Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Xiro » 2014-07-10 11:40

Hej!

Jag har ju blivit med surround på sistone och vill nu maxa upplevelsen. Många typiska sekvenser som talas om är brutala filmsekvenser, men nu är jag ute efter vackra maffiga sekvenser som inte är brutala - tips mottages gärna!

För att ge ett exempel - inledningen i The Twillight Saga, Breaking Dawn part 2. Gott om tryck på surroundkanalerna i den, vackert och maffigt så det förslår! Har demats några gånger på vad jag upplever som riktig bio-nivå (Cirka -5 dB, okalibrerad Denon AVR-1910, rätt litet rum med 87 dB/W högtalare).

(Ett exempel på vad jag inte är ute efter är inledande jakten i Quantum of Solace, för intensivt och brutalt, dock kul några gånger, kan jag inte förneka :-) )

MVH / Johan

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav MichaelG » 2014-07-10 13:43

Pink Floyds qudrofoniska mix av Dark Side Of the Moon. Den finns även som 5.1 mix, har jag för mig. Visserligen ingen film, men dock en bra surroundupplevelse.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav RobotKeso » 2014-07-10 14:23

Något intro till någon serie kanske? Typ Game of Thrones intråt är ju kanske kraftigt, men du kanske tycker att det är brutalt?

Gillar introt till Vikings med Fever Ray som introlåt. Dem lär ju vara härlig att höra i bionivå + plus känslan av introt på serien. Annars kan man ju bara sätta på låten med max volym, men det visuella gör sin del också.

Jag antar att bägge serierna stödjer surround då det är 2014
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Xiro » 2014-07-10 14:45

Tack för tips! Keep 'em comin'

RobotKeso skrev:Något intro till någon serie kanske? Typ Game of Thrones intråt är ju kanske kraftigt, men du kanske tycker att det är brutalt?


:-) Med brutalt menar jag brutalt våld och förstörelse etc som kan vara tröttsamt att titta/lyssna på en fredagkväll efter en härlig vecka av jobb, eller olämpligt för yngre (mina kids är 5 och 7 och vill gärna också ha surround-kul).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav KarlXII » 2014-07-10 17:38

House of Flying Daggers.
Ekodansen elva minuter in. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Evil_Homer » 2014-07-10 17:56

Du kan sluta leta, det blir nog inte mycket bättre än såhär.

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: ett kök i tätort 4398

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav misanplass » 2014-07-10 18:43

Adele, DVD eller Blu-ray? Någon skillnad ljudmässigt?
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Evil_Homer » 2014-07-10 18:51

Bara kikat blåskivan,skyll inte på mig när du sitter och kommer med ursäkter på att du fått något i ögat bara.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav boom » 2014-07-10 20:46

KarlXII skrev:House of Flying Daggers.
Ekodansen elva minuter in. :)

+2 den är grym.

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 336
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav nikeb » 2014-07-11 18:28

Adelekonserten i DTS MA HD är riktigt fin. Enda nackdelen är att basen är lite frånvarande så den får gärna peta upp ett par snäpp.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Almen » 2014-07-12 13:04

MichaelG skrev:Pink Floyds qudrofoniska mix av Dark Side Of the Moon. Den finns även som 5.1 mix, har jag för mig.

Håller med! Quad- och 5.1-utgåvorna är dock helt olika mixar. Den förstnämnda av Alan Parsons i samband med originalsläppet 1973, den senare av James Guthrie 30 år senare.

Kolla upp surroundutgåvor av Steely Dan och Donald Fagen (mixat av Elliot Scheiner), om det är musik du kan tänka dig att lyssna på. Porcupine Tree, och nästan vad som helst mixat av Steven Wilson är även det trevligt.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Almen » 2014-08-18 16:24

Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Perfector » 2014-08-19 09:45

Xiro skrev:Hej!

Jag har ju blivit med surround på sistone och vill nu maxa upplevelsen. Många typiska sekvenser som talas om är brutala filmsekvenser, men nu är jag ute efter vackra maffiga sekvenser som inte är brutala - tips mottages gärna!

För att ge ett exempel - inledningen i The Twillight Saga, Breaking Dawn part 2. Gott om tryck på surroundkanalerna i den, vackert och maffigt så det förslår! Har demats några gånger på vad jag upplever som riktig bio-nivå (Cirka -5 dB, okalibrerad Denon AVR-1910, rätt litet rum med 87 dB/W högtalare).

(Ett exempel på vad jag inte är ute efter är inledande jakten i Quantum of Solace, för intensivt och brutalt, dock kul några gånger, kan jag inte förneka :-) )

MVH / Johan


Funderar på om inte gamla jordbävningen finns i nyversion med otroliga surrondsekvenser, fallande trappor bakom och annat vid sidan och nå't rakt över huvudet när man lyssnar.
Men jag kan ha fel.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: 2006-05-03

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav LEXrasta » 2014-08-19 09:49

Jag vill minnas att inlednings scenen i Swordfish när bomben briserar är rätt fet..


http://www.imdb.com/title/tt0244244/

SJÄLVA SCENEN
https://www.youtube.com/watch?v=tWu6Y5ZA0fo






/Danne

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav murgatroyd » 2014-08-19 10:45

Perfector skrev:
Funderar på om inte gamla jordbävningen finns i nyversion med otroliga surrondsekvenser, fallande trappor bakom och annat vid sidan och nå't rakt över huvudet när man lyssnar.
Men jag kan ha fel.


Du förväxlar surround med Sensurround...
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Perfector » 2014-08-19 10:51

murgatroyd skrev:
Perfector skrev:
Funderar på om inte gamla jordbävningen finns i nyversion med otroliga surrondsekvenser, fallande trappor bakom och annat vid sidan och nå't rakt över huvudet när man lyssnar.
Men jag kan ha fel.


Du förväxlar surround med Sensurround...


Ahh!
ok, eftersom jag inte har direkt koll på det så accepterar jag att det kan vara så.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav murgatroyd » 2014-08-19 10:54

Nä, just det

Sensurround is the brand name for a process developed by Cerwin-Vega in conjunction with Universal Studios to enhance the audio experience during film screenings, specifically for the 1974 film Earthquake. The process was intended for subsequent use and was adopted for four more films, Midway (1976), Rollercoaster (1977), the theatrical version of Saga of a Star World (1978), the Battlestar Galactica pilot, as well as the compilation film Mission Galactica: The Cylon Attack (1979). Sensurround worked by adding extended-range bass for sound effects. The low-frequency sounds were more felt than heard, providing a vivid complement to onscreen depictions of earth tremors, bomber formations, and amusement park rides. The overall trend toward "multiplex" cinema structures presented challenges that made Sensurround impractical as a permanent feature of cinema.[1]

Sensurround helped bring wider recognition to established loudspeaker manufacturer Cerwin-Vega,[2] and aided in establishing a strong reputation for new audio amplifier company BGW Systems. The increased awareness of extended low-frequency sound reproduction that Sensurround brought to film audiences was a factor in the increase in subwoofer sales and in the rise in the number of subwoofer designs in the late 1970s and 1980s.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Perfector » 2014-08-19 11:51

murgatroyd skrev:Nä, just det

Sensurround is the brand name for a process developed by Cerwin-Vega in conjunction with Universal Studios to enhance the audio experience during film screenings, specifically for the 1974 film Earthquake. The process was intended for subsequent use and was adopted for four more films, Midway (1976), Rollercoaster (1977), the theatrical version of Saga of a Star World (1978), the Battlestar Galactica pilot, as well as the compilation film Mission Galactica: The Cylon Attack (1979). Sensurround worked by adding extended-range bass for sound effects. The low-frequency sounds were more felt than heard, providing a vivid complement to onscreen depictions of earth tremors, bomber formations, and amusement park rides. The overall trend toward "multiplex" cinema structures presented challenges that made Sensurround impractical as a permanent feature of cinema.[1]

Sensurround helped bring wider recognition to established loudspeaker manufacturer Cerwin-Vega,[2] and aided in establishing a strong reputation for new audio amplifier company BGW Systems. The increased awareness of extended low-frequency sound reproduction that Sensurround brought to film audiences was a factor in the increase in subwoofer sales and in the rise in the number of subwoofer designs in the late 1970s and 1980s.


Jag säger som Oniell i sg1.
thank you. that was a complete waste of a good expalnation.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav PappaBas » 2014-08-19 12:08

Coolt, det låter ju som en föregångare som haft stort och viktigt inflytande.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-20 19:12

Jag tar mig friheten att bumpa den här tråden med anledning av detta:
nikeb skrev:Adelekonserten i DTS MA HD är riktigt fin. Enda nackdelen är att basen är lite frånvarande så den får gärna peta upp ett par snäpp.

Jag såg denna konsert på TV och vill minnas att den var mycket bra både tekniskt och musikaliskt. Jag blev dock mycket besviken när jag fick hem den på BD och nu konstaterat att basen inte bara är lite frånvarande utan i princip helt frånvarande! Jag har sökt på Internet för att få bekräftelse, men detta inlägg ovan är så nära jag kan komma.

Skulle vara intressant att få kristiska/sakliga utlåtanden från er som har denna inspelning. Hos mig är det som att subbarna är bortkopplade när jag kör denna skiva (det är dom förstås inte - det kommer ljud ur dem). Men när jag kollar med min grafiska dB-mätare så faller all bas brant under 50Hz. Vid 30Hz är det nästan dött. För att jämföra kör jag t.ex. livekonserter med Sting och och Stevie Wonder och då är det full output ner till 20Hz. Baskagge och syntar känns och låter "live". Men Adele... tyvärr saknar jag hela konsertkänslan. Är det fel på min skiva eller? Någon som har lust att göra motsvarande jämförelse och kommentera, så vore det uppskattat.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav sprudel » 2015-01-20 19:47

Min Blueray är likadan, no bass. Men hennes röst!!!!!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-20 21:18

Visst är det en bra konsert! Nu har jag kört 2-kanalsspåret via PEQ och boostat en backe från 100Hz och neråt, med ca +12 dB vid 20Hz. Och då låter det ju riktigt bra :) . Lite svårt att få till motsvarande kompensering med DTS-HD-spåret.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav manix » 2018-11-29 11:49

Lyfter en gammal tråd....

Jag har nyligen bytt surroundhögtalare och letar material som gör att jag kan njuta ännu mer av mitt inköp. Två som nämns i tråden tillhör mina favoriter, Adele och House of flying daggers. Jag gillar en hel del lågmäld musik framförd av fantastiska sångare, så har även lyssnat på Michael Bublé Caught in the act, som har ett par maffiga låtar, tex Fever. En annan favorit är
https://www.blu-ray.com/movies/Gregory-Porter-Live-in-Berlin-Blu-ray/165207/#Review

Vad har ni för favoriter? Det måste ha kommit något bra sedan tråden senast var aktuell.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Almen » 2018-11-29 12:44

manix skrev:Jag gillar en hel del lågmäld musik framförd av fantastiska sångare

I så fall rekommenderar jag konsert-DVD:n Alison Krauss + Union Station Live. Inga surroundeffekter, men fin atmosfär och rumskänsla och väldigt bra ljud. Man kan vrida upp ljudet till nära max (i alla fall efter de irriterande DVD-menyerna och de initiala applåderna).
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav manix » 2018-11-29 13:44

Tack för tipset. Har lyssnat på den på Spotify men visste inte att den fanns med bild också. Får kolla om den går att få tag på till en rimlig peng.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav rajapruk » 2018-11-29 15:54

THX, DTS och Dolby har demoklipp som maxar surroundkänslan.

”Dolby Amaze” t.ex med en fågel som flyger ett varv i ditt rum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Almen » 2018-11-29 21:59

Beatles Love har en hel del roliga saker också.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav nuffe » 2018-11-29 22:26

Tack för bra julklapps tips, just beställ Adele konserten. Blir julklapp till frun.
Jag spelade in den från TV men hårddisken kraschade. Den är saknad så jag tror någon blir glad när tomten kommer den :D

Henrik

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav manix » 2018-11-29 23:01

Almen skrev:Beatles Love har en hel del roliga saker också.

Är det film, Blu-Ray audio, CD eller annat?
Har beställt Alison Krauss DVD:n och en Eagles Farewell Live from Melbourne på Blu-Ray som fått bra omdömen på andra forum. Har även laddat ner klippet från Dolby och ska kolla när TVn är ledig. Här fanns en del demoklipp
https://www.demo-world.eu/2d-demo-trailers-hd/

Tack för det som kommit hittills. Keep em coming...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Almen » 2018-11-30 09:50

manix skrev:
Almen skrev:Beatles Love har en hel del roliga saker också.

Är det film, Blu-Ray audio, CD eller annat?

Det är DVD-A jag refererar till. Vet inte om den kommit på BD också.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster