Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Thomas_A » 2018-01-30 17:46

https://youtu.be/xXNwNDc57Hc

Tror den hoppar mindre i första testet?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav music4ever » 2018-01-30 21:09

paa skrev:
Thomas_A skrev:Skulle hellre köpa en SOTA

https://m.youtube.com/watch?v=BDZDBY4jZu4

Men den hoppar ju i spåret när man bankar på den!


Tror få spelare inte hoppar med den behandlingen. :D
Vore intressant och höra direktljudet från spelaren, hur det påverkas.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Evil_Homer » 2018-01-30 21:24

darkg skrev:
Evil_Homer skrev:För en vinylamatör såg detta vackert ut, vilka andra har detta och hur fungerar det för dom?
[ YouTube ]


Lite tjusigt ju! Men pumpen tar 20 minuter på sig vilket väl skulle kunna upplevas som förhållandevis drygt :lol:

(Det skulle kanske gå att ordna en hand- eller fotmanövrerad snabbsug? Liksom en bakvänd cykelpump.)


30sek säger texten i videon iaf, vart ser du 20min.
Då är det en meningslös produkt :|
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav darkg » 2018-01-30 21:42

Evil_Homer skrev:
darkg skrev:
Evil_Homer skrev:För en vinylamatör såg detta vackert ut, vilka andra har detta och hur fungerar det för dom?
[ YouTube ]


Lite tjusigt ju! Men pumpen tar 20 minuter på sig vilket väl skulle kunna upplevas som förhållandevis drygt :lol:

(Det skulle kanske gå att ordna en hand- eller fotmanövrerad snabbsug? Liksom en bakvänd cykelpump.)


30sek säger texten i videon iaf, vart ser du 20min.
Då är det en meningslös produkt :|


Ja det var ju skillnad, jag såg det här: http://ds-exports.biz/wp-content/upload ... ersion.pdf
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Alexi » 2018-01-31 23:30

darkg skrev:
Evil_Homer skrev:
darkg skrev:
Lite tjusigt ju! Men pumpen tar 20 minuter på sig vilket väl skulle kunna upplevas som förhållandevis drygt :lol:

(Det skulle kanske gå att ordna en hand- eller fotmanövrerad snabbsug? Liksom en bakvänd cykelpump.)


30sek säger texten i videon iaf, vart ser du 20min.
Då är det en meningslös produkt :|


Ja det var ju skillnad, jag såg det här: http://ds-exports.biz/wp-content/upload ... ersion.pdf

Det var fel i manualen, de ska rätta till det.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav music4ever » 2018-03-02 02:27

Hyfsat bra isolering!

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav danfra » 2018-03-22 17:31

Vad tros om Goldring G1040? Van den Hul slipad nål. Fick en på köpet så att säga igår. Oklart skick på nålen. Åsikter?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 00:32

Skulle vilja tipsa om att det finns en tråd på diyaudio om att göra en pressning av en förhoppningsvis högkvalitativ testskiva. Det finns ju inte så många och de flesta lider av bristande kvalitet. Jag skrev upp mig på 2 stycken, och hoppas att det kan bli av och att det blir av en högre kvalitet än vad som finns idag. Om fler är intresserade av en testskiva se länk.

http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... p-buy.html
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Vinylcalle » 2018-05-18 03:34

Thomas_A skrev:Skulle vilja tipsa om att det finns en tråd på diyaudio om att göra en pressning av en förhoppningsvis högkvalitativ testskiva. Det finns ju inte så många och de flesta lider av bristande kvalitet. Jag skrev upp mig på 2 stycken, och hoppas att det kan bli av och att det blir av en högre kvalitet än vad som finns idag. Om fler är intresserade av en testskiva se länk.

http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... p-buy.html


Tråden var väldigt svår att få någon överblick på.

Vad kommer finnas på skivan? Pris?

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 12:28

Vinylcalle skrev:
Thomas_A skrev:Skulle vilja tipsa om att det finns en tråd på diyaudio om att göra en pressning av en förhoppningsvis högkvalitativ testskiva. Det finns ju inte så många och de flesta lider av bristande kvalitet. Jag skrev upp mig på 2 stycken, och hoppas att det kan bli av och att det blir av en högre kvalitet än vad som finns idag. Om fler är intresserade av en testskiva se länk.

http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... p-buy.html


Tråden var väldigt svår att få någon överblick på.

Vad kommer finnas på skivan? Pris?

Mvh Carl


Har inte heller kollat hela tråden, men det finns information i första posten om innehåll. Läste någonstans 15 dollar för en skiva, men behöver läsa lite mer.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-18 12:36

Föreslaget innehåll är väl detta?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =170976715

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav music4ever » 2018-05-18 22:30

music4ever skrev:Jag har ett problem med min Nottingham analogue dais med DP-8 arm. Det är mellan låtar, slutet av skivan eller vid väldigt tysta partier. Då hör jag någon "metallisk" klang till bakgrundsbruset. Svårt att förklara men jag tycker mig uppleva att det är olika starkt på olika skivor.
Någon som har något tanke på vad det är jag hör?


En uppdatering. Jag har inte haft tid att fixa mer med skivspelaren men testade snabbt att ta av remmen när jag spelade mot slutet av en skiva, och ljudproblemet fanns kvar. Så motorn verkar inte vara problemet. Jag tror inte heller att det är lagret så jag hör ingenting när jag snurrar plattan för hand.
Tror det är min DP-8 arm. Tycker den verkar lite väl "seg" i sidorörelserna. Ska försöka få tag på någon billigare arm, typ en Rega, och testa på spelaren. Får bli i nya huset till sommaren.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 23:21

music4ever skrev:
music4ever skrev:Jag har ett problem med min Nottingham analogue dais med DP-8 arm. Det är mellan låtar, slutet av skivan eller vid väldigt tysta partier. Då hör jag någon "metallisk" klang till bakgrundsbruset. Svårt att förklara men jag tycker mig uppleva att det är olika starkt på olika skivor.
Någon som har något tanke på vad det är jag hör?


En uppdatering. Jag har inte haft tid att fixa mer med skivspelaren men testade snabbt att ta av remmen när jag spelade mot slutet av en skiva, och ljudproblemet fanns kvar. Så motorn verkar inte vara problemet. Jag tror inte heller att det är lagret så jag hör ingenting när jag snurrar plattan för hand.
Tror det är min DP-8 arm. Tycker den verkar lite väl "seg" i sidorörelserna. Ska försöka få tag på någon billigare arm, typ en Rega, och testa på spelaren. Får bli i nya huset till sommaren.


Låter lite osannolikt ändå med tanke på ljudets karaktär. Nottingham har inte kommenterar detta? Armen har ju en dämpat kullager och kan kanske var lite seg, men visst det skulle kunna vara något vajsing med tonarmslagret också. Det skulle kunna testas om man har skivor där armen rör sig lite mer i sidled (off-center) kontra några som inte gör det när man spelar.

Tror också att det är svårt att höra något direkt från tallrikens lager, pickupen förstärker allt ljud.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav music4ever » 2018-05-18 23:38

Vi får se när jag får tag på en annan arm.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Thomas_A » 2018-06-04 12:21

Ang tonarmar så såg jag följande intressanta länk:

http://korfaudio.com/blog
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Lager
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-08-17
Ort: Stockholm

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Lager » 2018-06-24 21:48

Thomas_A skrev:Tyvärr visade det sig att nålen jag fått inte var ok. Dels mätte den förfärligt mycket sämre än min gamla nål, dels så hade den ganska snäv passform i mitt V15Vx hus. Så pass snävt att när jag tog ur den så fastnade nålarmaturen i huset och endast plastdelen med dämpborsten kom ut. Jag har kontaktat JICO så får vi se vad som händer. Jag hoppas få den ersatt, samtidigt ska jag se om det går att få en nål med nålrör i bor. Frekvensgången visade på en kraftig puckel i högfrekvensområdet med samma last, och överkörningen var runt -20 dB (-35 dB eller bättre för gamla nålen från 2009).

Ny nål:
[ Bild ]
Gammal nål:
[ Bild ]
Frekvensgång 1-20 kHz (röd kurva, gammal nål):
[ Bild ]

Däremot hittade jag en bulgarisk sida där man nedmonterat en Linn Akito tonarm, så jag tänkte mig faktist att renovera armen och rengöra lagren på armen som inte direkt är på topp. Sedan tänkte jag göra en riktig jämförelse med min Moerch UP-4 arm. Även om massan är lägre på armen tror jag uni-pivot designen har vissa nackdelar. Andratonsdistorsionen var lägre med Linn-armen så jag ska testa hypotesen att Linn-armen faktiskt är bättre avseende distorsion.

https://translate.google.com/translate? ... edit-text=

Har du fått någon kontakt med Jico? Det verkar inte gå att köpa några SAS nålar från deras hemsida. Jag har själv en SAS till min Shure pickup som skulle behöva bytas ut, har funderat på att ett alternativ skulle kunna vara Audio Technica AT-OC9ML/II som fortfarande går att köpa från bla ebay (3200 kr), som jag har förstått det ska denna pickup ha samma nålslipning som SAS nålarna. Dock verkar Audio Technica ha en annan nålslipning på OC9ML/III .

Mvh,
Lager

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Thomas_A » 2018-06-25 12:21

Hej. Jico säljer inte SAS direlt längre och jag köpte från LPGear. Tog lite tid i transport men inga problem. Oklart om de har någon ÅF i Europa. Den spelar lika bra om inte bättre än min första. Mäter lite annorlunda resonansen ligger lite högre i frekvens

Annars är ATn bra. Morello har III tror jag. Oklart om någon har II.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Morello » 2018-06-25 12:55

OC9 Mk 2 har avsevärd diskanthöjning om jag minns rätt, så den skulle jag nog inte rekommendera.
OC9 Mk 3 är jag mycket nöjd med. Den innebar ett avsevärt lyft jämfört med OM40 super.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lager
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-08-17
Ort: Stockholm

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Lager » 2018-06-25 22:19

Toppen! Då blir det troligtvis en ny SAS-nål från LPGear till min Shure, om jag inte lyxar till det med en OC9 Mk3…. Jag är iofs väldigt nöjd med kombinationen Shure/SAS men det kan ju vara spännande att prova något nytt.

Mvh,
Lager

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 20:08

UffeH skrev:
PekkaJohansson skrev:
UffeH skrev:Pekka, varför är det ett problem att vinylmediet återkommer?

Med vänliga hälsningar
Uffe


Hej Uffe!

Det korta svaret är att vinylmediet är ett dåligt system att lagra och spela musik på.

Som musikälskare, välljudsentusiast och skivsamlare vill jag höra den inspelade historien i bästa tänkbara ljudkvalitet - bredbandigt, med oförvanskad dynamik och klang samt med största möjliga distorsionsfrihet. Sett över en dryg hundraårsperiod har de tekniska möjligheterna att spela in och återge ljudhändelser förbättrats men vi konsumenter har ofta snuvats på konfekten. Det är precis vad som sker igen med återlanseringen av vinylsystemet.

Cd-systemet är det första som tillåter lyssnare att höra mer eller mindre exakt det som spelades in, det vill säga systemet i sig sätter inga käppar i hjulet. Perioden från 1982 till 1990 kan ses som en guldålder då delar av den inspelade musikhistorien gavs ut relativt oförvanskad. Sedan dess har utvecklingen gått bakåt med allt kraftigare processering av musiken (dynamisk komprimering, tonkurveingrepp) samtidigt som man tycks luta sig mot det tekniskt mycket sämre vinylsystemet.

I dag står musikköparen i valet mellan undermåliga och processerade cd-skivor och undermåliga vinylskivor med alla dess brister i form av svaj, distorsion, resonanser och slitage - för att inte tala om masteringingrepp och sena kopior av masterproduktionsbandet. Att branschen har gått drygt hundra år tillbaka i historien - till de mekaniska lagrings- och avspelningsmetoder som lanserades av Edison och Berliner på 1890-talet - är en tragedi. På de flesta andra områden strävar människan efter förbättringar men den inspelade ljudhistorien är ett undantag. I rättvisans namn vill jag inflika att goda exempel finns för den som letar men det gäller främst ett fåtal bolag som spelar in och ger ut konstmusik.

Jag blir lika ledsen varje gång jag besöker en skivbutik och det fräser om musiken som spelas för att man har fått för sig att vinyl är ballt. Vart tog omsorgen om musiken vägen? Lika ledsen blir jag när jag läser en hifi-tidning och det förespeglas att vinyl skulle vara framtiden.

Vinylskivan har sin plats i historien och i många samlingar inklusive min men den borde förpassas till historien när det finns så många bättre metoder att lagra och lyssna på musik. För att undvika att stödja den pågående utvecklingen avstår jag från att köpa nyproducerad vinyl. Samtidigt är jag mån om den existerande musikskatten som finns på historiska vinylplattor och som ibland inte kan hittas på annat format - därav mitt engagemang för bästa möjliga skötsel av skivorna.

Med vänlig hälsning

Pekka


Hej
Jag håller med dig om i princip allt du skriver. Jag vill inte heller på något sätt argumentera för att vinyl skulle vara bättre för det är det inte, i alla fall rent tekniskt. Känslomässigt är en annan sak och upp till var och en.

Life is like box of chocolate - you never know what is in it. Om man betraktar formaten som en chockladkartong och musiken dess innehåll dvs chockladbiten vi alla vill ha.
Under vinyl eran, före CD introduktionen, gjordes många fina inspelningar. Dessa var mastrade på ett bra sätt och musiken uppskattades av många, så än idag. Detta trots vinylens brister. Men dynamiken rymdes i stort inom formatet. Så kom CD formatet. Chockladkartongen kunde plötsligt rymma så mycket mer. I början gjordes många bra produktioner i många genrer. Detta bevisas ju inte minst av att många, inte minst du jagar just dessa. Med tiden har mastringseländet gjort chockladbiten mindre och mindre, till och med gamla bitar har pressats ihop och blivit mindre.
I takt med begynnade missnöje introduceras ännu större kartonger (24/96 och ännu större). Men dessa fylls inte heller med större chockladbitar. De är dock dyrare. Människor känner sig åtminstone delvis lurade. För det har ju inte blivit bättre de sista 30 åren. Chockladbitarna är små, dyra och smakar inte lika gott som förväntat. Eller ja, de funkar ju i telefonen med lurar på språng. Men i ett sånt läge kan ju till och med en kexchocklad vara god.

Jag tycker inte heller om nya vinyler. De är dåligt mastrade (Ofta remastrad CD som master) Slarvigt tillverkade, ocentrerade etc. Men jag förstår om människor ändå väljer dessa. Det är ju faktiskt ganska kul att spela vinyl. Pyssla med inställningar. Tvätta skivor och så.

Med vänliga hälsningar
Uffe


Jag gillar inte heller nya vinylskivor så mycket, en och annan provar jag att köpa begagnad, vissa låter faktiskt riktigt bra medans andra känns lite hårdare mastrade jämfört med originalen och ibland blir det för mycket.
The Who´s Sells Out köpte jag först ett begagnat remastrat exemplar utav plus några andra the Who plattor såsom A Quick One (mono).
Jag hittade senare The Who Sell Out på en us press Decca som jag köpte och sålde/bytte in den nyare remastrade versionen då jag föredrog soundet från originalet.
Black Sabbath´s Vol 4 köpte jag ett ex som är remastrad, på den låter basen klart mycket högre än originalets och faktum är att jag helt klart föredrar originalets rena mellanregister; helheten låter mycket trevligare än på den nya. De nya versionerna utav de tidiga Black Sabbath skivorna duger nog bra för dem som vill att det ska låta högt och med mycket bas..
Men som sagt jag fortsätter att köpa ett och annat begagnat exemplar för att göra en utvärdering och ibland kan originalen vara hiskeligt dyra om det är sällsynta och eftertraktade album.
Köpte ett ex tidigare av Gravy Train från (1970) pressning från Akarma Records 2003 och för ett par månader sedan såg jag ett originalexemplar i VG skick tror jag det var i en skivbutik för 1200:-. Då är frågan hur mycket det är värt att absolut ha originalet om man inte lyssnar så ofta på det..

Jag tänkte kolla upp framöver vilka bolag som gör riktigt bra återutgivningar och hålla mig till dem, när jag väl börjar köpa nya skivor. För övrigt tycker jag ju att det är kul att det kommer ut på vinyl allteftersom sådant som bara funnits på CD tidigare och vars CD utgåvor lämnar en del att önska gällande ljudet.
Jag räknar inte med att behålla alla nya skivinköp beroende på hur de låter, men man får ju prova sig fram..

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Morello » 2018-10-14 20:16

music4ever skrev:Vi får se när jag får tag på en annan arm.


Armar stavas SME! :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 20:21

darkg skrev:Antingen kommer nya generationer som inte växer in i idén att äga fysiska informationsbärare göra det hela till en syssla för ett litet antal fantaster (som rullbandsentusiaster idag?) ELLER så ligger samlandet och hanterandet av påtagliga artefakter djupt hos människan, så att någon form av musik-ting kommer att efterfrågas även framöver.


Inom vetenskapen när det gäller gamla Homo Sapiens så utpekas vissa grupper som jägare och andra som samlare osv..

Att det fortsättningsvis kommer finnas samlare finns det hur många bevis som helst på i alla möjliga områden, där det finns människor som har dille på att samla på diverse saker. Allt från prydnadsfigurer till gamla affischer, kläder, möbler och tomma matvaruförpackningar etc.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 20:39

Thomas_A skrev:
music4ever skrev:
Thomas_A skrev:
Ja strikt så, men vi ska inte publicera resultaten i en vetenskaplig tidskrift i detta fall. Det går att säga en del ändå om de klangliga resultaten, såvida man inte har specialpressningar av skivan.

Dock kan det vara ganska stora klangliga skillnader mellan olika graveringar.


Ja om man skruvat och måsträt* innan så är ju klangen ändrad, vid en nyutgåva som nyss diskuterats. Men pressningar av samma gravering är inte särskilt olika. Av den klang som finns på Morellos och mitt Roxy Music spår är det sannolikt samma master. Men skivorna är olika smutsiga och/eller slitna.

*"mastrat", ehuru kan två måsar träta de också


Jag lyssnade tidigare ikväll på mitt eget exemplar av Avalon som är i fint skick och UK press med min Grado ZF1 pickup och skivan låter absolut inte för ljus och den låter kalasbra måste jag säga!
Apropå olika pressningar, så kan det visst låta väldigt olika ibland beroende på vilken pickup man använder då en pressning från ett land kan låta bra med en viss pickup, låt oss säga pickup X medan pressningen från ett annat land som även kan vara från ett annat bolag/dotterbolag låter sämre på pickup X men klart bättre på pickup Y och tvärtom. Sådant har jag råkat ut för flera gånger..

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 20:53

Thomas_A skrev:AT OC9 är utmärkt enligt alla källor jag hört. Något upp i sista oktaven. Källa: John Elison, Audioasylum. I hans exempel behöver azimuth justeras dock. - 25/-36 dB @ 1 kHz. Tyvärr är Regaarmarna lite svåra, likt min Linn-arm så jag har använt tunna brickor. Bökigt, men det går.

[ Bild ]


Jag har läst i en del forum att den pickupen låter lite väl ljus och låter typ för klinisk och analytiskt för behovet hos en del.
Har också läst att AT33 PTG anses vara en mycket bättre och utvecklad pickup som följer upp de bra egenskaper som AT OC9 har..

Men som sagt vi har alla olika behov, en del vill ha det analytiskt, andra vill ha det musikaliskt.. sedan att AT OC9 anses vara en bra spårhund är väl förstås bra.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Morello » 2018-10-14 21:03

OC9 Mk3 har jag mätt på och den skall inte förväxlas med Mk2, vilken klingar ljust.

Både distorsion och friktion i spåret är lägre än hos Ortofon super OM40, som inte låter lika rent och snyggt som OC9 III.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar Moerch-arm

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 21:54

RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:Ja här kommer ett par filer som är inspelade med Akito-arm samt Mörch-arm. Puppan är Shure/SAS som tidigare.

Test1

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... _Fil_1.wav
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... _Fil_2.wav

Test2

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... _Fil_1.wav
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... _Fil_2.wav

Jag har inte lyssnat så noga själv ännu. Från mätningarna så ger Mörch-armen något högre andratonsdistorsion för en 1 kHz ton. Dock kan jag inte garantera att nålanliggningskraften var exakt samma mellan de två, men har försökt lägga den på ca 1,5 gram med dämpborsten på.


Finns väl en del variabler när man flyttar pickupen till en annan arm? Hur mycket påverkar en liten vridning hit eller dit? Tonarmskablaget kan ge en annan last. Det borde vara ett evigt mätande för att reda ut vad som ger bäst resultat.


Herregud, alla dessa mätningar.. man kan faktiskt höra hur det låter, exempelvis hörde jag när min ADC MXL vridit sig snett i tonarmsskalet. Det är en liten svår rackare med öppna sidohål utan sidoväggar när man ska skruva fast pickupen i tonarmsskalet och ett jävla besvär att få den att hålla sig i rät vinkel.
Det har hänt ett par gånger vid det här laget att jag har lyckats vrida nån pickup en aningen snett när jag greppar tag i tonarmsskalet vid byte och inte skruvat åt till räckligt hårt. Men man hör det omedelbart när man satt pickupen på skivan innan musiken börjar.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav music4ever » 2018-10-15 22:13

Eftersom jag fick ca 40% mer än utgångspriset för min lägenhet så unna jag mig något som är "för dyrt" om man ska vara ärlig.
Så just nu väntar jag på en röd Audio desk systeme vinyl cleaner pro från Tyskland. Det skall bli kul att testa den sen. :D
Audiodesk.jpg
Audiodesk.jpg (92.01 KiB) Visad 7035 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Morello » 2018-10-15 22:18

Ser ut att vara en ambitiös maskin! :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Thomas_A » 2018-10-15 22:37

Kul! Rapportera gärna med någon snutt musik före och efter tvätt. Mitt ultraljudsprojekt har skjutits lite på framtiden. Högtalarprojektet har prio nu. (Har iofs beställt ytterligare en testskiva som såg intressant ut: Elipson.)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Bill50x » 2018-10-16 08:29

Är oljetesten färdig ännu?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster