Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav petersteindl » 2018-12-02 17:54

galder skrev:Jo jag noterade din feltolkning. Man skall inte behöva tolka ett inlägg, vilket tyder på att jag var otydlig i mitt ordval, och beskrivning.
Jo det stämmer att ljudvågen inte skall reflekteras i tyget eller absorbenten. Testade tygers resultat tyder på att så har skett, oavsett tygets "porösa" täthet, vilket har gått från ett mer tätt till ett öppnare sådant. Läste någonstans att t.ex. bomullsfiber äter diskant, jämfört med syntetiska material. Det sista tyget var just ett bomullstyg, om än riktigt glest.
Absorbenten är av en fårulls-syntetblandning så den är väldigt fluffig. Därav att jag tagit fram "ramar" som stöd för den sladdriga absorbenten.
Jag nämnde ovan att jag funderade på att testa med en bit absorbent med den öppna änden mot diskanten, vilken inte är lika tät som yttersidorna är, vilka nu vetter utåt. Som bakre dämppanel använder jag nu 5st skivor, 4cm tjocka, "något" komprinerade. Ekefantörat har 2st lager a' 4cm/st. Kom fram till detta genom att testa olika antal lager, redovisat i ett tidigare inlägg. Jag har normalt ett litet spel mellan högtalarnas baksida och väggen p.g.a golvlisterna, så detta utnyttjas för det tjocka lagret absorbent.
Kan ju vara värt då att också testa ett grövre bomullstyg också som Peter Steindl nämnde.

Ett tyg beter sig lite annorlunda då ett fastare medium istället för luft är direkt på ena sidan tyget. Man får en akustisk impedans som kanske inte är helt uppenbar hur den blir för infallande ljudvåg. Det kan även bli så att fasläget vid reflektion ändras vid vissa frekvenser och inte andra. Detta gäller även då en ljudvåg går runt ett klot. Det blir frekvensberoende egenskaper som kan vara svåra att förutse.

De mätningar som lilltroll och jag gjort på fårulls-syntetblandning visar på att det inte fungerar tillnärmelsevis så bra som ren fårull. Jag fick slänga en hel rulle på 100 kg som visade sig vara oanvändbart för mitt ändamål d v s att absorbera frekvenser över 1 kHz. Ren fårull gjorde jobbet helt perfekt. 70/30 fårull/syntet gjorde ingen skillnad med eller utan.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-02 18:30

Aha, nu börjar vi komma framåt. :)
"... akustisk impedans...", "... fasläget...", "... fårulls-syntetblandning..." (tumme ner).
Låter som om det stämmer bra med min situation, då jag t.ex. har fått varierande dippar, både i storlek och över frekvensområdet ifråga.

Så får börja med att köpa hem fårull då. Blir lite mer mätande då att hitta rätt tjocklek sedan.
Finns fårull i skivor? Eller är det bara i "lös" form?
Tack Peter Steindl!
Och Matssvensson, jag lovar att mäta fler utföranden vid ett och samma tillfälle.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-12-02 19:22

galder skrev:Finns fårull i skivor? Eller är det bara i "lös" form?

https://www.hifikit.se/dampmateriel-farull.html
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav STDI » 2018-12-02 19:26

matssvensson skrev:
galder skrev:Finns fårull i skivor? Eller är det bara i "lös" form?

https://www.hifikit.se/dampmateriel-farull.html

HifiKit skrev:Detta är en blandning av syntetisk dämpmaterial och fårull.
:(
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav petersteindl » 2018-12-02 20:35

Hur stora bitar använder ni?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-02 21:44

Mina bakre dämppaneler är ca 210 x 180mm, skurna i triangel.
Har du något tips?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav darkg » 2018-12-02 21:58

Filtar och plädar kan ju övervägas.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-02 22:10

De är nog för tätvävda, skulle jag tro.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-02 22:12

Detta är väl också för tätt?
11kvm är kanske lite mycket.

https://www.isoleringsbutiken.se/isoler ... timal-50mm

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-03 06:58


Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-03 09:23

Utförde ett snabbtest med en flik av en fårullsfilt hängande framför den bakre dämppanelen.
Jämfört med fårull-syntetabsorbentmaterialet.
Ser ju ut som om det är läge att byta till fårullsskivor som absorbent.
Men var hittar man det? Tips önskas!


Direktljud 1m 3ms, frekvensomfång 3 - 10kHz, bildstorlek halva måtten på liggande A4.
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-03 10:02

Hittade "ullvaddfilt" 150 x 200 x 5cm, a' 350g/kvm.
HiFikit's fårull-syntet håller ca 500g/kvm, tj= 4cm.
Så då är frågan om 350g/kvm är för låg densitet?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-06 19:48

Idag kom fårullsvaddfilten. Klippte till lite bitar och testade vid direktljudsvinkeln. Det blev till slut en hel del bitar. Tjockleken på ullen låg på ca 2cm, jämfört med vad som stod vid köpet som där angavs till 5cm. Antar att det har blivit komprimerat vid packningen.

Elefantörat verkade fungera bäst med 3 lager. För den bakre dämppanelen så tog jag det sedan stegvis, vilket syns i den övre bilden.
Stannade sedan idag med mätningar enligt den nedre bilden. Där också resultatet vid mätning med en flik av ullfilten hängande framför den bakre dämppanelen. Ullfilten är betydligt tätare än ullvaddsfilten kan nämnas. Ullvaddsfilten kan lätt klämmas ihop mellan fingrarna, vilket inte är möjligt med ullfilten.
Mätresultaten blev mycket stabilare med ullvaddsfilten jämfört med fårulls-syntetfibersvarianten.
Dock är några reflexer framträdande vid 5 och 7kHz. Varifrån dessa har sitt ursprung eller åtgärd för dessa har jag inte lyckats lista ut än.

Katterna, eller i varje fall den minsta fick roligt med fårullen och förpackningen. Det luktade tydligen spännande, för hela hans huvud försvann in i rullen, när han nosade på det.


Direktljud 1m 3ms, frekvensområde 3 - 10kHz, bildstorlek halva liggande A4-format
Bild

Direktljud 1m 3ms, frekvensområde 3 - 10kHz, bildstorlek halva liggande A4-format
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-12-07 00:46

galder skrev:Idag kom fårullsvaddfilten. Klippte till lite bitar och testade vid direktljudsvinkeln. Det blev till slut en hel del bitar. Tjockleken på ullen låg på ca 2cm, jämfört med vad som stod vid köpet som där angavs till 5cm. Antar att det har blivit komprimerat vid packningen.

Spännande! Posta gärna några bilder på fårullsvarianterna och dina experiment. Var hittade du materialet?

10 lager à 2 cm låter väldigt tjockt/komprimerat, eller tänker jag fel? Vad menar du sen med att du låter en flik av ullfilten hänga framför den bakre dämppanelen? Jag har svårt att visualisera hur du gjort.

Jag funderar på om jag ska försöka göra några liknande försök på mina högtalare. Jag använder glasull med tyg i mina dämppaneler. Tyckte resultatet blev förväntat och bra. Har inte tänkt så mycket på om det kan bli ännu bättre, men nu blir man nyfiken.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav paa » 2018-12-07 01:39

Larsen har nog fårullsfilt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-07 17:08

Gjorde några tester idag också. Mätte med ram på bakre dämppanelen med tyg. Enbart med tyg på den bakre dämppanelen. Med enbart tyg på den bakre dämppanelen och elefantörat. och en mätning utan ram och tyg. Tycker att det har blivit lite jämnare med tyget monterat nu. T.o.m. bättre än utan. Tvärt emot tidigare med fårulls-syntet absorbtionsmaterialet. Använt tyg är det lite glesare bomullstyget. Biltema’s och HiFikit’s tyger har gett upp om att få dem att fungera i denna konstruktion.
Får mäta lite vinklar, för att se hur det ser ut i de riktningarna.
Får också fundera vidare på den lite djupare dippen vid ca 4.5kHz.


Direktljud 1m, 3ms. Frekvensområde 3 - 10kHz. Bildstorlek, halva måtten på liggande A4.
Bild


Bild med tyget monterat (tejpat), och med elementskyddet på basen. Använder endast skyddet som kattskydd. Men glömde att plocka bort dem häromdagen, utan att reagera på ljudet med dem monterade. Yup, det sitter en tejp på reflektorplåten. Kanske blev lite mycket ull bakom den, så att den trycks ut. Sitter också tejp med vinklar markerade på frontens övre kant.
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-12-07 19:01

Jag funderar på om det du mäter och resultatet du får med de olika dämpmaterialen samt tyg kan ha något med den lite speciella reflektorplåten i dina högtalare. Som jag uppfattar konstruktionen sitter plåten mitt på diskantkalotten, vilket innebär att du skickar lika mycket ljudenergi in bakom plåten som du skickar ut i rummet på framsidan. Kan det vara så att den energi diskanten skickar in bakom plåten och in i bakre dämppanelen, interagerar med dämpmaterialet och tyget där för att till slut interferera med det direkta ljudet ut i rummet? Kan det vara det som skapar oroligheterna i dina kurvor?

Vad var det ursprungliga dämpmaterialet i bakpanelen på Larsenhögtalarna?

Jag är fortfarande sugen på någon bild på ullvadderna och var du hittade dem :).

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-07 21:44

Jadu, den plåten hatar jag. Skulle egentligen byggt om utan den, vilket hade besparat mig mycket besvär. Diskanten ger annars en utdragen rak diskant, och inte som nu, trilskandes. Såg att Larsen använder plåten i kommande L9 också. Ett misslyckande enligt mig. Han vill väl s.a.s. hålla serien igenkännbar med den tidigare L8 antar jag. För utvecklingen av L8 så var det nog till en del med återblickar på tidigare konstruktioner, där plåten är ett Snell-patent från ca 80-talet, ambiensdiskanterna med blicken på 70-tals Carlsson, och i övrigt OA52 med basstöd. Eller något liknande tänk, gissar jag.
Jag skulle nog ha byggt något eget, (vilket jag i.o.f.s. nästan har). Ljudmässigt är jag nöjd, men hade kunnat få ut lite mer med en annan låda.
Reflektorplåten sitter lite förskjuten från centrum. Utrymmet bakom plåten har jag fyllt upp med ullvadd runt domen där, så den dämpar nog ut reflexer? Kanske kan det synas något i den allra högsta diskanten, men våglängderna för dipparnas frekvenser är längre än måtten där bakom. På bilden med högtalarna syns radien jag har anslutit till änden av plåten, som utan denna skapade problem. Har sett i mätningar att avrundade kanter (pålagda radier ovanpå) runt baffeln ger en lugnare frekvensgång m.m.

Angående absorptionsmaterialet, så var originalet stenull. Minns inte densiteten, men hög.

Det blev nedanstående som nytt absorptionsmaterial. Har funderat på om jag kanske skulle skaffa en tätare filtbit, då ullfilten (alltså en riktig filt) jag testade med var både tjock och tät. Kanske skulle sätta saxen i den annars. Den gav ju rätt så bra resultat. Originalfilten bakom basen är för liten, och jag har nu där annat dämpmateriel och volym på detta.
Ullvadd https://filtmakeriet.se/produkt/ullvadd/
Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav darkg » 2018-12-08 03:33

Intressant “grundforskning“. Hurdana är OA51:s småöron, känns som syntet över stenull. Jag tänkte mig löst hängande fårskinn till dem, men snålade i sista andetaget och körde med fusk istället.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-08 10:59

Tycker att det snarare är "trial and error", ingen vidare systematik i mina tester. :oops:
OA51's "dämppaneler" (både original och de "nya" raka) är mycket riktigt stenull med syntet högtalartyg, med hög densitet.
Densiteten väljer man väl efter vilka frekvenser man vill dämpa i huvudsak.
Vad var syftet med den övningen? Att dämpa diskanten ytterligare? Antar att man kan få en sådan effekt med lägre densitetslager utanpå ett högre/tätare. Men absorptionsmaterialets tjocklek har också en betydelse.
Mätte du något före/efter?

Adhoc delade med sig denna bra länk i en annan tråd, angående dämpmaterial.

https://static.gikacoustics.com/wp-cont ... rticle.pdf

Jag använder båda orden dämpmaterial, absorptionsmaterial för samma betydelse, om nu någon retar sig på det?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-08 12:23

Kastade en blick på de senaste mätningarna ovan. Noterade att ned tyg så blev verkan en viss utjämning, vilket jag inte hade haft någon förhoppning om. Men av vad Peter Steindl skrev i följande inlägg så är det svårt att definitivt veta verkan i förväg.

viewtopic.php?p=2021773#p2021773

viewtopic.php?p=2021784#p2021784

Med anledning av ovanstående så kan det kanske vara en idé att testa ett annat grövre bomullstyg, som en delåtgärd.
Också en test med en ullfiltbit med med lite högre densitet utanpå ullvadden, separat och i kombination med olika tyger. Detta med hänvisning till det hyfsat lyckade testet tidigare. Eller så kanske ullvadden behöver ha en högre densitet, och då istället ha ett lager med lägre densitet utanpå? Och så var det, det där med tjockleken. Kanske kan komprimera lite ullvadd att testa med. Det finns ju lite över.
Får också se om jag kan finna anledningen till den större dippen vid ca 4.5kHz.
Mätningar i vinklar bör också ske.
Finns således lite pyssel framöver.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-09 10:50

Bara för att få lite hum om nivåavvikelser vi pratar om, så är nedanstående bild med medelvärde mellan 2 - 10kHz, och +/- 1 standardavvikelse inlagd.
Tänkte titta på lite äldre mätningar, för att ev. få ett hum om jag kan se någon baffelpåverkan angående dippar i första hand. Som t.ex. toppen under 1kHz som också verkar finnas påOA52, (L8 original?) men i mitt fall är den nedtagen. Denna påverkar annars hörbart ljudet. Får nu också titta på hur dippen på basen uppför sig i.o.m. byte av dämpmaterial igen (fårull=andra egenskaper), då ju anledningen till dämpmaterialbyte vid första tillfället var att utjämna dippen vid 1,2kHz, men nu vid nuvarande byte påverka +4kHz området.

Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-09 18:12

Blev fel bild i inlägget ovan. Den är räknad med data mellan 200 - 10.000Hz. :oops:
Får lägga in rätt bild sedan.

Nu så
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-10 18:36

Idag har jag gjort 1st mätning. Jag funderade lite hur jag skulle göra med testet av tätare ullfilt, liknande det jag utförde tidigare med en riktig ullfilt. Köpa, nja lite osäkert resultat var det ändå. Tigga en testbit ullfilt, från var? Tog fram nål och tråd istället. Synd att jag inte hade kvar min antika skosymaskin (Husquarna från ca år 1920) som jag tidigare har haft för lädersömnad av MC-relaterade prylar. Blev istället att trä en tråd på en synål.Sydde med centimeterstygn, och drog åt lite grand. Fick faktiskt ullfilten tunnare/tätare, från ca 20mm till ca 5mm. Denna fäste jag utanpå tyget på den bakre dämppanelen. Resultatet blev enligt bilden nedan. Den tidigare dippen runt ca 5kHz försvann. 8)
Så det handlar tydligen om att jag behöver lite högre densitet, på i varje fall det yttersta skiktet. Om nu resultatet håller i sig vid test med tätare ullfilt på tygets insida. Nu blir då frågan, skall man köpa tätare ullfilt, (med vilken densitet?) någon meter, när jag endast behöver 1st ca 3 x 2dm. Eller skall man traska ner till den lokala skomakaren och få befintlig ullfilt lite mer proffsigt sydd, med jämnare resultat. Att gå till gardinaffären, blir nog besvärligare att förklara vad jag behöver gjort för damerna där.
Jag har noterat att det tidigare jämna resultatet på basens tidigare dipp vid ca 1.2kHz har dykt upp igen, om än inte lika djup. Även här handlar det väl om densiteten, skulle jag tro. Får hoppas att det räcker med ett lite tätare skikt ytterst för diskanten, så att man är lite friare att labba med skikten bakom för att komma tillrätta med basens dipp. Attans att det skall vara så pass knepigt att få ihop det hela.

Direktljud 1m 3ms, frekvensomfång 2 - 10kHz, bilden håller halva liggande A4 i format. (5kHz motsvaras av den första toppen i mitten)
Bild


Glömde tillägga, hörde ett musiktips på P1 idag
Rosalia CD, El Mal querer

Skön inspelning. Efter ett par, tre spelningar hör man hur bra den är, om än för de flesta kanske outhärdligt. Men har man t.ex. lyssnat på Ojos de brujo med nöje tidigare, så kan det nog fungera.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-11 18:09

Fixade 2st tätare ullfiltsbitar och mätte upp med en av dem placerad lite olika, utanpå tyget, innanför tyget, och innanför ett lager lösare ull (innanför tyg). Ingen jättestor skillnad beroende av placering, hade hoppats på lite mer utjämning. Mätning nedan.

Direktljud 1m 3ms, 2 - 10kHz, bildstorlek halva liggande A4
Bild

Mätte därefter upp reflexvinklar, tak-, golv-, sidoreflex inåt och utåt.
Summerade även dessa mätningar med direktljudet.
Intressant resultat tycker jag.
Den tätare ullbitens olika placering påverkade dessvärre inte den uppkomna dippen på basen, så lite ytterligare testutföranden måste nog utföras. Vet inte riktigt hur bara. Byta ut några lager ullfilt mot den tidigare ull-syntet dämpmaterialet kanske. Ull-syntet materialet fungerade ju tidigare på basen.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-12 00:20

Tittade på hur man kunde förbättra avläsningen av kurvorna. Tycker att skalindelningen i steg om 2.5dB gör det mycket enklare att läsa av nivåskillnaderna. Det är tyvärr en brist i x-led, vilket där är svårast att orientera sig, och där det endast gick att lägga in tick marks längs linjen, som i fallet med 2 -10kHz, visas per 2kHz. Men ändå bättre än inget.


Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav petersteindl » 2018-12-12 00:26

Du skriver Direktljud. Vad är Direktljud? Kan du definiera Direktljud? Om du kan, gör det gärna enligt din bästa förmåga. :D

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-12 14:17

Angående vad jag anser vara direktljud, så inkluderas allt ljud från 3 begränsningsytor (hörn) i direktljudet, utöver högtalarlådan och ingående element. Har inte kunskap för något längre utlägg, då jag inte har läst på i ämnet. Har andra prioriteringar, än vad kanske avsikten var tidigare.
Vid mätförfarandet utgår jag från vinkeln A (22.62 grader) i en rätvinklig triangel, som varande direktljudsvinkeln mellan högtalaren och lyssnaren. Mäter med kort fönstertid och avstånd för att i möjligaste mån hålla ned övrig påverkan. Mäter i direktljudsvinkeln vågrätt i nivå mellan elementen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav petersteindl » 2018-12-12 15:51

Ok. Jättebra. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Lasse-pin » 2018-12-12 23:57

Kan det här vara något.......
Bra pris iallafall
https://www.blocket.se/stockholm/Farull ... 5.htm?sa=1
Eller har jag missat något......

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: brebakker och 11 gäster