Försteg till Dynaco ST-35

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Försteg till Dynaco ST-35

Inläggav Kralle » 2018-12-27 21:54

Har fått tag i en trevlig liten Dynaco Stereo 35 rörförstärkare i fint originalskick.
Det hade nu varit skoj med ett skapligt rör-försteg från samma tidsepok.
Tar gärna emot tips på lämpliga kandidater.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Försteg till Dynaco ST-35

Inläggav paa » 2018-12-27 22:00

Svalanders Tuba kanske?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försteg till Dynaco ST-35

Inläggav lennartj » 2018-12-27 23:49

Svalanders Tuba är en häftig konstruktion som lite elakt uttryckt ger nyskapande återgivning, det finns neutralare rörförsteg.
Jag vet inte om det totalt har byggts mer än ett dussintal Tuba i olika skepnader som kostade ungefär 5.000 kr vilket var en ansenlig summa för ca. 35 år sedan, men det var ändå alldeles för lite för arbetstiden.

Ett välrenoverat ST35-slutsteg kan vara väldigt välljudande med rätt högtalare, så jag ska inte säga att en Tuba är total overkill, men för mig är det naturliga valet givetvis Dynaco PAS2. Tyvärr är mina erfarenheter av rörförsteg från 60-talet att trots omsorgsfull renovering kommer de inte i närheten av den transparens som rörslutsteg från samma tid erbjuder. Mitt långtifrån totalrenoverade PAS2-försteg låter uppenbart svampigt i basen och mjukt avrullat i diskanten, men ett sådant objekt ska man inte behöva betala Tubapris för.

På 70-talet publicerades massor av förslag på mer eller mindre lyckade modifieringar av PAS2 och PAS3 i DIY- och Hifi-press och förhoppningsvis är det de bästa som överlevt här http://www.curcioaudio.com/dynadr_3.htm#DYNACO%20PAS%20PREAMP%20%28Models%202,%203,%20and%203X%29
fler länkar här http://home.indy.net/~gregdunn/dynaco/index.html
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Försteg till Dynaco ST-35

Inläggav peterh » 2018-12-28 15:55

Kralle skrev:Har fått tag i en trevlig liten Dynaco Stereo 35 rörförstärkare i fint originalskick.
Det hade nu varit skoj med ett skapligt rör-försteg från samma tidsepok.
Tar gärna emot tips på lämpliga kandidater.

En Dynaco PAS3 ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Försteg till Dynaco ST-35

Inläggav Lasse- » 2018-12-29 21:03

Hej har haft flera kataloger ifrån Elfa Radio och Television på 1970 talet det var dom som sålde Dynacos byggsatser
Man satt och dreglade över katalog sidorna med byggsatserna tyvär så hade man inga pengar då hursomhelst
Kommer ihåg att biblioteket i förorten Skärholmen hade fullt upp med Dynaco under diskarna.

Mvh Lasse-

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Försteg till Dynaco ST-35

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 13:30

lennartj skrev:Svalanders Tuba är en häftig konstruktion som lite elakt uttryckt ger nyskapande återgivning, det finns neutralare rörförsteg.
Jag vet inte om det totalt har byggts mer än ett dussintal Tuba i olika skepnader som kostade ungefär 5.000 kr vilket var en ansenlig summa för ca. 35 år sedan, men det var ändå alldeles för lite för arbetstiden.

Ett välrenoverat ST35-slutsteg kan vara väldigt välljudande med rätt högtalare, så jag ska inte säga att en Tuba är total overkill, men för mig är det naturliga valet givetvis Dynaco PAS2. Tyvärr är mina erfarenheter av rörförsteg från 60-talet att trots omsorgsfull renovering kommer de inte i närheten av den transparens som rörslutsteg från samma tid erbjuder. Mitt långtifrån totalrenoverade PAS2-försteg låter uppenbart svampigt i basen och mjukt avrullat i diskanten, men ett sådant objekt ska man inte behöva betala Tubapris för.

På 70-talet publicerades massor av förslag på mer eller mindre lyckade modifieringar av PAS2 och PAS3 i DIY- och Hifi-press och förhoppningsvis är det de bästa som överlevt här http://www.curcioaudio.com/dynadr_3.htm#DYNACO%20PAS%20PREAMP%20%28Models%202,%203,%20and%203X%29
fler länkar här http://home.indy.net/~gregdunn/dynaco/index.html


Du hade väl B&W DM högtalare va? Nu vet jag inte exakt vilken typ av musik du vanligtvis lyssnar på, men när det gäller svampigheten i Dynaco försteget, beror inte det också lite på vilken musik man lyssnar på med det försteget och andra 60-tals rörförsteg.. jag läste ute på nätet på en sida att ST 70 mk i verkade passa väl för typ klassiskt och jazz etc medan ST 70 mk ii passade väl för rock´n roll/rockmusik.. ST 35 passar om jag förstått rätt bäst till typ jazz, blues, klassiskt etc. Kan det råka vara så att dynacoförsteget passar bäst till den tidens inspelningar som gjordes av klassiskt och jazz, blues etc.. och låter mera svampigt till nyare musik.. eller är jag helt ute och cyklar!? Sedan läste jag om B&W DM 4 att de är väldigt neutrala i ljudet ungefär som monitorhögtalare i studios och passar bäst till just klassiskt, jazz etc, kan det inte vara så att just dina högtalare inte passar såväl till 60-tals förstegen..!? Det är bara en undran, eftersom jag vid det här laget fortfarande förundras hur olika det låter ihop med olika förstärkare och högtalare tillsammans etc..

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Försteg till Dynaco ST-35

Inläggav peterh » 2019-04-29 16:02

Kralle skrev:Har fått tag i en trevlig liten Dynaco Stereo 35 rörförstärkare i fint originalskick.
Det hade nu varit skoj med ett skapligt rör-försteg från samma tidsepok.
Tar gärna emot tips på lämpliga kandidater.


En PAS3 (X) eller något annat odistorderade ?
Kanske en KF 101 ? ( ovanliga )
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försteg till Dynaco ST-35

Inläggav lennartj » 2019-04-29 23:02

nigthdreamerssky skrev:
lennartj skrev:Svalanders Tuba är en häftig konstruktion som lite elakt uttryckt ger nyskapande återgivning, det finns neutralare rörförsteg.
Jag vet inte om det totalt har byggts mer än ett dussintal Tuba i olika skepnader som kostade ungefär 5.000 kr vilket var en ansenlig summa för ca. 35 år sedan, men det var ändå alldeles för lite för arbetstiden.

Ett välrenoverat ST35-slutsteg kan vara väldigt välljudande med rätt högtalare, så jag ska inte säga att en Tuba är total overkill, men för mig är det naturliga valet givetvis Dynaco PAS2. Tyvärr är mina erfarenheter av rörförsteg från 60-talet att trots omsorgsfull renovering kommer de inte i närheten av den transparens som rörslutsteg från samma tid erbjuder. Mitt långtifrån totalrenoverade PAS2-försteg låter uppenbart svampigt i basen och mjukt avrullat i diskanten, men ett sådant objekt ska man inte behöva betala Tubapris för.

På 70-talet publicerades massor av förslag på mer eller mindre lyckade modifieringar av PAS2 och PAS3 i DIY- och Hifi-press och förhoppningsvis är det de bästa som överlevt här http://www.curcioaudio.com/dynadr_3.htm#DYNACO%20PAS%20PREAMP%20%28Models%202,%203,%20and%203X%29
fler länkar här http://home.indy.net/~gregdunn/dynaco/index.html


Du hade väl B&W DM högtalare va? Nu vet jag inte exakt vilken typ av musik du vanligtvis lyssnar på, men när det gäller svampigheten i Dynaco försteget, beror inte det också lite på vilken musik man lyssnar på med det försteget och andra 60-tals rörförsteg.. jag läste ute på nätet på en sida att ST 70 mk i verkade passa väl för typ klassiskt och jazz etc medan ST 70 mk ii passade väl för rock´n roll/rockmusik.. ST 35 passar om jag förstått rätt bäst till typ jazz, blues, klassiskt etc. Kan det råka vara så att dynacoförsteget passar bäst till den tidens inspelningar som gjordes av klassiskt och jazz, blues etc.. och låter mera svampigt till nyare musik.. eller är jag helt ute och cyklar!? Sedan läste jag om B&W DM 4 att de är väldigt neutrala i ljudet ungefär som monitorhögtalare i studios och passar bäst till just klassiskt, jazz etc, kan det inte vara så att just dina högtalare inte passar såväl till 60-tals förstegen..!? Det är bara en undran, eftersom jag vid det här laget fortfarande förundras hur olika det låter ihop med olika förstärkare och högtalare tillsammans etc..

Före 70-talets början fanns det inget som kunde generera tight attackerande och avgrundsdjup bas så alla gamla vintageanlägningar som konstruerades långt innan sådana ljud fanns får ju problem med att försöka producera ljud som man då inte kunde föreställa sig.
Det ursprungliga syftet med Hi-Fi var ju att kunna återge akustiskt alstrade ljud inspelade mikrofoner så troget som möjligt.
I dagens syntmusik antar jag att basljuden matats direkt från synten till mixen och aldrig gått genom luften förän hos lyssnaren och de kan ställa betydligt större krav på bas-produktionen (jag skrev inte återgivningen) än om bara akustiska basljud ska kunna reproduceras.
För snart ett par år sedan fick jag tag på ett par B&W DM4, med extremt låga serienummer, 081 och 082 så de måste ha tillverkats 1970. Jag köpte mina nya 1976, med serienummer över 30.000 och drev dem med Dynaco Mk.III (ännu inte konverterade till klass-A) med Dynaco PAS2 före.
Bild
Basen i DM4 (DM står förresten för Domestic Monitor) var en medveten kompromiss både från tillverkaren och mig. De hade den överlägset bästa diskantåtergivningen bland alla högtalare för under 1.000 kr/st (på 70-talet angavs högtalarpriserna per styck), ja samma element användes i alla de bästa engelska engelska högtalarna, som Spendor, IMF med flera till mångfaldigt högre priser. Jag kunde inte hålla mig särskilt länge utan ganska snart byggde jag mig ett RT3-horn (från Radio&Television + U66), kom över ett aktvt Sentec delningsfilter och fick en oanvänd kanske 10 år gammal Dynacord MV17 universalförsärkare (mono) som min far hittat.
Egentlign började det nog med förstärkaren som jag undrade vad i hela friden kan man använda en sådan till?
RT3-hornet gick knappast djupare i basen än DM4 med men den gav betydligt bättre attack i basen och svampigheten praktikt taget försvann. Jag provade även att driva hornet med transistorförstärkare, men då blev basen för hård och integrerade dåligt med helheten.
Den lilla Dynacord MV-17 passade förträffligt för uppgiften, inte minst p.g.a. hornets höga känslighet .
78rpm1.jpg
78rpm1.jpg (110.16 KiB) Visad 1996 gånger

Ny användning av MV17

Mina DM4, ja hela anläggningen och mycket mer, men inte rörförstärkarna och rullbandspelarna stals på julafton 1983.
Då hade B&W ingen ersättare till DM4, DM6 och DM7 var betydligt dyrare och kräsnare på förstärkare, så efter förvirrat letande blev det ett par Carlsson OA52. Jag hade varit Carlsson-hatare tills OA51 kom och de för mig olyssningsbara Peeless MT20-diskanterna försvann.
Ihop med OA52 var basåtergivningen via PAS2 alldeles för svampig. Ljudbutiken hade just köpt upp ett konkurslager med Tandberg-prylar,
och jag kom över ett fantastiskt välljudande 3002 försteg för 4,300 kr. Dock var komponentkvaliteten inte den bästa så 25 år senare var jag så trött på allt strul att det var dags att köpa något nytt. Jag hade en diger kravlista där det nya måste motsvara eller överträffa Tandbergssteget på ALLA punkter. Jag fann två på världsmarknaden för under 70.000 SEK! Ett Accuphase och ett McIntosh. Då hade Acccuphase ingen svensk representant, men McIntosh fanns bara 2 kvarter från gymet så hemlån var lätt fixat och det överträffade förväntningarna så det blev affär, även om det sved. Redan då var jag 55+ och har förhoppningen att inte behöva köpa något mer helanalogt försteg.
Nu kändes det som systemets största begränsning var djupbasen med bara 35 W per kanal. Modern elektronisk musik kan sluka kopiöst med effekt om man vrider upp volymen en bit, så det var inget kul att spela sådant. För första gången på 30 år startade jag ett bassystemsprojekt, den här gången helt egen design, men med många goda råd från flera faktisktianer, blev det bättre än jag vågat drömma om. Designat för att matcha OA52 med delning vid 80 Hz visade det sig passa mina gamla DM4 minst lika bra.
P1070509.jpg
En Teenage Engineering OD11 gästar vardagsrummet
P1070509.jpg (1.39 MiB) Visad 1996 gånger


Mitt första Dynaco Mk.III-par byggde Erik Andersson om till klass-A för över 30 år sedan, men värmeutvecklingen tär på dem,
så när jag för ca. 5 år sedan blev erbjuden att köpa ett par McIntosh MC75 60th Anniversary slog jag till, men mina konverterade Mk.III'or har klart bättre upplösning och mikrodynamik än MC75 så de används för vardagslyssning och Klass-A stegen för finlyssning.
Jag har provat att koppla in PAS2 i stället för McIntosh C2300 och i nuvarande skick har det inte i min anläggning att göra.
För närvarande har jag inte energi nog för att helrenovera PAS2'an och jag tror ändå inte att det skulle ha en chans mot C2300.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Försteg till Dynaco ST-35

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-30 00:44

Oj, ja det var ett ganska upplysande svar om DM 4, jo jag läste där på nätet att de har lite svårt att hänga med i basen till nyare musik och att de tydligen kräver placering nära väggen för att ge bra bas.. man kan väl lugnt anta att de är perfekta att lyssna med till t,ex Steely Dan, Tom Waits, 80-talets The Style Council, Sting, David Sylvian med mera.. Det fanns en annons på hifitorget, en som sålde sina för 500:- för att de ej passade i hans system.. funderade på att köpa dem.. Jag skulle kunna tänka mig att de fungerar bra ihop med t,ex Optonica, eller det kanske blir en aning ljust.!?. förstärkaren bör ej heller vara för stark.. å ena sidan har jag flera förstärkare, Nad 3020 t, ex.. det blir ju förstås under din lyssningsnivå.. Pioneer SA-810 rörförstärkare..

För övrigt tänker jag mig att äldre sýstem från 60-talet o äldre bäst passar ihop med just den tidens musik, vilket inte gör dem ointressanta för mig, tvärtom då jag gillar att ha flera olika lyssningssystem.. för olika typer utav musik..

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försteg till Dynaco ST-35

Inläggav lennartj » 2019-04-30 01:43

Om DM4 för 500 spänn fortfarande är till salu -KÖP :!: :!: :!:
Internationellt bjuds DM4 i gott skick ut för 500 Euro.
Komplettera med ett par bra sub'ar så får du ett system som låter som något 5 gånger dyrare.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster