Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Tangband » 2018-10-29 22:45

Den här samlingen från i början av -90 talet tycker jag är outstanding, Harnoncourt dirigerar chamber orchestra of europe och de spelar som om det vore självaste Beethoven som stod där och dirigerade. :) Harnoncourt blir inte salongsberusat romantisk i sin tolkning- stramhet, pace och att alla sektionerna i orkestern spelar tillsammans är A och O.
Finns på Spotify

Ge gärna tips på tolkningar av andra som ni gillar.

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav shaft » 2018-10-31 13:41

Karajans 60-talscykel är motsatsen. Storsvulstig och Titanisk! Och jättebra såklart!

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav shaft » 2018-10-31 14:06

shaft skrev:Karajans 60-talscykel är motsatsen. Storsvulstig och Titansk! Och jättebra såklart!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav petersteindl » 2018-10-31 21:02

shaft skrev:Karajans 60-talscykel är motsatsen. Storsvulstig och Titanisk! Och jättebra såklart!


Den har jag. 5e och 7e är topp. De andra är också bra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav PerStromgren » 2018-11-01 09:24

Jag är för okunnig för att förstå skillnaden mellan en bra och en dålig tolkning av Beethoven. För det är väl tolkning vi talar om?

Hjälp mig genom att visa mig en usel tolkning, så lyssnar jag på era tips sedan och jämför!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav shaft » 2018-11-01 13:47

PerStromgren skrev:Jag är för okunnig för att förstå skillnaden mellan en bra och en dålig tolkning av Beethoven. För det är väl tolkning vi talar om?

Hjälp mig genom att visa mig en usel tolkning, så lyssnar jag på era tips sedan och jämför!


Alltså, det är inte lätt att rekommendera något dåligt - om man nu inte söker efter skolorkestrar på youtube möjligtvis. Är det ens meningsfullt?

Tolkningar handlar ju mycket om tycke och smak och vilken approach som dirigenten och orkestern har. Till viss del är det trend som spelar in också. Harnoncourt har en no-nonsense approach med en mindre mer tidstypisk och mindre orkester än t.ex Karajans Berliner Philharmoniker. Båda kan väl vara jättebra? Ett tag spelade man in med gamla instrument och med små orkestrar för att så långt det gick efterlikna hur det faktiskt lät t.ex. på Mozart o Beethovens tid. Sen stämde man orkestern annorlunda på den tiden så det lät lite mörkare förr har jag för mig. Men hur jäkla bra lät det då på den tiden? Det finns ju massor av exempel där kompositörerna klagar på orkestrarna som skulle spela deras verk. Musikerna var fulla eller halvbra på sina instrument. Inte var de så många heller i orkestrarna- det var ju svindyrt att hyra in orkestrar och repetera dem.

Men Tempi i musiken är kanske det som är mest uppenbart för nybörjaren. Vissa vill ha det friskt och snabbt - andra mer långsamt och eftertänksamt. Sen hittar man det man gillar och så lyssnar man in sig på det.

Jag har hört Harnoncourts Beethoven för ett antal år sedan och kommer ihåg det som mycket bra. Fasta Tempi - inga släpningar - fin detaljeringsgrad i orkestern etc. MEN det var inget jag fastnade för....Karajans återkommer jag till igen och igen. Men det är bara min smak såklart, men jag vill ha min Beethoven "bigger thank life".

Så mitt råd är att bara börja lyssna in sig. Spela varje tolkning ett par gånger - annars är det svårt att säga om det är bra för en själv. ;-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Almen » 2018-11-01 13:54

I P2 har man Musikrevyn (tidigare CD-revyn) där olika utgåvor av vissa verk lyssnas på och diskuteras.

De har förmodligen gått igenom ett antal Beethoven-symfonier, men här var det jag hittade vid en snabbsökning: CD-revyn i P2 10 april 2016

SR P2 skrev:I programet diskuterar panelen bl. a. Harnoncourts sista inspelning som blev Beethovens 4e och 5e symfoni...

LUDWIG VAN BEETHOVEN
Symfonier nr 4 och 5
Concentus Musicus, Wien
Nikolaus Harnoncourt, dirigent
Sony Classical 88875136452

[---]

Andra i programmet nämnda eller rekommenderade inspelningar:
Beethovens symfonier med Berlins filharmoniker under Herbert von Karajan på DG; Wiens filharmoniker dirigerad av Leonard Bernstein på DG samt La Chambre Philharmonique ledd av Emmanuel Krivine på Naïve.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav PerStromgren » 2018-11-01 14:23

Tack, almen, där borde jag ju lyssna.

Shaft, jag menade inte dåligt spel, jag tänkte mig en dålig tolkning. Om nu sådana finns! Det kanske bara är en smaksak.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav petersteindl » 2018-11-01 21:20

Det här är tolkningarnas nirvana. Karajan dirigerade utan partitur. Karajan blundade alltid och hade varje stämma lagrat i minnet. Han var helt inne i musiken och hade totalkoll varje millisekund.
Ingen annan dirigent fick fram den superba klang som Karajan fick.



Här är en inspelning från 1954 med Karajan.

Det intressanta är det som kommer vid 18:40 och framåt 6 minuter och hur han gör vid 21:25 och framåt. Orkestern är inte i närheten av Berlinarna, men ändå.

Han prioriterade klang. Ett praktexempel är hans version av Tavlor på en utställning.


Efter 21:05 spelas catacombs och därefter Cum Mortuis in Lingua Mortua. Han får en helt annan klang än jag hört någon annan få.

En annan kanonspelning av Beethovens 5e var med Carlos Kleiber.



Hmm, måste försöka hitta en dålig.

Här är en som inte är direkt dålig men intetsägande.


Får kolla vidare. Här finns kanske en kandidat. :)



Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav PerStromgren » 2018-11-01 21:39

Hebbe får ju fart på bandet, det måste man ge honom! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav hifikg » 2018-11-01 21:43

Tangband skrev:Den här samlingen från i början av -90 talet tycker jag är outstanding, Harnoncourt dirigerar chamber orchestra of europe och de spelar som om det vore självaste Beethoven som stod där och dirigerade. :) Harnoncourt blir inte salongsberusat romantisk i sin tolkning- stramhet, pace och att alla sektionerna i orkestern spelar tillsammans är A och O.
Finns på Spotify

Ge gärna tips på tolkningar av andra som ni gillar.


Spännande, själv har jag alltid hållit Hebbe och Berlinfilarna väldigt högt, särskilt när det gäller Luddes musikskapelser, men även Carlos Kleiber har levererat... o så han... vars namn jag just nu inte får fram... Leonard förstås!
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Tangband » 2018-11-03 21:38

PerStromgren skrev:Tack, almen, där borde jag ju lyssna.

Shaft, jag menade inte dåligt spel, jag tänkte mig en dålig tolkning. Om nu sådana finns! Det kanske bara är en smaksak.


Ofta handlar det om tycke och smak- hur vill man ha sin Beethoven ?
Själv är jag lite allergisk mot stråkar som inte kan spela exakt på slaget, eller där orkestern låter salongsberusad pga att de inte är nog samspelta. Det är nog därför jag gillar Harnoncourt men även Kleibers tolkningar av Beethovens symfonier.
Jag gillar nog även min Beethoven mindre romantisk än en del vill tolka det.
Detsamma gäller Chopin där jag tex gillar Hamelin och de tidigare Pollini-tolkningarna, de håller musiken strukturerat och i strama tyglar utan att såsa till det. Dessa båda pianister äger även en överdådig teknik som kanske gör att de har ett väldigt överskott då de spelar. Men en del recensenter gillar inte detta utan tycker tolkningarna blir alltför känslomässigt svala och distanserade, eller intellektuella utan att beröra hjärtat.
En annan fantastisk pianist var Arthur Rubinstein som verkligen kunde spela så att hjärtat berördes- även på skivor. Att han spelade fel ibland gjorde inte mycket. Lyssna på tex G-moll balladen av Chopin med Rubinstein. Den är nästan oöverträffad i sin tolkning, det känns som det ivarjefall :)

Vad gäller Karajan (som jag också gillar ) så dirigerade han ju ofta utantill vilket säkerligen innebar att han hade ett ordentligt överskott i sin förmåga att tolka och få fram det han ville till orkestern.

Det fina med klassiska inspelningar men även live-framträdanden av sådan musik är just tolkningen som är olika och högst individuella med alla orkestrar och dirigenter :)

Med pop-rock skivor är det oftast originalgruppen som gör det bäst. I fallet klassisk musik med Beethoven eller Brahms finns det inga kompositörer i livet ännu som kan visa hur de menade.
Senast redigerad av Tangband 2018-11-03 21:50, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Tangband » 2018-11-03 21:46

Almen skrev:I P2 har man Musikrevyn (tidigare CD-revyn) där olika utgåvor av vissa verk lyssnas på och diskuteras.

De har förmodligen gått igenom ett antal Beethoven-symfonier, men här var det jag hittade vid en snabbsökning: CD-revyn i P2 10 april 2016

SR P2 skrev:I programet diskuterar panelen bl. a. Harnoncourts sista inspelning som blev Beethovens 4e och 5e symfoni...

LUDWIG VAN BEETHOVEN
Symfonier nr 4 och 5
Concentus Musicus, Wien
Nikolaus Harnoncourt, dirigent
Sony Classical 88875136452

[---]

Andra i programmet nämnda eller rekommenderade inspelningar:
Beethovens symfonier med Berlins filharmoniker under Herbert von Karajan på DG; Wiens filharmoniker dirigerad av Leonard Bernstein på DG samt La Chambre Philharmonique ledd av Emmanuel Krivine på Naïve.


Detdär var intressant- ska lyssna :)

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav shaft » 2018-11-05 11:17

PerStromgren skrev:Tack, almen, där borde jag ju lyssna.

Shaft, jag menade inte dåligt spel, jag tänkte mig en dålig tolkning. Om nu sådana finns! Det kanske bara är en smaksak.


Ja det är svårt att säga vad som skulle vara dåligt, men kanske om orkestern helt enkelt spelar "fel" eller om vissa instrumentgrupper inte hörs alls etc.

Ibland blir man överraskad som när jag och en vän hittade en Beethoven skiva (5th Symphony) med billigt, taskigt omslag med ordet DIGITAL med stora bokstäver på omslaget. Typiskt bensinmack tänkte vi, men häpnade när musiken hade gått ett par minuter. Utmärkt tolkning och och en väldigt fin ljudkvalitet. Toppen helt enkelt! Inspelningen var med Herbert Kegel och Dresden Philharmonic. Ja ibland blir man överraskad. Samma dirigent och orkester har för övrigt gjort kanske den bästa inspelningen av Carmina Burana på Philips.

Thomas Roth
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2016-03-10

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Thomas Roth » 2018-11-14 22:30

Jag skrev för några år sedan en artikel där jag jämförde en rad inspelningar av de nio symfonierna, en artikel som publicerades i tidskriften Opus. Där finns den inte kvar, men jag vill minnas att den även publicerades i Musik och Ljudteknik (?) Hur som helst så kom jag fram till att mina tre favoriter var Karajans från 1977, som är lite mer egensinnig än den tidigare från 1962. Ser att cykeln från 1977 snart släpps på Blu-ray audio. De andra två var Bernard Haitink med London Symphony Orchestra på orkesterns egna etikett, LSO Live och Georg Szell med Cleveland Orchestra på Sony.

Thomas Roth
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2016-03-10

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Thomas Roth » 2018-11-14 22:33

PerStromgren skrev:Jag är för okunnig för att förstå skillnaden mellan en bra och en dålig tolkning av Beethoven. För det är väl tolkning vi talar om?

Hjälp mig genom att visa mig en usel tolkning, så lyssnar jag på era tips sedan och jämför!


Pierre Boulez gjorde en sanslöst dålig tolkning av femman på CBS, numera Sony. André Previns är också kass, på RCA.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav PerStromgren » 2018-11-14 22:46

Thomas Roth skrev:
PerStromgren skrev:Jag är för okunnig för att förstå skillnaden mellan en bra och en dålig tolkning av Beethoven. För det är väl tolkning vi talar om?

Hjälp mig genom att visa mig en usel tolkning, så lyssnar jag på era tips sedan och jämför!


Pierre Boulez gjorde en sanslöst dålig tolkning av femman på CBS, numera Sony. André Previns är också kass, på RCA.


Tack, Thomas! Jag letar upp dem och lyssnar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav hifikg » 2018-11-15 01:58

Thomas Roth skrev:
PerStromgren skrev:Jag är för okunnig för att förstå skillnaden mellan en bra och en dålig tolkning av Beethoven. För det är väl tolkning vi talar om?

Hjälp mig genom att visa mig en usel tolkning, så lyssnar jag på era tips sedan och jämför!


Pierre Boulez gjorde en sanslöst dålig tolkning av femman på CBS, numera Sony. André Previns är också kass, på RCA.


Spännande, kan du utveckla "kass" och "sanslöst dålig"? Ska lyssna på en Beethovenkonsert senare idag med vår lokala Sinfonietta, de river av tvåan, hick- och rapsymfonin (inte rap som pratsjunga då). Innan har jag lyssnat på den med Karajan i pulten, från 63.
Sitter nöjd :)

Thomas Roth
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2016-03-10

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Thomas Roth » 2018-11-15 03:02

Långsamt, tungt, avsaknad av dynamik. Trögt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav petersteindl » 2018-11-15 03:38

Thomas Roth skrev:Jag skrev för några år sedan en artikel där jag jämförde en rad inspelningar av de nio symfonierna, en artikel som publicerades i tidskriften Opus. Där finns den inte kvar, men jag vill minnas att den även publicerades i Musik och Ljudteknik (?) Hur som helst så kom jag fram till att mina tre favoriter var Karajans från 1977, som är lite mer egensinnig än den tidigare från 1962. Ser att cykeln från 1977 snart släpps på Blu-ray audio. De andra två var Bernard Haitink med London Symphony Orchestra på orkesterns egna etikett, LSO Live och Georg Szell med Cleveland Orchestra på Sony.


Hej Thomas. Här är mästerverket.



Ja den är fantastisk. Majestätisk kontroll med det vilda i blickfånget.

En annan intressant inspelning är med Furtvängler 1943. Under WW2.



Vad tycker du om Caros Kleibers version? Jag köpte den då den kom på LP och gillade den jättemycket.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Almen » 2018-11-15 10:28

Här är en tråd från 2009, med samma tema och samma trådskapare: En riktigt usel skiva, tack!

PerStromgren anno 2009 skrev:Jag har aldrig förstått kritiker av klassisk musik som kan betygssätta tolkningar. Jag förstår aldrig när något är dåligt, eller bra, för den delen. För att lära mig förstå, skulle jag vilja ha exempel på ett riktigt dj-a usel tolkning av ett känt verk. Gärna också dess motsats, dvs hur bra samma verk kan låta. Observera att jag helt bortser ifrån ljudkvalitet, så exempel från tuben skulle duga, men helst köpbara skivexempel.

Hajar ni vad jag är ute efter?


:) Jag svarade då följande:

Almen skrev:perstromgren: Det går ett radioprogram som heter CD-revyn varje söndag i P2 där ett av inslagen ("Vägvisaren") är jämförelse mellan olika inspelningar av samma verk. Kanske vore intressant för dig att lyssna på?

Annars har jag rekommendation på en dålig: Sjostakovitjs 5:e symfoni med Radiofilharmonikerna under Yuri Ahronovitj. Otight, okänsliga tempi och dåligt ljud. :)


PS Tror det är Radio, i alla fall. Kan vara Sthlms Filharmoniker också... Vilka var det som hade Ahronovitj som chefsdir?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Almen » 2018-11-15 12:37

Almen skrev:Här är en tråd från 2009, med samma tema men inte samma trådskapare
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Thomas Roth
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2016-03-10

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Thomas Roth » 2018-11-15 19:34

petersteindl skrev:
Thomas Roth skrev:Jag skrev för några år sedan en artikel där jag jämförde en rad inspelningar av de nio symfonierna, en artikel som publicerades i tidskriften Opus. Där finns den inte kvar, men jag vill minnas att den även publicerades i Musik och Ljudteknik (?) Hur som helst så kom jag fram till att mina tre favoriter var Karajans från 1977, som är lite mer egensinnig än den tidigare från 1962. Ser att cykeln från 1977 snart släpps på Blu-ray audio. De andra två var Bernard Haitink med London Symphony Orchestra på orkesterns egna etikett, LSO Live och Georg Szell med Cleveland Orchestra på Sony.


Hej Thomas. Här är mästerverket.

[ YouTube ]


Ja den är fantastisk. Majestätisk kontroll med det vilda i blickfånget.

En annan intressant inspelning är med Furtvängler 1943. Under WW2.

[ YouTube ]


Vad tycker du om Caros Kleibers version? Jag köpte den då den kom på LP och gillade den jättemycket.

Med vänlig hälsning
Peter


Hej Peter,
Både Carlos och pappa Erich Kleiber gjorde smått sensationella femmor. Carlos sjua är jag inte lika förtjust i. När jag skulle beskriva vad som var dåligt ovan glömde jag det viktigaste: Spänning. Om Beethoven inte låter spännande har man missat det absolut viktigaste. Jag nämner ju Haitink med London Symphony som en topprekommendation, men han gjorde en symfonicykel på 70.talet med en annan lLondonorkester, London Philharmonic, och sen gjorde han på 80.talet en cykel med Concertgebouw i Amsterdam, Båda är urtråkiga. Karajan är alltid fantastisk i Beethoven, lyssna bara på hans inspelning av Coriolan uvertyr från ca 1962.

Med vänlig hälsning, Thomas

Thomas Roth
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2016-03-10

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Thomas Roth » 2018-11-15 19:37

Almen skrev:Här är en tråd från 2009, med samma tema och samma trådskapare: En riktigt usel skiva, tack!

PerStromgren anno 2009 skrev:Jag har aldrig förstått kritiker av klassisk musik som kan betygssätta tolkningar. Jag förstår aldrig när något är dåligt, eller bra, för den delen. För att lära mig förstå, skulle jag vilja ha exempel på ett riktigt dj-a usel tolkning av ett känt verk. Gärna också dess motsats, dvs hur bra samma verk kan låta. Observera att jag helt bortser ifrån ljudkvalitet, så exempel från tuben skulle duga, men helst köpbara skivexempel.

Hajar ni vad jag är ute efter?


:) Jag svarade då följande:

Almen skrev:perstromgren: Det går ett radioprogram som heter CD-revyn varje söndag i P2 där ett av inslagen ("Vägvisaren") är jämförelse mellan olika inspelningar av samma verk. Kanske vore intressant för dig att lyssna på?

Annars har jag rekommendation på en dålig: Sjostakovitjs 5:e symfoni med Radiofilharmonikerna under Yuri Ahronovitj. Otight, okänsliga tempi och dåligt ljud. :)


PS Tror det är Radio, i alla fall. Kan vara Sthlms Filharmoniker också... Vilka var det som hade Ahronovitj som chefsdir?


Jag skulle aldrig rekommendera CD-revyn, som numera heter Musikrevyn. Programledaren har bra koll, men hans gäster är oftast skrämmande okunniga.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav oa51 » 2018-11-15 20:36

Yuri Ahronovitj var chefsdirigent för Stockholmsfilharmonikerna 1983-87. Min absoluta favorit av alla symfonier av LvB är Carlos Kleiber framförande av 5:e symfonin.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Tangband » 2018-11-17 17:30

oa51 skrev:Yuri Ahronovitj var chefsdirigent för Stockholmsfilharmonikerna 1983-87. Min absoluta favorit av alla symfonier av LvB är Carlos Kleiber framförande av 5:e symfonin.


Vad tycker du den här , 3:an ? Väldigt god ljudkvalitet och tolkning tycker jag. Finns även på Spotify.
https://youtu.be/2HesAQywNZ4

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Bästa inspelningen av Beethovens symfonier ?

Inläggav Kralle » 2021-04-10 20:52

Det har kommit en ny 7:a med Teodor Currentzis.
Bild
http://www.teodor-currentzis.com/index. ... hony-no-7/
Bra drag.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster