Häva ett köp

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

kaarlo
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-13

Häva ett köp

Inläggav kaarlo » 2019-01-13 20:59

Hej, jag har råkat ut för ett litet problem :|

Det är så att jag sålt en begagnad förstärkare till en person som fått den skickad till sig. Förstärkaren fungerade bra när jag skickade den. Efter en månad hör köparen av sig och säger att förstärkaren har en defekt som han blivit varse direkt vid inkoppling och menar därför att jag känt till denna defekt och att jag därmed lurat honom. Han vill häva köpet. Till en början är jag tveksam och undrar varför han inte hört av sig direkt om det var fel på förstärkaren när han tog emot den och kopplade in den. Han svarar inte på det utan säger att han tänker polisanmäla mig. Jag säger då ok skicka tillbaka förstärkaren så får du dina pengar tillbaka när jag verifierat att den är defekt. Han säger då att jag ska betala pengarna först sedan ska han skicka. Han säger även att han ska fixa en annan kartong för den jag använt menar han duger inte. Jag säger då att han får åtminstone skicka en video som visar att förstärkaren har det påstådda missljudet. Han vägrar och säger att jag ska betala hela beloppet tillbaka annars polisanmäler han.

Det hela känns som ni kanske förstår väldigt olustigt. Vet någon här hur man brukar hantera återköp? Är jag verkligen skyldig att betala tillbaka pengarna innan jag fått något som helst bevis på att varan faktiskt är defekt? Eller finns det reglerat i någon lag att jag har rätt att få tillbaka den först för att konstatera felet innan jag betalar tillbaka?

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Häva ett köp

Inläggav Perfector » 2019-01-13 21:06

kaarlo skrev:Hej, jag har råkat ut för ett litet problem :|

Det är så att jag sålt en begagnad förstärkare till en person som fått den skickad till sig. Förstärkaren fungerade bra när jag skickade den. Efter en månad hör köparen av sig och säger att förstärkaren har en defekt som han blivit varse direkt vid inkoppling och menar därför att jag känt till denna defekt och att jag därmed lurat honom. Han vill häva köpet. Till en början är jag tveksam och undrar varför han inte hört av sig direkt om det var fel på förstärkaren när han tog emot den och kopplade in den. Han svarar inte på det utan säger att han tänker polisanmäla mig. Jag säger då ok skicka tillbaka förstärkaren så får du dina pengar tillbaka när jag verifierat att den är defekt. Han säger då att jag ska betala pengarna först sedan ska han skicka. Han säger även att han ska fixa en annan kartong för den jag använt menar han duger inte. Jag säger då att han får åtminstone skicka en video som visar att förstärkaren har det påstådda missljudet. Han vägrar och säger att jag ska betala hela beloppet tillbaka annars polisanmäler han.

Det hela känns som ni kanske förstår väldigt olustigt. Vet någon här hur man brukar hantera återköp? Är jag verkligen skyldig att betala tillbaka pengarna innan jag fått något som helst bevis på att varan faktiskt är defekt? Eller finns det reglerat i någon lag att jag har rätt att få tillbaka den först för att konstatera felet innan jag betalar tillbaka?

Tacksam för svar!

Hela affären stinker.
1 månad är väl normal garanti på begagnat mellan privatpersoner?
På begagnat gäller normalt runt-hörnet-garantin.
Dvs. att när han kopplar in den och den funkar så är garantierna förbrukade.
Du ska aldrig betala tillbaks några pengar innan du fått varan i retur.
Dessutom kan du kräva att han använder samma förpackning som den kom i.
Låt honom polisanmäla så kan du upprätta en motanmälan för bedrägeriförsök.
Inga egentliga bevis för sina påståenden och han har inget att komma med.
Såld i befintligt skick är en fras du kan använda dig av, det betyder att den är som den är.

Och har ingen sagt det förut så, Välkommen till Faktiskt.
Hoppas du ska trivas hos oss.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

kaarlo
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-13

Re: Häva ett köp

Inläggav kaarlo » 2019-01-13 21:18

Tack :)

Jag blir misstänksam när han gnäller om min packning för o ena sidan menar han ju att felet fanns redan när jag skickade den och inte uppstått i frakten. Å andra sidan förklarar han hur den inte duger för retur eftersom förstärkaren kan ta skada. Jag svarade då att förstärkaren är ju redan påstått defekt. Jag tryckte på att jag vill ha tillbaka samma kartong eftersom jag misstänker att han inte har kvar den. Och enda skälet att man slänger en kartong som man nyss fått brukar väl vara att man inte tänkt reklamera varan man fått i den. Kan du utveckla resonemanget att jag kan kräva samma förpackning tillbaka. Jag ser det som en del av den sålda varan även om det inte är originalförpackningen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Häva ett köp

Inläggav Perfector » 2019-01-13 21:29

kaarlo skrev:Tack :)

Jag blir misstänksam när han gnäller om min packning för o ena sidan menar han ju att felet fanns redan när jag skickade den och inte uppstått i frakten. Å andra sidan förklarar han hur den inte duger för retur eftersom förstärkaren kan ta skada. Jag svarade då att förstärkaren är ju redan påstått defekt. Jag tryckte på att jag vill ha tillbaka samma kartong eftersom jag misstänker att han inte har kvar den. Och enda skälet att man slänger en kartong som man nyss fått brukar väl vara att man inte tänkt reklamera varan man fått i den. Kan du utveckla resonemanget att jag kan kräva samma förpackning tillbaka. Jag ser det som en del av den sålda varan även om det inte är originalförpackningen.

Varor som returneras skall alltid returneras i orginalförpackningen, oavsett om det är fabriks original eller inte.
Om han vill kan han lägga alltihop i en större kartong så du kan bedöma hur den du skickade blivit behandlad.
Men du ska inte acceptera att han ställer villkor för frakt och eventuell återbetalning.
Det kan rent av vara så att du behöver kontrollera vad som är skadat i jämförelse med hur den fungerade när du sickade den.
Och där kommer det finurliga.
Han kan faktiskt bli ersättningsskyldig för eventuell reparation och då även få en anmälan MOT sig för försök till bedrägeri.
Stå på dig, han har inte en chans att vinna det här.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

kaarlo
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-13

Re: Häva ett köp

Inläggav kaarlo » 2019-01-13 21:41

Stort tack för dessa utförliga svar!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Häva ett köp

Inläggav Perfector » 2019-01-13 21:43

kaarlo skrev:Stort tack för dessa utförliga svar!

Väl bekomme.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Häva ett köp

Inläggav peterh » 2019-01-13 21:44

kaarlo skrev:Hej, jag har råkat ut för ett litet problem :|

Det är så att jag sålt en begagnad förstärkare till en person som fått den skickad till sig. Förstärkaren fungerade bra när jag skickade den. Efter en månad hör köparen av sig och säger att förstärkaren har en defekt som han blivit varse direkt vid inkoppling och menar därför att jag känt till denna defekt och att jag därmed lurat honom. Han vill häva köpet. Till en början är jag tveksam och undrar varför han inte hört av sig direkt om det var fel på förstärkaren när han tog emot den och kopplade in den. Han svarar inte på det utan säger att han tänker polisanmäla mig. Jag säger då ok skicka tillbaka förstärkaren så får du dina pengar tillbaka när jag verifierat att den är defekt. Han säger då att jag ska betala pengarna först sedan ska han skicka. Han säger även att han ska fixa en annan kartong för den jag använt menar han duger inte. Jag säger då att han får åtminstone skicka en video som visar att förstärkaren har det påstådda missljudet. Han vägrar och säger att jag ska betala hela beloppet tillbaka annars polisanmäler han.

Det hela känns som ni kanske förstår väldigt olustigt. Vet någon här hur man brukar hantera återköp? Är jag verkligen skyldig att betala tillbaka pengarna innan jag fått något som helst bevis på att varan faktiskt är defekt? Eller finns det reglerat i någon lag att jag har rätt att få tillbaka den först för att konstatera felet innan jag betalar tillbaka?

Tacksam för svar!

Skicka inga pengar förrän du har förstärkaren på bordet. Vidare skall du kunna visa att felet inte fanns när du
skickade den, coca cola i förstärkaren har han alltså ställt till med själv ! Liksom eventuella modifieringar.
Kunden betalar returen om inget annat avtalats !

Polisanmälan är ingen katastrof !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Häva ett köp

Inläggav hifikg » 2019-01-13 22:16

Polisen kommer inte bry sig det minsta. Det här är en civilrättslig tvist som ni får ta till tinget om ni inte kommer överens. Stå på dig, säg att du vet att den var 100% funktionell så får han bevisa att den inte var det och att den var felaktig redan när han tog den i bruk, han får också förklara varför han inte reklamerade tidigare än han gjorde. Hanteras som ett sk små-mål (FT-mål), där ni får bära era egna kostnader, om ni känner att ni vill dra in någon form av ombud, men det lär knappast behövas. Du vinner.

Förutsätter att förstärkaren kostade under 20.000 annars är det inte ett FT-mål, men det ändrar inte så mycket för din del.
Sitter nöjd :)

kaarlo
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-13

Re: Häva ett köp

Inläggav kaarlo » 2019-01-13 22:39

Förstärkarens pris var 3000 kr och jag har gått med på att låta köpet gå tillbaka så därom tvistar vi egentligen inte. Jag vill bara kunna verifiera att den faktiskt är defekt och jag tycker inte det är en orimlig begäran. Så jag vet inte riktigt vad det är han vill polisanmäla mig för om jag ska vara ärlig. Det hela känns lite absurt. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Häva ett köp

Inläggav Perfector » 2019-01-13 23:41

kaarlo skrev:Förstärkarens pris var 3000 kr och jag har gått med på att låta köpet gå tillbaka så därom tvistar vi egentligen inte. Jag vill bara kunna verifiera att den faktiskt är defekt och jag tycker inte det är en orimlig begäran. Så jag vet inte riktigt vad det är han vill polisanmäla mig för om jag ska vara ärlig. Det hela känns lite absurt. :)

Det luktar skunk lång väg.
Han kanske kopplat fel på högtalarna och fått för låg impedans som skadat slutsteget på en kanal.
I så fall ska du förklara att du lämnar den på service och den pengen dras från hans krav.
Var den hel vid leverans ska den vara hel vid återlämnandet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Häva ett köp

Inläggav Harryup » 2019-01-14 01:00

Om ni inte har kommit överens att det är någon garanti så är det ingen garanti. Ni handlar som privatpersoner och han har fått förstärkaren. Och det borde inte ta en månad för att ens fråga om goodwill. Och polisen bryr sig inte om detta, som sagt det är tinget som gäller. Polisen hade kunnat vara intresserade om han hade packat upp en låda stenar.

/Harryup

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Häva ett köp

Inläggav Ted_B » 2019-01-14 01:10

Du behöver inte göra något alls, behöver inte gå med på något, han försöker bara lura dig om det nu inte är så att du försökte lura honom från början genom att skicka en trasig produkt.
Strunta i alltihop och behåll pengarna, det skulle jag göra.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Häva ett köp

Inläggav Harryup » 2019-01-14 10:29

Håller med gör ingenting alls.

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Häva ett köp

Inläggav Perfector » 2019-01-14 11:14

Visst kan man göra det, men det lämnar i alla fall i min mun en dålig smak.
Bättre att sätta press på köparen att skicka tillbaks i orginalkartong som läggs i en större kartong så man kan se vad han gjort.
Att kolla funktion mot det man skickade och sedan sätta köparen på plats med en service som då kan bli lika stor som köpeskillingen.
Är den dessutom såld på tex. tradera eller blocket så får man ju negativa omdömen mot sig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Häva ett köp

Inläggav bakerman22 » 2019-01-14 16:55

Jag skulle göra nåt.
Jag skulle be honom fara åt helvete.

Användarvisningsbild
tanaris
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2008-06-17

Re: Häva ett köp

Inläggav tanaris » 2019-01-14 18:02

Jag säljer sällan saker som ska skickas, precis av den här anledningen. Svårt att veta om prylen var trasig utan att man märkte det, om det hände något under transporten eller om köparen gjort något dumt. Men ett tips (till nästa gång) är att spara någon slags bevis på funktion och skick, t ex bilder eller mobilfilm eller ett vittne som testar den, så har man i alla fall något att sätta emot om det blir en tvist.

kaarlo
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-13

Re: Häva ett köp

Inläggav kaarlo » 2019-01-15 14:34

bakerman22 skrev:Jag skulle göra nåt.
Jag skulle be honom fara åt helvete.


:lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Häva ett köp

Inläggav Harryup » 2019-01-16 15:01

För att kunna hävda transportskada måste ytterkartongen vara skadad och man måste anmäla det när man kvitterar ut varan att det ser misstänkt ut. Om ytterkartongen är hel och oskadad så är det säljarens problem om man packat så dåligt att det är skadat ändå men det skall bevisas med foton när man packar upp. Fel som man rapporterar efter en månad är inget att bry sig om när man inte kommit överens om någon garanti.


/Harryup

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Häva ett köp

Inläggav bootstrap » 2019-01-17 00:32

Harryup skrev:För att kunna hävda transportskada måste ytterkartongen vara skadad och man måste anmäla det när man kvitterar ut varan att det ser misstänkt ut. Om ytterkartongen är hel och oskadad så är det säljarens problem om man packat så dåligt att det är skadat ändå men det skall bevisas med foton när man packar upp. Fel som man rapporterar efter en månad är inget att bry sig om när man inte kommit överens om någon garanti.


/Harryup


I detta fall skulle det vara en fråga om reklamation. Köplagen säger att det ska ske inom skälig tid. Vad det innebär minns jag inte men jag gissar 2 månader.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Häva ett köp

Inläggav Conan » 2019-01-17 07:23

Ja knepig situation... Hur hade jag själv gjort?

1. Finns det nån du känner i staden köparen bor? I.s.f. kan man be den personen besöka köparen och kolla skicket och det påstådda felet på förstärkaren. Om det skulle visa sig vara nåt fel på den kan pengarna betalas tillbaka på plats och stärkaren tas med.

2. Går det att skicka tillbaka med "Blocket-paket" eller liknande? Dvs att pengarna "fonderas" hos tredje part tills både den som skickar och den som tar emot är nöjda med försändelsen.

3. I annat fall skulle jag nog ha chansat på att betala tillbaka pengarna till köparen och hoppas på det bästa att förstärkaren kommer tillbaka. Jag vet det är lite blåögt men ibland kan det vara bättre för sinnesron att få saken ur världen även om det innebär en chansning. Man har ju alla personuppgifter samt adressen till den som reklamerar. Många drar sig nog för att försöka på en blåsning, och man får försöka lyssna på magkänslan vilken person man har att göra med.

Hade haft lite svårt att säga "skitnerdig, den funkade när jag skickade!". Säljaren är ansvarig även för fraktskador och prylen ska vara i förväntat skick när man får varan som köpts.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Häva ett köp

Inläggav Harryup » 2019-01-17 08:02

Läs och begrunda: https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... vatperson/
För att saker skall gälla måste man kommit överens om det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Häva ett köp

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-17 08:49

Conan skrev:2. Går det att skicka tillbaka med "Blocket-paket" eller liknande? Dvs att pengarna "fonderas" hos tredje part tills både den som skickar och den som tar emot är nöjda med försändelsen.



Blocketpaket ligger nere, https://blocket.zendesk.com/hc/sv/artic ... -ombyggnad

kaarlo
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-13

Re: Häva ett köp

Inläggav kaarlo » 2019-01-17 08:53

För sinnesron så erbjöd jag att köpa tillbaka den men bad om en möjlighet att verifiera först, d v s bad honom skicka tillbaka sedan skulle jag betala tillbaka. Det gick han inte med på. Jag bad om en video (om förstärkaren har ett brum som han påstår så borde det gå att höra på en video. Det vägrade han också. Dessvärre känner jag ingen som kan hjälpa mig att inspektera på plats så det var aldrig något alternativ. Vad jag än skrev och föreslog så blev svaret det samma: betala innan söndag annars anmäler jag. Nu har ju hans dead line passerat så jag antar att anmälan är fullbordad. Det jag egentligen undrar är ju om det finns skäl för polisen att gå vidare med en sådan anmälan när jag redan har gått med på återköp? Kommer polisen att säga ja du borde ha betalat honom i förskott utan att veta om förstärkaren var trasig eller ej? För att klargöra köparens påstående: han menar alltså att direkt vid uppkoppling kunde han höra ett svagt brum i ena kanalen som sedan efter tid blev värre. Han menar nu att jag kände till denna defekt och därför har lurat honom. Jag har själv köpt förstärkaren begagnat så jag vet inte om det fanns något "dolt" fel redan när jag köpte den . Det jag vet är att det inte var något problem med den under den tid jag ägt den. Jag tolkar detta som att när han tog emot den så funkade den ändå ok. Uppenbarligen tillräckligt ok för att inte höra av sig direkt och säga att den är defekt i alla fall. Men så klart kan saker gå sönder och jag vet inte hur jag ska bevisa att den funkade ok när jag skickade eller att jag inte visste att den skulle gå sönder efter en månad som han påstår. Därför gick jag med på att köpa tillbaka den. Förstår bara inte om han nu är ärlig varför han så hårdnackat vägrar låta mig få ett bevis på att den ÄR trasig.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Häva ett köp

Inläggav peterh » 2019-01-17 09:35

kaarlo skrev:För sinnesron så erbjöd jag att köpa tillbaka den men bad om en möjlighet att verifiera först, d v s bad honom skicka tillbaka sedan skulle jag betala tillbaka. Det gick han inte med på. Jag bad om en video (om förstärkaren har ett brum som han påstår så borde det gå att höra på en video. Det vägrade han också. Dessvärre känner jag ingen som kan hjälpa mig att inspektera på plats så det var aldrig något alternativ. Vad jag än skrev och föreslog så blev svaret det samma: betala innan söndag annars anmäler jag. Nu har ju hans dead line passerat så jag antar att anmälan är fullbordad. Det jag egentligen undrar är ju om det finns skäl för polisen att gå vidare med en sådan anmälan när jag redan har gått med på återköp? Kommer polisen att säga ja du borde ha betalat honom i förskott utan att veta om förstärkaren var trasig eller ej? För att klargöra köparens påstående: han menar alltså att direkt vid uppkoppling kunde han höra ett svagt brum i ena kanalen som sedan efter tid blev värre. Han menar nu att jag kände till denna defekt och därför har lurat honom. Jag har själv köpt förstärkaren begagnat så jag vet inte om det fanns något "dolt" fel redan när jag köpte den . Det jag vet är att det inte var något problem med den under den tid jag ägt den. Jag tolkar detta som att när han tog emot den så funkade den ändå ok. Uppenbarligen tillräckligt ok för att inte höra av sig direkt och säga att den är defekt i alla fall. Men så klart kan saker gå sönder och jag vet inte hur jag ska bevisa att den funkade ok när jag skickade eller att jag inte visste att den skulle gå sönder efter en månad som han påstår. Därför gick jag med på att köpa tillbaka den. Förstår bara inte om han nu är ärlig varför han så hårdnackat vägrar låta mig få ett bevis på att den ÄR trasig.

Ta det lugnt !

Du har inget att vara nervös för. Jag tycker det ser ut som om att köparen försöker bluffa dig och få dig ur balans med
hot om polisanmälan ( för vadå ??)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Häva ett köp

Inläggav Belker » 2019-01-17 09:37

I sakfrågan: Tycker du varit rimligt tillmötesgående och korrekt, med reservation för att vi bara hört din sida.
Ang. felet: Den typen av fel har jag på mitt bas-PA-slutsteg. När jag hade minidsp i systemet som delningsfilter alternativt direkt kopplat till försteg var allt problemfritt. När jag byggde om systemet med ino cr80 brusar och låter det ojud ur basarna. Detta avhjälps genom att koppla i och ur signalkabeln mellan cr80 och slutsteg. Det är signalen som behöver brytas, ej jord, och jag har satten liten brytare på signalkabeln som jag flippar varje gång jag behöver starta steget. Verkar bli någon sorts självsvängning som behöver brytas. Spelar ingen roll i vilken ordning man starar apparaterna. Spelar ingen roll hur man jordar. Spelar ingen roll vad för övrig utrustning som är inkopplad. Summa summarum, ditt fel kan bero på kringutrustning. Hos dig funkar det, hos kunden inte.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Häva ett köp

Inläggav bootstrap » 2019-01-17 12:08

kaarlo skrev:För sinnesron så erbjöd jag att köpa tillbaka den men bad om en möjlighet att verifiera först, d v s bad honom skicka tillbaka sedan skulle jag betala tillbaka. Det gick han inte med på. Jag bad om en video (om förstärkaren har ett brum som han påstår så borde det gå att höra på en video. Det vägrade han också. Dessvärre känner jag ingen som kan hjälpa mig att inspektera på plats så det var aldrig något alternativ. Vad jag än skrev och föreslog så blev svaret det samma: betala innan söndag annars anmäler jag. Nu har ju hans dead line passerat så jag antar att anmälan är fullbordad. Det jag egentligen undrar är ju om det finns skäl för polisen att gå vidare med en sådan anmälan när jag redan har gått med på återköp? Kommer polisen att säga ja du borde ha betalat honom i förskott utan att veta om förstärkaren var trasig eller ej? För att klargöra köparens påstående: han menar alltså att direkt vid uppkoppling kunde han höra ett svagt brum i ena kanalen som sedan efter tid blev värre. Han menar nu att jag kände till denna defekt och därför har lurat honom. Jag har själv köpt förstärkaren begagnat så jag vet inte om det fanns något "dolt" fel redan när jag köpte den . Det jag vet är att det inte var något problem med den under den tid jag ägt den. Jag tolkar detta som att när han tog emot den så funkade den ändå ok. Uppenbarligen tillräckligt ok för att inte höra av sig direkt och säga att den är defekt i alla fall. Men så klart kan saker gå sönder och jag vet inte hur jag ska bevisa att den funkade ok när jag skickade eller att jag inte visste att den skulle gå sönder efter en månad som han påstår. Därför gick jag med på att köpa tillbaka den. Förstår bara inte om han nu är ärlig varför han så hårdnackat vägrar låta mig få ett bevis på att den ÄR trasig.


Inte för jag misstror dig men det brukar finnas 2 versioner. Vad jag läst här så tycker jag att du både varit tillmötesgående och erbjudit en bra lösning och självklart ska köparen bevisa att varan är trasig. Låt honom göra anmälan, det är inte hela världen. Se till att du har era konversationer på mail, verifiera det ni sagt i telefon med mail direkt efter.

kaarlo
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-13

Re: Häva ett köp

Inläggav kaarlo » 2019-01-17 13:00

Det som är bra i detta fall är att all korrespondens finns på sms. Vi har inte talats vid på telefon vid någo tillfälle. Jag kan publicera hela konversationen här och rensa för personidentifierande poster.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Häva ett köp

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-17 14:04

Min son spelade in telefonsamtalet när han handlade på Blocket. Säljaren intygade att han skickat varan men det kom aldrig något. Polisen var glad för det inspelade samtalet. Säljaren hade lurat mängder med folk och blev senare dömd. Dessvärre gör inte det att man får pengar tillbaka utan först när det finns något att mäta ut för Kronofogden... Något som kanske aldrig inträffar.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Häva ett köp

Inläggav peterh » 2019-01-17 14:16

kaarlo skrev:Det som är bra i detta fall är att all korrespondens finns på sms. Vi har inte talats vid på telefon vid någo tillfälle. Jag kan publicera hela konversationen här och rensa för personidentifierande poster.

Det är bra att du har sparat detta. Om det mot förmodan blir sak så har du sms som bevis, men det är onödigt att
publicera här, det räcker bra att du sparar det.

Ta det lugnt, det är inte du som är bedragare. Gör något trevligt i stället, din köpare kommer nog att tystna när han inte
lyckas tubba dig att skicka pengar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Häva ett köp

Inläggav bootstrap » 2019-01-17 14:43

kaarlo skrev:Det som är bra i detta fall är att all korrespondens finns på sms. Vi har inte talats vid på telefon vid någo tillfälle. Jag kan publicera hela konversationen här och rensa för personidentifierande poster.


SMS är bra. Eftersom vi inte vet hur långt han kommer dra det. Så kan det vara skönt med att det man kommit överens om finns i text.
Ser ingen nytta upp publicera konversationen i tråden. Men spara den på mail eller något annan backup.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster