Olika modeller utav Denon 103an!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-01-19 16:42

http://www.audiophile.no/nb-no/item/2059-denon-103

Ni som har provat olika varianter, vilken gillar ni bäst utav dem?

Själv står jag i valet och kvalet mellan standard DL 103 och DL 103R, den förra har högre Mv uteffekt och skulle göra sig till min Sansui AU 9500 då den verkar ha 0,3mv och 40 ohms impedans och sansuien har omkopplare mellan 30,47 och 100 ohm samt att jag testade ett par MC pickuper på runt 0,4mv med bravur.
DL 103R ligger på 0,25mv och 14 ohm tydligen..

Användarvisningsbild
krellmaster
 
Inlägg: 448
Blev medlem: 2005-10-13

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav krellmaster » 2018-05-08 08:56

Ett tag sen du startade tråden så du kanske redan har köpt pickup, isf kan vi glömma det här. Jag har en DL103R kanalmatchad. Valde på den å DL103 standard kanalmatchad men det visade sig att R blev billigare med frakt å allt. Olika leverantörer. Hade redan en Benz Wood som har 12ohms impedans å den passade ypperligt till mitt dåvarande RIAA-steg som bara hade 100ohm att välja på. Antog att R-modellens 14ohm oxå skulle passa bra vilket var fallet. Standardmodellens 40ohm hade passat sämre då 400ohm passar den bättre, tror jag iaf. Finns en gammal tumregel att RIAAT:s ingångsimpedans ska va 10ggr pickupens impedans. Har även testat stepuptrafo vilket funkar ännu bättre å då kan man glömma det här med impedansen. Mitt nuvarande RIAA har stepup på ingången.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav paa » 2018-05-08 09:02

Men, hur låter den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav Morello » 2018-05-08 09:40

Intressant, DL103 är trots sin ålder en av marknadens mest lågdistorderande nålmikrofoner.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
krellmaster
 
Inlägg: 448
Blev medlem: 2005-10-13

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav krellmaster » 2018-05-08 16:44

Den låter kort å gott j-----t bra , tycker jag alltså. Spelar skjortan av min Benz Wood utom möjligtvis på nypressad vinyl där kanske en modernare nålslipning överglänser. Men på gamla skivor från 50-60-70-tal tycker jag att den sväriska nålslipningen är överlägsen. Helt subjektivt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav Morello » 2018-05-08 17:33

Audio Technica OC9 Mk3 är också en av marknadens bästa med avseende på distorsion med mera.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-09-03 13:33

Oj, jag har bara sporadiskt varit inne på faktiskt.se och kollat enstaka trådar, men har missat att jag fått nya svar på den här tråden.

Tack för tipset att välja 103R, det lär bli den jag väljer i vilket fall som helst. Tyvärr ligger inte inköp utav Denon 103R som främsta priotering utan det får bli när jag känner att jag har pengar över till inköp.
Jag köpte ett begagnat riaasteg nu i våras; En Trigon Vanguard II. Känner mig riktigt nöjd med Trigonen. Man kan justera in den via små knappar för att få rätt referens gällande belastning osv till den pickuptyp man väljer att använda. För närvarande har jag Trigonen inkopplad till min gamla Sansuiförstärkare AU-9500.
OBS, det är inget fel på originalriaat i Sansuien, det ger riktigt bra ljud i sig till de MM pickuper jag använder. Fördelen är nu förutom att kunna använda MC pickuper är att jag kan ha 3 skivspelare inkopplad till Sansuien. Bra att ha när man snabbutvärderar olika pressningar exempelvis hur de låter på olika pickuper.
Ja, även om Trigonen teoretiskt är överlägsen originalriiat på Sansuien så hör man faktiskt skillnaden ljud/soundmässigt mellan olika pressningar och pickuper även om man växelvis använder Trigonen vs originalriiat vid avlyssning. Originalriiat låter liter mjukare men inte alls dåligt och Trigonen tar fram ljudet på en lite högre hifi nivå och det låter lite mer modern förstärkare vid lyssningen med skarpare anslag på bas osv. Så det blir lite beroende på humör liksom vad jag vill välja.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-09-03 13:54

krellmaster skrev:Den låter kort å gott j-----t bra , tycker jag alltså. Spelar skjortan av min Benz Wood utom möjligtvis på nypressad vinyl där kanske en modernare nålslipning överglänser. Men på gamla skivor från 50-60-70-tal tycker jag att den sväriska nålslipningen är överlägsen. Helt subjektivt.


Det svaret gillar jag, så det kommer bli intressant att prova Denon 103an längre framöver när jag har pengar över.

Två pickuper som jag har och vilka soundmässigt passar bra till 60-70- tals skivor är Stanton 681 och Grace F9E.
Stantonen funger även väldigt bra till 50- tals inspelningar överlag.
Man kan säga att de två kompletterar varandra för på en del inspelningar/pressningar regerar Grace F9an och på andra låter den sämre än Stanton 681an.
Jag skulle vilja få tag på en Shure V15 pickup och göra en utvärdering då den togs fram på 60-talet och lyssna huruvida det är stora skillnader mellan den och Stanton 681 vs Grace F9e på samma inspelningar/pressningar. Det tror jag förvisso att det är. Min erfarenhet hittills med diverse pickuper säger det.
Frågan är bara om Shuren är lika neutral som Stanton pickupen?
P.S. Jag höll på att glömma nämna Ortofon VMS 20 som jag också har, vilken passar fint till många 60 och 70-tals inspelningar, men Stanton och Gracen regerar för det mesta över VMSén. Samt ADC XLM mk IIan vilken är väldigt neutral och spelar bra på de allra flesta 60-70-tals inspelningar. Använder den när vare sig Stanton eller Gracen riktigt vill och även ej heller VMSén.

Jag kommer starta en tråd framöver om mina lyssningserfarenheter hittills med olika pickuper.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-03 15:38

De där gamla pickuperna du listar, har de nya nålar? Det är väl knappast original nålar med dito kanske 40 år gamla upphängningar?

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-09-03 21:28

RogerGustavsson skrev:De där gamla pickuperna du listar, har de nya nålar? Det är väl knappast original nålar med dito kanske 40 år gamla upphängningar?


Jag har ingen aning faktiskt det är väl originalnålarna tror jag och det knastrar så där charmigt som det ska göra med vinyl :P
Vad menar du med upphängningen? Det är ju bara att köra med lite hemslöjd vetja :wink: Limmade bakdelen på ADC´n när den var på väg att lossna :oops: :lol:
Tja hur är det med nya nålar.. har du någon koll på det? :o :roll:

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-09-03 21:58

nigthdreamerssky skrev:
RogerGustavsson skrev:De där gamla pickuperna du listar, har de nya nålar? Det är väl knappast original nålar med dito kanske 40 år gamla upphängningar?


Jag har ingen aning faktiskt det är väl originalnålarna tror jag och det knastrar så där charmigt som det ska göra med vinyl :P
Vad menar du med upphängningen? Det är ju bara att köra med lite hemslöjd vetja :wink: Limmade bakdelen på ADC´n när den var på väg att lossna :oops: :lol:
Tja hur är det med nya nålar.. har du någon koll på det? :o :roll:


Skämt åsido! Jag är väl medveten om att det finns diskussioner om att gummit etc blir dåligt på gamla pickuper, men jag tror sanningen närmar sig om det är i stort oanvända pickuper sedan många år tillbaks och allra helst oanvända dito som aldrig blev sålda eller använda som nya. Det gäller med andra ord att ha dem ute på motion. Jag har som sagt hittills inte haft sådana problem med de pickuper jag köpt som begagnade. Jag har dessutom fler än de ovannämnda.
Enda problemet jag iofs hade var att infästningen lossnade baktill på ADC´n, men det gick galant att lösa med kontaktlim.
Jo förresten, jag köpte ju av misstag en Sony skivspelare med lättviktsarm och eget mini sme fäste. Nålen på den pickupen gick inte att sätta dit igen efter transport av spelaren. Infästningen för nålen pajade.
När det gäller nya nålar och de som sitter på, så fick jag uppfattningen att nålarna på de två Stanton jag köpt med nål var relativt nyskick och original. Den ena var dessutom shibataslipad. Annars kan det vara svårt att få tag i originalnål till Stanton, de nya som brukar säljas är kopior och enligt vad jag hört inte lika bra som originalen. Till ADC´n tror jag att det går att få tag på ny original om jag inte missminner mig. Det följde med en ny nål i originalförpackning till ADC´n, när jag köpte den. Till VMS går det bra att få tag på ny originalnål och dessutom kan man få tag på VMS 30 nålen om man vill uppdatera, vilket jag tänker göra. Till Gracen har jag två nya reservnålar (nya!) som jag fick med på köpet och jag har läst att det är problem på den fronten med nya nålar.

Dessutom ser jag det som en lärogivande hobby egentligen med dessa gamla pickuper och man får en bra uppfattning om hur bra det faktiskt lät med dessa gamla premium MM pickuper som jag håller på med. Framöver kommer jag förmodligen fasa ut med nyare pickuper som ersättare. På vägen dit har jag nu lärt mig vikten att anpassa pickuptyp till inspelning/pressning. Vilket lär gälla även många nya pickuper om de inte är väldigt neutrala vill säga.
Jag använde en Ortofon X5 HMC under många år och den var väldigt neutral i ljudet när man jämför den med de flesta utav de pickuper jag har.
(Jag fick förresten tag i en begagnad X5 med utbytt nål som jag faktiskt känner mig nöjd med och som jag också använder till skivor som inte trivs med övriga pickuper i stort.) Samt så brukar jag då alternativt också använda en Shure 91 ED och givetvis då ADC´n.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 18:43

RogerGustavsson skrev:De där gamla pickuperna du listar, har de nya nålar? Det är väl knappast original nålar med dito kanske 40 år gamla upphängningar?


Jag har funderat på om du tog illa upp över mitt lite skämtsamma svar; tyckte du att jag var dryg?

Du har ju en del kunskaper ser jag.. hittade t.ex detta i tråden

viewtopic.php?f=9&t=63636&start=210

Du skrev nedanstående i samband med gamla shibata slipningar..

Hur ser man om nålen är sliten? Det krävs väl rätt rejäla förstoringar och att man vet vad man ska titta efter? En vanlig lupp duger inte. Jag har vid upprepade tillfällen undrat över vilken precision en pickup monteras med. Hur noga kan nålspetsen orienteras i nålarmen? Det där fluktandet de flesta tycks göra vid montering av pickupen i tonarmen är inget precisionsarbete, snarare en höftning. Hur kan man flukta vinklar med precision? van den Hul visade mycket bilder på nålspetsar tagna i elektronmikroskop och det säger en del om hur små dimensioner det handlar om.

Jag hade ju uppskattat att få en kommentar angående min Shibata slipade nål till min Stantonpickup., men nu var det ju ändå tur/bra att jag började läsa tråden. Hade dessutom faktiskt glömt sambandet med gamla Shibata slipningar och att vanliga nålar slet sönder spåren på 4 kanals vinyler.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-14 19:11

Jag har inte tagit illa upp! Jag är verkligen inte den som i första taget tar åt mig... När det gäller gummi så är det inte speciellt åldersbeständigt, det håller inte sin elasticitet hur länge som helst, oavsett gummit fått jobba eller ej.

Hur väl dagens Shibata-nålar följer den gamla standarden har jag ingen aning om. Tror det var Peter Steindl som talade om att de Shibata som presenterades för ca 45 år sedan hade en del oönskade egenskaper gällande spårningen.


Jag undrar fortfarande hur man kan se förslitningen på själva nålspetsarna? Det där bilderna från elektronmikroskåp är ju inget vi kan få till hemma i stugarna. Personligen är vinylavspelning ett närmast passerat stadium. Har visserligen 6 skivspelare men använder dem inte sedan länge. Ska i varje fall göra hälften av dem körbara, har jag tänkt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav Harryup » 2018-10-23 20:20

Shibata är en princip elliptisk nål där man lagt in 2 plan baktill eftersom man inte kunde slipa i 3D så att säga.
Övergången blir en båge då den 2-dimensionella planet möter den runda nålen. Det gör att nålen kommer gå hackandes i höjdled i spåret.
Ser absolut ingen tjusning med Shibata men det var den lösning man hade för att få ner anläggningsytan så att man kunde spela av bakkanalerna i CD-4 systemet. Dock inte så länge så länge på varje skiva eftersom man slet mycket på de små graveringarna för bakkanalerna.

Gamla nålar skulle jag personligen aldrig använda utan att testa med spårtestskivor etc för att få veta skicket. Skivorna slits ut med dåliga gamla nålar.
För nån tusing eller 2 och uppåt får man helt andra grejor än gamla förstörande nålar.

/Harryup

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 13:46

Harryup skrev:Shibata är en princip elliptisk nål där man lagt in 2 plan baktill eftersom man inte kunde slipa i 3D så att säga.
Övergången blir en båge då den 2-dimensionella planet möter den runda nålen. Det gör att nålen kommer gå hackandes i höjdled i spåret.
Ser absolut ingen tjusning med Shibata men det var den lösning man hade för att få ner anläggningsytan så att man kunde spela av bakkanalerna i CD-4 systemet. Dock inte så länge så länge på varje skiva eftersom man slet mycket på de små graveringarna för bakkanalerna.

Gamla nålar skulle jag personligen aldrig använda utan att testa med spårtestskivor etc för att få veta skicket. Skivorna slits ut med dåliga gamla nålar.
För nån tusing eller 2 och uppåt får man helt andra grejor än gamla förstörande nålar.

/Harryup


Jo, jag har läst om CD-4 systemet att man slet ut bakkanalsspåren genom att använda vanliga pickuper som ej var till för 4 kanalsinspelningar, men att de skulle bli utslitna av pickuper med nålar avsedda för dessa skivor verkar lite konstigt..!?

Apropå gamla nålar, så hör man oftast på nålen om den är risig genom att det blir mycket knaster etc som inte blir annars.. och jag har inte haft några problem med de begagnade pickuper och dess nålar jag införskaffat hittills.. dessutom passar äldre pickuper bättre i gamla skivspelare där tonarmskabeln ej är bytt, då man annars riskerar få en vass diskant om man använder en relativt ny pickup. Nålar går dessutom i många fall att införskaffa i bra kvalitet såsom Jilco och ibland kan man hitta Nos nålar.. dessutom tycker jag att det ger en skön feeling i soundet med äldre pickuper ihop med vintagesystem. Riktigt bra ljud blir det också under förutsättning att man inte är ute efter high end egenskaper så att säga..

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Olika modeller utav Denon 103an!

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 13:52

RogerGustavsson skrev:Jag har inte tagit illa upp! Jag är verkligen inte den som i första taget tar åt mig... När det gäller gummi så är det inte speciellt åldersbeständigt, det håller inte sin elasticitet hur länge som helst, oavsett gummit fått jobba eller ej.

Hur väl dagens Shibata-nålar följer den gamla standarden har jag ingen aning om. Tror det var Peter Steindl som talade om att de Shibata som presenterades för ca 45 år sedan hade en del oönskade egenskaper gällande spårningen.


Jag undrar fortfarande hur man kan se förslitningen på själva nålspetsarna? Det där bilderna från elektronmikroskåp är ju inget vi kan få till hemma i stugarna. Personligen är vinylavspelning ett närmast passerat stadium. Har visserligen 6 skivspelare men använder dem inte sedan länge. Ska i varje fall göra hälften av dem körbara, har jag tänkt.


Det är ju bra det.. jag kan förstå att det påverkar ljudet om/när man använder high end grejer vilket jag har blivit en aning varse om på sistone. Har införskaffat ett par Zachry EM 24 och de är verkligen high end från gamla goda tiden, de är väldigt känsliga av sig.. där krävs det t,ex att man har rätt utnivå på riaat om man använder högnivå mc, annars blir ljudet fel. Känsliga på andra sätt är de också.. får använda skivspelare utan bytt tonarmskabel till äldre pickuper och skivspelare med bytt tonarmskabel till nyare pickuper för att det ska låta så bra som möjligt med de högtalarna..


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster