Äntligen test av nätverkskablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Nattlorden » 2018-11-08 18:22

Conan skrev:Man undrar ju lite hur HiFi & Mystik bär sig åt för att köpa ett album på nätet från HDTracks t.ex? Måste ju vara tusentals mil med kablar totalt undermåliga för att överföra audio-filer mellan HDTracks server och NAS:en på redaktionen! Jag menar, om man beställer senaste plattan med Rosanne Cash kanske man får hem nåt som låter som Calle Jularbo inspelat med mobiltelefonen!? :|


De kör självklart via trådlöst så har de inga problem med det. 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav i » 2018-11-08 18:43

Nattlorden skrev:
Conan skrev:Man undrar ju lite hur HiFi & Mystik bär sig åt för att köpa ett album på nätet från HDTracks t.ex? Måste ju vara tusentals mil med kablar totalt undermåliga för att överföra audio-filer mellan HDTracks server och NAS:en på redaktionen! Jag menar, om man beställer senaste plattan med Rosanne Cash kanske man får hem nåt som låter som Calle Jularbo inspelat med mobiltelefonen!? :|


De kör självklart via trådlöst så har de inga problem med det. 8) :mrgreen:


:D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-09 00:24

bassman skrev:Pliiis hifikg du kan väl recitera hans reflektion om testen. :-)


Nu lämnade jag anteckningarna i lyssningsrummet så jag kanske kompletterar senare, men i korta drag. Om de kör ett vanlig ethernet genom snörena så finns det ingen begränsning beroende på kabelns topologi och konstruktion så länge den är hel. Bara om de hittat på ett eget, okänt, protokoll finns det en tillstymmelse till korn av minimal möjlighet till olika resultat mellan olika kablar.
För att leda detta i bevis startade han upp flera överföringar mellan två switchar och en meter SSSK-kabel. Överföringar som gick i brutalt mycket högre hastigheter än ljud kräver. Han skickade signaler i olika paketstorlekar och ibland fler simultana överföringar samtidigt som han mätte hur många paket som gick förlorade eller behövde sändas om. Det slutade med NOLL fel. Varje gång.

Fast nu har ju H&M skrivit det redan i starten, data ja... men data som ska bli musik... min nätverkande vän förstod inte skillnaden. Till yttermera visso verkar det som att man bara använder dyrkabeln mellan den absolut nödvändiga gigabitswitchen (för 349 kr) och streamern. Vad de använder fram till routern och från routern till switchen framgår inte. Som värsta faktisianen var han också bekymrad över att man inte redovisar om man testat kablarna innan (eller vad man menade med blind lyssning) och när jag nämnde hur illa det kunde låta om man vände kabeln fel trodde han att jag skämtade och vände på signalvägen i sin testrigg och det gjorde, förstås, ingen skillnad. Å andra sidan är inte SSSK riktningskänslig...

Kort sammanfattning om möjligheten att höra skillnader, baserat på att man inte hittat på något alldeles eget överföringsprotokoll (vilket inget tyder på):

Spoiler:
Visa
BS


Kan inte LTS utmana gubbarna på H&M vid nästa mässa!? För att de ska slippa schavottera inför folket kan väl testet göras efter stängning och anonymt. Hansi kan ni kalla för "Inte Hansi" och Jonas för "Inte Jonas" så kommer vi inte misstänka dem :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav nuffe » 2018-11-09 09:33

Nattlorden skrev:
ottovonkopp skrev:
bassman skrev:

Allt blir bättre med kabel, och en då en BRA kabel enligt skriften. Luftighet, musikaliskt driv osv osv... Att det blir stabilare nätverk kan jag köpa!

Vågar du prova koppla en sladd :P



Kan det bli luftigare än trådlöst? :o


Då måste du optimera luftens gasblandning.... kan bli lite andfattig återgivning om syrehalten sjunker...


Mer helium till folket :!: speciellt på redaktion hos hifi o musik, då blir det verkligen luftigt o klingande :lol:

Henrik

Användarvisningsbild
HJ
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-03-20

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav HJ » 2018-11-09 12:46

Är det någon som testat att sätta klädnypa på kabeln?
Två varianter finns - tränypa respektive plast!
Vad händer då?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Max_Headroom » 2018-11-09 15:24

HJ skrev:Är det någon som testat att sätta klädnypa på kabeln?
Två varianter finns - tränypa respektive plast!
Vad händer då?


Återgivningen blir lite återhållen och ljudet pressat?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav shifts » 2018-11-09 15:39

Tränypan låter mer neutral, med plastnypan blir återgivningen mer nasal.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Almen » 2018-11-09 16:33

Bild

Blir lätt lite nasalt...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav nuffe » 2018-11-09 16:43

Almen skrev:[ Bild ]

Blir lätt lite nasalt...


Blev ett gött flabb :lol:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav shifts » 2018-11-09 18:37

:lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-09 19:49

När strömmar musik genom nätverkskablar? Är det vid streaming och streaming via egen NAS? Signalmottagaren, streamern (?) har inte den alltid en buffert också? Det borde reducera den eventuella nyttan av överdrivet specificerade RJ45 kablar. Råkade dra ur min hårddisk idag, den där jag har musiken, ansluten till datorn via en SSSK USB-kabel för övrigt (finns kanske ljudmässiga vinster att hämta där??) och musiken fortsatte ljuda i åtminstone fem, kanske tio sekunder.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-11-09 22:06

Har ni kul när ni gör narr av andra som inte är "lika upplysta"? :lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Almen » 2018-11-09 22:29

sportbilsentusiasten skrev:Har ni kul när ni gör narr av andra som inte är "lika upplysta"? :lol:

Hur vet du att journalister och redaktörer på HiFi-blaskan inte är "upplysta"? De kanske har full koll, om än inte på fysik så i alla fall på ekonomi.

Man skall göra narr av föregivna auktoriteter som tjänar pengar på att vilseleda människor.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav dali » 2018-11-09 22:55

Jag har jobbat med IT i 20+ år och kan säga att om man tror att nätverkskablar kan påverka ljudkvaliteten på en digital överföring över ethernet så är man ute och cyklar. Det visar bara hur lite man vet om den underliggande tekniken.

Utan att gå in på detaljer så är datat som överförs i ett trådat nätverk kontrollerat och buffrat i flera lager, det som kommer fram är identiskt oavsett vilken (hel) kabel man använder. Använder man en kabel som uppfyller Cat 5e eller bättre så är det garanterat ingen skillnad mellan en dyr och en billig för musiköverföring.

Att det ska gå att höra skillnad på nätverkskablar är lika sannolikt som att man ska höra skillnad på två exemplar av en CD där den ena transporteras via en Volvo lastbil och den andra via en Scania lastbil. :roll:
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav gopnik » 2018-11-10 01:37

sportbilsentusiasten skrev:Har ni kul när ni gör narr av andra som inte är "lika upplysta"? :lol:

Det är ju antingen det eller bli fly förbannad på lurendrejeriet, och då är det i varje fall för egen del trevligare att skratta åt det. Även om man innerst inne vill bränna ner skitblaskan.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-10 04:13

sportbilsentusiasten skrev:Har ni kul när ni gör narr av andra som inte är "lika upplysta"? :lol:

Med såna här tester gör de sig till clowner o såna ska man väl skratta åt?
Tror du de ställer upp på en kontrollerad blindtest?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Conan » 2018-11-10 07:24

dali skrev:Att det ska gå att höra skillnad på nätverkskablar är lika sannolikt som att man ska höra skillnad på två exemplar av en CD där den ena transporteras via en Volvo lastbil och den andra via en Scania lastbil.


Och där fick dom iden till nästa nummer... :D

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav rqu » 2018-11-10 09:22

För att få tystare bakgrund är det viktigt att använda svarta IP-adresser. Givetvis måste man också lyssna sig fram till rätt nät, 10-nät eller 192.168-?

Med en sån dyrkabel måste man koppla direkt mot sin NAS eller vad den nu är eller kan man ha en switch?

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav UrSv » 2018-11-10 09:30

Man MÅSTE han en switch för att det ska låta bra. Se jcat.eu...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-10 11:22

Ja, en gigabitswitch är ABSOLUT nödvändig enl H&M. Å andra sidan verkar kvaliteten på den inte vara så viktig. 349 kronor från Kjell duger, det är mindre än en hyfsad kabellyftare det!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav rqu » 2018-11-10 12:09

UrSv skrev:Man MÅSTE han en switch för att det ska låta bra. Se jcat.eu...

Ok. Lite seriöst med M12. Sen skriver hifikg att det måste vara gigabit. Då duger inte switchen vi har på jobbet heller...
https://www.westermo.com/products/ethernet-switches/en50155/viper-212a

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Harryup » 2018-11-10 13:16

Skall man betrakta det här som ett möjligt utfall i en test så enda sättet att se om de har rätt är att testa i samma testuppsättning om man inte kan upprepa utfallet i sin egen uppställning. I värsta på samma plats om man inte kan upprepa felet i en annan miljö. Jag jobbar på en ISO-certifierad firma enligt 13485 dvs medicinska aktiva implantat.
Innan vi förkastar utfallet så skulle vi vara tvungna att testa "allt". Det går inte att komma med gamla erfarenheter och kunskaper och så vet man inte det inte kan vara så här. Det kanske är så att de hörbara skillnaderna kommer inte av att kablarna är olika bra för överföringen. Kanske kommer det av att nätverksspelaren inte är särskilt bra byggd utan att känslig för kablar som fungerar som antenner och tar emot något skit som är luftburet? Och vill man då göra det enkelt för sig så tillskriver man kabeln den ljudmässiga skillnaden som konstaterats med någon vederhäftig test.
Och i en annan uppsättning eller ett annat ex av kabeln kanske inte skulle bete sig likadant för den har en bättre monterad kontakt etc etc. MAn gör det lätt för sig om man som motståndare till något förkastar det för att det bara inte kan vara så. Men man kan bli överraskad om man tänker utanför boxen.
Sen har jag ingen aning om det gäller denna testen, men principen är den att eftersom vi inte kan upprepa deras test så vet vi faktiskt inte var skillnaden låg om det nu fanns en hörbar skillnad. Skulle man göra tester med generella utfall som går att påvisa att vem som helst kommer få detta oavsett miljö skulle det inte komma ut några HiFi-tester alls. Vi är dock tvungna att göra sådana tester jämt.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav petersteindl » 2018-11-10 14:13

Det finns skärmade nätverkskablar. Jag använder det som heter något med siffran 6. De är lite styvare. Färgen är vit, vilket passar bäst till vita väggar. Då blir ju feelgood-ljudet bättre. Jag har 100 meter nätverkskabel mellan 2 ställen och med den standarden på skärmad kabel jag använder så blir det bra fart. Det hörs klart och tydligt att violinerna blir mindre nasala vid ungefär 3184,57 Hz. Dessutom blir trumpeterna mer samspelta med oboerna. Trummisen får lättare att hålla takten.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Harryup » 2018-11-10 14:32

Javisst finns det skärmat och det är inte alltid det bästa. Man kan dra trådlöst också långa sträckor.
Färgen brukar vara ganska utslagsgivande och därför använder man rött till brandlarm. Vi använder blå till iptelefoner och det funkar bra på röster.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav sprudel » 2018-11-10 14:38

Enormt trist tråd om trådar.
Hur mycket bättre framstår man själv av att trasha andra i en disciplin många av trådens deltagare är fullständigt noviser i? Jag är också novis vill jag tillägga men att uttrycka sin tvärsäkerhet om sakers tillstånd i ett ämne man inte behärskar grundligt är nog mer förekommande bland de med begränsade kunskaper än de mer insatta.
Min erfarenhet är grundiga och djupa studier inom en disciplin skapar en ödmjukhet inför allt man upptäcker sig inte veta, eller vara, som man föreställt sig.
Bara ettor och nollor har basunerats ut förut, inget kan gå fel.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav KentLindqvist » 2018-11-10 15:08

Jag fick testet skickat till mig av en ljudkompis tillika ”believer”.

Personligen har jag en del invändningar, men valde att ge feedback
På artikeln i en tillmötesgående(?) ton!

Yo grabs. Mycket roande läsning må jag säga! Seriösa tester med blindtester på horoskopprosa, som är upplysande. Intressanta alternativa fakta om riktningskänsliga kablar för datatrafik, otippat! Som helhet måste jag säga att artikeln blev en liten ögonöppnare. Verkligen större suggestiv skillnad mellan olika nätkablar än jag trodde möjligt!

...Inväntar replik.

:D 8)
HIFI är det nya varg.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav jansch » 2018-11-10 15:38

Harryup skrev:Skall man betrakta det här som ett möjligt utfall i en test så enda sättet att se om de har rätt är att testa i samma testuppsättning om man inte kan upprepa utfallet i sin egen uppställning. I värsta på samma plats om man inte kan upprepa felet i en annan miljö. Jag jobbar på en ISO-certifierad firma enligt 13485 dvs medicinska aktiva implantat.
Innan vi förkastar utfallet så skulle vi vara tvungna att testa "allt". Det går inte att komma med gamla erfarenheter och kunskaper och så vet man inte det inte kan vara så här. Det kanske är så att de hörbara skillnaderna kommer inte av att kablarna är olika bra för överföringen. Kanske kommer det av att nätverksspelaren inte är särskilt bra byggd utan att känslig för kablar som fungerar som antenner och tar emot något skit som är luftburet? Och vill man då göra det enkelt för sig så tillskriver man kabeln den ljudmässiga skillnaden som konstaterats med någon vederhäftig test.
Och i en annan uppsättning eller ett annat ex av kabeln kanske inte skulle bete sig likadant för den har en bättre monterad kontakt etc etc. MAn gör det lätt för sig om man som motståndare till något förkastar det för att det bara inte kan vara så. Men man kan bli överraskad om man tänker utanför boxen.
Sen har jag ingen aning om det gäller denna testen, men principen är den att eftersom vi inte kan upprepa deras test så vet vi faktiskt inte var skillnaden låg om det nu fanns en hörbar skillnad. Skulle man göra tester med generella utfall som går att påvisa att vem som helst kommer få detta oavsett miljö skulle det inte komma ut några HiFi-tester alls. Vi är dock tvungna att göra sådana tester jämt.

/Harryup


Harryup - Det finns i grunden en poäng med det du skriver... Ibland vet man inte vad man egentligen testar då utfallet från testet (dvs i det här fallet vad man hör) är beroende av alla steg i kedjan. Från musikfil till ljudet som man uppfattar det i rummet.
Det du påpekar skulle kunna hända, alltså att en kabel skulle kunna vara lite mer mottaglig för störningar än en annan kabel.
Nu är det ju så att nätverkskablar följer ju en standard t.ex. CAT6 som inte bara handlar om max överföringshastighet. Kabeln är utförd enligt "twisted pair" teknik och är därmed väldigt okänslig för störningar. Kabeln är så störokänslig att man normalt aldrig behöver varianterna med ytterskärm (FTP varianten) för "hem/husbehov".

När "CAT" kablarna introducerades (måste ha varit i slutet på 1980-talet och av AT&T...tror jag. Vet någon om det stämmer?) var IBM dominerande med sin Token Ring lösning och IBM lade ner gigantiska summor på att "lobba" för sin lösning. IBM hävdade bl.a. att en oskärmad kabel inte kunde vara tillräckligt bra. Bl.a. begärde FAA (USA:s luftfartverk) genomgripande tester då dels ansvarar dom för en kritisk verksamhet dels hade man på alla flygplatser långa sträckor där kraftkablar, andra signalkablar och nätverkskablar samsades om förläggningsutrymme.
Det visade sig att uppstod det problem i testerna så var det IBM kabeln som hade problem(om än marginella.
IBM lobbade så hårt att även t.ex. Svenska Luftfartsverket gjorde flera installationer med IBM kabel EFTER att alla tester världen över visade att det var fel väg att gå!
IBM kabeln var dessutom väldigt dyr...(i Sverige åtminstone).

Jag har själv sålt ett antal kabelsystemslösningar ("förr i världen") och det är intressant att se hur kraftkablar och nätverkskabel "samsas" på samma stegar och i schakt.

Det som kan skapa störningar och problem är om man böjer CAT kablar med för liten radie och framförallt om man gör en böj och klämmer en RJ45 kontakt strax efter böjen. Bl.a. blir ju då ledarna lite olika långa och "flätningen" kommer ej längre att följa monteringskraven = det är ingen CAT kabel längre.

Man bör ju också väga in att "vi" i våra HiFi anläggningar dels kör relativt korta ledningar (t.ex. under 10-20 meter) och dels aldrig nyttjar kapaciteten till mer än en bråkdel.
Alltså om kabeln följer CAT specen anser JAG att man kan ta vilken "skitkabel" som helst utan att få problem.

Risken är väl också mindre (?) att en massproducerad kabel i en automatiserad process blir felaktig än en "dyrkabel" som kanske är handgjord.

Jag skrev i något annat inlägg för att få perspektiv på risken att något händer (störningar) och gjorde jämförelse med att förtöja en eka... Om man inte tycker att 12mm nylonrep räcker för att förtöja en eka kan man ju alltid köpa en tross med 30cm i diameter så är man (kanske) på den säkra sidan. Men frågan är om det blir en bättre totallösning.

För att

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav imac » 2018-11-10 16:44

Ja, det är lätt att tänka att det är bara 1or o 0or som ska överföras så vad kan gå fel. Kanske därför del blir provocerade av denna test :)

En tanke "utanför boxen" är tex varför den sista biten kan vara mer känslig är att ormboet bakom stereobänken där kaben går igenom kan plocka upp o sända ut störningar som påverkar ljudet både via strömkablar, nätdelar, lågnivå, andra nätverkskablar o antennkabel. Störningarna som plockas upp behöver inte påverka dataströmen som skickas i kabeln men om dom kommer in i mediaspelaren o hoppar över till tex lågnivån.

Kanske skulle strukturera upp kablarna bakom min stereobänk någon dag 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav petersteindl » 2018-11-10 16:51

Det är bara att sätta upp sakförhållanden. Vad är fakta?
Processen är följande:

1.) Det finns en givare av information.
2.) Det finns en mottagare av information.
3.) Det finns en transmissionslänk mellan givare och mottagare.
4.) punkter 1, 2 och 3 utgör ett överföringssystem.
5.) Överföringsystemet kan vara öppet eller slutet. Det betyder att signal/energi antingen kan ha kontakt med sin omgivning eller inte.
6.) Överföring av signal i kabel innebär elektromagnetisk signalöverföring/transmission. Energiöverföring sker via vågrörelse och lyder under naturlagar såsom exempelvis vågekvationen.
6a.) Elektromagnetiska vågor skapar fält. Det är dessa fält som är bärare av energi.
6b.) Om inga fält, vare sig kan gå utanför överföringssystemet eller påverkas av yttre fält så räknas systemet som ett energimässigt slutet system. Eventuella Förluster och värme räknas in i systemets energimängd.
7.) En skärmad transmissionslänk skapar förutsättning att åstadkomma ett slutet överföringssystem.
7a.) En transmissionslänk utan skärm ger ovillkorligen ett öppet överföringssystem.
7b.) En transmission som sker trådlöst är ett öppet system.
8.) Ett öppet system exempelvis med oskärmad kabel/transmissionslänk blir känslig för inkommande stötfångare samt kan störa andra i omgivningen kringliggande apparater.

Utifrån dessa fakta gällande premisser kan man härleda en mängd olika resultat.

9.) En transmissionslänk har en given överföringsfunktion. Är den distorsionsfri och förlustfri så blir överföringsfunktionen =1. Man multiplicerar insignalen i länken med en faktor 1 för att få utsignalen. Utsignalen blir i så fall = insignalen.
9a.) För att uppnå en förlustfri och distorsionsfri transmissionslänk utan reflexer så måste man anpassa hela överföringssystemets impedanser. Det är utimpedans från givaren och inimpedans i mottagaren samt transmissionslänkens impedans d v s kabelns karakteristiska impedans.
10.) I nätverk med standardiserad kabelöverföring uppfylls punkt 9a.
11.) Används skärmad kabel så blir överföringssystemet mellan 2 punkter i nätverket slutet.

Då anser jag att man vidtagit åtgärder som minimerar risk för förändring av signal vare sig av inre påverkan eller yttre påverkan. Det kan finnas möjlighet att det kan vara vissa fel eller inte 100 %-iga ingående komponenter. Är man osäker så får man utföra mätningar på signalen.

Eftersom det handlar om signaler i den digitala domänen så kan man lätt syna vad som behöver vara satisfierat för att signalen/informationen skall anses vara distorsionsfri.

12.) Inte något bitfel bör få uppkomma.
13.) Inte något timingfel bör få uppkomma. Jitter d v s fasbrus eller short term fluctuations skall helst vara noll.
14.) Inga störningar.
14a.) vare sig inifrån och ut
14b.) eller utifrån och in bör få uppkomma.

Punkt 12, 13 och punkt 14 bör man ha koll på.

15.) Så länge man är i den digitala domänen kan punkt 12, 13 och 14b se ut precis hur som helst så länge full rekonstruktion enligt punkt 12 och 13 kan åstadkommas strax före eller under D/A-omvandling.

Nu har man kommit en bra bit på väg.

16. Med lite sunt förnuft och korrekt deduktion kan man fixa biffen. OBS! Detta är Onkel Steindls tumregel.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav sprudel » 2018-11-10 17:34

Var petar du in andra störningar som från datorer och switchade nätbulor kopplade till samma kabel/nätverk?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster