Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Något som ofta slår mig när jag vill lyssna på lite röjjig musik är att basen ofta är väldigt anemisk. Varför är det så?
Mixas musiken med antagandet att lyssnaren har en anläggning/högtalare med uppskruvad bas?
En kommentar jag ofta får från de som är vana att lyssna på hårdrock är att "det saknas bas", underförstått att mina högtalare är "dåliga". Men jag saknar absolut inte bas om jag lyssnar på tex Infected Mushrooms.
Fler som upplever samma sak?
Hur är det på spelningar är basen lika frånvarande där? Musiken på skiva ska skruvas upp till konsertvolymer så skär mellanregistret hål i mitt huvud..
Finns det inspelningar där basen är "rätt"?
Med hårdrock menar jag väldigt brett, dvs all form av metal..
JB skrev:Mjo det är väl ett sound som många väljer, men som sagt det finns Metal med bas också om man letar lite, tex mitt förra bands album (det är jag som spelar trummor och även har mixat albumet).
Minns att det var någon som jag pratade med när vi nyss hade slutfört albumet som inte kunde spela skivan i sin bil för att basen slog igenom och distade XD
Så här får ni lite melodisk metal med tryck i basen!:
https://open.spotify.com/album/4brEwSP2ARF50ZLl1SfMk9?si=aqovyLmGQWWOhSekuSmGuw
Olle99 skrev:Är det inte så enkelt att man för det mesta fokuserar på elgitarren (min första tanke )
goat76 skrev:Kraniet skrev:Något som ofta slår mig när jag vill lyssna på lite röjjig musik är att basen ofta är väldigt anemisk. Varför är det så?
Mixas musiken med antagandet att lyssnaren har en anläggning/högtalare med uppskruvad bas?
En kommentar jag ofta får från de som är vana att lyssna på hårdrock är att "det saknas bas", underförstått att mina högtalare är "dåliga". Men jag saknar absolut inte bas om jag lyssnar på tex Infected Mushrooms.
Fler som upplever samma sak?
Hur är det på spelningar är basen lika frånvarande där? Musiken på skiva ska skruvas upp till konsertvolymer så skär mellanregistret hål i mitt huvud..
Finns det inspelningar där basen är "rätt"?
Med hårdrock menar jag väldigt brett, dvs all form av metal..
Kanske är det för att det är ganska svårt att att mixa den typen av musik då gitarren och basen ofta är så pass hårt distade att det blir svårt att skilja dem åt, en genväg ut från problemet är då kanske att sänka basgitarren i mixen?
RogerGustavsson skrev:JB skrev:Mjo det är väl ett sound som många väljer, men som sagt det finns Metal med bas också om man letar lite, tex mitt förra bands album (det är jag som spelar trummor och även har mixat albumet).
Minns att det var någon som jag pratade med när vi nyss hade slutfört albumet som inte kunde spela skivan i sin bil för att basen slog igenom och distade XD
Så här får ni lite melodisk metal med tryck i basen!:
https://open.spotify.com/album/4brEwSP2ARF50ZLl1SfMk9?si=aqovyLmGQWWOhSekuSmGuw
På Tidal och körd i MasVis:
Kraniet skrev:Ozzys Ozzmosis har ju en lite köttigare balans.
goat76 skrev:Kraniet skrev:Ozzys Ozzmosis har ju en lite köttigare balans.
Tycker du den skivan låter bra eller menar du bara att den är köttig?
Jag lyssnade precis på den och det är länge sen jag hörde en plattare och grötigare mix, vilket misslyckande rakt igenom.
Som en gröt gjord av kött...
Det är iallafall ett bra exempel på hur det kan låta när mixaren haft svårt att särskilja snarlikt låtande instrument i mixen. Det blir naturligtvis svårt då allt samtidigt ska låta "in your face", problemet blir då att ljudbilden blir väldigt platt och saknar djup för att skapa plats för dessa snarlikt låtande instrument och resultatet blir grötigt.
Men som med allt annat, kanske ville de att det skulle låta precis så som det låter..?
ottovonkopp skrev:Finns enligt mig en hel del inspelningar av hårdrock som jag tycker låter bra. Inte perfekt men bra. Sen kanske vi har olika uppfattning om vad hårdrock är.
OBS! Inga av dessa exempel är remasters.
Accept Balls to the wall.
AC\DC Highway to hell.
AC\DC Back in black.
Alcatrazz Disturbing the peace.
Black Sabbath Heave and hell.
Blue Öyster Cult Cultösaurus Erectus.
Boston Boston
Boston Don't look back.
City Boy The day the earth caught fire.
David Lee Roth Eat em and smile.
David Lee Roth Skyscraper
Deep purple The house of blue light.
Def leppard Hysteria.
Dio Holy diver.
Dream Theater Images and words.
Europe Out of this world.
Iron Maiden Seventh son of a seventh son.
Judas priest fram till Painkiller.
Krokus Headhunter.
Äh! Nu orkar jag inte mer men jag har minst lika många exempel till. Så enligt mig finns det massor av hårdrock som låter bra, tyvärr så är väldig få efter typ 1995.
Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen producerades mellan cirka 1974 och 1980, dvs efter att rullbandarna nått fin kvalitet och innan den fula 80-talsklangen gjorde entré. Efter 1990 är chansen att hitta något mer eller mindre obefintlig pga "loudness war - vilket för övrigt gäller populärmusik i allmänhet.
goat76 skrev:Frågan i trådrubriken lyder: Varför saknar hårdrock ofta bas?
Är det egentligen just bara denna genre som saknar bas eller kan det helt enkelt vara så att musikproduktioner över lag saknar basinformation, kanske blir det bara inte lika tydligt med frånvaron av bas i många andra typer av musikstilar som jazz, klassisk musik, konstmusik och liknande som av sin natur är lite försiktigare på den fronten?
Det jag menar är att man så tydligt hör att ett rock-album mycket riktigt saknar basinformation som borde vara där, medans en specifik jazz-skiva lika gärna kan sakna en massa bas men man saknar det bara inte på samma sätt. Inom jazz är det ändå ganska vanligt att basisten tar lite mer av en bakgrundsroll men procentuellt sett kanske även musik i den genren också borde ha mer basinformation på albummen.
Går det fram vad jag menar?
Musikstilar som edm, hip hop och liknande saknar ju sällan bas men då är bas ofta en sån fundamental bit i de musikstilarna att det sällan saknas något av den varan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster