Ljud från TV till stereo

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

XYZ

Ljud från TV till stereo

Inläggav XYZ » 2006-02-16 22:44

Jag funderar på att koppla ljud från TV till Stereo via SCART till 2xRCA audio.

TV har en SCART med AV-utgång. AV-utsignal kan väljas mellan TV, AV1, AV2, AV4, YC4 eller AUTO.

Receivern har följande ingångar: Phono audio input, CD audio input (upptagen av CD), CDR/MD audio input, TAPE audio input, DVD audio input och VCR audio input.

Jag undrar vilken AV-utsignal ska jag välja på TV och till vilken ingång på receivern ska jag koppla in 2 RCA kontakter. Hoppas någon kan hjälpa mig med denna fråga.

TV Sony KV-32CS71
Stereo Receiver Marantz SR4320

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-02-16 22:56

Hej!

TV:n bör nog stå i läge "TV" eller möjligen "AUTO" ifall du vill ha ut TV-ljudet.

På recievern kan du använda vilken som helst av följande:

CD audio input (upptagen av CD)
CDR/MD audio input
TAPE audio input
DVD audio input
VCR audio input

Dock funkar det inte med "Phono audio input" för den är endast avsedd för grammofonspelare.

Lycka till!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-16 22:59

zvenzzon skrev:Dock funkar det inte med "Phono audio input" för den är endast avsedd för grammofonspelare.

Är det allmänngällande att ingång märkt phono har inbyggd RIAA?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-16 23:19

Har du analog kabel-TV?
Annars brukar just TV-apparater inte alltid ha så bra ljudutgångar.
Digitalboxen ger sannoligt betydligt bättre ljud, om den nu har uttag för analogt ljud.

Ang Phono: ja det är ingång till RIAA-försteget, om det inte står nåt mer, så är den avsedd för moving magnet-pickuper (inte moving coil).
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-16 23:54

tvett skrev:
zvenzzon skrev:Dock funkar det inte med "Phono audio input" för den är endast avsedd för grammofonspelare.

Är det allmänngällande att ingång märkt phono har inbyggd RIAA?

Ja.

Edit: Hittar man en riktigt gammal förstärkare med ingång för kristallpickup kan den dock ha en annan frekvenskorrektion. Iofs är det också RIAA, men för just kristallpickupens egenskaper.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-17 11:20

Jag har anslutit TV:ns hörlursuttag till en Linje-ingång (AUX/LINE/CD...) på stärkaren. Det förnämliga med det är att det går att styra volymen med TV:ns fjärr! Kan tänka mig signalen kanske inte är den samma som AV-out från TV:n men - jag har ju bara 2 kanalers ljud!

/Jocke

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Ljud från TV till stereo

Inläggav phon » 2006-02-17 14:34

XYZ skrev:TV har en SCART med AV-utgång. AV-utsignal kan väljas mellan TV, AV1, AV2, AV4, YC4 eller AUTO.

För mig känns det mer som:

"TV har en SCART med AV-ingång. AV-insignal kan väljas mellan TV, AV1, AV2, AV4, YC4 eller AUTO."

Det är väl så dom brukar fungera. Man väljer varifrån bild och ljud i TV'n kommer ifrån. Antingen från TV'n själv, eller från någon ansluten signalkälla AV1, 2 osv. Har man lite tur så finns även utsignaler i scartuttaget, men jag har varit med om att det inte finns. Auto brukar innebära att TV'n väljer den ingång där man lägger plus på pinne 8. (eller var det 12 ?)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

XYZ

Inläggav XYZ » 2006-02-18 20:11

Tack ni alla för hjälpen. Jag har nu kopplat 2RCA till TAPE- ingången och det låter mycket bra. Jag ser fram emot melodifestivalen om tre kvart.

Återgå till Teknikforum