OA51.N, N som i Naqref

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-01-04 15:03

34 personer har hittills visat intresse för OA51.N genom att sätta in 500 kr till Cancerfonden i Anders Naqrefs minne och därefter fått filterkonstruktionen.

Kul!

update: 37 personer - 18500 kr till Cancerfond/Anders

Historien....

Anders hittade ett baselement som han sa skulle funka riktigt bra i den lilla OA51 lådan...

Anders hade ett bolag som hette Acoustic Landscape (där jag och Jonas var med på ett hörn), tanken var att göra en kommersiell grymmingversion av OA51.
Detta baselement och en diskant i waveguide, specialdesignad dämppanel etc.etc.

Nu gick det ju som det gick och Anders hann bli riktigt sjuk i cancer innan vi hann göra verklighet av detta,..
Anders gick bort och alla grejer blev liggande i min källare.

Efter två år bestämde jag mig för att göra nåt av det.

Jag jobbar lite för mycket med annat så jag tog hjälp av Magnus2 och en annan kompis, Hector.
Ett projekt på 1.5 år startade innan vi var nöjda med hur det lät.
-Det är otroligt hur nåt kan mäta så bra men ändå inte låta som det skall.....

Baselementet är alltså:
https://www.hifikit.se/wf182bd03.html
Wavecor Balanced Drive WF182BD03

Diskantelement:
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... dc-c000-4/

Till slut blev det dock riktigt bra!

Platta för att montera diskant (för att täcka orginalhål på orginallåda) finns att köpa via PM.


En annan kompis, Kristian, byggde ett par och kommentarer nedan är Kristians kommentarer och tips om hur man skall få ihop sina OA51.N.

"
Ombyggnad OA-51 originallåda till OA-51.N
Inkl. ext. filter och byte av internkablage.

(Införskaffa element, basreflexrör, filterkomponenter, terminaler, kablage mm.)

Bygg ihop filtret.

Kapa nya basreflexrör till rätt längd (32cm).
(Måla dem ev. svarta invändigt.)

Sy ihop ”skål” av ullfilt.

(Min kommentar, Kristian fick för smala bitar av mig och satte ihop dem, köper man filtbitar av Larsen får man i rätt mått)

Demontera befintliga element.

Plocka ur dämpmaterial och filter.

OmExtFilt: Demontera kablage från högtalarterminaler.

Såga av original basreflexrör ca 5cm från yttre mynning. Fläk/skala bort lager för lager från insidan av den kvarvarande stumpen.
När pappröret är helt borta, slipa ned den ca 2mm tjocka kanten ytterst runt hålet i lådans vägg så att det nya basreflexröret kan föras in utifrån.
(Jag använde slippapper lindat runt en limpatron för att få en lämplig radie.)
Prova då och då med det nya basreflexröret så att du inte slipar för mycket.

Denna variant är den som jag använt:

https://www.staples.se/papptub-60x455mm ... 20413.html

Arbeta bort material på båda sidor av hålet för diskantelementet för att göra plats för de nya diskanternas anslutningsterminaler.

Borra nya hål för den annorlunda hålbilden för det nya baselementet. (Plugga gärna igen de gamla hålen med t.ex. vässade tändstickor som doppas i trälim och knackas in i hålen och därefter kapas.)

(Min kommentar här.... det har på OA51 funnits två varianter på placering av basens skruvar, från början satt det en skruv rakt upp och senare var det vridet. Om man har en skruv rakt upp måste men ju vrida om man skall kunna montera diskanten utan att kapa dess frontplatta som annars sticker in en bit i distansringen.)

OmExtFilt: Slå ut de gamla terminalerna från insidan av lådan med hjälp av en stång eller ett rör av lämplig längd och diameter.
Borra hål för ytterligare två terminaler bredvid de befintliga.
Löd eller anslut med kabelskor nytt internkablage på terminalerna.
För in respektive kabel i rätt hål och tryck i respektive terminal. Täta gärna med lämpligt lim.
Jag använde enkardelig 0,75mm2 kablage (som delvis träddes igenom dämpmaterialet) i den inre kammaren och kunde då forma internkablaget så att det tryckte undan dämpmaterialet i den inre kammaren från den del där basreflexröret mynnar inne i högtalaren. (Man får peta dämpmaterialet på plats och forma kablaget med lämpligt tillhygge som förs in genom hålen i mellanväggen.
OmExtFiltSlut

Limma det nya basreflexröret på plats med vanligt trälim.

OmIntFilt: Montera filter på lämplig plats.

Montera platta för gamla hål/ny diskant. Obs täta mot högtalarlådan.

Anslut (löd eller med kabelskor) den nya diskanten och och montera denna i plattan.
(Diskanten har förmonterad tätning.)

Uppdaterat angående dämpmaterial

Montera tillbaka dämpmaterial i främre kammaren enligt följande.
Två hela bitar staplas ovanför basreflexröret (som i originalutförandet).
En bit delas på längden som den skiktar sig i två lika tjocka delar. Ena halvan kortas något för att få plats mellan mellanvägg och sidovägg och placeras sedan under baseflexröret.
Andra halvan av denna bit ställs på högkant mot mellanväggen så att de båda hålen i mellanväggen närmast baffeln täcks. Denna bit anpassas i sin övre del till lådans form.
En hel bit, något kortad för att få plats mellan mellanvägg och sidovägg läggs på lådans botten mellan basreflexröret och baffeln.
Placera ”skålen” av ullfilt så att den hamnar bakom baselementet.



Montera tätningslist mellan baselementets distansring och högtalarlådans baffel. Anslut och montera baselementet (som har inbyggd tätning). Detta görs lättast med högtalaren liggande så att baffeln är vågrät.

(Anpassa och montera diskanthyllan)


Jag slog ut de gamla terminalerna för att jag ville ha båda plusterminalerna närmast väggen.
För logikens skull går de övre till diskanten och den nedre till basen.

Inkoppling och montering av diskant bör ske e f t e r att de två bitarna dämpmaterial placerats uppe på basreflexröret.


Bilderna nedan var inte tagna för att göra en "instruktion". Det är bara en samling bilder Kristian tog för egen del under arbetet med att modda...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

"


Larsen kan sälja plastringar (om man inte vill kapa i sina orginal) och de filtbitar (OA52 filt) som behövs.

Edit 190115:
Plåten man ser på bilderna under diskant är en plåt vi tillverkade för att ha som "adapter" och montera en nya diskanten i hålen från den gamla 80-talsdiskanten.


LTAS mätning i lyssningsposition

Bild




Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav wicke » 2019-01-04 15:20

Hur gör man för att sätta in pengar?
Blir det något gruppköp?
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2019-01-04 18:57

Stefan.... det här har nog kommunicerats dåligt.... inte ens en sökning på OA51.N ger värst mycket...

Det kanske är fler (inkl. undertecknad) som blir intresserade om vi får tydligt veta mer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-01-04 19:04

Dåligt kommunicerat ja!

Vi har inte haft tid och det är ju ingen kommersiell grej.
Vi har gjort det för att se var det kunde tagit vägen om Anders fått leva och vi är mycket nöjda med resultatet....

Jag skall lägga upp information i denna tråd.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav radelius » 2019-01-04 21:16

Inväntar med spänning :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-01-05 03:09

wicke skrev:Hur gör man för att sätta in pengar?
Blir det något gruppköp?


Sätt in 500 kr som minnesgåva,

https://www.cancerfonden.se/stod-oss/ge-en-minnesgava

Märk Anders Naqref Eriksson,

Maila mig kopia på "minnesbladet" så skickar jag uppgifterna för filtret.
stefan.bjorklund@hv.se , skicka även ett PM när du gör det så jag verkligen uppmärksammar ditt mail.

Det kommer inte att bli något gruppköp av element och filterkomponenter i min försorg.
Hifikit.se har normalt sett allt hemma och låt oss glädjas att vi har ett sånt företag tillgängligt i Sverige och gynna dem med din beställning.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav radelius » 2019-01-05 12:09

När man går in på länken är även ort obligatorisk. Var bodde han?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav petersteindl » 2019-01-05 13:46

Naqref bodde i Kristianstad.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav radelius » 2019-01-05 21:35

Tack:)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Maccis » 2019-01-06 00:34

Hur går man tillväga med baffelringen för basen?
Passar en originalring?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-01-06 13:36

Orginalring går att använda

Bild

Bild

Bild

Man får såga lite i den för att diskant skall passa.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav wicke » 2019-01-06 13:44

Maccis skrev:Hur går man tillväga med baffelringen för basen?
Passar en originalring?

Monteringsdetaljer:
Orginal plastring går att använda om man skär bort lite för diskant element eller kapar diskant element...

Så skrev avr7000 i orginaltråden
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav wicke » 2019-01-06 14:59

Är avstämningen samma som för ss8545 (förlängt original rör) ?
Är det samma dämpning bakom elementet som original?
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-01-06 16:35

wicke skrev:Är avstämningen samma som för ss8545 (förlängt original rör) ?
Är det samma dämpning bakom elementet som original?


Info kommer....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav radelius » 2019-01-08 23:41

Finns det någon inom rimligt avstånd från Stockholm som byggt N varianten. Vore kul att höra ett par innan jag går igång :D

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kristian » 2019-01-11 11:44

radelius skrev:Finns det någon inom rimligt avstånd från Stockholm som byggt N varianten. Vore kul att höra ett par innan jag går igång :D


Finns mig veterligen i dagsläget totalt tre par .N inklusive prototyperna. Samtliga i Trollhättan/Vänersborg.

/K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Stefan
 
Inlägg: 494
Blev medlem: 2003-07-24
Ort: Värmdö

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Stefan » 2019-01-11 12:53

Jag har ett par på G
Hoppas jag får ordning på dom under helgen
/Stefan

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kristian » 2019-01-11 13:16

Stefan skrev:Jag har ett par på G
Hoppas jag får ordning på dom under helgen
/Stefan


Kul! :D
Berätta mer! Bygger du i originallåda eller klon? Externt filter eller inbyggt?
Har du pratat med AVR7000 om längd på basreflexrör och dämpmaterial o.s.v.?

Betydligt närmare Stockholm dessutom. :)
Livsnjutare

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav radelius » 2019-01-11 18:11

Spännande, hoppas du bjuder in till en lyssning :D

Användarvisningsbild
Stefan
 
Inlägg: 494
Blev medlem: 2003-07-24
Ort: Värmdö

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Stefan » 2019-01-12 14:21

Kul! :D
Berätta mer! Bygger du i originallåda eller klon? Externt filter eller inbyggt?
Har du pratat med AVR7000 om längd på basreflexrör och dämpmaterial o.s.v.?

Betydligt närmare Stockholm dessutom. :)


Har inte fått den infon från AVR ännu
men har lite jobb med att få lådorna snygga.
Det är originallådor
/S

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Maccis » 2019-01-12 16:20

Någon ägare som kan lägga in en bild eller 2.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2019-01-12 17:16

I många fall kan jag definitivt uppskatta att folk delar med sig... men just i detta fallet hoppas jag att de som har infon inte gör det. Själv har jag långt ifrån bestämt mig om jag skall uppgradera mina OA51.LE (1) eller inte, men jag har satt in pengar till Cancerfonden för att få informationen "just in case".... och för Anders (Naqrefs) skull... Bilder från utvecklingen finns väl sedan innan, bara nyttja sökfunktionen!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kristian » 2019-01-12 19:32

Maccis skrev:Någon ägare som kan lägga in en bild eller 2.

Hej!

Jag vet att Stefan (AVR7000) förbereder inlägg som beskriver hur man bygger om sina 51:or till .N.
Jag ser det som lämpligt att vi avvaktar detta/dessa inlägg så att vi undviker förvirring.

Jag kan tillsvidare bidra med min alldeles egna subjektiva upplevelse om hur .N låter i jämförelse med framförallt LE2 som är den version jag uppgraderade ifrån. (Jag köpte mina 51:or som .3 och uppgraderade till LE2 för ett par år sedan.)

Varning för en och annan klyscha. :wink:

Mitt första och bestående intryck vill jag beskriva som att baselementets membran upplevs lättare och friare i sin rörelse. Basåtergivningen är mycket bättre artikulerad och går dessutom klart djupare i frekvens. Utöver den stora förbättringen i basområdet upplever jag diskantregistret som renare och mer högupplöst. Djupet i ljudbilden har ökat något och sweetspot är märkbart bredare.

När jag provade prototyperna hemma hos mig trodde jag först att de var mer trögdrivna än LE2 eftersom jag fick dra upp volymen högre än jag brukar.
Insåg när jag fick veta att de är en lättare last än LE2 att distorsionen troligen är så pass mycket lägre att jag kan spela starkare med .N utan att det låter illa!

Det är en del pyssel att bygga om dem men det är såååå värt det!
Vi snackar inte om någon subtil förbättring utan om ett rejält kliv upp på skalan. En markant förbättring på hela registret. Jag släpper dem aldrig!

/K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-01-13 17:28

Nattlorden skrev:I många fall kan jag definitivt uppskatta att folk delar med sig... men just i detta fallet hoppas jag att de som har infon inte gör det. Själv har jag långt ifrån bestämt mig om jag skall uppgradera mina OA51.LE (1) eller inte, men jag har satt in pengar till Cancerfonden för att få informationen "just in case".... och för Anders (Naqrefs) skull... Bilder från utvecklingen finns väl sedan innan, bara nyttja sökfunktionen!


Ja det skulle som sagt vara trevligt om vi inte "släpper" ut all info och att man herdrar Anders för att få den sista pusselbiten.

Jag, Magnus2 och en kille till har jobbat ganska mycket och länge för att få till detta och vi tar inget betalt för det annat än att folk då skall sätta in 500 kr till Cancerfonden i Anders namn.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav STDI » 2019-01-13 19:26

OA51 och OA52 har ju i alla versioner haft en del skillnader i filter. Men inte så stora. Finns det kanske möjlighet att ni tar fram en OA52.N?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-01-13 20:29

STDI skrev:OA51 och OA52 har ju i alla versioner haft en del skillnader i filter. Men inte så stora. Finns det kanske möjlighet att ni tar fram en OA52.N?


+1 :!: Jag lånar ut ett par vid behov.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-01-15 02:56

första inlägg uppdaterat
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2019-01-15 08:34

Lite mer info om diskantplattan kan vara bra.... material/tjocklek eller än mer specifikt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Lennart » 2019-01-15 09:00

Ser intressant ut:) Basreflexröret, ska det ha invändig "konad" baffel? Eller finns det någon passande aeroport med konade ändar i båda ändarna? På mina befintliga 51.3:or så har jag fräst konradie på utsida låda och tillverkat en kona för invändigt montage i för att få till något längre basreflexrör.

Ett sak som för mig har varit lite otydlig är exakt placering av dämpmaterial i inre och yttre kammare? Det är ingen som har en skiss som visar placering av bitarna?

Mer, jag har det trådgaller som Larsen sålde som tillbehör och det nya baselementet har något större ytterdiameter är det g:a Scanspeak i 51.3. Ska det bli snyggt så bör nog en ny distansring tillverkas och trådgallret får modifieras så att det passar till den större ytterdiametern.

Sist, finns det några uppmätta frekvenskurvor för 51.N?

/Lennart

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kristian » 2019-01-15 10:09

Lennart skrev:Ser intressant ut:) Basreflexröret, ska det ha invändig "konad" baffel? Eller finns det någon passande aeroport med konade ändar i båda ändarna? På mina befintliga 51.3:or så har jag fräst konradie på utsida låda och tillverkat en kona för invändigt montage i för att få till något längre basreflexrör.

/Lennart


Prototyperna var klonlådor och hade en radie om ca 5mm på basreflexrörets inre och yttre mynnig. Denna radie har dock om någon, en ytterst marginell funktion. Den är mest lite snygg.
De två par som byggts på originallådor har inte radie på basreflexrörets mynningar. Vi har heller inte gjort beräkningar eller letat efter lämpliga portar för detta.

/K
Livsnjutare

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster