Tips på lödstation?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Perran
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-07-03

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Perran » 2018-11-12 05:48

Gamla Weller har hög kvalite', på 90-talsmodellerna fanns en potmeter i lådan så man kunde kalibrera spetstemperaturen mot skalan.
MetCal är högsta kvalite' och mycket smidiga, användes bl.a för rymdelektronik ( det mesta är dock maskinlött).

Om du skall löda känsliga dyra kretsar, kolla att din kolv inte har elektrisk överledning till spetsen !

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Tips på lödstation?

Inläggav n3mmr » 2018-11-13 12:44

Cortado skrev:
Perfector skrev:Nu kan jag minnas fel, men 265-285 grader och kort lödtid.


Kan nog tycka att det ju har lite med lödtennet man använder att göra.

Beror på
Soetsens värmekapacitivitet,
Lödtennstyp
Ytor, material och volym som ska lödas
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Tips på lödstation?

Inläggav n3mmr » 2018-11-13 12:51

Vad finns det för lödstationer som har penna och spetsurval som klarar ytmonterat och har "flyende" spets?

Flyende spets är alltså en lång, tunn, böjd, värmeisolerad spets som vid normal arbetsställning når arbetsstycket "från andra sidan", så att spetsen inte skymmer lödningen för den som löder.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Tips på lödstation?

Inläggav niklasmagnus » 2018-11-13 23:37

Tänkte först en weller WHS-40 men efter att läst på lite verkar den inte ha någon direkt kvalitet. Kollade sen på xytronic lf-389d och LF-1600 men läste en kommentar att 1600 började lukta väldigt illa när den blev varm. Då känns inte 389n som någon hit häller. Att hitta en lödstation under 1000 lappen som har lite kvalitet verkar väldigt svart.
Den där Dibotech 48w för 599kr på Kjell verkar väldigt plastig och ta evigheter att varma upp. Hur är kabeln på den (styvv?) och klarar den att hålla värmen vid större kontaktlödningar, ex 4mm2 och terminalbricka?

Såg en Weller ws80/wsp80 på tradera som man kanske borde satsa på, finns väl dock risk att den springer iväg i pengar. Vad skulle ni säga att den är värd?
https://www.tradera.com/item/327801137

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Ted_B » 2018-11-14 01:00

niklasmagnus skrev:
Den där Dibotech 48w för 599kr på Kjell verkar väldigt plastig och ta evigheter att varma upp. Hur är kabeln på den (styvv?) och klarar den att hålla värmen vid större kontaktlödningar, ex 4mm2 och terminalbricka?


Plastig, ja, den har ju detaljer av plast :)
Lång tid att värma upp kan jag inte alls hålla med om och kabeln är ganska mjuk.
Det är mycket lödstation för pengarna, jag har som sagt använt min väldigt mycket, till både små och stora lödningar.
Ska man löda grova saker så handlar det såklart mycket om teknik också, en oerfaren lödare kan knappt löda småprylar medan en duktig lödare klarar av betydligt större saker med samma utrustning.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Tips på lödstation?

Inläggav i » 2018-11-14 03:20

Vad fjussiga lödkolvar ni har! Jag använder en 500w kolv. Det går snabbt! 8)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Fostex » 2018-11-14 22:51

Jag och Ronnie köpte hem varsin TS100 från eBay.
Bild

Min har något displaytrassel tyvärr, vilket uppdagades efter ett tag, men det lilla jag hann prova var väldigt positivt. En liten nätt sak med många smarta funktioner, speciellt bra gillar jag att den går i viloläge (200°C) efter att varit stillaliggandes ett tag, vilket ökar spetsens livslängd. En accelerometer i väcker den när man lyfter upp den, och så attans snabb som den är så är den uppe i 350°C igen på några få sekunder.

Den kan drivas på allt från 12 volt (17 W) till 24 volt (65 W), är open source och kostar en dryg femhundring med frakt hem till Sverige. Jag körde min på en laptop-PSU á 19 V.

Säljaren vi köpte av knusslade inte, utan har skickat en ny till mig som borde dyka upp när som helst. Ser fram emot att ersätta min Kjell/Dibotech-station. Ronnie kanske har några fler utlåtanden. :)
Mycket kul - lite tid

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Tips på lödstation?

Inläggav niklasmagnus » 2018-11-14 23:29

Ted_B skrev:
niklasmagnus skrev:
Den där Dibotech 48w för 599kr på Kjell verkar väldigt plastig och ta evigheter att varma upp. Hur är kabeln på den (styvv?) och klarar den att hålla värmen vid större kontaktlödningar, ex 4mm2 och terminalbricka?


Plastig, ja, den har ju detaljer av plast :)
Lång tid att värma upp kan jag inte alls hålla med om och kabeln är ganska mjuk.
Det är mycket lödstation för pengarna, jag har som sagt använt min väldigt mycket, till både små och stora lödningar.
Ska man löda grova saker så handlar det såklart mycket om teknik också, en oerfaren lödare kan knappt löda småprylar medan en duktig lödare klarar av betydligt större saker med samma utrustning.


Har läst att det är viktigt att lödspetsen är jordad, kan inte hitta någon uppgift om det på nätet. Har du kollat det?
Lutar faktiskt åt denna modell då nästa alternativ på prisstegen är i 2000kr klassen alt en begad Weller. Men att köpa begagnat är alltid lite riskabelt om ex kolven är slut så koster en ny mer än hela budgeten.


Fostex skrev:Jag och Ronnie köpte hem varsin TS100 från eBay.
Ser fram emot att ersätta min Kjell/Dibotech-station. Ronnie kanske har några fler utlåtanden. :)


Blir lite avskräckt av det långa avståndet från spets till handtag samt att den ser mer ut som en leksak än ett verktyg. Vore kanon om ni skrev några rader hur den är att jobba med och hur den jämför sig med era andra lödstationer?

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Fostex » 2018-11-15 00:40

niklasmagnus skrev:
Fostex skrev:Jag och Ronnie köpte hem varsin TS100 från eBay.
Ser fram emot att ersätta min Kjell/Dibotech-station. Ronnie kanske har några fler utlåtanden. :)


Blir lite avskräckt av det långa avståndet från spets till handtag samt att den ser mer ut som en leksak än ett verktyg. Vore kanon om ni skrev några rader hur den är att jobba med och hur den jämför sig med era andra lödstationer?


Jag var lite skeptisk över detta tills jag höll i den för första gången. Avståndet är faktiskt inte speciellt långt (7 cm), det är kolven i sig som är liten. Lite väl liten om man har jättenävar, men för mig fungerar den prima. Huruvida jag kommer att trivas med ergonomin med denna som "daily driver" vet jag inte förrän jag fått hem min felfria. Prestandan är dock inga problem öht, den är snabbare och verkar lagra värme bättre än min 48w Kjell-station.

Se jämförelse med en Weller PES-51, ingen större skillnad på spetslängd: http://i.imgur.com/VHHKnij.jpg
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Ronnie » 2018-11-18 03:40

Har använt min TS100 ett par gånger, med 19V strömförsörjning.
Den är ruskigt snabb på att få upp värmen och smidig att jobba med. Den verkar segare när det gäller att värma upp saker än min gamla försvunna JBC-station vilket kanske löser sig när jag uppgraderar till 24V. Det ska göra den till en 65-wattare istället för 40W.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Tips på lödstation?

Inläggav n3mmr » 2018-11-27 11:48

Hur undvek ni moms/avgiftstrasslet vid kinaimport?

Fostex skrev:Jag och Ronnie köpte hem varsin TS100 från eBay.
[ Bild ]

Min har något displaytrassel tyvärr, vilket uppdagades efter ett tag, men det lilla jag hann prova var väldigt positivt. En liten nätt sak med många smarta funktioner, speciellt bra gillar jag att den går i viloläge (200°C) efter att varit stillaliggandes ett tag, vilket ökar spetsens livslängd. En accelerometer i väcker den när man lyfter upp den, och så attans snabb som den är så är den uppe i 350°C igen på några få sekunder.

Den kan drivas på allt från 12 volt (17 W) till 24 volt (65 W), är open source och kostar en dryg femhundring med frakt hem till Sverige. Jag körde min på en laptop-PSU á 19 V.

Säljaren vi köpte av knusslade inte, utan har skickat en ny till mig som borde dyka upp när som helst. Ser fram emot att ersätta min Kjell/Dibotech-station. Ronnie kanske har några fler utlåtanden. :)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips på lödstation?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-27 15:42

n3mmr skrev:Hur undvek ni moms/avgiftstrasslet vid kinaimport?


Fast det gäller väl inte bara Kina-import utan allt utanför EU? Med Kina var det ju framförallt deras rabatter på post som ställt till det.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Tips på lödstation?

Inläggav n3mmr » 2018-11-27 22:42

RogerGustavsson skrev:
n3mmr skrev:Hur undvek ni moms/avgiftstrasslet vid kinaimport?


Fast det gäller väl inte bara Kina-import utan allt utanför EU? Med Kina var det ju framförallt deras rabatter på post som ställt till det.

Ja, jo, men nu undrade jag just hur det undveks i detta fall.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Ronnie » 2018-11-28 17:16

Hej!
Vi beställde lödpennorna från en säljare i Storbrittannien.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Tips på lödstation?

Inläggav n3mmr » 2018-11-29 21:23

Ronnie skrev:Hej!
Vi beställde lödpennorna från en säljare i Storbrittannien.

Säger du det....


TS100 är en förvirrande skapelse.
Den finns i en originalversion och i en uppgraderad version, den senare i brun färg.
När man letar på internet verkar det vara svårt att veta om man får den uppgraderade pennan eller en äldre version.
Jag hittar många youtubefilmer som huvudsakligen visar att den som gjort filmen inte riktigt vet vad hen talar om. T ex har den uppgraderade pennan en jordningssladd, som antagöigen beskrivs i manuslen. Alla visar upp manuslen, men har tydligen inte läst den innan filmen görs


Har ts100 en hemsida? Tillverkaren verkar heta ES Systems, eller?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Tips på lödstation?

Inläggav n3mmr » 2018-11-29 22:34

n3mmr skrev:
Ronnie skrev:Hej!
Vi beställde lödpennorna från en säljare i Storbrittannien.

Säger du det....


TS100 är en förvirrande skapelse.
Den finns i en originalversion och i en uppgraderad version, den senare i brun färg.
När man letar på internet verkar det vara svårt att veta om man får den uppgraderade pennan eller en äldre version.
Jag hittar många youtubefilmer som huvudsakligen visar att den som gjort filmen inte riktigt vet vad hen talar om. T ex har den uppgraderade pennan en jordningssladd, som antagöigen beskrivs i manuslen. Alla visar upp manuslen, men har tydligen inte läst den innan filmen görs


Har ts100 en hemsida? Tillverkaren verkar heta ES Systems, eller?



Om man klagar på att andra inte läser innantill och sen pratar skit är det klädsamt att själv läsa innantill.och inte bluddra ..

TS100 lödkolv och ES121 skruvmejsel har konstruerats av e-Design och tillverkas av MiniWare i Kina.

Båda har inbyggt ett stm32-chip, en 3-axlig accelerometer. I skruvmejseln används detta som kontrollinterface: vridlite medsols så börjar skruvmejseln dra åt skruven, mitsols så blrjar den skruva ur.
Hur stm32 används i en lödkolv fattar jag inte.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips på lödstation?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-30 08:42

n3mmr skrev:Har ts100 en hemsida? Tillverkaren verkar heta ES Systems, eller?


Verkar så, http://www.miniware.com.cn/product-cate ... ering-pen/

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tips på lödstation?

Inläggav darkg » 2018-11-30 18:39

n3mmr skrev:Båda har inbyggt ett stm32-chip, en 3-axlig accelerometer. I skruvmejseln används detta som kontrollinterface: vridlite medsols så börjar skruvmejseln dra åt skruven, mitsols så blrjar den skruva ur.
Hur stm32 används i en lödkolv fattar jag inte.


Kanske boostar den så fort man tar i den och chillar när man ställer ner den. Rätt smart ju.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Fostex » 2018-12-01 02:26

Stämmer, eller rättare sagt så går den i viloläge efter att ha legat stilla en stund för att förlänga livslängden på spetsen. Mycket smart feature! Dessutom är den open source, och det finns en populär mjukvara man kan lägga i som ger lite fler smarta funktioner, bland annat att man kan ha en "boostknapp" för att trycka upp temperaturen t.ex. 50 grader till, om det man löder har stora jordplan, kontakter eller liknande.

Här finns mer att läsa: https://github.com/Ralim/ts100
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Tips på lödstation?

Inläggav n3mmr » 2018-12-04 10:00

TS100 är en modern lödpenna/station i flera avseenden: vilolägesavkänning, sleep mode och dessutom sammanbyggd lödspets/värmeelement/termokännare.
En detalj som gör den ultramodern är att man i senare versioner av lödspetsarna t o m gjort "skaftet" in mot själva pennan bl a smalare för att minska värmeavledningen från spetsen.

Det var väl Pace som började med den där sortens tätt integrerade spetsar, nån gång 2004?

Vad finns det för stora lödstationer med sådan spetstyp och sleepmode, temptempup och preset temps?

Hakko har FX-951-66 (952 för dubbla pennor) för 270€ cirkus på Batterfly.
Har Weller såna konstruktioner?

P.S. det finns en tillverkare "Quick" som gör en varmluftsstation som är populär på EEVBlog och hos Louis Rossman. Finns Quick att köpa i EU?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Fostex » 2018-12-04 15:17

Nu har jag fått hem en TS100 som fungerar klanderfritt, och jag är mycket nöjd med den. Som sagt, driver den med 19 V (vilket ger ~40 W) och kan få ut ännu mer kräm genom att köra på 24 V (~65 W) istället. Oavsett vad så är den väldigt snabb igång, temperaturstabil och har bra värmelagringskapacitet. Jordplan är inget problem ens på moderata 300 grader. Prestandan är helt enkelt riktigt bra.

Jag använder den med spetsen TS-D24 (mejselform), och visst kunde man önska sig en kortare spets likt t.ex. JBC, men den är inte sämre än de Weller-stationer jag använt.

Med mjukvaran från Ralim gick UI't från bra till toppen, och alla smarta funktioner känns både intuitiva och lättåtkomliga genom de två menyknapparna.

Skulle jag önska två saker vore det:
- Någon typ av grepp/skydd längst fram för bättre grepp och ergonomi, och ett skydd om man skulle slinta nedåt med handen. Detta skulle med fördel få täcka en del av den "onödiga" delen av spetsen.
- Fast sladd, blir lite otympligt med en DC-kontakt då kolven i sig är så pass lätt. Inte omöjligt att montera dit såklart.

En sak jag inte hunnit utforska är att en del på t.ex. EEVBlog-forumet har rapporterat att den med vissa nätdelar får en AC-potential i lödspetsen. Speciellt då man använder en PSU som har en "svag" koppling mellan negativ pol och jord. Antar att detta egentligen är ska tillskrivas PSU'n och inte TS100.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Tips på lödstation?

Inläggav n3mmr » 2018-12-05 14:08

Fostex skrev:Nu har jag fått hem en TS100 som fungerar klanderfritt, och jag är mycket nöjd med den. Som sagt, driver den med 19 V (vilket ger ~40 W) och kan få ut ännu mer kräm genom att köra på 24 V (~65 W) istället. Oavsett vad så är den väldigt snabb igång, temperaturstabil och har bra värmelagringskapacitet. Jordplan är inget problem ens på moderata 300 grader. Prestandan är helt enkelt riktigt bra.

Jag använder den med spetsen TS-D24 (mejselform), och visst kunde man önska sig en kortare spets likt t.ex. JBC, men den är inte sämre än de Weller-stationer jag använt.

Med mjukvaran från Ralim gick UI't från bra till toppen, och alla smarta funktioner känns både intuitiva och lättåtkomliga genom de två menyknapparna.

Skulle jag önska två saker vore det:
- Någon typ av grepp/skydd längst fram för bättre grepp och ergonomi, och ett skydd om man skulle slinta nedåt med handen. Detta skulle med fördel få täcka en del av den "onödiga" delen av spetsen.
- Fast sladd, blir lite otympligt med en DC-kontakt då kolven i sig är så pass lätt. Inte omöjligt att montera dit såklart.

En sak jag inte hunnit utforska är att en del på t.ex. EEVBlog-forumet har rapporterat att den med vissa nätdelar får en AC-potential i lödspetsen. Speciellt då man använder en PSU som har en "svag" koppling mellan negativ pol och jord. Antar att detta egentligen är ska tillskrivas PSU'n och inte TS100.

Det har ju med TS100 att göra i att man inte specar de krav på strömförsörjningen som gör att man slipper problem.... :-)

Emotser rapporter angående spetsars hållbarhet och sånt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Tips på lödstation?

Inläggav n3mmr » 2018-12-05 14:38

Jag tittar på två större lödstationer, Pace ADS200, 355€ inkl tysk moms och två lödpatroner från welectron.de och Hakko FX-951 66 , ungeför 360€ inkl italiensk moms och en lödpatron från batterfly.com

Louis Rossman och EEVBlog är båda impade av dessa, och f a Pace-stationen har kontinuerlig effektleveransstyrning upp till 120W och har en liten amatöranpassning i att nan pläterar spetsarna hårdare ich därmed offrar lite termisk effektivitet för att få hållbarare spetsar.

P.S. Pace kan köpas från Farnell via Microkit, men då får man pussla ihop paketet själv, och inte glömma att ta med en lödspets elier två.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Tips på lödstation?

Inläggav Alexi » 2018-12-05 18:10

Jag har en TS100, har dock inte hunnit använda den så mycket än... Morello PEQ blir första riktiga projektet. Den där ES121 skruvmejseln verkar cool, sån måste jag skaffa :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hawall841
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2012-01-15
Ort: Strängnäs

Re: Tips på lödstation?

Inläggav hawall841 » 2018-12-06 20:57

Jag kan tipsa om den här som finns på Torget.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/l ... _62098.htm

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Tips på lödstation?

Inläggav n3mmr » 2018-12-09 14:45

Jag köpte en Pace ADS200 från https://www.welectron.com i Tyskland
Om man betalar i € på Paypal och har Eurocard gold så blir det obetydligt billigare än Farnell-> Microkit.

Jag har handlat annat på samma firma och varit mycket nöjd.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Tips på lödstation?

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-29 01:23

Har fått tag på en Ersa Digital 60A. Har ingen koll på den med skall vara av bättre modell. Måste handla lite lödtenn och fluss så jag kan testa dem.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Tips på lödstation?

Inläggav niklasmagnus » 2019-02-23 10:26

Hej,
Någon som kan länka till bra och prisvärd lödtenn 60/40 samt flussmedel på eldas sida. Ska löda kablar-kontakter framförallt.

Hittade denna flusspenna men är den bra, och isånt fall lämpligt lödtenn som passar ihop?
https://m.elfa.se/sv/no-clean-flussmedelspenna-circuitworks-cw8100/p/11076232?q=Flussmedelspenna&page=5&origPos=5&origPageSize=50&simi=96.92

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på lödstation?

Inläggav distad » 2023-03-21 16:48

Jag har bestämt mig för att jag ska lära mig att löda framöver någon gång... :oops: Får väl be någon av de man känner för lite lättare undervisning. Är detta något som duger på lite hobby nivå ? https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 8-w-p40712
Det enda jag hört är att det måste bli tillräckligt varmt...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Tips på lödstation?

Inläggav spiii » 2023-03-21 17:48

Jag skulle väl tro att den duger. Det ska vara lagom varmt, varken för mycket eller för lite... :P
Själv gillar jag gamla Weller WTCP - stationer. Mycket driftsäkra, har haft min i över trettio år. Går ibland att köpa till vettiga priser. Dom har tyvärr dyra reservdelar. En termostatkontakt vill jag minnas kostar över 500:-
Jag köpte faktiskt en riktigt billig station på Lidl att ha i reserv, men jag har inte provat den än...

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: johaneriksson och 3 gäster