Floyd E Toole

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Floyd E Toole

Inläggav Tangband » 2019-01-13 15:17

edit
Senast redigerad av Tangband 2019-01-14 12:03, redigerad totalt 2 gånger.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Floyd E Toole:s bok Sound reproduction

Inläggav JM » 2019-01-13 16:18

Floyd E Toole:s bok Sound reproduction upplaga III är delvis helt omarbetad där vissa stycken har utelämnats och nya intressanta stycken har adderats.
I upplaga II har mindre fel korrigerade i jämförelse med upplaga I. Dvs har du upplaga II och III har du en mycket bra sammanställning av forskningsfronten med slagsida åt fysiken. Fortfarande har neurosidan, hur vi hör, stora kunskapshål.
Upplaga I/II är delvis svårläst. Toole lämnar en hel del underförstått. Klarhet fås ibland bara med originalartiklarna.
Misstänker att pdf-boken är upplaga I.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Floyd E Toole:s bok Sound reproduction

Inläggav Tangband » 2019-01-13 19:17

Vissa artiklar ( som finns på nätet i pdf-form ) är från senare tid, tex där han beskriver digital dsp korrigering från lyssningsplats mm. Dessa har jag läst en hel del av.

Det jag saknar av kunskap i boken hittills är att Toole uppenbarligen inte provat göra egna akustiska inspelningar . Gör man det inser man snabbt att man bör dämpa golvet i lyssningsrummet med tjocka mattor. Dubbel akustik med dubbla golv ( det ena från inspelningen i konsertsalen, det andra i lyssningsrummet om man har kala odämpade golv ) låter inte bra . Här verkar det finnas en stor kunskapslucka hos Toole. Eller så bortser han från det helt, möjligen pga kommersiella krav att sälja högtalare från harmangruppen. :?

Men, det finns väldigt mycket annat matnyttigt och intressant i boken. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Floyd E Toole:s bok Sound reproduction

Inläggav paa » 2019-01-13 22:39

Tangband skrev:Vissa artiklar ( som finns på nätet i pdf-form ) är från senare tid, tex där han beskriver digital dsp korrigering från lyssningsplats mm. Dessa har jag läst en hel del av.

Det jag saknar av kunskap i boken hittills är att Toole uppenbarligen inte provat göra egna akustiska inspelningar . Gör man det inser man snabbt att man bör dämpa golvet i lyssningsrummet med tjocka mattor. Dubbel akustik med dubbla golv ( det ena från inspelningen i konsertsalen, det andra i lyssningsrummet om man har kala odämpade golv ) låter inte bra . Här verkar det finnas en stor kunskapslucka hos Toole. Eller så bortser han från det helt, möjligen pga kommersiella krav att sälja högtalare från harmangruppen. :?

Men, det finns väldigt mycket annat matnyttigt och intressant i boken. :)

Men i USA har väl alla heltäckningsmattor i vilket fall?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Floyd E Toole:s bok Sound reproduction

Inläggav Tangband » 2019-01-14 08:24

paa skrev:
Tangband skrev:Vissa artiklar ( som finns på nätet i pdf-form ) är från senare tid, tex där han beskriver digital dsp korrigering från lyssningsplats mm. Dessa har jag läst en hel del av.

Det jag saknar av kunskap i boken hittills är att Toole uppenbarligen inte provat göra egna akustiska inspelningar . Gör man det inser man snabbt att man bör dämpa golvet i lyssningsrummet med tjocka mattor. Dubbel akustik med dubbla golv ( det ena från inspelningen i konsertsalen, det andra i lyssningsrummet om man har kala odämpade golv ) låter inte bra . Här verkar det finnas en stor kunskapslucka hos Toole. Eller så bortser han från det helt, möjligen pga kommersiella krav att sälja högtalare från harmangruppen. :?

Men, det finns väldigt mycket annat matnyttigt och intressant i boken. :)

Men i USA har väl alla heltäckningsmattor i vilket fall?


Jo det är ju vanligare där än här. Toole själv har dock ett ganska kalt golv i sitt lyssningsrum, vet inte om det säger något eller om han bara är slav under WAF :)

Han påstår dock att de flesta lyssnare föredrar ett golv utan matta . Att föredra något är som du vet inte detsamma som att vara korrekt ur ett high-fidelity perspektiv. Det vittnar också om att han troligen inte gjort några inspelningar själv.
Gör man det inser man det dumma i att inte ha en matta framför högtalarna.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Floyd E Toole:s bok Sound reproduction

Inläggav bomellberg » 2019-01-14 10:12

Tangband, tråden har rapporterats pga upphovsrättsliga skäl.

Kan du vara säker på att du får dela med dig av länken på detta sätt? Om inte så måste vi plocka ner den.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Floyd E Toole:s bok Sound reproduction

Inläggav Tangband » 2019-01-14 12:00

bomellberg skrev:Tangband, tråden har rapporterats pga upphovsrättsliga skäl.

Kan du vara säker på att du får dela med dig av länken på detta sätt? Om inte så måste vi plocka ner den.


Plocka ned den omedelbart om det finns någon tveksamhet , är osäker själv.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: FalloutBoy och 8 gäster