Årets DAC klipp??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-10-16 16:19

Nu funkar det med ASIO efter omkonfiguration i ASIO4alls gui.
Ändrade Kernel värdet.
Låter klart bättre än tidigare och öppnar upp sig som någon beskrivit tidigare i denna tråd.

Fortfarande är det optisk ingång som imponerar på mig och spelar nu upp Flac med väldigt fint resultat från denna simpla mediespelare.

http://www.kjell.com/?item=98628&path=

För pengarna totalt 1399kr för (mediespelare+DAC) så låter det väldigt bra

Men det är klart.. att satt jag med McIntosh enheter skulle kanske inte en DAC från Kjell & Komp vara första hands valet :? :!:
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2011-10-16 17:05

Sondek skrev:Nu funkar det med ASIO efter omkonfiguration i ASIO4alls gui.
Ändrade Kernel värdet.
Låter klart bättre än tidigare och öppnar upp sig som någon beskrivit tidigare i denna tråd.

Fortfarande är det optisk ingång som imponerar på mig och spelar nu upp Flac med väldigt fint resultat från denna simpla mediespelare.

http://www.kjell.com/?item=98628&path=

För pengarna totalt 1399kr för (mediespelare+DAC) så låter det väldigt bra

Men det är klart.. att satt jag med McIntosh enheter skulle kanske inte en DAC från Kjell & Komp vara första hands valet :? :!:


Kul! :)
Har du jämfört det anologa ljudet från mediaspelaren, med det från Dac`n?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-10-17 08:57

Haft mediaspelaren en längre tid än Dac:en och jag upplever skillnaden som stor. Ungefär som att det här orkar jag inte lyssna på till att oj vill spela en till låt och sen en till... :)

Haft lite mailkonversation med Brik och enligt dom får man bättre ljud med deras power station så potential till förbättring finns. Kanske går det att hitta något billigare alternativ som nätdel då Kjell inte tar in den till Sverige.
Fick veta att dom har en hörlursförstärkare på G också.
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2012-05-27 21:25

Tidigare har jag haft en DacMagic, men den såldes då den helt enkelt inte kunde motivera priset. DacMagic:en gav mig dock mersmak och under sommaren kommer jag att uppgradera en hel del.
Min receivers DAC/försteg är bevisligen riktigt kasst och jag har kikat runt ett tag efter billigare DAC:ar nu ett bra tag nu. En miniDSP är på ingång och således är jag illa tvungen till att investera i ett försteg nu. Med följande argument svängde jag förbi Kjell&Co för ett impulsköp idag.

Allt som allt är jag glatt överraskad över BRIK:ens prestation och jag är mycket nöjd med mitt köp - den låter absolut bättre än vad jag väntade mig. Den gör vad den borde göra: förbättrar ljudet på olika sätt: främst märker jag tydligare detaljer och nått har hänt med basen.
Det gedigna bygget och inkopplingsmöjligheterna ger jag några hundralappar för.
Det enda minus jag har är linjeväljaren: en jävla spak - WTF?! Den kommer att gå sönder genom någon makaber olycka: tänk nyfikna barn/mänskliga faktorn. Det är bara att hoppas på att Murphys lag ger mig nått år.

Min anläggning har kostat ca 25,000 kr och står i ett vardagsrum om 25 kvadrat med tillräckligt mycket akustikfix för att man ska kunna bjuda hem folk utan att skämmas; tjocka absorbenter bakom högtalarna, diffusering/möblemang på sidorna och bakom lyssningsposition samt en väldigt tjock matta på golvet. Soffbordet bryter reflexer från golvet.

Yamaha RX-V861
XTZ 99.36
EKK-light och RG62
Apple TV2 genom BRIK DAC
DIY sub, 10", genom Behringer iNUKE 3000 DSP
XTZ 99.22 x3 för surround

Har du en liknande anläggning kan jag varmt rekommendera denna produkt!

Dock så vill jag poängtera att om BRIK:en kostat 1000 kr hade jag kanske inte köpt den, även om den spelar lika bra som mycket annat runt 2000-3000 kr. 800 kr är den värd, men om man ska ge mycket mer kanske man ska tänka till noggrant.. Hellre hade jag sparat pengarna till en ny receiver. Helt klart är förstegets funktion omöjligt att försumma, men i en mordern receiver misstänker jag att den inbyggda DAC:en räcker och blir över och att investering i en separat enhet, oavsett prisklass, är att kasta pengar i sjön.
Jag är MYCKET skeptisk till de flesta externa DAC:ars prissättning efter att jag upplevt DacMagic hemma hos mig.

(kör man inte en receiver så blir snabbt en annan femma)

BRIK:s "Power Master" verkar intressant, men jag gissar på att man måste ha fler av deras produkter för att den ska vara värd pengarna.

Är det kanske min inkomst, studielån, som tvingar mig till ovanstående resonemang? Jag är sjukt snål emellanåt, men det är egentligen bara för att spara pengar och köpa dyra saker i slutändan, Det ger mig allt som oftast tid att forska i flera månader och på så vis hitta riktigt bra produkter.

Edit:

För mig är det även ett plus att jag vid senare tillfälle kan köpa en matchande förstärkare för t.ex. datorhögtalare och isåfall också kanske överväga Power Mastern.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2012-05-30 23:46

För nån månad sen var jag i behov av ny cd-spelare, hittade då Harman Kardons 990 för halva priset på Pixmania (2490)

Den har både optisk & coaxial ingång samt 384khz omvandling. Kan dock inte påstå att det låter bättre än att köra direkt (analogt) från Asus Xonar i datorn eller (digitalt från Asus) via den inbyggda dacen i NAD-375 (många dacar blir det).

Men ett litet klipp ändå tycker jag, särskilt som jag hade behov av ny maskin.

Enda gången jag märker förbättring är när jag spelar media-playern, (Roxcore 1080) via HK.

Användarvisningsbild
peter_k
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-03-13

Inläggav peter_k » 2012-11-19 11:24

Tror ni jag vinner nåt ljudmässigt med DACn mellan min Panasonic DMP-BD85 BlueRay och Denon AVR-2802 ?

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2012-11-19 18:56

nej
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2013-01-05 22:07

Sanny_X skrev:nej


+1.

Spdif överföringen utan separat synkkabel för klockan med vanliga separata dacar försämrar så pass mycket att även om dacen är superbra så låter det ofta bättre med den inbyggda dacen i de flesta integrerade spelare.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-01-05 22:13

Richard skrev:
Sanny_X skrev:nej


+1.

Spdif överföringen utan separat synkkabel för klockan med vanliga separata dacar försämrar så pass mycket att även om dacen är superbra så låter det ofta bättre med den inbyggda dacen i de flesta integrerade spelare.


Kan du beskriva den hörbara skillnaden?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bensnake
 
Inlägg: 1703
Blev medlem: 2012-01-02

Inläggav bensnake » 2013-01-05 22:16

hifikg skrev:
Richard skrev:
Sanny_X skrev:nej


+1.

Spdif överföringen utan separat synkkabel för klockan med vanliga separata dacar försämrar så pass mycket att även om dacen är superbra så låter det ofta bättre med den inbyggda dacen i de flesta integrerade spelare.


Kan du beskriva den hörbara skillnaden?

Det låter helt enkelt mer otidsenligt! :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2013-01-05 22:23

hifikg skrev:
Richard skrev:
Sanny_X skrev:nej


+1.

Spdif överföringen utan separat synkkabel för klockan med vanliga separata dacar försämrar så pass mycket att även om dacen är superbra så låter det ofta bättre med den inbyggda dacen i de flesta integrerade spelare.


Kan du beskriva den hörbara skillnaden?


Det låter en aming mera mekaniskt om musiken, du hör inte riktigt hur trummisen spelar på cymbalerna med alla intrikata små detaljer. Svårt att beskriva ljud på ett forum, men musikupplevelsen via spdif blir att jag efter 2 minuter börjar leta en annan låt , en tekniskt bättre inspelning, eftersom intresset för musiken är mindre och det fattas något.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav Magnuz » 2014-11-30 13:14

Hittade denna tråd nu. Köpte BRIK-dacen i höstas och förbättringen var stor. Inte så konstigt kanske, eftersom jag använder den för att kunna köra toslink från min TV istället för att koppla hörlursutgången till stereon... :)

GdD
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2018-03-01

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav GdD » 2018-03-01 20:30

BRIK DAC, värd att köpas begagnad

Behövs: 1 st begagn BRIK DAC + en person erfaren på avlödningar med tennsug. Uppgift: Byte av 2 kondensatorer. För inköp: 1 st 1000uF 16V Low ESR 105°C rasteravst 5 mm (byter C58) och 1 st 1000uF 35V Low ESR 105ºC rasteravst 5 mm (byter C25). Det finns flera kända märken att välja på men specifikationen ska man inte kompromissa med!

Modifierade BRIK DAC har utprovats/avlyssnats under nästan tre år med olika uppkopplingar och konfigurationer. Det kan löna sig att experimentera med olika nätdelar. För puristen ett 12V bilbatteri naturligtvis.

Den kondensatorlösa utgången på DAC:en öppnar en hel värld för klangjusteringar med olika kablar/kablage. Inte alls nödvändigt med de dyraste highend-kablarna och tilltalande resultat har också uppnåtts med "överlånga kablar" exempelvis 3m hifi-kabel från Kjell. Fritt fram för experiment för de ljudintresserade. Flest goda resultat får man med utgångsomkopplaren i läge 1 Volt.
https://i.pinimg.com/originals/c5/8a/13 ... 3e4349.jpg
https://i.pinimg.com/originals/15/3b/c1 ... 247fca.jpg

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav lennartj » 2018-03-04 13:10

Det var väldigt så olika man kan uppfatta och uppskatta en DAC.
Jag blev själv intresserad av den billiga BRIK-DAC'en
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=30986&start=30#p1169290
men jag hade först ingen koll på uppbyggnaden och trodde att det satt OP-ampar mellan DAC och utgång som det oftast gör på lite dyrare DAC'ar.
Flera av mina kompisar hade Lavry DA10 och laborerade med olika OP-ampar i dem och jag tänkte att jag nästan gratis skulle kunna överta några som inte var bäst, men bättre än standard i BRIK.

Lång näsa :oops: när jag insåg att utgångsdrivern var integrerad på DAC-chipet, så att kondensatorn på utgången i princip var det enda analoga som fanns att laborera med.

Jag jämförde BRIC DAC'en med massor av andra, de flesta minst 10 gånger dyrare, men kunde inte finna någon anledning att laborera med klangbalansen, de var i princip lika korrekta allihop.
Även den upplevda dynamiken var likvärdig.

Den stora besvikelsen som gjorde att jag inte fann någon anledning att slösa energi på den var det extremt förkrympta stereoperspektivet. Det var med bred marginal det mest monolika jag har hört från någon DAC, men det blev iallafall inte total utsläckning i mina ambiofonihögtalare (som återger skillnadssignal) längst bak i rummet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Vlanibet
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2018-02-20

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav Vlanibet » 2018-04-05 21:57

GdD skrev:BRIK DAC, värd att köpas begagnad

Behövs: 1 st begagn BRIK DAC + en person erfaren på avlödningar med tennsug. Uppgift: Byte av 2 kondensatorer. För inköp: 1 st 1000uF 16V Low ESR 105°C rasteravst 5 mm (byter C58) och 1 st 1000uF 35V Low ESR 105ºC rasteravst 5 mm (byter C25). Det finns flera kända märken att välja på men specifikationen ska man inte kompromissa med!

Modifierade BRIK DAC har utprovats/avlyssnats under nästan tre år med olika uppkopplingar och konfigurationer. Det kan löna sig att experimentera med olika nätdelar. För puristen ett 12V bilbatteri naturligtvis.

Den kondensatorlösa utgången på DAC:en öppnar en hel värld för klangjusteringar med olika kablar/kablage. Inte alls nödvändigt med de dyraste highend-kablarna och tilltalande resultat har också uppnåtts med "överlånga kablar" exempelvis 3m hifi-kabel från Kjell. Fritt fram för experiment för de ljudintresserade. Flest goda resultat får man med utgångsomkopplaren i läge 1 Volt.
https://i.pinimg.com/originals/c5/8a/13 ... 3e4349.jpg
https://i.pinimg.com/originals/15/3b/c1 ... 247fca.jpg




Hej
Jag har en Brik dac som jag är nöjd med.Du har gjort uppgradering av dacen genom att bytta två kondensatorer...kan du beskriva vilka är förbättringarna. Vilka kondensatorer ska man använda(fabrikat??)...Var köper man sådana och vilka? TIPS???
Jag fundera på att göra samma

Tack på förhand
Vlanibet

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav hifikg » 2018-04-05 22:08

lennartj skrev:Det var väldigt så olika man kan uppfatta och uppskatta en DAC.
Jag blev själv intresserad av den billiga BRIK-DAC'en
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=30986&start=30#p1169290
men jag hade först ingen koll på uppbyggnaden och trodde att det satt OP-ampar mellan DAC och utgång som det oftast gör på lite dyrare DAC'ar.
Flera av mina kompisar hade Lavry DA10 och laborerade med olika OP-ampar i dem och jag tänkte att jag nästan gratis skulle kunna överta några som inte var bäst, men bättre än standard i BRIK.

Lång näsa :oops: när jag insåg att utgångsdrivern var integrerad på DAC-chipet, så att kondensatorn på utgången i princip var det enda analoga som fanns att laborera med.

Jag jämförde BRIC DAC'en med massor av andra, de flesta minst 10 gånger dyrare, men kunde inte finna någon anledning att laborera med klangbalansen, de var i princip lika korrekta allihop.
Även den upplevda dynamiken var likvärdig.

Den stora besvikelsen som gjorde att jag inte fann någon anledning att slösa energi på den var det extremt förkrympta stereoperspektivet. Det var med bred marginal det mest monolika jag har hört från någon DAC, men det blev iallafall inte total utsläckning i mina ambiofonihögtalare (som återger skillnadssignal) längst bak i rummet.


Minns inte i vilken av alla trådar jag beskrev min upplevelse av denna DAC, kanske tidigare i den här? Nåja, min upplevelse överensstämmer med din. Allt ljud hamnade mellan högtalarna på ett sätt som jag inte är van vid, så den åkte tillbaka till Kjell.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav Talspolen » 2018-11-13 19:57

Fungerar Brick DAC:en med Windows 10?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-13 19:59

Talspolen skrev:Fungerar Brick DAC:en med Windows 10?

Ja.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re:

Inläggav Nattlorden » 2018-11-13 20:42

screen skrev:
subsand skrev:Vad är grejen med DAC?
Enda problemet jag har kopplat direkt till hötlursutgången är att att nivån inte blir tillräcklig alltid.


Detta har jag också funderat många gånger på, när skall/bör man ha en DAC?


Brist på digitala ingångar - så om man hittar en DAC som kan välja ett par ingångar så löser man det problemet ?

Eller om man har Sonos eller liknande som INTE har en kanon-dac inbyggd.... så fixar man det externt om försteget inte har sådant.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav Nattlorden » 2018-11-13 20:43

Talspolen skrev:Fungerar Brick DAC:en med Windows 10?


Japp.... fast än mer väsentligt - den funkar UTAN Windows 10. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav Talspolen » 2018-11-13 20:53

Toppen!

Påverkar Windows 10 signalen på något förstörande sätt innan DAC:en? Tänkte köra Spotify webplayer i W10 -> DAC -> hörlursförstärkare och lurar.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav Nattlorden » 2018-11-13 21:20

Talspolen skrev:Toppen!

Påverkar Windows 10 signalen på något förstörande sätt innan DAC:en? Tänkte köra Spotify webplayer i W10 -> DAC -> hörlursförstärkare och lurar.


( Tolka inte mitt svar som ett svar.... det var ett försök till humor )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Raukman
 
Inlägg: 624
Blev medlem: 2005-05-12
Ort: Gotland

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav Raukman » 2019-10-22 18:40

Lyfter denna tråd lite, om den kan va intressant för stockholmare typ, i kungen kurva så finns det en Kjell o co outletbutik.
Där så säljer dom ut efterföljaren till den där brik Dac:en, roxcore d31, för 100kr!!! Det måste den va värd åtminstone!

//Peder

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Årets DAC klipp??

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-22 20:09

Om den är så kass som det verkar, så är den väl inte värd någonting? Att köpa en kass produkt bara för att den är billig är ju en dålig affär.
PS - jag har ingen egen erfarenhet av produkten, men tänker generellt, att det inte är någon bra idé att köpa något bara för att det är billigt.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster