Varför saknar hårdrock ofta bas?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Kraniet » 2019-01-22 20:09

Något som ofta slår mig när jag vill lyssna på lite röjjig musik är att basen ofta är väldigt anemisk. Varför är det så?
Mixas musiken med antagandet att lyssnaren har en anläggning/högtalare med uppskruvad bas?

En kommentar jag ofta får från de som är vana att lyssna på hårdrock är att "det saknas bas", underförstått att mina högtalare är "dåliga". Men jag saknar absolut inte bas om jag lyssnar på tex Infected Mushrooms.

Fler som upplever samma sak?

Hur är det på spelningar är basen lika frånvarande där? Musiken på skiva ska skruvas upp till konsertvolymer så skär mellanregistret hål i mitt huvud..

Finns det inspelningar där basen är "rätt"?

Med hårdrock menar jag väldigt brett, dvs all form av metal..
Mvh
Magnus

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-01-22 20:18

Det här har jag också undrat länge, viss hårdrock är ju så basfattigt att det bara blir olyssningsbart skrän. Avsaknad av bas är i mina öronon mycket värre än kapad dynamik.

Men aa det gäller ju såklart inte all rock, t ex Rammstein brukar hålla vettig nivå på basen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-22 22:19

Kraniet skrev:Något som ofta slår mig när jag vill lyssna på lite röjjig musik är att basen ofta är väldigt anemisk. Varför är det så?
Mixas musiken med antagandet att lyssnaren har en anläggning/högtalare med uppskruvad bas?

En kommentar jag ofta får från de som är vana att lyssna på hårdrock är att "det saknas bas", underförstått att mina högtalare är "dåliga". Men jag saknar absolut inte bas om jag lyssnar på tex Infected Mushrooms.

Fler som upplever samma sak?

Hur är det på spelningar är basen lika frånvarande där? Musiken på skiva ska skruvas upp till konsertvolymer så skär mellanregistret hål i mitt huvud..

Finns det inspelningar där basen är "rätt"?

Med hårdrock menar jag väldigt brett, dvs all form av metal..


Kanske är det för att det är ganska svårt att att mixa den typen av musik då gitarren och basen ofta är så pass hårt distade att det blir svårt att skilja dem åt, en genväg ut från problemet är då kanske att sänka basgitarren i mixen?

Många metalband försöker vara så extrema med disten på instrumenten så istället för att låta tyngre så har disten istället tryckt ihop det hela till en livlös och platt matta av komprimerat ljud som egentligen förlorat all tyngd och djup.
(Med komprimerat så menar jag inte användande av kompressor utan den naturliga kompression som uppstår när mycket dist används.)
Jag tror det hade låtit något bättre om de vågade minska disten något på åtminstone basgitarren, den hade då gått djupare och skapat större dynamik och det hade då även blivit mycket lättare att få ordning på mixen.

Eller så kanske de bara vill ha det så basfattigt av någon annan anledning men jag har svårt att se att det skulle vara baserat på antagandet om att lyssnarna skulle ha uppskruvad bas på sina anläggningar.
Isåfall tror jag mer på att det är en långvarig trend eller uppfattning att det helt enkelt ska låta så.

Kraniet, kan du ge några exempel på musik i genren som du tycker har tillräckligt mycket bas förutom Infected Muchrooms, och några exempel som du tycker saknar basen på?
Hade varit intressant att se om de flesta uppfattar det likadant på sina ljudanläggningar.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav RSG » 2019-01-22 23:10

Upplever det såsom Kraniet skriver.
Grupper med modernare mixning såsom Five Finger Death Puch och Disturbed har mer bas men jag har upplevt att om man har en puckel typ 60-80 hz (tror jag det var) så får man en hårdrockshögtalare med betoning på hårdrock :mrgreen:
Särskilt om man som jag är väldigt förtjust i Metal från 80-90 talet så blir det minst sagt,,, blekt,,, utan en puckel.

/Johan

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav JB » 2019-01-22 23:42

Mjo det är väl ett sound som många väljer, men som sagt det finns Metal med bas också om man letar lite, tex mitt förra bands album (det är jag som spelar trummor och även har mixat albumet).
Minns att det var någon som jag pratade med när vi nyss hade slutfört albumet som inte kunde spela skivan i sin bil för att basen slog igenom och distade XD

Så här får ni lite melodisk metal med tryck i basen!:

https://open.spotify.com/album/4brEwSP2ARF50ZLl1SfMk9?si=aqovyLmGQWWOhSekuSmGuw

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-01-22 23:44

Finns gott om exempel på hårdpop från 70-talet som inte låter basfattigt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Olle99 » 2019-01-23 00:37

Är det inte så enkelt att man för det mesta fokuserar på elgitarren (min första tanke ) :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-23 08:25

JB skrev:Mjo det är väl ett sound som många väljer, men som sagt det finns Metal med bas också om man letar lite, tex mitt förra bands album (det är jag som spelar trummor och även har mixat albumet).
Minns att det var någon som jag pratade med när vi nyss hade slutfört albumet som inte kunde spela skivan i sin bil för att basen slog igenom och distade XD

Så här får ni lite melodisk metal med tryck i basen!:

https://open.spotify.com/album/4brEwSP2ARF50ZLl1SfMk9?si=aqovyLmGQWWOhSekuSmGuw



På Tidal och körd i MasVis:

Morning Star.gif
Morning Star.gif (27.9 KiB) Visad 4906 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Kraniet » 2019-01-23 09:20

Olle99 skrev:Är det inte så enkelt att man för det mesta fokuserar på elgitarren (min första tanke ) :)


Men baskaggen är ju också ofta väldigt tunn. Inget tryck.
Det blir ju så lätt skränigt bara..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Max_Headroom » 2019-01-23 09:27

goat76 skrev:
Kraniet skrev:Något som ofta slår mig när jag vill lyssna på lite röjjig musik är att basen ofta är väldigt anemisk. Varför är det så?
Mixas musiken med antagandet att lyssnaren har en anläggning/högtalare med uppskruvad bas?

En kommentar jag ofta får från de som är vana att lyssna på hårdrock är att "det saknas bas", underförstått att mina högtalare är "dåliga". Men jag saknar absolut inte bas om jag lyssnar på tex Infected Mushrooms.

Fler som upplever samma sak?

Hur är det på spelningar är basen lika frånvarande där? Musiken på skiva ska skruvas upp till konsertvolymer så skär mellanregistret hål i mitt huvud..

Finns det inspelningar där basen är "rätt"?

Med hårdrock menar jag väldigt brett, dvs all form av metal..


Kanske är det för att det är ganska svårt att att mixa den typen av musik då gitarren och basen ofta är så pass hårt distade att det blir svårt att skilja dem åt, en genväg ut från problemet är då kanske att sänka basgitarren i mixen?


Det är inte svårar att mixa än annat. Låter det så ruttet att det inte går att höra i studion vad man håller på med, så kan man ju alltid se visuellt hur mycket bas man har i mixen med sin lilla spektrumanalysator, man kan se på VU-mätare etc beroende på vad man har för grejjor.

Max vibbar dock att orsaken till basfattigheten är samma som för annan basfattig rock/pop: Man vill att det skall låta så starkt som möjligt i bilradios och små apparater i storlek som en mjölkkartong.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Kraniet » 2019-01-23 09:38

Ja jag vet inte riktigt om jag har nåt exempel. Måste spela igenom lite musik ikväll och se om jag hittar nåt bra exempel.. ZZ top kanske?

Men de jag vet låter anemiskt är
Iron Maiden
System of a Down
Metallica (en del äldre skivor låter bättre)
Motörhead

osv..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav ottovonkopp » 2019-01-23 10:23

ZZ Top Tres hombres låter riktigt bra.
Iron Maiden Är väl bara Seventh son som låter ok? Åtminstone på cd.
Accept Balls to the wall låter riktigt fint om man håller sig borta från remastern.
AC\DC Back in black är det bra tryck i.
Metallicas svarta album är det bra drag i. Ligger straxt under gränsen men det funkar.

Finns fler fina exempel.

Five Finger Death Puch och Disturbed som nämndes är ju helt olyssningsbart på alla sätt o vis. Vilket är synd då musiken är ganska kul.

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Olle99 » 2019-01-23 11:14

Jag var också tvungen att spela lite skivor , ha ha ja baskaggen låter ibland tunt , nu kan jag inget om hur man producerar musik (musik producent) och hur en rockgrupp resonerar om hur deras musik ska låta , jag läste om Deep Purple
och live skivan Made in Japan 1972 , gruppen ville inte släppa skivan förutom i Japan , vad mina öron förstår sig på så är väl ljudet bra för att vara en så gammal skiva , jämförde men Toto (det är ju inte hårdrock precis) men dom tycker jag får till bas ljudet :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-23 14:45

Jag har aldrig ägt en skiva med AC/DC då jag alltid ansett dom vara lite av ett mainstream gubb-rockband.
Nu har jag börjat acceptera dem nu när jag själv passerat 40-strecket. :)

Vilket grymt och balanserat sound dom har trots att själva basgitarren inte alltid ligger så högt i mixen på skivorna.
Balansen verkar ligga i att alla instrumenten, båda gitarrerna, basen och trummorna tillsammans bidrar till den totala bas-balansen i låtarna.

Lyssna på låtarna T.N.T. och Jailbreak. Basgitarren ligger ganska lågt i mixen men ändå saknas inte bas i låtarna.
https://tidal.com/track/35986171
https://tidal.com/track/35986186

I låten Back In Black ligger basgitarren lite högre i mixen men inte jättemycket högre än i T.N.T. och Jailbreak, baskaggen är klart fetare.
https://tidal.com/track/35986110

Som sagt, jag tycker det är grym balans där inget saknas. Jag hade varit riktigt nöjd om jag själv hade fått till det så där bra i mina egna inspelningar. Helst gitarr-soundet, vilket bett!

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav JB » 2019-01-23 17:20

RogerGustavsson skrev:
JB skrev:Mjo det är väl ett sound som många väljer, men som sagt det finns Metal med bas också om man letar lite, tex mitt förra bands album (det är jag som spelar trummor och även har mixat albumet).
Minns att det var någon som jag pratade med när vi nyss hade slutfört albumet som inte kunde spela skivan i sin bil för att basen slog igenom och distade XD

Så här får ni lite melodisk metal med tryck i basen!:

https://open.spotify.com/album/4brEwSP2ARF50ZLl1SfMk9?si=aqovyLmGQWWOhSekuSmGuw



På Tidal och körd i MasVis:


Aha, jag visste faktiskt inte ens att albumet fanns på Tidal :D

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Kraniet » 2019-01-23 21:33

Ozzys Ozzmosis har ju en lite köttigare balans.

Metallica fram till och med svarta är ju också bättre balans på
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav jogge » 2019-01-23 21:47

Motörhead är ett exempel på mycket distad bas. Den hörs väl, men kan nog lätt tas för en elgitarr :mrgreen:


Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Kraniet » 2019-01-23 21:53

Den där undead supremacy har ju bra balans på ljudet. Finns ju en hel del tryck i kaggen också. Men sån där strupsång är inte min grej. Skulle gärna lyssna på musiken dock :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-23 23:41

Kraniet skrev:Ozzys Ozzmosis har ju en lite köttigare balans.


Tycker du den skivan låter bra eller menar du bara att den är köttig?

Jag lyssnade precis på den och det är länge sen jag hörde en plattare och grötigare mix, vilket misslyckande rakt igenom.
Som en gröt gjord av kött... :D

Det är iallafall ett bra exempel på hur det kan låta när mixaren haft svårt att särskilja snarlikt låtande instrument i mixen. Det blir naturligtvis svårt då allt samtidigt ska låta "in your face", problemet blir då att ljudbilden blir väldigt platt och saknar djup för att skapa plats för dessa snarlikt låtande instrument och resultatet blir grötigt.

Men som med allt annat, kanske ville de att det skulle låta precis så som det låter..?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Kraniet » 2019-01-24 11:06

goat76 skrev:
Kraniet skrev:Ozzys Ozzmosis har ju en lite köttigare balans.


Tycker du den skivan låter bra eller menar du bara att den är köttig?

Jag lyssnade precis på den och det är länge sen jag hörde en plattare och grötigare mix, vilket misslyckande rakt igenom.
Som en gröt gjord av kött... :D

Det är iallafall ett bra exempel på hur det kan låta när mixaren haft svårt att särskilja snarlikt låtande instrument i mixen. Det blir naturligtvis svårt då allt samtidigt ska låta "in your face", problemet blir då att ljudbilden blir väldigt platt och saknar djup för att skapa plats för dessa snarlikt låtande instrument och resultatet blir grötigt.

Men som med allt annat, kanske ville de att det skulle låta precis så som det låter..?


Nja jag menar det som att balansen mellan frekvenserna låter bättre. Mer bas och mer punch i trummorna.
Men efter att ha lyssnat igenom en hög med slumpvis valda låtar från ett dussintal artister så inser jag att det inte finns å mycket att göra. Nästan inget håller speciellt hög kvalitet.. är väl bara gilla läget.

Jag har ju dock en skiva som en klasskompis spelade in under gymnasiet. Den låter helt ok. Lustigt att några gymnasiekillar med hjälp av musikläraren (i princip) kan spela in en mer välljudande skiva på Musikens Hus i Vännäs, än vad stora skivbolag klarar..

edit: påminde mig om de där som spelade in st anger och gjorde ett bättre jobb, både artistiskt och ljudtekniskt än vad Metallica klarade av..
https://www.youtube.com/watch?v=4Kpl7tYB7tc
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav IngOehman » 2019-01-24 11:59

Få saker låter statistiskt* lika illa som hårdrock i goda anläggningar. :(

Men svaret på frågan om varför, är att det finns så många olika skäl - för varje enskilt fall så är uppsättningen av orsaker lite annorlunda. Men kanske kan man sammanfatta det som hörselskador och/eller dåligt omdöme?


Vh, iö

- - - - -

*Nota bene, statistiskt. Det finns undantag, men de är märkvärdigt få. :(

PS. Någon frågade hur det ser ut live i hårdrocksvärlden. Svaret är att det för det mesta ser avsevärt mycket bättre ut. Även om det kan låta skapligt illa, till och med extremt illa, live, så är dynamiken praktiskt taget undantagslöst högre och basnivån ör ofta rimligare.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav ottovonkopp » 2019-01-24 12:59

Finns enligt mig en hel del inspelningar av hårdrock som jag tycker låter bra. Inte perfekt men bra. Sen kanske vi har olika uppfattning om vad hårdrock är.
OBS! Inga av dessa exempel är remasters.

Accept Balls to the wall.
AC\DC Highway to hell.
AC\DC Back in black.
Alcatrazz Disturbing the peace.
Black Sabbath Heave and hell.
Blue Öyster Cult Cultösaurus Erectus.
Boston Boston
Boston Don't look back.
City Boy The day the earth caught fire.
David Lee Roth Eat em and smile.
David Lee Roth Skyscraper
Deep purple The house of blue light.
Def leppard Hysteria.
Dio Holy diver.
Dream Theater Images and words.
Europe Out of this world.
Iron Maiden Seventh son of a seventh son.
Judas priest fram till Painkiller.
Krokus Headhunter.

Äh! Nu orkar jag inte mer men jag har minst lika många exempel till. Så enligt mig finns det massor av hårdrock som låter bra, tyvärr så är väldig få efter typ 1995.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Kraniet » 2019-01-24 13:32

ottovonkopp skrev:Finns enligt mig en hel del inspelningar av hårdrock som jag tycker låter bra. Inte perfekt men bra. Sen kanske vi har olika uppfattning om vad hårdrock är.
OBS! Inga av dessa exempel är remasters.

Accept Balls to the wall.
AC\DC Highway to hell.
AC\DC Back in black.
Alcatrazz Disturbing the peace.
Black Sabbath Heave and hell.
Blue Öyster Cult Cultösaurus Erectus.
Boston Boston
Boston Don't look back.
City Boy The day the earth caught fire.
David Lee Roth Eat em and smile.
David Lee Roth Skyscraper
Deep purple The house of blue light.
Def leppard Hysteria.
Dio Holy diver.
Dream Theater Images and words.
Europe Out of this world.
Iron Maiden Seventh son of a seventh son.
Judas priest fram till Painkiller.
Krokus Headhunter.

Äh! Nu orkar jag inte mer men jag har minst lika många exempel till. Så enligt mig finns det massor av hårdrock som låter bra, tyvärr så är väldig få efter typ 1995.


Kul. Ska prova och höra vad jag tycker :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav IngOehman » 2019-01-24 16:15

Mycket som är bra ljudmässigt finns det ju av alla sorters musik, men de utgör ändå väldigt få procent. :(

Det är problematiskt eftersom det ju är musik man väljer (och därför ljudkvalitet man drabbas av), i varje fall jag.

Den som väljer efter ljudkvalitet istället för efter musik kan dock självklart glädja sig över att det finns en hel del som inte låter jätteilla, men jag vill framförallt lyssna på den musik jag gillar. Att lyssna på musik bara för att ljudkvaliteten är hög känns (för mig) avlägset. Om inte musiken är något jag gillar så kan det ju kvitta.

Därför är ljudkvalitetsproblemet stort, eftersom det mesta låter så illa.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tangband » 2019-01-24 21:28

Kraniet: prova gärna skivan ”Ballbreaker” med AC/DC. :)

Jag tycker den skivan är en av de mer väljudande hårdrockskivorna som jag använder av de ca 15 låtar i olika genrer jag har som referens då jag har ändrat dsp-n i anläggningen.

Klarar anläggningen tung rock= Ballbreaker låter bra. :D

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Morello » 2019-01-24 21:36

Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen producerades mellan cirka 1974 och 1980, dvs efter att rullbandarna nått fin kvalitet och innan den fula 80-talsklangen gjorde entré. Efter 1990 är chansen att hitta något mer eller mindre obefintlig pga "loudness war - vilket för övrigt gäller populärmusik i allmänhet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav dewpo » 2019-01-24 21:50

Denna marknads förs som okomprimerad,

Full_Dynamic_Range.jpg
Full_Dynamic_Range.jpg (151.05 KiB) Visad 4588 gånger


Jag har inte MasVisat den så jag vet inte om det stämmer :?
Men den är kanske något att prova på hög volym :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-01-24 22:34

Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen producerades mellan cirka 1974 och 1980, dvs efter att rullbandarna nått fin kvalitet och innan den fula 80-talsklangen gjorde entré. Efter 1990 är chansen att hitta något mer eller mindre obefintlig pga "loudness war - vilket för övrigt gäller populärmusik i allmänhet.


Som vanligt har din skiva hakat upp sig, o så pratar du om pop o loudness war när tråden handlar om avsaknad av bas i hårdrock ;\

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav goat76 » 2019-01-24 22:37

Frågan i trådrubriken lyder: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Är det egentligen just bara denna genre som saknar bas eller kan det helt enkelt vara så att musikproduktioner över lag saknar basinformation, kanske blir det bara inte lika tydligt med frånvaron av bas i många andra typer av musikstilar som jazz, klassisk musik, konstmusik och liknande som av sin natur är lite försiktigare på den fronten?

Det jag menar är att man så tydligt hör att ett rock-album mycket riktigt saknar basinformation som borde vara där, medans en specifik jazz-skiva lika gärna kan sakna en massa bas men man saknar det bara inte på samma sätt. Inom jazz är det ändå ganska vanligt att basisten tar lite mer av en bakgrundsroll men procentuellt sett kanske även musik i den genren också borde ha mer basinformation på albummen.
Går det fram vad jag menar? :)

Musikstilar som edm, hip hop och liknande saknar ju sällan bas men då är bas ofta en sån fundamental bit i de musikstilarna att det sällan saknas något av den varan.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Inläggav Tell » 2019-01-24 22:45

goat76 skrev:Frågan i trådrubriken lyder: Varför saknar hårdrock ofta bas?

Är det egentligen just bara denna genre som saknar bas eller kan det helt enkelt vara så att musikproduktioner över lag saknar basinformation, kanske blir det bara inte lika tydligt med frånvaron av bas i många andra typer av musikstilar som jazz, klassisk musik, konstmusik och liknande som av sin natur är lite försiktigare på den fronten?

Det jag menar är att man så tydligt hör att ett rock-album mycket riktigt saknar basinformation som borde vara där, medans en specifik jazz-skiva lika gärna kan sakna en massa bas men man saknar det bara inte på samma sätt. Inom jazz är det ändå ganska vanligt att basisten tar lite mer av en bakgrundsroll men procentuellt sett kanske även musik i den genren också borde ha mer basinformation på albummen.
Går det fram vad jag menar? :)

Musikstilar som edm, hip hop och liknande saknar ju sällan bas men då är bas ofta en sån fundamental bit i de musikstilarna att det sällan saknas något av den varan.


Jag har ju tyvärr inte sparat några exempel, men det händer lite då o då att jag snubblar på musik där jag verkligen saknar nästan all bas under ~100hz, o det är nästan alltid rock det råkar gälla. Men visst, jag tycker väldigt mycket musik är basfattig, tillomed faktiskt.io har ju en tråd där folk länkar musik med bas där jag tycker att folk länkar mycket som är rätt klent på bas. Dock har ju nästan all musik (även jazz o klassisk musik) alltid nån slags bas som ligger där o gör att det ändå är lyssningsbart. Men just rock har som sagt en tendens att vara riktigt fattig på det, även fast baskaggen o basgitarren BORDE alstra en del djup. Det är som att dom högpassat bort det av nån anledning.

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster