Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Anonym
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-11-17
Ort: Rejmyre

Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Anonym » 2019-01-06 01:44

Hej, köpte mig ett par pi60 av gammal modell. 90talare. Tycker inte jag får till ljudet riktigt. Röster låter lite tunna och tråkiga, lite nasala. Är det fler som upplevt samma? Dock är 3d känslan fenomenal! Ljudet bara finns, hör liksom inte högtalarna. Tror hursomhelst att det är ett placeringsproblem/akustikproblem. Hört ino tidigare (dock inte så här gamla) och dem hade inte dessa bekymmer. Ska testa släpa ut dem i vardagsrummet och se vad som händer.

Nu har jag inte trixat så mycket med placeringen och rummet lämnar lite att önska (men det är iaf en egen mancave) så dem har inte dem bästa förutsättningarna heller (än). Så söker tips och trix på vad jag bör göra.

Spelar just nu på längden i rummet som är ungefär 4x5m om jag inte minns helt fel. Har två akustikplattor jag fick med i köpet som jag placerat bakom högtalarna. Högtalarna står enligt 1.18 med rätt kraftig invinkling.

Blev massa svammel, men alla tips och trix mottages tacksamt.

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav IngOehman » 2019-01-06 02:09

Det är en komplicerad fråga.

Det finns en i tiden distinkt (men ändå rätt liten) klanglig förändring som gjordes på tidigt 90-tal, på grund av anländandet av en ny mätmikrofon. Före denna så var klangen en aning ljus (gamla mikrofonen hade en bred svacka i presensområdet och övergång till ungefär normalnivå i högsta diskanten, samt en blygsam men tillstädesvarande bashöjning, som än idag de flesta ”överkomliga” mätmikrofoner har).

Resultatet blev framförallt en klang som jag tycker var aningen stark i presensområdet, någon dB. Fast skillnaderna mellan olika inspelningar är förstås mycket större.

Sen åldras de element som användes fram till ungefär sekelskiftet. Idag är elementen i princip åldringsfria och de har livstidsgaranti (gäller självklart inte för effektskador, alltså sönderspelning), och många graderar upp till senaste version.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Anonym
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-11-17
Ort: Rejmyre

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Anonym » 2019-01-06 02:42

Tack för svar! Av självaste gurun själv dessutom. Vad har jag för val om jag skulle vilja uppgradera? Är det bara senaste versionen som är möjlig eller finns det element kvar från pre 2006?

Kan säga att jag inte kunde sova och släpade ut högtalarna till vardagsrummet och jag gillar det jag hör! Ska testa möblera om "lek" rummet imorgon och se om jag kan få till det bättre där med. Dessa ska tydligen ha blivit omkantade för x antal år sen. Men en sak är säker, ino är väldigt mycket mer än bara ett intresse. Efter att ha läst otaliga trådar förstår man att det finns något speciellt här.Har nu haft dessa ett par månader och försökt vänja mig lite, det är ju trots allt flera års ljud som ska läras om. Men något i rösterna tycker jag saknas. Men kan lika gärna vara en färgning av ljudet jag gillade.

Om du får välja, med ett rum med mina dimensioner, hade du spelat på längden eller på bredden? Har fönster längs med långsidan och en dörr på motsatt sida. Förstår att det inte är dem enda parametrarna att ta hänsyn till men jag måste börja någonstans.

Nu blev det långt och svammel igen. Ber om ursäkt för det. Får skylla på att jag sovit förbannat dåligt senaste veckorna.

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav IngOehman » 2019-01-06 04:09

Typiskt föredrar jag att spela på längden i 4x5-rum, men det beror på, och det beror på mycket.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav DVD-ai » 2019-01-06 11:17

Hej och välkommen till Faktisk Anonym ! :)

Jag känner inte igen det du beskriver men då har jag inte hört 90 tals utförandet heller så, om detta är något som hänger ihop med just dina exemplar, om det är rummet eller om det är något med vana att göra.
Ja det är svårt att säga något om :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Anonym
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-11-17
Ort: Rejmyre

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Anonym » 2019-01-06 11:33

Tjena! Och tack för välkomnandet. Dig känner jag igen från andra forum. Främst minhembio skulle jag tro! ;) Du är ju en rätt flitig skribent.

Testade i vardagsrummet i natt och då försvann mycket av sagda problem, kunde dock inte testa på några direkt starka volymer då både sambo och barn låg och sov. Idag blir det lite kalas men sen ska jag fortsätta trixandet. Funderar på delningsfiltren, är dem åldersbeständiga eller behöver jag kanske kolla igenom dem också?

Hade varit trevligt för själen om jag skulle kunna uppgradera till åtminstone 2005 års version. Men är nog intresserad av en demo först. Är ju risk jag får mersmak och kanske t.om satsar på ett delat system eller bara nya pi60. Den som lever får se. Gillar ju tanken på att uppgradera då jagkänner att jag får ut mer av det mentalt än att bara köpa färdiga. Är väl därför jag fastnade för vinyl, ett evigt fintrimmande!

Tack igen för det varma välkomnandet!

Mvh

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav DVD-ai » 2019-01-06 13:00

Anonym skrev:Tjena! Och tack för välkomnandet. Dig känner jag igen från andra forum. Främst minhembio skulle jag tro! ;) Du är ju en rätt flitig skribent.

Testade i vardagsrummet i natt och då försvann mycket av sagda problem, kunde dock inte testa på några direkt starka volymer då både sambo och barn låg och sov. Idag blir det lite kalas men sen ska jag fortsätta trixandet. Funderar på delningsfiltren, är dem åldersbeständiga eller behöver jag kanske kolla igenom dem också?

Hade varit trevligt för själen om jag skulle kunna uppgradera till åtminstone 2005 års version. Men är nog intresserad av en demo först. Är ju risk jag får mersmak och kanske t.om satsar på ett delat system eller bara nya pi60. Den som lever får se. Gillar ju tanken på att uppgradera då jagkänner att jag får ut mer av det mentalt än att bara köpa färdiga. Är väl därför jag fastnade för vinyl, ett evigt fintrimmande!

Tack igen för det varma välkomnandet!

Mvh


Oj, ja det va vääääldigt länge sedan jag skrev något på minhembio, kontot är säkert raderad där pga inaktivitet... :)

Kul att det verkar ha löst sig då, alltså att karaktären kanske inte är högtalaren i alla fall !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Anonym
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-11-17
Ort: Rejmyre

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Anonym » 2019-01-06 13:19

Ja, de är bra. Jaså? Ja jag har inte hängt där så mycket heller på senare år. Har faktiskt varit medlem här tidigare också för 100år sen. Men har nog varken samma mail eller kommer ihåg användar namn etc.

Hur som tackar jag så mycket för responsen. Extra roligt när konstruktören svara på ens frågor. Är väl det som gör ino så speciella. Eller nja, det är väl återgivningen, men själva känslan "ino". ;)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav IngOehman » 2019-01-06 22:05

Delningsfilterkomponenterna är åldringsfria. De kommer att vara perfekta även om 100 år, om du inte utsätter högtalarna för någonting väldigt dramatiskt. :)


Vh, iö

- - - - -

PS. Du skriver på flera ställen ”dem” där det skall vara ”de”.

Om du inte skriver på viss gotländsk dialekt (där man ju uttalar dom som dem) så är det fel.

Det finns två enkla sätt att undvika att göra det felet. Antingen skriver man konsekvent ”dom”, eller också tänker man ”vi” och ”oss”, testar med de orden alltså. Om ”vi” passar så skall det vara de, om ”oss” passar så skall det vara dem. Enkelt! :)

Exempel: frasen ”är dem åldersbeständiga?” testas såhär:

Är vi åldersbeständiga? / är oss åldersbeständiga?
(den första är rätt, eller hur?)

”Vi” har två bokstäver, precis som ”de”, så det skall vara ”de”, inte dem.

Testa denna: ”Är dem fullgoda?” Skall det vara de eller dem? Svar - ”vi” passar inte ”oss”. Så ”dem” är fel.

Eller denna: “behöver jag kanske kolla igenom dem också?” Svar - ”oss” passar, så här är ”dem” rätt! :)
Senast redigerad av IngOehman 2019-01-06 22:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Morello » 2019-01-06 22:25

Vilken mätmikrofon gav felet du skriver om?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav IngOehman » 2019-01-06 22:29

Min ursprungliga Neutric-mic. Den som blev stulen tillsammans med mätutrustningen. :(

Min nästa hade liknande men mindre fel, hade då tillgång till en fantastisk 1/8” mic som referens, så jag byggde en eq-låda till Neutric-mic nummer två. Den sålde jag några år senare till Bertil Hellström, när jag skaffade den extrema Earthworksmikrofonen (tog ett år att få, den har en mycket avancerad eq och avviker mindre +/-0,15 dB från superreferensmikrofonen.

(Det är SVÅRT att mäta så små fel! Men det går, med ekofritt rum och lite sinnrik elektronik samt ett oscilloskop.)

Sedan dess har jag skaffar en tredje Neutric-mic, för mobila mätningar. Det känns inte bra att resa omkring med en mic för >25 000:-... Det är för lätt hänt att den tappas och skadas.

Skall man vara noga så är min Earthworks min andra. De första (en standardmikrofon, deras dyraste) hade avvikelser på nära en halv dB. :?


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-01-06 22:39, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Morello » 2019-01-06 22:33

Ja, det kommer jag ihåg. Det var i samband med inbrott i den röda 205:an. Södermalm vill jag minnas.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Anonym
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-11-17
Ort: Rejmyre

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Anonym » 2019-01-06 22:42

Tack för svar! Och svenska lektionen, den är välbehövlig trots att jag faktiskt har varit bosatt på Gotland. Men är nog mest okunskap då jag redan kunde skriva (hjälpligt) innan jag flyttade därifrån. :D Är de fullgoda ska det vara! Men blir nog konsekvent dom istället. Enklare så.

Har du något svar på min fråga om element? Eller ska jag kontakta dig på något annat vis med förfrågan? Görstår om du vill hålla jobbet utanför forumet. Även demo skulle vara högt uppskattat. Har fått höra lite på omvägar att det ska vara en fantastisk upplevelse så förväntningarna är höga! :wink:


Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav IngOehman » 2019-01-06 22:43

Det går bra att ringa på 070-523 32 32

(Jag var 10 då jag lärde mig att läsa, så jag blir alltid glad då jag blir rättad.)

- - -

Morello: Den röda 206:an ja, du hittade en ny mätutrustning på ebay eller något, åt mig! :)

Men inte på södermalm utan i Hägernäs. :(

Hade dock inbrott två gånger i den bilen, eller faktiskt tre! En av gångerna stals dock inget, men en ruta krossades. Ingen av gångerna var på södermalm. Om det inte fanns ett fjärde tillfälle som jag glömt vill säga...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Morello » 2019-01-06 22:56

Genau, ebay i tyskland var det.

Köpte en ny apparat för mätning i fredags - steinberg UR22 Mk2 - fungerar kalas tillsammans med Tombstone.
Den gamla gick sönder (fantommatningen la av)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Anonym
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-11-17
Ort: Rejmyre

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Anonym » 2019-01-06 22:59

Tack!

Och förbannat tråkigt med bilen. Men nu får vi se det positiva, du fick en högtalare med potentiellt bättre återgivning med den nya micen! :wink:

Slår en signal när tid finnes.

Mvh

Anonym
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-11-17
Ort: Rejmyre

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Anonym » 2019-01-08 23:17

En liten update bara. Och först vill jag be om ursäkt till herr Öhman för att jag nånsin tvivlade. :wink: Sitter nu i nirvana och pi60 gör precis vad som förväntas av dom. :D Har suttit i flera timmar och bara njutit. Men för att få lite tyngd i pianon/gitarrer fick jag placera dom väldigt nära hörn så någon färgning fick jag nog på köpet.

Kikade på lite bilder och såg att många har dem nära hörn så tänkte att jag testar väl, och jag har aldrig haft en högtalare som trivts i ett hörn utan att bli bumlig och tråkig, men pi60 är lika artikulerade iaf.

Så vill tacka konstruktören för en helt enastående kväll/produkt! Tyvärr har det här medfört ännu flera frågor så får nog ta det där samtalet inom en snar framtid! :mrgreen:

Mvh

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav MorganM » 2019-01-09 14:42

Kan du inte köpa ersättningselement av Öman?
Det gjorde jag till mina Pi60 årsmodell -93.Dom hade skummgummikant som var spröd.
Byte även filterkomponenterna,samt satt dit 4säkringar.
Detta gjorde jag år 2009,det gick då på 7700:-.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Morello » 2019-01-09 14:46

IngOehman skrev:
Hade dock inbrott två gånger i den bilen, eller faktiskt tre! En av gångerna stals dock inget, men en ruta krossades. Ingen av gångerna var på södermalm. Om det inte fanns ett fjärde tillfälle som jag glömt vill säga...


Vh, iö


Förjäkligt att folk inte kan skilja på ditt och mitt. År 2018 blev jag dels av med en MC, dels blåst på 25 000 SEK av en taxipajas (som bytte ut mitt kort och sparade koden med en fejkad terminal), men de pengarna fick jag tillbaka av banken på 24 timmar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav IngOehman » 2019-01-09 20:44

Hur går det men MC-nyköp då? ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav Morello » 2019-01-09 20:55

IngOehman skrev:Hur går det men MC-nyköp då? ;)


Vh, iö


Börjar bli höggradigt aktuellt då jag snart börjar jobba i "sumpan". :)
Men just nu upptas min tid av hajfaj-relaterade projekt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav petersteindl » 2019-01-09 21:13

Morello skrev:
IngOehman skrev:Hur går det men MC-nyköp då? ;)


Vh, iö


Börjar bli höggradigt aktuellt då jag snart börjar jobba i "sumpan". :)
Men just nu upptas min tid av hajfaj-relaterade projekt.


Skall Neonode flytta eller har du nytt jobb på g?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav IngOehman » 2019-01-15 07:06

Morello skrev:
IngOehman skrev:Hur går det men MC-nyköp då? ;)


Vh, iö


Börjar bli höggradigt aktuellt då jag snart börjar jobba i "sumpan". :)
Men just nu upptas min tid av hajfaj-relaterade projekt.

Nåja, det är ju några månader kvar till körbart väder, i varje fall med odubbad sporthoj.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Gamla pi60, är dem fullgoda fortf?

Inläggav PJo » 2019-02-28 20:29

Annars: Gör som jag = Uppdatera = Nirvana!
Tack I.Ö.
/Patrik
Scientia Potentia Est


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster