Överspänningsskydd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Överspänningsskydd

Inläggav roon » 2019-01-11 23:31

Jag tänkte skydda apparaterna hemma med ett grenuttag för 5 - 6 kontakter med ett inbyggt överspänningsskydd mot åska och strömspikar. Men vilket ska man välja? Billigt eller dyrt. Är det som med kablar att man klarar sig med ett som inte är så dyrt ?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Överspänningsskydd

Inläggav rikkitikkitavi » 2019-01-11 23:59

Det beror på.
De enklare grenuttagsvarianter du hittar på Kjell klarar på sin höjd lite kraftigare spänningstransienter.

Bor du på landet med luftledning behövs kraftigare doningar.

Har du historik av att drappas av spänningsspikar?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Överspänningsskydd

Inläggav peterh » 2019-01-12 00:33

roon skrev:Jag tänkte skydda apparaterna hemma med ett grenuttag för 5 - 6 kontakter med ett inbyggt överspänningsskydd mot åska och strömspikar. Men vilket ska man välja? Billigt eller dyrt. Är det som med kablar att man klarar sig med ett som inte är så dyrt ?

Se bara till att överspänningsskyddet är anslutet i ett jordat uttag!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Överspänningsskydd

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-12 11:01

rikkitikkitavi skrev:Det beror på.
De enklare grenuttagsvarianter du hittar på Kjell klarar på sin höjd lite kraftigare spänningstransienter.

Bor du på landet med luftledning behövs kraftigare doningar.

Har du historik av att drappas av spänningsspikar?



Det finns ingen garanti att de "riktiga" skydden tar allt på landsbygden. Billigt blir det inte heller.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Överspänningsskydd

Inläggav DVD-ai » 2019-01-12 11:45

Jag använder APC grenutag med skydd, dessa säljs på kjell och kompany, inte skyddar dessa mot något direkt nerslag av åska eller andra så kraftiga spikar.
Men det är ett komplement som minskar risken för att ojämnheter, fel på nollan och vandrande spänning osv... ska kunna elda upp din utrustning.
Det tycker jag är värt dom få kronor som det kostar. :)

All utrustning som har någon som helst galvanisk kontakt med min utrustning har sådant skydd installerat, det finns en plan på att även montera in ”riktiga grejer” i elcentralen, men det är ett ev senare komplement.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Överspänningsskydd

Inläggav roon » 2019-01-12 15:51

Vi bor på landet och det bästa hade väl varit att ha ett överspänningsskydd direkt i propp skåpet med automat säkringar. En säkring är avsedd för hifin.Men det är kanske dyrt ? Och ja jag har varit med om ett nedslag förut vilket brände ett slutsteg för mig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Överspänningsskydd

Inläggav Perfector » 2019-01-12 15:54

roon skrev:Vi bor på landet och det bästa hade väl varit att ha ett överspänningsskydd direkt i propp skåpet med automat säkringar. En säkring är avsedd för hifin.Men det är kanske dyrt ? Och ja jag har varit med om ett nedslag förut vilket brände ett slutsteg för mig.

Kan någon av dessa vara av intresse?

https://www.dustinhome.se/product/50109 ... gLjA_D_BwE
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Överspänningsskydd

Inläggav roon » 2019-01-12 16:11

Ja kanske kunde vara en bättre lösning. Längre från apparaterna samt upp till 6000 volt och 26000 ampere. Den börjar jag med. Tack

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Överspänningsskydd

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-12 16:48

Du behöver nog riktiga skydd i centralen om du bor landet. Inte för att de garanterat skyddar men de är förmodligen långt effektivare än sådana man bara sätter i vägguttaget.

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Överspänningsskydd

Inläggav roon » 2019-01-12 17:10

Du menar att ersättas automatsäkringen med en säkring med inbyggt skydd ? Om det nu finns en sådan. Ändå bättre kanske dyrare ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Överspänningsskydd

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-12 17:34

Är ingen expert men har fått det förklarat av en elektriker när jag efterfrågade sådan för en landsbygdsfastighet vi hade. Det var rätt dyrt och skyddet kunde inge en falsk trygghet, det blev inget installerat.

Det finns tre olika nivåer av skydd: grovskydd, mellanskydd och finskydd/apparatskydd.

Överspänningsskydd
Överspänning på el- och telenät genom kopplingsförlopp, elektriska urladdningar eller blixtnedslag kan orsaka stora skador på person och egendom. Ett effektivt överspänningskydd i tre avledningsnivåer är en lämplig lösning. Överspänningsskydden indelas i tre klasser, B, C och D, efter isolationens stötspänningshållfasthet enligt IEC 60664-1. Klass B är grovskydd, avsedda att avleda blixtströmmar som kan uppkomma om blixten träffat åskledaren eller en inkommande friledning. Klass C är mellanskydd vilka används som komplement till grovskydd där grovskydd behövs. Klass C kan även användas som första skyddssteg där inte någon blixtström kan förväntas uppstå. Klass D är apparatskydd som placeras så nära som möjligt den apparat man avser skydda. Klass B och C skydd skall alltid installeras av behörig elektriker, vilket även gäller vissa skydd i klass D för fast installation.


https://www.elgrossisten.se/produktfile ... -77665.pdf

Några exempel som man sätter i elcentralen:
https://www.elbutik.se/product.html/gar ... ry_id=1887
https://www.eldirekt.se/elmaterial/cent ... kyddspaket

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Överspänningsskydd

Inläggav roon » 2019-01-12 18:33

Till slut blev det APC grenuttag med APC vägguttag. En kombilösning

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Överspänningsskydd

Inläggav Perfector » 2019-01-12 18:58

roon skrev:Till slut blev det APC grenuttag med APC vägguttag. En kombilösning

Det bör räcka väl för ett rum.
Jag har en från mitt favvomärke på 8000 A under 16 ms och en grendosa på 4000A under 8 ms som skyddar mitt arbetsrum med modem datorer och skrivare.
Har aldrig haft problem trots att åskan slagit ner mindre än 200 meter från mitt dåvarande boende.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Överspänningsskydd

Inläggav BosseS » 2019-01-12 21:34

De överspänningsskydd som finns i grendosor är finskydd. De sitter i tredje led och kräver grov och mellanskydd för att öht kunna ge något skydd alls mot åsköverspänningar. Man kan nog lita på att om man köper ett stort och fint grenuttag med överspänningsskydd för tusen kronor så kommer Tor att sikta noggrannare med sin hammare ;) Det är pengar som riskerar gå upp i rök, bokstavligen, och det är svårt att säga om ett dyrare ger ett bättre skydd av elektroniken, det borde vara så, men...

Bor man i tätort har man i praktiken både grovskydd och mellanskydd ordnat i och med att det är ett utbrett ledningssystem på liten yta och många grannar som delar på smällen. På landsbygden kan man däremot behöva ett skydd, speciellt om man har luftledningar (alltså kabel inte luften, inte blanktråd). Idag är nätet så bra att det är sällan man behöver ett renodlat grovskydd. Då ska man vara rejält utsatt. Nätägaren har ju ett ansvar också att dämpa överspänningar till högst 6 kV i anslutningspunkten, hur hår dom nu håller på det.

Så det skydd som brukar rekommenderas är det paket från elrond som Roger länkar till. Det räcker långt, är tåligt och ger att bra skydd. Då finns det chans att finskydden faktiskt överlever, för de ska inte behöva träda in. Det är ganska prisvärt också, runt 7' när jag kollade sedan (materielpris) och mer pengar vill man nog inte spendera då det inte finns några skydd som Tor inte kan pulverisera till sot när han är på det humöret.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Överspänningsskydd

Inläggav Perfector » 2019-01-12 22:59

BosseS skrev:De överspänningsskydd som finns i grendosor är finskydd. De sitter i tredje led och kräver grov och mellanskydd för att öht kunna ge något skydd alls mot åsköverspänningar. Man kan nog lita på att om man köper ett stort och fint grenuttag med överspänningsskydd för tusen kronor så kommer Tor att sikta noggrannare med sin hammare ;) Det är pengar som riskerar gå upp i rök, bokstavligen, och det är svårt att säga om ett dyrare ger ett bättre skydd av elektroniken, det borde vara så, men...

Bor man i tätort har man i praktiken både grovskydd och mellanskydd ordnat i och med att det är ett utbrett ledningssystem på liten yta och många grannar som delar på smällen. På landsbygden kan man däremot behöva ett skydd, speciellt om man har luftledningar (alltså kabel inte luften, inte blanktråd). Idag är nätet så bra att det är sällan man behöver ett renodlat grovskydd. Då ska man vara rejält utsatt. Nätägaren har ju ett ansvar också att dämpa överspänningar till högst 6 kV i anslutningspunkten, hur hår dom nu håller på det.

Så det skydd som brukar rekommenderas är det paket från elrond som Roger länkar till. Det räcker långt, är tåligt och ger att bra skydd. Då finns det chans att finskydden faktiskt överlever, för de ska inte behöva träda in. Det är ganska prisvärt också, runt 7' när jag kollade sedan (materielpris) och mer pengar vill man nog inte spendera då det inte finns några skydd som Tor inte kan pulverisera till sot när han är på det humöret.

I Hölö som är landsbygd fick vi ett nedslag i berget bara 200 meter från huset.
Sonen som inte hade något skydd blev av med sin dator medan jag som hade det jag beskrev ovan klarade mig utan några som helst skador.
Därrför tycker jag att jag kan rekommendera det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Överspänningsskydd

Inläggav roon » 2019-01-13 00:47

Bättre med något som förhindrar lite än inget alls. APC blir bra för min del. Antagligen kommer man i en nära framtid att utveckla åskskyddet till en rimlig peng.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Överspänningsskydd

Inläggav jansch » 2019-01-13 04:03

En blixt kan ha 100 000 000 volt. Allt handlar om hur nära blixtnedslaget är. En "direktträff" på en elkabel kan man inte bygga skydd för i en villa.
Om en blixt slår ner i närheten, t.ex 100 meter från elledning in till kåken kan det resultera i antingen "ingenting" eller "total katastrof". Allt beror ju på hur marken jordar blixten och om "kortaste" vägen går förbi kåken.

Att få en "direktträff" är ju som att vinna högsta vinsten på Lotto (fast tvärt om). Å andra sidan räcker ju det med att 1/10 000 del av potentialen är kvar när urladdningen når kåken för att slå ut de flesta åskskydd som monteras i eluttag.

För ca15 år sedan när jag bodde i Skogås fick jag ett åsknedslag som "tog" all elektronik (inklusive mätare och nästan alla proppar), dessutom gjorde hål på ett kopparrör till ett värmeeleent. En gammal väggtelefon sprack och spiralkabeln splittades. Grannar runt omkring märkte ingenting......

Användarvisningsbild
Fanatic
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2003-09-22
Ort: Jönköping

Re: Överspänningsskydd

Inläggav Fanatic » 2019-01-13 11:46

Vill man känna sig någorlunda säker så är det grov/mellanskydd som ska monteras direkt i mätarskåpet, sedan finskydd på specifika grupper.

Vad många glömmer när man investerar i åskskydd är att man ofta har en telekabel som även den är i koppar. Denna löper precis lika stor risk för åsknedslag som din inkommande elservis.

Ja och vi vet ju hur det kan se ut: Router/modem-Patchkabel-TV/Förstärkare/dator, eller så har man en trådlös telefon som är ansluten på både kraft och telesida..

Har du fiber in i huset så är det ju givetvis ett plus.
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Överspänningsskydd

Inläggav Perfector » 2019-01-13 12:06

Fanatic skrev:Vill man känna sig någorlunda säker så är det grov/mellanskydd som ska monteras direkt i mätarskåpet, sedan finskydd på specifika grupper.

Vad många glömmer när man investerar i åskskydd är att man ofta har en telekabel som även den är i koppar. Denna löper precis lika stor risk för åsknedslag som din inkommande elservis.

Ja och vi vet ju hur det kan se ut: Router/modem-Patchkabel-TV/Förstärkare/dator, eller så har man en trådlös telefon som är ansluten på både kraft och telesida..

Har du fiber in i huset så är det ju givetvis ett plus.

Denna skyddar även telefonen minsann.

https://www.dustinhome.se/product/50108 ... gIFJPD_BwE
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Överspänningsskydd

Inläggav BosseS » 2019-01-13 17:04

Perfector skrev:I Hölö som är landsbygd fick vi ett nedslag i berget bara 200 meter från huset.
Sonen som inte hade något skydd blev av med sin dator medan jag som hade det jag beskrev ovan klarade mig utan några som helst skador.
Därrför tycker jag att jag kan rekommendera det.

Vad är "det"? Det säger ingenting om du hade nytta av ditt skydd eller inte. Troligen hade du inte nytta av det eftersom det fortfarande fungerar, eller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Överspänningsskydd

Inläggav Perfector » 2019-01-13 17:53

BosseS skrev:
Perfector skrev:I Hölö som är landsbygd fick vi ett nedslag i berget bara 200 meter från huset.
Sonen som inte hade något skydd blev av med sin dator medan jag som hade det jag beskrev ovan klarade mig utan några som helst skador.
Därrför tycker jag att jag kan rekommendera det.

Vad är "det"? Det säger ingenting om du hade nytta av ditt skydd eller inte. Troligen hade du inte nytta av det eftersom det fortfarande fungerar, eller?

Dumma kommentarer lämnas utan vidare svar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Överspänningsskydd

Inläggav BosseS » 2019-01-13 20:42

Perfector skrev:Dumma kommentarer lämnas utan vidare svar.

Det du säger är i princip att sonen blev träffad av blixten medan du inte blev det. Det säger ingenting om varför. Om "det" är ett portabelt överspänningsskydd i en grendosa så skulle det sannolikt inte överlevt om din installation blev drabbad av en kraftig åsköverspänning. Å andra sidan behövs inte mycket alls för att "bli av" med en dator. Så din historia är inget bevis får något alls.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Överspänningsskydd

Inläggav Perfector » 2019-01-13 20:46

BosseS skrev:
Perfector skrev:Dumma kommentarer lämnas utan vidare svar.

Det du säger är i princip att sonen blev träffad av blixten medan du inte blev det. Det säger ingenting om varför. Om "det" är ett portabelt överspänningsskydd i en grendosa så skulle det sannolikt inte överlevt om din installation blev drabbad av en kraftig åsköverspänning. Å andra sidan behövs inte mycket alls för att "bli av" med en dator. Så din historia är inget bevis får något alls.

Samma elnät, hans utan skydd och jag med skydd.
Hans dator gick åt skogen, min klarade sig oskadd.
Vad i det är det du inte förstår?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Överspänningsskydd

Inläggav roon » 2019-01-13 21:41

Jag har redan beställt APC !!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Överspänningsskydd

Inläggav Perfector » 2019-01-13 21:42

roon skrev:Jag har redan beställt APC !!

Så de så ! :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Överspänningsskydd

Inläggav BosseS » 2019-01-17 11:38

Perfector skrev:Vad i det är det du inte förstår?

Det du inte förstår är att det finns fler faktorer är ett överspänningsskydd i uttaget, där (o)tur ingår som en faktor. Du har inte ens beskrivit de grundläggande förutsättningarna och skillnaderna i era miljöer.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Överspänningsskydd

Inläggav Perfector » 2019-01-17 11:49

BosseS skrev:
Perfector skrev:Vad i det är det du inte förstår?

Det du inte förstår är att det finns fler faktorer är ett överspänningsskydd i uttaget, där (o)tur ingår som en faktor. Du har inte ens beskrivit de grundläggande förutsättningarna och skillnaderna i era miljöer.

Njäe, jag tror du förenklar lite.
Bllixten slår i en högspänningsledning eller i nollan till den.
Då kommer den spiken att rusa mot transformatorstationen som iofs,. har utrustning som ska suga upp spiken, men det hinner ändå läcka igenom en spik med högre spänning som sedan följer ledningen till dig och din utrustning.
Sätter man då en grundplugg med hög strömtålighet i kontakten så tar den hand om det den specats för.
Sedan en skarvdosa med flera kontakter som även den har överspänningsskydd inbyggt så tar den det som eventuellt går igenom pluggen i kontakten.
Det har jag fått bekräftat av elektriker att det stämmer.
Så jag står vid min text att det han behöver är det han nu har beställt och att det inte blir problem i framtiden, även om han har luftburen el till huset.
Vilket mardrömsscenario du har i tankarna vet jag inte så jag kan inte kommentera det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Överspänningsskydd

Inläggav DVD-ai » 2019-01-17 17:39

:roll:

Blixt och dunder, magiska under!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Överspänningsskydd

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-17 20:42

Det finns åsknedslag och åsknedslag. Bekanta till mig blev drabbade för drygt 10 år sedan. Ett helt bostadsområde (ca 150 familjer) fick nästan all hemelektronik och alla vitvaror ödelagda av en nära träff. Själva har vi blivit rejält drabbade på landet med luftledning. Den fasta telefonen låg i bitar och kyl/frys/spis var döda. Dessbättre klarade sig den djupborrade brunnen, de brukar gå tidigt enligt vår elektriker. Som barn tidigt 60-tal var vi med om att det slog knistor ur vägguttagen vid ett tillfälle. Där vi bor nu på Huskvarna-berget, har vi ofta fått ADSL-modemen förstörda, 3-4 gånger/år som mest. Med fiber har vi varit förskonade.

Användarvisningsbild
RuneStone
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Överspänningsskydd

Inläggav RuneStone » 2019-01-17 21:17

Det var mycket oförstånd i denna tråd.. Det som är det stora problemet är potentialskillnader.. Ett hus klarar av många tusen volt i elledningarna om alla ledningar har samma potential.. Då sker inget överslag. Mellanskydd i elcentralen är ofta fullgott för överspänningar då strömstyrkan sällan är högre än vad dom klarar.. En direktträff klarar inget vanligt åskskydd av. Då måste man ha helt andra grejer.. Finskydd vid apparater utan ett mellanskydd hjälper föga mot överspänningar vid åska.. Det kan möjligen ta bort mindre spikar på nätet.. Största potentialskillnaden brukar oftast vara mellan elnät och telefon. Därav brukar ofta adsl-modem och datorer ryka vid åska.. Frågor på det?

Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster