Usel kultur på publiken. Mycket fyllskallar och tölpar.
SP tidvis underpresterande och bitvis briljanta.
Typiskt SP mao.
Dock underbart att de spelar igen. (NB utan Darcy)

Gröna Lund stinker som konsertmiljö.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Senaste konserten

Inläggav manix » 2019-06-17 23:00

Såg Mark Knopfler i Köpenhamn på Royal Arena i lördags. Vi satt ganska långt fram på läktaren och jag tyckte det var ganska bra ljud. Jag har lyssnat på hans musik i mer än trettio år men har inte sett honom live förrän nu. Kanske har han passerat bäst före datum, men stundtals glimmade det till och jag tyckte det var det underhållande hela tiden. Vi räknade till 11 man på scen och de flesta spelade flera instrument som byttes mellan låtarna. Det var snygga arrangemang där musikerna fick visa att de kunde spela och enda glimten av "fart och fläkt" var under Money for Nothing som extranummer där trummisen nog jobbade sig svettig. Mark rörde sig inte mycket och när han gjorde det var det långsamt. Farbrorn har hunnit bli 69 år och det syntes, men vilken låtskatt han sitter på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Senaste konserten

Inläggav Nattlorden » 2019-06-20 09:13

Rammstein på Telia Parken i Köpenhamn igår. Sjukt tryck, sanslös pyroshow! :D :D :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Senaste konserten

Inläggav Conny » 2019-06-20 09:40

Phil Collins på Friends förra veckan.
Turne'n verkar vara en far/son-grej. Sonen 18 år, spelade trummor med den äran. De hade pratat om upplägget sedan sonen var 16.
Phil själv hade opererat ryggen och satt på en stol och sjöng stora delar av konserten.
På det hela var det överraskande bra.

Cheryl Crow som förband var bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste konserten

Inläggav hifikg » 2019-06-27 09:29

Var det någon som var på Dylan igår? Jag ska på konserten imorgon men är nyfiken som tusan. Läser i pressen att Bob verkar vara i god form och gjorde bra ifrån sig, även om han inte orkade lika länge som Bruce brukar lira. Å andra sidan är han väl tio år äldre, även om han är yngre idag än för fjorton år sedan som AB skriver i sin recension :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Senaste konserten

Inläggav andershelin » 2019-07-09 22:00

Nattlorden skrev:Rammstein på Telia Parken i Köpenhamn igår. Sjukt tryck, sanslös pyroshow! :D :D :D


Ser fram emot Stockholms-besöket....
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster