Stranne skrev:Oj. Intressant. Det där med planavgift har jag faktiskt aldrig stött på...
Det är väldigt olika.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskaps ... -avgifter/
Moderator: Redaktörer
Stranne skrev:Oj. Intressant. Det där med planavgift har jag faktiskt aldrig stött på...
Nattlorden skrev:...och husen runtom står kvar...
rqu skrev:Det ska sprängas. Grundfirman har dock räknat fel med en faktor tre på mängden sten, plus att dom missat att det var lermark. Lera gör att det är fler hus som måste inspekteras. Grundfirman ville först ha 55% mer än offerten via husfirman. Jag totalvägrar. Får se hur det går. Husfirman ska återkomma.
Nattlorden skrev:ser nästan mer ut som det borde varit suteränghus?
rqu skrev:
Från en annan vinkel. Nu är tydligen utstakning gjord. Fick fakturan, 15 000. Måste vara exotiskt träslag i dom pinnarna. Kanske något utrotningshotat träslag?
RogerGustavsson skrev:rqu skrev:
Från en annan vinkel. Nu är tydligen utstakning gjord. Fick fakturan, 15 000. Måste vara exotiskt träslag i dom pinnarna. Kanske något utrotningshotat träslag?
Eftersom jag är i den branschen. Det är ett myndighetsarbete där priset regleras av SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) och det är inte tidsrelaterat. I min kommun är det något billigare. Vi gör grov- och finutstakning. Antalet grovustakningar kan variera t.ex. i samband med sprängning men vi tar egentligen bara betalt för finutstakningen som görs på byggprofilerna. Det är en del kringarbete (konstruktion/utstakningsberäkning/karthantering m.m.) som i regel tar mera tid än själva fältarbetet. I förhållande till den totala kostnaden för ett hus är det inte ens felräkningspengar. Utanför detaljplanerade områden krävs i regel inte utstakning av behörig sakkunnig men det är många byggare som är glada att slippa mätandet och anlitar oss ändå.
RogerGustavsson skrev:Ser stort ut.
rqu skrev:
petersteindl skrev:rqu skrev:
Det var mycket snö som försvann på en dag.
Återgå till Medlemspresentationer
Användare som besöker denna kategori: Belker, Google [Bot] och 1 gäst