fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Fostex » 2019-01-26 13:39

goat76 skrev:
Fostex skrev:Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.


Mitt förslag är att du testar göra justeringarna med hjälp av musik istället, för mig blev det ett klart bättre resultat än det jag fick när jag använde det där testsvepet.


Självklart har jag gjort så istället, däremot undrar jag om det Ingvar nämner (med en bredbandig höjning) har något att göra med det jag upplevt.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-27 10:19

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.

Det verkar vara liknande metodik när det gäller Linns Space Optimization system. Många utgår ifrån vad systemet gör och minskar dess påverkan, då blir det bra.

/ B



Det är väl ett tänk likt Ingvars?

IÖ skriver om det där med en väntad effekt: "Det kan dock argumenteras att man inte skall försöka motarbeta kamfiltereffelten alls - eftersom den ju är en väntad effekt, en som skall finnas där om det inte skall låta konstigt. Det kan man göra är att mjuka upp kamfiltereffekten med hjälp av diffusion på bakväggen. Det är ofta men absolut inte alltid en god ide."

viewtopic.php?p=2030713#p2030713

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-28 19:51

RogerGustavsson skrev:
Fostex skrev:
IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden.


Kan du utveckla vad syftet med den bredbandiga höjningen är / varför den behövs?

Då jag har dämpat rummets längsgående resonans med min analoga PEQ har jag gjort detta med en smalbandig notch, men jag tycker inte att jag kan ta ned resonansen tillräckligt mycket utan att basområdet börjar låta tunt och anemiskt. Här blir jag nyfiken på om jag missat något.

Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.



Jag är ingen expert men jag tror inte på att fullt ut radera resonserna, så som många automatiska sastem tycks göra. Att utgå från hur en mikrofon uppfattar det är möjligen inte riktigt samma sak som hur hörseln uppfattar det och till viss del "justerar" sig när vi vistas i ett rum. Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.

Jag vågar knappt lägga mig i diskussionen, eftersom förenklingarna som jag ser hagla behöver oläras innan man kan lära sig, och jag vet inte ommjag har tid och lust att gå igenom allt detta i tillräcklig detalj, men jag gör ett miniförsök:

Det man ser när man mäter är INTE summan av ”en rak tonkurva från högtalarna, plus rumsresonanserna som ger toppar”. Man kan tro att det är så, men det är det inte. Det man ser är summan av en massa olika fenomen, vissa är bidrag som stödjer den pågående artikulationen i musiken, vissa fördärvar den, vissa är kamfilterefflter med täta kammar, vissa har glesa, och sen har vi resonanserna.

Sammanfattning: avvikelserna från en rak tunkurva är INTE synonymt med resonanserna!

Bara en liten del av de avvikelser man ser beror på just rumsresonanser.

Så när jag ser att någon skriver något i stil med att han/hon inte tycker det blir bra att ta bort hela resonansen, så måste jag fråga mig - hur vet personen det? Hur vet personen hur tonkurvan ser ut när rumsresonansen är borttagen? Innan man vet det så är det ju svårt att uttala sig i frågan. :?

Kort sagt - när man använder eq och tonkurvetning för att bekämpa en rumsresonans så behöver man först lära sig hur resultatet ser ut (mätmässigt) när resonansen är eq:ad bort. Samma sak kan skrivas - man måste lära sig hur man räknar ut börvärdet innan man kan börja försöka uppnå det.

Att använda eq för att skapa en rak tonkurva är INTE att ”ta bort hela resonanserna”. Det är att förstöra direktljudets intakthet. Det är vad typ alla existerande automatiska eq-system gör, i mindre eller större grad, och detta är skälet till att resultaten blir så dåliga. Vissa kan bli kortvarigt förförda av att det blir ”dåligt på ett nytt sätt”.


Vh, iö

- - - - -

PS. Skälet till att man oftast tillsammans med notch-eq behöver tillgripa en bredbandig höjning är att summan av vad rummet ställer till med är summan av förstärkningar och försvagningar. Så när förstärkningarna tagits bort så återstår bara försvagningarna. Därför kan man behöver lägga till en bredbandig höjning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Fostex » 2019-01-28 20:12

Det är precis det jag har insett från mitt laborerande, alltså att det inte är i närheten så enkelt som att ratta fram en uppmätt rak tonkurva och sen är problemet löst. Därav har jag skruvat in justeringen genom att lyssna på musik istället, vilket väl har gått bättre, men det ligger en hel del trial and error för att nå ett resultat som är ok, och jag vet egentligen inte riktigt vad jag laborerar med.

Samtidigt förstår jag att det inte finns ett enkelt "gör så här"-svar på hur injusteringen ska gå till, eller igentligen på hur jag gör för att utröna vilka tonkurveavvikelser (givet en rak kurva) som är av nytta och vilka som är förstörande. Jag vet att du en gång pratade om teorierna bakom börkurvan på ett LTS-möte, men tyvärr hade jag inget att anteckna på. :roll: Däremot gav ditt svar några bra söktermer att djupdyka mer i här på faktiskt.io!

Edit: Och tack för PS'et, det förklarade precis vad inte kunde klura ut på egen hand!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Hur man får piP (och alla andra högtalare) att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-29 09:42

Att försöka identifiera EN betonad ton (som är det i alla myssningspositioner) är en bra start. Den kännetecknas nästan alltid av att ha en våglängd som är rummets dubbla djup.

Om man mildrar denna med eq (med öronen som hjälpmedel) och finner att man landar på en notch som är max 12 dB djup och med ett ensiffrigt Q-värde, så är man sällan helt fel ute.

Att lyssna på dynamiska ljud (trummor t ex) och inte bara mera statiska toner (från synth, elbas, ståfela...) är en bra ide. Med trummor så blir det mycket lättare att höra när eq är rätt inställd = när artikulationen är på topp = när gamla kvarhängande ljud inte skitar ned nya ljud.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5312
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Belker » 2019-01-29 11:50

Tycker REW visar ganska tydligt resonanser. Här 49Hz, som sammanfaller med rumslängden. Utan helmholtzresonator mm är den ännu tydligare.
Bilagor
resonans.PNG
resonans.PNG (694.38 KiB) Visad 5009 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-29 12:20

Självklart kan mätinstrument identifiera resonanser!

Man kan även identifiera dem med en tomstock (mäta rummets djup).

Eller med öronen.

Frågan är - spelar metoden någon större roll om ändå bara öronen (eller kunskap man kanske inte har) kan användas för att avgöra korrigeringsingreppets storlek?

Tror mig ha stora kunskaper om sådana här saker, men inte tillräckliga för att tycka att mätresultat bör användas för att overrajda hörintrycket.

Missförstå mig inte, jag mäter gärna, och självklart är det lätt att med mätningar identifiera sådant som hörs som stora fel, men förstår även hur viktigt det är att inte övertolka mätresultaten. De ger ledtrådar, men jag vill påstå att öronen UNDANTAGSLÖST kan användas för att justera bättre än man kunde med mätresultaten som grund.

Vattenfallskurvor är dessutom ofta illa missvisande JUST på grund av att de diskretiserar i frekvensdomån, och därför inte visar interferenser i tidsdomänen från gamla ljud, som är extremt hörbara!

Riktiga registervisa decay-mätningar, är mycket mera informativa.

Som alltid är mätningar vilseledande för den som inte har en komplett helhetsbild av problemkomlexet. Har man inte det så är det alltid lätt att tro att just det som mätningen visar är extra viktigt att bekämpa...

Och bekämpningen skapar nya fel som är värre än det man tog bort...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12525
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Kraniet » 2019-01-29 12:25

IngOehman skrev:Riktiga registervisa decay-mätningar, är mycket mera informativa.




Vh, iö



Hur ser en sådan ut?
Hur gör man för att mäta det?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-29 14:28

Man exiterar rummet tillräckligt smalbandigt (svajton är kanske det bästa) och sen tittar man på decayen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Reservdelarna » 2019-02-08 18:42

Jag har provat många högtalare, Kef, System Audio, Sonus Faber m.m.m.m Ino piP har legat i källaren många timmar..
Men Men varenda gång jag tar fram dom så är det bara att konstatera att dom är grymt bra och slutar med försäljning av dom andra högtalarna...... piP blir alltid kvar.
Dom spelar skjortan av allt annat tills dom bottnar utan dist, alla andra distar och vissa kostar 3 gånger mer..
Sjukt bra högtalare för dom pengarna, även fast jag har problem med basregistret i 2/3 av rummet.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Reservdelarna » 2019-02-08 19:35

Nils Löfgren acoustik live är grym, på Spotify
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Reservdelarna » 2019-02-08 20:30

Scorpion acoustica live, riktigt bra
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Reservdelarna » 2019-02-08 23:25

Jag spelar också med Ino basmoduler, har 2st profondus och infra 6, spelar bara med 4 mododuler, sjukt bra grejor..
Har element till 14 moduler men är nöjd. Problemet är rummet, skall leva med en fru och normalt rum också.
Kan inte än annat imponeras av Behringer Inuke dsp 3000, sjukt bra för dom pengarna.
Betalade 2500:-. Finns inget som kan kompensera det, en förstärkare för 500000:- låter inte bättre i mitt rum..
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 13:06

Jag har några gånger fått frågor i stil med, vad jag skulle vilja ha för stereo om jag fick välja exakt vad jag ville av allt i hela världen.
Mitt svar är alltid: exakt dom högtalare jag har nu men elektroniken skulle kunna få vara t. Ex. Bryston.
Eller typ det dyraste jag kan tänka mig och sedan sälja det och köpa det jag redan har.

Då blir reaktionen alltid att personen inte riktigt tror mig, som att jag måste tycka att det finns bättre högtalare... Jag tycker inte det :)
I64s skulle kunna vara ett alternativ om jag visste att jag skulle bo väldigt stort hela mitt liv, men dom känns för begränsade med deras krav på lyssningsavstånd för att jag ska ta det, steget.
Jag var nära att beställa I64s men det blev i32s istället :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-02-09 13:18

Även jag skulle nog välja i32s, driva av Bryston, om jag hade råd.

Men kanske skulle jag välja underavstämda profY-4 eller -6, med mild infra eq.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 13:27

Ja profY är en lösning jag är intresserad av dendag jag hamnar i hus :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-02-10 13:55

Okej nu har det hänt lite grejor.

Köpte en hegel H80 förstärkare begagnad för att se hur det låter.
Tänkte att det var lättare att sälja Linn-grejorna som ett system men dom flesta verkar bara vilja ha katan-högtalarna.

Hur låter det då? Det låter faktiskt mycket likt. Eventuellt något nedtonat i vissa register.
Men skränigheten kvarstår faktiskt. Franz Ferdinand är snudd på olyssningsbart skulle jag säga.

Upplever att streamern låter olika om man kör med spotify connect mot att köra över airplay.

Ska försöka fixa en kabel så jag kan testa nån annan källa.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-02-10 22:33

Eller vänta lite nu. Kan man kortsluta i plasten vid ingången för kablarna? Såg att bläcket låg emot där och åtgärdade det.

Och nu låter det bra så in i helvete!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Fått piP att låta (så in i helsike) bra!

Inläggav IngOehman » 2019-02-11 00:48

Så du har fått piPs att låta bra? ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Morello » 2019-02-11 10:03

Kortsluta plasten? :?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Kribban » 2019-02-11 10:09

jocke_tuffing skrev:Eller vänta lite nu. Kan man kortsluta i plasten vid ingången för kablarna? Såg att bläcket låg emot där och åtgärdade det.

Och nu låter det bra så in i helvete!


är också intresserad. Var någonstans hade du detta problemet? På diskanten?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav IngOehman » 2019-02-11 11:38

Högtalarna var färdigmonterade när de levererades. Anslutningarna för diskanten sitter ju på insidan (som på praktiskt taget alla högtalare) så det handlar knappast om det. Tror det kanske handlar om någon kortslutning (ÖVER något som är plast och som skall isolera) kanske på grund av flerkardelig kabel?

Har stött på sådana problem många gånger. Enstaka kardeler kan slinka iväg. Det är ett av skälen till att jag oftast försöker undvika flerkardeliga kablar. Men det kan självklart vara andra skäl till kortis som var rådande. Vet ju inte ens om det gällde för högtalarkabeln.

Det talas ju om något bleck, och om kabel för att ansluta andra källor... Hmm. Ger interconnectvibbar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Morello » 2019-02-11 11:45

Mja, det talades om bläck. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav IngOehman » 2019-02-11 12:31

Det var nog bara en felstavning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3706
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Adhoc » 2019-02-11 16:37

Om plastpanelens polmuttrar på utsidan dras åt ordentligt med en tång tex, så är det inte ovanligt att man samtidigt vrider iväg lödblecken på insidan. Då kan plus- och minuspol komma i kontakt med varandra. Jag brukar alltid efterdra den lilla muttern på insidan med nyckel för M4 (brukar vara det) före jag löder dit kablaget.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav IngOehman » 2019-02-11 17:16

Polmuttrar(/skruvar) bör man alltid undvika att använda. Det är bara en tidsfråga tills de glappar. Jag ser det som en nödkontakt bara. Banankontakter är mycket bättre.

Men man behöver förstås dra dem så de inte skallrar om de finns där, och jag tycker handkraft (fingerkraft) räcker.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav DVD-ai » 2019-02-11 20:00

Jag, har, varit med om detta ett par gånger även med handkraft... :(

Sedan dess så sätter jag en ordenligt dutt med kraftigt lim på baksidan som håller allt på sin plats, ska man lyckas dra runt mina polskruvar så springer plasten... Görs inte med handkraft :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Kribban » 2019-02-13 14:16

Kribban skrev:
jocke_tuffing skrev:Eller vänta lite nu. Kan man kortsluta i plasten vid ingången för kablarna? Såg att bläcket låg emot där och åtgärdade det.

Och nu låter det bra så in i helvete!


är också intresserad. Var någonstans hade du detta problemet? På diskanten?

MVH Christer


Är fortfarande nyfiken på detta. Jocke är nog så upptagen av att lyssna på musik så han har glömt bort faktiskt.io
Miljö-alarmist

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-02-18 12:22

Kribban skrev:
Kribban skrev:
jocke_tuffing skrev:Eller vänta lite nu. Kan man kortsluta i plasten vid ingången för kablarna? Såg att bläcket låg emot där och åtgärdade det.

Och nu låter det bra så in i helvete!


är också intresserad. Var någonstans hade du detta problemet? På diskanten?

MVH Christer


Är fortfarande nyfiken på detta. Jocke är nog så upptagen av att lyssna på musik så han har glömt bort faktiskt.io


Det är jag! Det låter så sinnesjukt bra!

Tyvärr så kan jag inte komma med nån bra förklaring. Jag bytte till banankontakter nu och såg till att kontakterna satt bra och så. Och det fortsatte att låta mycket bra. Inte bleck. Inte bläck heller.

Men jag frågade en granne som brukar renovera gamla förstärkare om han kunde löda på trådarna på högtalarkablarna. Han hade nån fin silverblandad lödtenn. Men sen sa han att det inte var bra att löda. Att det finns en risk att lödningen flyter ut.

Ska man löda eller ej?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Morello » 2019-02-18 12:28

Nej, förtenna absolut inte.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster