EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-14 11:55

Början på detta bygge hittar ni i tråden EmuMannen bygger slutsteg ... i trä. När nu slutsteget är klart så är det dags att bygga ett aktivt delningsfilter i samma stil. Idag påbörjade jag arbetet med lådan. Alltid lika ångestfullt att sätta fräsen i ädelträ. Ett fel så är det bara att börja om. Nedan början till urfräsning för VU-mätarna. Med i princip bara VU-mätare på fronten så får det bli en symmetrisk design denna gång.

IMG_1149.jpg
Början till urfräsning för VU-mätarna
IMG_1149.jpg (114.45 KiB) Visad 6041 gånger


Efter en del funderande bestämde jag mig för att försöka göra lådan så låg som möjligt. I detta fall 7 cm.

IMG_1151.jpg
Nedkapat till 7 cm.
IMG_1151.jpg (120.85 KiB) Visad 6041 gånger


Som vanligt var jag nära att fräsa på fel ställe vid fel tidpunkt men tack vare kontrollmätning och eftertänksamhet så lyckades jag få allt på rätt plats. Fortsättning följer...

IMG_1150.jpg
Urfräsningar från baksidan.
IMG_1150.jpg (106.69 KiB) Visad 6041 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-14 18:39

Nog arbetat för idag. Jag kom en bit på vägen i alla fall...

IMG_1153.jpg
En bra början...
IMG_1153.jpg (89.01 KiB) Visad 5990 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav niclas_f » 2018-10-14 19:01

Jättefint!
Var köper du ädelträbitar? Har funderat på att uppgradera en förstärkare.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-14 19:55

niclas_f skrev:Jättefint!
Var köper du ädelträbitar? Har funderat på att uppgradera en förstärkare.

Där jag kommer över det. Från en bonde för att sedan låta min granne såga och planhyvla upp det om det är riktigt udda träslag eller något så enkelt som en. Förr kunde man vandra runt bland snickerier och tapetserare och byta till sig för en kaffelängd, typ. Men nu för tiden vill de ha 1000-tals kronor för minsta lilla. I Stockholm har vi fortfarande Panel och List i Vasastan där man kan klämma och känna. Hyfsat utbud och pris för planhyvlat. Teak upp till 95 mm bredd är billigt på Biltema. Pondus på Kungsholmen har det mesta men nu börjar det kosta. På nätet har du Calexico men kolla med lokala snickerier. Ibland hittar man fynd till riktigt bra priser. :)

Ps. Ek finns överallt, Hornbach brukar vara billiga...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav niclas_f » 2018-10-14 20:37

Tack! Ja ek är ju fint, men lite som att jämföra med lax, den var finare förr :)
Bra tips om teakplank på Biltema. Där ska jag titta förbi och se om det är något som är intressant. Förstår ju vad du menar med att man tänker efter både en och två gånger innan man sätter verktygen i trät. Det är inte billigt.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-15 07:05

niclas_f skrev:Bra tips om teakplank på Biltema. Där ska jag titta förbi och se om det är något som är intressant.

Ett råd, titta noga på bitarna. Förr var de inte inplastade men nu verkar de komma med plast runt. Kvaliteten är verkligen varierande. Jag har hittat superfina bitar och oanvändbart skit. Titta framförallt efter sprickor och märken från bearbetning. Ibland har jag hittat en bit som vid första anblicken ser bra ut men titta lite extra, några märken i ytan kan innebära att du antingen inte kan använda delen med märken eller att du behöver planhyvla bort en halv mm eller så (inte helt lätt om man inte har tillgång till en planhyvel). Slipa går ju också men inte så lätt att få helt plant...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-19 20:32

Helg så dags för en bygguppdatering. Att bygga den här typen av lådor går ganska snabbt nu när jag byggt några. Nästa gång tänker jag experimentera med en front i aluminium. Jag tänkte att jag skulle dokumentera hur jag gått tillväga om någon annan vill bygga något liknande. Det är ganska enkelt, om du kan bygga högtalare så kan du bygga en sån här låda...

Först byggde jag toppen. Här är locket i 4 mm björkplywood, front och sidor i 12 mm teak. Sidorna gerade 45 grader och limmade med vitlim mot locket. I locket har jag fräst ut ett ventilationshål. Ventilationsgallret monteras på slutet från undersidan.

IMG_1171.jpg
Top
IMG_1171.jpg (79.77 KiB) Visad 5769 gånger


Här ser ni toppen från undersidan. Om sidorna är av tjockare gods så kan ett spår för botten och baksida fräsas men här har jag gjort det lätt för mig och limmat dit 8x12 mm furulister i stället. Furulister har också använts för att stärka upp mot locket. Samma lister för att skapa en kant att fästa baksidan mot.

IMG_1172.jpg
Top från undersidan
IMG_1172.jpg (102.13 KiB) Visad 5769 gånger


Nästa steg är att skapa en botten. Här i samma 4 mm björkplywood som locket. Botten och baksidan fäst mot varandra med hjälp av 8x12 mm furulist.

IMG_1169.jpg
Botten
IMG_1169.jpg (81.77 KiB) Visad 5769 gånger


Här en bild på botten som består av undersida och baksida. Glöm inte att ta upp hål för nätbrunn, kontakter med mera i baksidan innan ni limmar den mot botten. Hål att fästa botten mot toppen kan ni borra senare för hand med en skruvdragare.

IMG_1170.jpg
Botten från undersidan
IMG_1170.jpg (77.4 KiB) Visad 5769 gånger


Det hela går samman nästan som en låda. Här en bild från undersidan när botten möter toppen.

IMG_1173.jpg
Top möter botten från undersidan
IMG_1173.jpg (81.72 KiB) Visad 5769 gånger


Och här motsvarande bild från ovansidan. Jag har behandlat björkplywooden med två lager Danish Oil för att ge den lite slitskydd. Om ni inte vill ha den vintage amber-ton som oljan ger så kan ni använda vattenbaserad poly i stället. Teaken oljar jag med teakolja. Jag ger även bjärkplywooden ett lager olja när väl sista lagret Danish Oil torkat. Hoppas ni förstår hur jag gått tillväga. Det finns säkert andra sätt att göra något liknade men detta går fort och resultatet blir rätt bra.

IMG_1174.jpg
Top möter botten från ovansidan
IMG_1174.jpg (119.48 KiB) Visad 5769 gånger


Det sista ni gör är givetvis att fästa kort, brytare, kontakter med mera i framsidan, baksidan och botten. Ventilationsgaller i toppen. Jag tar även upp ventilationshål i botten samt sätter dit gummifötter. Nästa låda jag bygger kommer jag försöka ta ut svängarna lite mer...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav Nattlorden » 2018-10-19 20:42

Jättefin låda.... hur du tänker bära dig åt för att bygga själv filtret i trä väntar jag med spänning på att få se. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-21 12:18

Att tillverka sina egna mönsterkort är givetvis bekvämt när man slipper vänta på kort från Kina, speciellt om det bara är något enstaka kort. Men mest användbart är det nästan för support-kretsar. Ta strömbrytaren som skall sitta i fronten och växla mellan VU och PPM till exempel. Jag ville ha en brytare som matchade power-knappen och då måste den i princip fästas via ett PCB, inga problem när man kan tillverka ett själv. Detsamma gäller spänningsmatningen av lysdioderna i fronten. Det är fyra stycken för belysning i VU-mätarna och en diod för power-on. Jag hade givetvis kunnat ta det från kraftaggregatet som skall mata filter och kontrollkorten för VU-mätarna. Inte för att jag tror att lysdioderna skulle snedbelasta det kraftaggregatet men varför ta risken och dessutom tvingas bränna bort +/-15V med motstånd när man kan skapa ett litet enkelt kraftaggregat på ett PCB där även motstånd och kontakter får plats?

IMG_1176.jpg
Support-kort
IMG_1176.jpg (175.86 KiB) Visad 5683 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-29 18:42

Ibland tänker jag att jag kanske överarbetar saker och ting. Sen tänker jag att för mig är det hela iden med DIY...

IMG_1204.jpg
Brytare, PCB, fäste och kablage för VU/PPM
IMG_1204.jpg (50.92 KiB) Visad 5563 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav darkg » 2018-10-29 19:35

EmuMannen skrev:Ibland tänker jag att jag kanske överarbetar saker och ting. Sen tänker jag att för mig är det hela iden med DIY...

Om man vill är det det!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-30 11:41

Så är äntligen det aktiva filtret klart! Först kalibrerade jag samtliga utgångar till 1.228 Vrms, sen kalibrerade jag VU-mätarna att visa 0/100% för 1.228 Vrms och till sist ökade jag LF med 1.5 dB för att kompensera den lägre känsligheten på mina baselement. Allt verkar fungera perfekt och jag är glatt överraskad över hur bra PPM-funktionen fungerar. För tillfället får en Kenwood Basic C2 fungera som försteg tills dess jag byggt klart mitt DIY-försteg. Nu är det äntligen dags att bygga nya högtalare! :)

Ps. Utrymmet till höger (i bild) om delningsfiltret är vigt för LT om så behövs.

IMG_1208.jpg
Innanmäte
IMG_1208.jpg (128.28 KiB) Visad 5497 gånger

IMG_1212.jpg
VU-mätare
IMG_1212.jpg (120.42 KiB) Visad 5497 gånger

IMG_1214.jpg
Stacken framifrån
IMG_1214.jpg (90.32 KiB) Visad 5497 gånger

IMG_1217.jpg
Stacken bakifrån
IMG_1217.jpg (96.03 KiB) Visad 5497 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav NADifierad » 2018-10-30 13:13

Supersnyggt :) !
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-30 13:36

NADifierad skrev:Supersnyggt :) !

Tack! :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav Kurben » 2018-10-30 14:32

De blev supersnygga! Otroligt hantverk.

Men en sak jag undrar över är hur blir störkänsligheten då inget är skärmat? Har du aldrig fått problem med detta? Jag brukar alltid få dessa problem när jag har lågnivå elektronik oskärmat. Kanske min miljö är sämre med mer elektronik?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-30 14:55

Kurben skrev:De blev supersnygga! Otroligt hantverk.

Men en sak jag undrar över är hur blir störkänsligheten då inget är skärmat? Har du aldrig fått problem med detta? Jag brukar alltid få dessa problem när jag har lågnivå elektronik oskärmat. Kanske min miljö är sämre med mer elektronik?

I första läget är det bara att testa utan skärm. Om det inte är några problem så finns det inget att åtgärda. Får jag problem med störning så behandlar jag det som om det vore en elgitarr. Enklast är att måla insidan med ledande färg och sedan jorda. Ett annat alternativ jag funderat på är aluminium folie. Hittills har jag inte upplevt något problem med störning (jag får mer störning från dåliga och eller långa RCA-kablar jämfört med lådan i trä).

Ps. Här en länk till skärm-material för elgitarrer. Conductive Shielding Paint är inte billigt men jävligt smidigt. Folie har jag inte testat i denna typ av låda men det borde gå lika bra med vanlig aluminiumfolie och spraylim...
Senast redigerad av EmuMannen 2018-10-30 16:05, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-30 15:18

Jag kanske borde tillägga att de mesta av min vintage-elektronik inte har mer skärm internt. Dessutom har flera trälåda. Förvisso monterat på ett chassi i metall men det är inte heltäckande. En riktig skärm skulle givetvis inte skada men jag resonerar som såhär. Om det ansågs riktigt bra på 70-talet och jag inte hör någon störning så får det vara gott nog. :)

Ps. Jag var tvungen att testa vid sidan om testbänken där jag plockat ihop det hela. Så jag skruvade ihop allt, kopplade in element på både HF och LF. Matade direkt från min DAC rätt in i delningsfiltret och vidare via billiga RCA-kablar till slutsteget. Alla enheter travade på varandra mitt på golvet. Jag skall villigt erkänna att jag hör ett mycket svagt surrande om jag lägger örat intill både HF- och LF-elementet. Med örat cirka 30 cm ifrån hör jag ingenting. Det är gott nog för mig. :)
Senast redigerad av EmuMannen 2018-10-30 16:03, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav Nattlorden » 2018-10-30 16:00

om du skall ha dem stackade så hade du väl kunnat satt kontakter mellan dem snarare än på baksidan. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-30 16:04

Nattlorden skrev:om du skall ha dem stackade så hade du väl kunnat satt kontakter mellan dem snarare än på baksidan. 8)

Så sant men jag är inte säker på att de alltid skall vara stackade. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-31 19:29

Kan du inte berätta vad du har i lådan? Ser ju innanmätet men vad gör de olika kretskorten?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-10-31 23:51

RogerGustavsson skrev:Kan du inte berätta vad du har i lådan? Ser ju innanmätet men vad gör de olika kretskorten?

Självklart! Ringtrafon uppe till vänster går till ett litet kort längst ned till vänster. Det kortet är dels ett enkelt kraftaggregat som levererar +15V till power-led (med eget motstånd) samt till belysningen i VU-mätarna (de är kopplade i serie med gemensamt motstånd). Kortet fungerar även som pass-through från trafo till kraftaggregatet i mitten på vänstersidan (de två kraftaggregaten delar med andra ord på en gemensam trafo). Det agget levererar +/-15V dels till delningsfiltret uppe till höger och dels till de två styrkorten nere i mitten. De korten styr två VU-mätare var. På sikt kommer jag nog också bygga ett kort för LT som skall sitta till höger om delningsfiltret. Det kortet kommer också matas av +/-15V agget.

Ps. Kompisarna på jobbet är inte nöjda med mina partvinnade trådar. Så på sikt kommer de nog tvinga mig att byta till skärmat kablage. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-01 11:39

Är det ett egendesignat delningsfilter?

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav KentLindqvist » 2018-11-01 12:00

EmuMannen skrev:Så är äntligen det aktiva filtret klart! Först kalibrerade jag samtliga utgångar till 1.228 Vrms, sen kalibrerade jag VU-mätarna att visa 0/100% för 1.228 Vrms och till sist ökade jag LF med 1.5 dB för att kompensera den lägre känsligheten på mina baselement. Allt verkar fungera perfekt och jag är glatt överraskad över hur bra PPM-funktionen fungerar. För tillfället får en Kenwood Basic C2 fungera som försteg tills dess jag byggt klart mitt DIY-försteg. Nu är det äntligen dags att bygga nya högtalare! :)

Ps. Utrymmet till höger (i bild) om delningsfiltret är vigt för LT om så behövs.

IMG_1208.jpg

IMG_1212.jpg

IMG_1214.jpg

IMG_1217.jpg


Mumma!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-11-01 12:55

RogerGustavsson skrev:Är det ett egendesignat delningsfilter?

Nej det är Rod Elliotts P09 (mycket flexibelt). Jag köpte det som PCB när jag trodde att projektet skulle begränsa sig till ett aktivt filter. Från början hade jag tänkt använda några vintage-slutsteg som jag hade men ett av dem hade brister så jag bestämde mig för att bygga ett eget slutsteg och sen tillkom VU-mätare osv. Nu verkar detta projekt aldrig ta slut! ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2006-04-29

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav Eri » 2018-11-02 10:13

Fina byggen du har gjort. Förstklassigt hantverk. Sånt gillar jag.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-11-02 10:57

Eri skrev:Fina byggen du har gjort. Förstklassigt hantverk. Sånt gillar jag.

Tack Eri. Jag sitter redan och funderar på lite nya koncept. Jag lärde mig mycket på dessa lådbyggen men det som stör mig mest är att jag skulle vilja att frontpanelen satt ihop med chassit. Det skulle underlätta en hel del när man skall ta isär och sätta ihop lådan. Så just nu funderar jag på att försöka bygga något i stil med gamla lådor från 70-talet, exempelvis min Yamaha CA-600. De består av ett metallchassi med bakplan och frontpanel. Chassit stoppas sedan in i en låda, vanligtvis av plywood överdragen med faner eller vinyl.

Så min nya arbetshypotes är att behålla konceptet med bakplan, botten och en frontpanel i 4mm björkplywood. Det är enkelt att bygga och sjukt smidigt att fästa saker i. Sen tänkte jag att man monterar en frontpanel i aluminium utanpå frontpanelen i plywood. Till sist skjuter man in detta chassi i en fanerad plywood-låda. Jag tänkte låta botten löpa på ett par lister så det blir en spalt mellan ytterlådan och chassi-botten. Då får jag plats med skruvskallar för montage av kort i botten och jag kan även fräsa upp ventilationshål mot spalten. Den yttre plywood-lådan kommer också behöva ventilationshål både på över- och undersidan. Listerna är även perfekta att fästa skruvar igenom för att fixera det inre chassit mot ytterlådan.

För att tillverka frontpanelen tänkte jag använda Shaeffer AG. Det var några år sedan jag använde dem men jag noterade att de lagt till stöd för UV-print i Front Panel Designer. Jag har inte använt funktionen men det vore guld om det gick att printa hela frontpanelen i stället för gravyr eller screentryck. Allt hänger givetvis på vad det kostar. Att gravera all text på ett försteg kan bli ganska dyrt (och så är utbudet av fonter rätt begränsat) så jag hoppas det är billigare att printa all text som en bild över frontpanelen. Jag har dock inte hunnit maila och fråga Shaeffer om hur UV-print fungerar om man inte är intresserad av bilder utan snarare en massa text och symboler. Någon här på forumet som provat deras UV-print-funktion?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-12-02 14:04

Jag hade hoppats att delningsfiltret inte skulle väsnas vid på- och avslag, men det gör det. Så jag får bygga en "thump-eliminator" för fyra kanaler. Jag tänkte mig något i den här stilen (alla komponenter finns på electrokit). J8-J11 är jordade pads som jag tänkte bygla till NC (och då används inte NO på J6 och J7). Förhoppningsvis klarar filtret att utgångarna jordas (det sitter i alla fall 100K i serie på utgångarna och jag hoppas det räcker). Utgångarna kopplas till COM på J2 och J3. I annat fall så kan kortet även användas för att växla mellan NC och NO (utan byglar till jord på NC). Kortet skall kopplas in på ringtrafons sekundärsida (15-0-15V). De valda reläerna skall klara en matarspänning på 150%, vilket borde innebära 36V så R3 behövs egentligen inte med dessa reläer. Dessutom borde man klara sig med 1W för R3 (0.36W) men jag tryckte dit 2W för säkerhets skull. Om någon ser något som verkar skumt så får ni gärna säga till.

Schema:
ThumpS.jpeg
Schema
ThumpS.jpeg (121.67 KiB) Visad 5006 gånger


PCB:
ThumpP.jpeg
PCB
ThumpP.jpeg (107.33 KiB) Visad 5006 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-12-06 21:57

Meet the Thumpinator! ;) Låt oss hoppas att den fungerar också...

IMG_1421.jpg
Thumpinator
IMG_1421.jpg (222.98 KiB) Visad 4939 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-12-07 19:45

The Thumpinator, funkade utmärkt i typ 5 sekunder. Om ni tänker mata kretsen över hela sekundärlindningen och har en 15-0-15V trafo så är det bra att välja komponenter därefter och inte slaviskt följa komponentlistan. Så jävla trist när man är sugen på att provköra allt och det säger "pop" bara för att man har mos i huvudet och inte tänker till. Så nu har jag en 100uF 25V konding som ser ut som en champinjon och efter att ha rotat runt i alla lådor så hittar jag bara två 100uF 50V, givetvis är båda bipolära och gigantiska! Så det blir till att lägga en ny beställning hos Electrokit och vänta några dagar till innan detta är upp och snurrar (för jag gissar att det inte finns någonstans man kan få tag på en 100uF 50V konding över disk i Stockholm när det är helg)... :(

Ps. Är det någon i Stockholmsområdet som har en 100uF 50V konding som de kan tänka sig att skiljas från ?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger aktivt delningsfilter ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-12-08 09:41

EmuMannen skrev:Ps. Är det någon i Stockholmsområdet som har en 100uF 50V konding som de kan tänka sig att skiljas från ?

Om jag byter R3 också så behöver inte kondingen vara exakt 100uF. Så allt >= 50V runt 100uF är av intresse, 47uF 50V till exempel. Jag hittade ett gäng 220uF 50V i gömmorna men de är lite väl stora. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster