IKEA Eneby högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav genstruktur » 2018-10-25 18:59

Eneby 30 strålande och 20 rätt bra. Kanske kan man sammanfatta det så? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Maccis » 2018-10-27 16:43

i senaste MoLt, nummer 3/2018 finns en mycket bra och intressant recension av Lindroos.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Almen » 2018-10-27 18:21

Maccis skrev:i senaste MoLt, nummer 3/2018 finns en mycket bra och intressant recension av Lindroos.

Vad fick han för betyg?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Maccis » 2018-10-27 18:32

Lindroos??
:D
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav genstruktur » 2018-10-27 19:05

Jag försökte mig på en sammanfattning av Lindroos recension :oops:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Almen » 2018-10-27 23:21

Maccis skrev:Lindroos??
:D

Ja? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2018-10-28 08:33

Maccis skrev:i senaste MoLt, nummer 3/2018 finns en mycket bra och intressant recension av Lindroos.


Gjorde de några mätningar ?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav PerStromgren » 2018-10-28 09:22

Tangband skrev:
Maccis skrev:i senaste MoLt, nummer 3/2018 finns en mycket bra och intressant recension av Lindroos.


Gjorde de några mätningar ?


Ja. Du kan väl fråga Lindroos om han kan dela med sig här på faktiskt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Thomas_A » 2018-10-28 09:46

Vill man ha få alla detaljer är det nog bättre att bli medlem. Sedan finns ju alltid biblioteket.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav hifikg » 2018-10-28 12:05

Ska nog ta mig till IKEA och lyssna på dem någon dag. Inte utan att man blir lite nyfiken när man läser artiklar som den i MoLT och trådar i forum som det här.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Morello » 2018-10-28 12:18

Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav hifikg » 2018-10-28 12:53

Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.

Men är det low-fi bara för att det är lowprice? blir det automatiskt hifi för att det är high-price? Tänk om IKEA har ett Columbiägg här. Har du lyssnat på dem?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Bill50x » 2018-10-28 12:53

Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.

Nu är det väl så att det är musiken som är det viktiga, och ibland vill man avnjuta den så bra som möjligt trots begränsade resurser i form av utrymme, ekonomisk insats osv. Tex i sommarstugan, kolonilotten, hos kompisar som lyssnar på all musik i sunkiga datorhögtalare osv. Eller för att mata sina barn med hyggligt ljud istället för att de sitter och lyssnar genom sina mobilers inbyggda högtalare...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Morello » 2018-10-28 14:35

hifikg skrev:
Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.

Men är det low-fi bara för att det är lowprice? blir det automatiskt hifi för att det är high-price? Tänk om IKEA har ett Columbiägg här. Har du lyssnat på dem?


Nej, jag är helt ointresserad av monofoniska blåtandshögtalare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav hifikg » 2018-10-28 21:52

Morello skrev:
hifikg skrev:
Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.

Men är det low-fi bara för att det är lowprice? blir det automatiskt hifi för att det är high-price? Tänk om IKEA har ett Columbiägg här. Har du lyssnat på dem?


Nej, jag är helt ointresserad av monofoniska blåtandshögtalare.


går det inte att använda två för stereo?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Morello » 2018-10-28 22:35

Bill50x skrev:
Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.

Nu är det väl så att det är musiken som är det viktiga, och ibland vill man avnjuta den så bra som möjligt trots begränsade resurser i form av utrymme, ekonomisk insats osv. Tex i sommarstugan, kolonilotten, hos kompisar som lyssnar på all musik i sunkiga datorhögtalare osv. Eller för att mata sina barn med hyggligt ljud istället för att de sitter och lyssnar genom sina mobilers inbyggda högtalare...

/ B


Ja, jag har inte sagt något som står i motsats till det du skriver. Jag tycker bara att produkten fick onödigt stort spaltutrymme.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Bill50x » 2018-10-28 22:43

hifikg skrev:
Morello skrev:
hifikg skrev:Men är det low-fi bara för att det är lowprice? blir det automatiskt hifi för att det är high-price? Tänk om IKEA har ett Columbiägg här. Har du lyssnat på dem?
Nej, jag är helt ointresserad av monofoniska blåtandshögtalare.

går det inte att använda två för stereo?

Vad jag förstått så går inte det. Men det handlar väl bara om mjukvara så det borde kunna gå att implementera.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Maccis » 2018-10-28 22:47

Det står beskrivet i artikeln hur man gör, dock med kabel, via BT går det inte som de är vid köp.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav paa » 2018-10-28 23:52

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.

Nu är det väl så att det är musiken som är det viktiga, och ibland vill man avnjuta den så bra som möjligt trots begränsade resurser i form av utrymme, ekonomisk insats osv. Tex i sommarstugan, kolonilotten, hos kompisar som lyssnar på all musik i sunkiga datorhögtalare osv. Eller för att mata sina barn med hyggligt ljud istället för att de sitter och lyssnar genom sina mobilers inbyggda högtalare...

/ B


Ja, jag har inte sagt något som står i motsats till det du skriver. Jag tycker bara att produkten fick onödigt stort spaltutrymme.

Jag tycker däremot att det är bra om tidningen tar in artiklar som medlemmar lagt ner tid och ansträngning på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
aspe
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-05-09
Ort: Göteborg

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav aspe » 2018-10-30 11:28

... hm
Var på IKEA för ett tag sen o fick syn på dom där högtalarna. Lyckades få igång blåtand (kommer tyvärr inte ihåg om det var den stora eller lilla talaren) o spelade lite Spotify. Min spontana reaktion var väl att det bara lät "sådär" från den där den stod på hyllan ... men jag har inte direkt "guldöron" så ... :D

Annars kändes ju just enkelheten som en bra ide'.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Morello » 2018-10-30 11:36

paa skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Nu är det väl så att det är musiken som är det viktiga, och ibland vill man avnjuta den så bra som möjligt trots begränsade resurser i form av utrymme, ekonomisk insats osv. Tex i sommarstugan, kolonilotten, hos kompisar som lyssnar på all musik i sunkiga datorhögtalare osv. Eller för att mata sina barn med hyggligt ljud istället för att de sitter och lyssnar genom sina mobilers inbyggda högtalare...

/ B


Ja, jag har inte sagt något som står i motsats till det du skriver. Jag tycker bara att produkten fick onödigt stort spaltutrymme.

Jag tycker däremot att det är bra om tidningen tar in artiklar som medlemmar lagt ner tid och ansträngning på.


Jodå, Johans artikel är mycket ambitiös och välskriven! Det skall applåderas.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav RobotKeso » 2018-10-30 12:10

En vän ville ha en smidig högtalare till sin TV, tipsade om lilla Eneby. Han är mycket nöjd med den.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Almen » 2018-11-01 09:39

En artikel i NyTeknik: Därför satsar Ikea stort på smarta högtalare (Premium)

NyTeknik skrev:Om någon frågar Ikeas Björn Block varför företaget satsar på tekniska prylar och internet of things kan han alltid peka på företagets senaste möbel: ett nattduksbord.

Ingen kommer att kalla den ett nattduksbord, eftersom detta samarbete mellan Ikea och amerikanska ljudbolaget Sonos också är en högtalare, döpt till Symfonisk. Högtalaren, som får premiär 2019, kan placeras liggande eller ställas på högkant. Och om den i stället monteras på väggen ska det vara praktiskt att lägga saker på den.
---
Tidigare i år lanserade Ikea en färgglad blåtandshögtalare som släpptes i begränsad upplaga, designad tillsammans med svenska bolaget Teenage Engineering. Två andra högtalarvarianter finns fortfarande i sortimentet. Samarbetet med Sonos lär dock inte bli lika flyktigt. Faktum är att Ikea först på senare år begripit hur mycket det har att vinna på en satsning på ljud.
---
- Hade vi bara letat efter en högtalarleverantör hade vi inte sökt upp Sonos. Men vi ville hitta en långsiktig partner inom ljud. Den passion de har för ljud och musik är samma som vi har för livet hemma. Det är en väldigt trevlig kompis vi träffat.

Sonos har redan släppt flera smarta högtalare. Är Symfonisk också en smart högtalare?
– Det vill jag inte gå in på just idag.

Vad kan du gå in på?
– Vi har inte pratat så mycket om specifikationerna. Men produkten är kompatibel med Sonos existerande ljudplattform.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-01 11:27

hifikg skrev:
Morello skrev:
hifikg skrev:Men är det low-fi bara för att det är lowprice? blir det automatiskt hifi för att det är high-price? Tänk om IKEA har ett Columbiägg här. Har du lyssnat på dem?


Nej, jag är helt ointresserad av monofoniska blåtandshögtalare.


går det inte att använda två för stereo?


Here we go again! :roll: :)
Läs på sidan 3, 4, 5, och 6. :wink:
Å så kan du ju läsa i Musik & Ljudteknik, där står det också. :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-01 11:36

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
Morello skrev:Nej, jag är helt ointresserad av monofoniska blåtandshögtalare.

går det inte att använda två för stereo?

Vad jag förstått så går inte det. Men det handlar väl bara om mjukvara så det borde kunna gå att implementera.

/ B


Har du glömt vad du själv skrev på sidan 5?:

Bill50x skrev:Så kanske det behövs en hårdvaruförändring med en sladd emellan?

Hur gör Teenage Enginering med sina OD11?

/ B



Det handlar väl bara om mjukvara eller behövs det kanske en sladd emellan, eller t.o.m. en hårdvaruförändring, hur ska du ha det? :wink: 8) "Så det borde gå att implementera" :D Eller gick det inte, eller gick det? :roll:

Eller så läser du också på sidan 3, 4, 5, 6... Eller mUzAk und lJuDteChniQuE, för du är väl medlem har jag för mig?! :idea: :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav sprudel » 2018-11-01 12:13

Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.


Fel! Du är dåligt påläst om IKEAs arbete med miljöfrågor, hållbarhet och code of conduct överlag. De ligger i täten.
Min fru jobbar med dessa frågor, inte på IKEA, och de hålls fram som ett föredöme inom denna sektor.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Bill50x » 2018-11-01 18:27

Johan_Lindroos skrev:Eller så läser du också på sidan 3, 4, 5, 6... Eller mUzAk und lJuDteChniQuE, för du är väl medlem har jag för mig?! :idea: :)

Nej, jag är inte medlem. Jag försökte för några år sedan men det gick inge' bra :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav 30Hzbone » 2018-12-07 20:04

Var på IKEA för några timmar sedan och köpte en st. Eneby 30 + stativ,
för egen del helt klart nytt rekord i välljud för pengen.
Och inte bara det, för den låter riktigt bra i mitt pojkrum :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav NADifierad » 2018-12-07 20:09

Jag köpte en i Måndags.
Har inte provlyssnat, då det är en julklapp till grabben :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2018-12-07 20:09

Nu vill jag veta hur frekvensgången såg ut en meter från högtalaren- hur var den mellan 200-20000hz ?
Ni kan väl beskriva på ett ungefär- var det inom +-5 db eller bättre ?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster