Är Atmos värt att satsa på?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav Kraniet » 2018-04-13 14:38

Vet inte hur många här som provat, eller provlyssnat. Vad är era erfarenheter av atmos, är det nåt att ha? Räcker det med .2 eller måste det vara .4?
Funderar på en ny reciever och det är ju en rejäl merkostnad att skaffa atmos (speciellt .4).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-13 14:48

Jag återfinns i det negativa lägret huvudsakligen. Men om du bara skall använda anläggningen själv och kan sitta helt rätt, så kan jag förstå vitsen med den. Skall man ha många lyssnare i samma rum är jag ganska negativ till principen. (Personligen anser jag Auro3D vara mer intressant)

Vill du veta med så är det kanske bättre med PM, så slipper vi fylla tråden från start med negativiteter... och så lämnar vi över till de som har positiva saker att komma med.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav Kraniet » 2018-11-15 10:59

Här är en gammal intervju med två herrar från THX och deras åsikter kring atmos. Verkar som att placeringen av högtalarna spelar stor roll för hur bra det fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=hx_uOquSs44&t=1272s

De tycker att allt mindre än 7.1 inte är värt det. Att utan bakhögtalarna så är ljudfältet för "grunt" för att vara värt de..

Skillnaden mellan .2 eller .4 Atmos verkar dock inte självklar. Verkar bero på storleken på rummet.

edit: Med DTS och deras DTS:X så menar de att högtalarplaceringen kvittar, att systemet löser det själv. De påstår ju att de får höjd oavsett om det finns höjdkanaler..

edit2: De nämner John Wick som en film där atmos är använt väldigt smart.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav steveo1234 » 2018-11-15 11:55

Atmos är bra.

Men, för mig handlar det om prioritering: Atmos är nog den minst viktiga delen för mig i alla fall.
Så, när bilden är bra, högtalare och förstärkeri inte direkt går att förbättre, ja, då kan det vara värt att lägga till atmos.

Innan dess, njae...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav Kraniet » 2018-11-15 14:03

DTS:X och Neural:X framstår som diplomaten som jämkar formaten. DTS klarar vilken högtalaruppställning som helst och med Neural:x så kan Auro-material tydligen spelas upp på ett hyggligt sätt.

Så om man sätter upp en anläggning enligt Atmos så funkar den med DTS:X och jämfört med Auro så kommer Neural:X väldigt nära

Enligt denna artikel:
https://www.audioholics.com/editorials/ ... evaluation
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav meshuggener » 2018-11-15 21:30

Jag tycker Atmos är värt.
Blir väldigt omslutande. Och vissa scener är ju bara så bra, som fotsteg i taket tex. Oslagbart.
Jag körde 5.1.2 Först. Sedan blev det 7.1.4. Kör 12st ino A2 till det. (4 till atmos)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-16 12:02

Hade jag haft en mancave eller separat biorum hade jag absolut satsat på Atmos, men i "vanligt" vardagsrum blir det till att kompromissa. Jag har kompletterat* mina bakkanaler med ett par takplacerade Bose Acoustimass-kuber och det ger en förvånansvärt bättre rymdkänsla åt surroundet, även med vanlig 7.1-setup.

*) Jag har alltså både golv- och takplacerade bakhögtalare.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav Kaan » 2018-11-16 21:16

Jag införskaffade en Sony STR-DN1080 för att kunna köra Atmos, dock slutade det med att jag kör front high. blev för mycket pyssel för att få det bra. Front high är också lite knepigt i mitt rum men det jag uppskattar är att flytta upp dialogen lite till mera mitten av bilden genom inställningarna i förstärkaren.
Har lyssnat på optimerade rum och då låter det bra men om man ska vara riktigt omsluten så är det mera i mitten man måste placera sig, sett är så jag uppfattar Atmos.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav Nattlorden » 2018-11-17 17:07

Atmos imponerar lätt på en person som sitter ungefär rätt.... och kanske på vem som helst som sitter fel och inte vet vad de skall lyssna efter.

Mer "effekt" blir det... men om man är intresserad av vad som är 'rätt effekt' på samma sätt som man är intresserad av 'rätt ljud' i stereo så är det fel system om man är mer än en som skall lyssna.

Är man bara en som kan sitta helt rätt, så är Atmos definitivt bäst f.n.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav Kaan » 2018-11-17 21:18

Nattlorden skrev:Atmos imponerar lätt på en person som sitter ungefär rätt.... och kanske på vem som helst som sitter fel och inte vet vad de skall lyssna efter.


Tycker du skriver något bra där just om man vet vad som förväntas eller inte. Det är ju lätt att gå på ett säljsnack om man inte har en annan referens, dock så är det upp till var och en att bestämma sig för vad man tycker är subjektivt en bra upplevelse? Duger Atmos för gemene man om jag kan utrycka mig så?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav Nattlorden » 2018-11-17 22:28

Kaan skrev:
Nattlorden skrev:Atmos imponerar lätt på en person som sitter ungefär rätt.... och kanske på vem som helst som sitter fel och inte vet vad de skall lyssna efter.


Tycker du skriver något bra där just om man vet vad som förväntas eller inte. Det är ju lätt att gå på ett säljsnack om man inte har en annan referens, dock så är det upp till var och en att bestämma sig för vad man tycker är subjektivt en bra upplevelse? Duger Atmos för gemene man om jag kan utrycka mig så?


Gemene man kommer att bli imponerad av att det händer saker man inte är van vid, så ja.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Är Atmos värt att satsa på?

Inläggav Kraniet » 2018-11-18 21:51

fast nya filmer mixas ju för atmos. objektbaserat ljud är nästa steg så vad som är "rätt" kommer ju vara det.

Det jag undrar lite över är detta med antalet högtalare. Till atmos ska det vara en singelhögtalare. Men det har man ju alltid sagt för 5.1/7.1 också. Men det verkar ju trots det bli bättre med fler högtalare per kanal.
Så frågan är om takkanalen också bör hanteras likadant.

I intervjun med THX så säger de att de upplevde att nedåtriktad atmos högtalare lät bäst. De har tydligen provat olika riktningar, dipoler etc. Tror inte de provat flera högtalare per kanal (däremot skillnaden mellan .2 och .4) men det låter som att det talar emot användandet att flera högtalare till takkanalen. De var ju väldigt tydliga med att placeringen av tak front och tak mitt och att placeringen inte är helt självklar.
Atmos-enabled ger de inte mycket för, det blir för otydligt och diffust. Något som kanske även det talar emot flera högtalare/kanal?

Med dts:x hävdas det att front height eller takplacering kvittar. Men i artikeln från audioholics säger de att även om det ger hyffsat resultat så verkar det svårt att ersätta en riktig takplacerad högtalare.
Mvh
Magnus


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster