Moderator: Redaktörer
ottovonkopp skrev:Back in black piskar Ballbreaker.
Highway to hell låter väldigt bra på vinyl vill jag minnas. Det var nog ca 25-30 år sedan jag hörde den på vinyl sist. CD:n låter ok men inte riktigt lika kul.
Vandenberg första solo-plattor är det bra bas i. Lite skum inspelning i övrigt.
Black sabbath 13 är ju helt olyssningsbar. Synd på så trevliga melodier.
Lägger till Mustasch, Thank you for the demon. Ett typexempel på ett fint studio-jobb men som sedan failat på vägen. Bra med bas iaf.
Tangband skrev:Jo jag har ju läst detta ett otal gånger men själv tillslut ändå valt ett aktivt system- jag tycker det låter bättre.
Därmed inte sagt att passiva inte kan låta bra- men en del sådana är så dåliga så delningsfiltret helt förhindrar en god ljudåtergivning .
Den där samenesseffekten du nämner i aktiva system är inget jag märker av, tvärtom låter välinspelade skivor bättre än någonsin- samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.
Det första man bör åtgärda är en hyfsat rak tonkurva med sinussvep 300-20000 Hz inroom en meter från högtalaren- aktivt eller passivt spelar ingen roll.
Jag påstår inte att dessa hårdrockskivor jag länkar till är det bästa i ljudkvalitet- det ligger tex ljusår från Askviks eller Kari Bremnes skivor i en helt annan genre. Men nu handlade tråden om varför just hårdrock saknar bas.
Det är inte trevligt att man, om man gillar hårdrock, ska behöva undvika musikstilen för att det låter illa tycker jag.
Tangband skrev:Vad tycker ni om denna då, lite svensk melodisk metall som hos mig låter bra.
Det nyper inte i öronen och diskanten låter ren. Gitarrerna låter fullblodiga och det är TUNGT.
https://open.spotify.com/track/4X5URMRC ... t4BYIjAxFw
Tangband skrev:samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.
DET om något är väl en indikation att systemet inte är som det skall.... En bättre anläggning bör resultera i fler olyssningsbara produktioner - inte färre.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.
DET om något är väl en indikation att systemet inte är som det skall.... En bättre anläggning bör resultera i fler olyssningsbara produktioner - inte färre.
MEN det finns väl en gråzon i det där också, samtidigt som fel i inspelnigarna tydligare hörs med ett bättre ljudsystem så kan ju andra aspekter i återgivningen samtidigt förbättras. Om inte så pekar det väl mer på en tydlig försämring i ljudåtergivningen?
Vilka fel och brister som visar sig eller vad som tydligt blivit bättre varierar väl med programmaterialet?
IngOehman skrev:Aktiva system är praktiskt taget undantagslöst* värre drabbade av termisk kompression. Den maximeras nämligen när högtalarelement direktkopplas till en förstärkare med hög dämpfaktor.
- - - - -
*Undantaget är när delning sker i de EMK-dominerade registren för resp element. Gäller alltså typ 80-Hz delningar till basmoduler.
rajapruk skrev:IngOehman skrev:Aktiva system är praktiskt taget undantagslöst* värre drabbade av termisk kompression. Den maximeras nämligen när högtalarelement direktkopplas till en förstärkare med hög dämpfaktor.
- - - - -
*Undantaget är när delning sker i de EMK-dominerade registren för resp element. Gäller alltså typ 80-Hz delningar till basmoduler.
Jag har försökt förstå det där tidigare, men inte lyckats riktigt. Du har förklarat det ingående en gång för mig, tror jag.
Men jämförelsen handlar för samma resulterande akustiska output hoppas jag, så inte jämförelsen haltar / är en vinklad sanning.
Vad är minsta möjliga (antal komponenter) passiva krets som kan minska denna termiska kompression i ett aktivt system (välj själv något lämpligt scenario)? Är det resistans som måste till, för att flytta värmeutveckling från högtalarelementet till det passiva filtret? Så ett motstånd i serie?
Hjälper en kondensator i serie något? (skyddskondensator i mitt fall, som högpassfiltrerar en bit under elementets register)
Hjälper en konjugatlänk?
Tangband skrev:rajapruk skrev:IngOehman skrev:Aktiva system är praktiskt taget undantagslöst* värre drabbade av termisk kompression. Den maximeras nämligen när högtalarelement direktkopplas till en förstärkare med hög dämpfaktor.
- - - - -
*Undantaget är när delning sker i de EMK-dominerade registren för resp element. Gäller alltså typ 80-Hz delningar till basmoduler.
Jag har försökt förstå det där tidigare, men inte lyckats riktigt. Du har förklarat det ingående en gång för mig, tror jag.
Men jämförelsen handlar för samma resulterande akustiska output hoppas jag, så inte jämförelsen haltar / är en vinklad sanning.
Vad är minsta möjliga (antal komponenter) passiva krets som kan minska denna termiska kompression i ett aktivt system (välj själv något lämpligt scenario)? Är det resistans som måste till, för att flytta värmeutveckling från högtalarelementet till det passiva filtret? Så ett motstånd i serie?
Hjälper en kondensator i serie något? (skyddskondensator i mitt fall, som högpassfiltrerar en bit under elementets register)
Hjälper en konjugatlänk?
Det finns inte så mycket att lära sig- de experiment som gjorts här av Allram , lilltroll ( båda med mätningar ) kunde inte hitta något alls, jag har själv testat med lyssning och tyckte det lät sämre med en resistans på 2,7 ohm i serie med mina diskanthorn. Om du är osäker - testa själv .
Det som hittats och kunnat verifieras med riktiga mätningar ( dvs en mätning av lilltroll ) är att vissa midbasar mår bra av att ha en liten spole i serie och kan därmed ( i vissa fall ) få lite lägre dist. Är det däremot välkonstruerade baselement där man har tänkt på detta redan vid tillverkningen ( läs dyrare jbl och en del dyrare scanspeak mfl ) så blir det ingen skillnad.
rajapruk skrev:Tangband skrev:rajapruk skrev:
Jag har försökt förstå det där tidigare, men inte lyckats riktigt. Du har förklarat det ingående en gång för mig, tror jag.
Men jämförelsen handlar för samma resulterande akustiska output hoppas jag, så inte jämförelsen haltar / är en vinklad sanning.
Vad är minsta möjliga (antal komponenter) passiva krets som kan minska denna termiska kompression i ett aktivt system (välj själv något lämpligt scenario)? Är det resistans som måste till, för att flytta värmeutveckling från högtalarelementet till det passiva filtret? Så ett motstånd i serie?
Hjälper en kondensator i serie något? (skyddskondensator i mitt fall, som högpassfiltrerar en bit under elementets register)
Hjälper en konjugatlänk?
Det finns inte så mycket att lära sig- de experiment som gjorts här av Allram , lilltroll ( båda med mätningar ) kunde inte hitta något alls, jag har själv testat med lyssning och tyckte det lät sämre med en resistans på 2,7 ohm i serie med mina diskanthorn. Om du är osäker - testa själv .
Det som hittats och kunnat verifieras med riktiga mätningar ( dvs en mätning av lilltroll ) är att vissa midbasar mår bra av att ha en liten spole i serie och kan därmed ( i vissa fall ) få lite lägre dist. Är det däremot välkonstruerade baselement där man har tänkt på detta redan vid tillverkningen ( läs dyrare jbl och en del dyrare scanspeak mfl ) så blir det ingen skillnad.
Så varför hävdar IÖ detta då tror du så fort aktiva system nämns? Är det hästhandlarns säljsnack?
Tangband skrev:Goat 76: jag tycker din frågeställning om ev högpassfilter i klassisk och jazz -genre inspelningar med akustiska instrument är mycket intressant.
Det vore förstås vansinnigt om det är vanligt.
Kan du inte starta en tråd om det ?
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.
DET om något är väl en indikation att systemet inte är som det skall.... En bättre anläggning bör resultera i fler olyssningsbara produktioner - inte färre.
MEN det finns väl en gråzon i det där också, samtidigt som fel i inspelnigarna tydligare hörs med ett bättre ljudsystem så kan ju andra aspekter i återgivningen samtidigt förbättras. Om inte så pekar det väl mer på en tydlig försämring i ljudåtergivningen?
Vilka fel och brister som visar sig eller vad som tydligt blivit bättre varierar väl med programmaterialet?
IngOehman skrev:Schablon-HP-filtrering är väldigt vanligt. Tragiskt nog.
Det är absurt då effekten av det ofta inte ens lyssnas på. Men lägger in HP-filtret (30-40 Hz ofta, ibland till och med 50-60Hz!) av ren vana och förstör för alla som har anläggningar med utsträckning bättre än så, och för dem som inte har det. Ibland försvaras tilltaget med ”jamen en elbas går bara ned till 41,2 Hz” (eller någon liknande mindre exakt siffra) ovetande om att ALLA dynamiska basljud har ett spektrum som sträcker sig långt, långt under det.
goat76 skrev:IngOehman skrev:Schablon-HP-filtrering är väldigt vanligt. Tragiskt nog.
Det är absurt då effekten av det ofta inte ens lyssnas på. Men lägger in HP-filtret (30-40 Hz ofta, ibland till och med 50-60Hz!) av ren vana och förstör för alla som har anläggningar med utsträckning bättre än så, och för dem som inte har det. Ibland försvaras tilltaget med ”jamen en elbas går bara ned till 41,2 Hz” (eller någon liknande mindre exakt siffra) ovetande om att ALLA dynamiska basljud har ett spektrum som sträcker sig långt, långt under det.
All musik jag analyserat i MasVis har vad jag tror jag ser ett HP-filter då man tydligt ser en ganska tvär dykning oftast någonstans vid 40-50Hz, ibland nere vid 35Hz och i vissa fall men inte så ofta uppe vid 60Hz precis som du påpekar.
Det är i princip bara rockmusik jag analyserat så det jag gärna skulle vilja veta är hur vanligt det är med högpass-filter när det kommer till inspelningar inom främst jazzmusiken, då instrumenten i den genren inte skiljer sig så där extremt mycket åt från rockmusiken?
Kanske är det någon här som analyserat mycket musik inom jazz som kan svara på om det ofta dyker vid liknande frekvenser som det gör inom rockmusiken?
JB skrev:Det är väldigt få som har anläggningar som kan återge information under 40 hz speciellt bra och därmed skulle musiken utan HP-filter bara sluka effekt i onödan samt begränsa utnivån för dom flesta, dessutom tar djupbas upp massvis med plats i mixen så därför brukar den djupaste basen kapas bort.
Tangband skrev:Jo jag har ju läst detta ett otal gånger men själv tillslut ändå valt ett aktivt system- jag tycker det låter bättre.
Därmed inte sagt att passiva inte kan låta bra- men en del sådana är så dåliga så delningsfiltret helt förhindrar en god ljudåtergivning .
Tangband skrev:Den där samenesseffekten du nämner i aktiva system är inget jag märker av, tvärtom låter välinspelade skivor bättre än någonsin- samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.
Tangband skrev:Det första man bör åtgärda är en hyfsat rak tonkurva med sinussvep 300-20000 Hz inroom en meter från högtalaren- aktivt eller passivt spelar ingen roll.
Tangband skrev:Det första man bör åtgärda är en hyfsat rak tonkurva med sinussvep 300-20000 Hz inroom en meter från högtalaren- aktivt eller passivt spelar ingen roll.
Tangband skrev:goat76 skrev:IngOehman skrev:Schablon-HP-filtrering är väldigt vanligt. Tragiskt nog.
Det är absurt då effekten av det ofta inte ens lyssnas på. Men lägger in HP-filtret (30-40 Hz ofta, ibland till och med 50-60Hz!) av ren vana och förstör för alla som har anläggningar med utsträckning bättre än så, och för dem som inte har det. Ibland försvaras tilltaget med ”jamen en elbas går bara ned till 41,2 Hz” (eller någon liknande mindre exakt siffra) ovetande om att ALLA dynamiska basljud har ett spektrum som sträcker sig långt, långt under det.
All musik jag analyserat i MasVis har vad jag tror jag ser ett HP-filter då man tydligt ser en ganska tvär dykning oftast någonstans vid 40-50Hz, ibland nere vid 35Hz och i vissa fall men inte så ofta uppe vid 60Hz precis som du påpekar.
Det är i princip bara rockmusik jag analyserat så det jag gärna skulle vilja veta är hur vanligt det är med högpass-filter när det kommer till inspelningar inom främst jazzmusiken, då instrumenten i den genren inte skiljer sig så där extremt mycket åt från rockmusiken?
Kanske är det någon här som analyserat mycket musik inom jazz som kan svara på om det ofta dyker vid liknande frekvenser som det gör inom rockmusiken?
Skapa en tråd om detta, det är väldigt intressant
RJohan skrev:Jag lyssnar just nu på protohårdrocklåten 'Talk To You' med Small Faces, hyggligt med bas 1967.
goat76 skrev:Det är något jag gillar med den där tidens inspelningar då stereo var helt nytt. Man hade då bara möjlighet att panorera L-C-R, längst till vänster, precis i mitten eller längst till höger då reglaget på studiokonsollen bara hade tre fasta steg. Allt var så enkelt så att det på något sätt alltid blev bra.
Bill50x skrev:goat76 skrev:Det är något jag gillar med den där tidens inspelningar då stereo var helt nytt. Man hade då bara möjlighet att panorera L-C-R, längst till vänster, precis i mitten eller längst till höger då reglaget på studiokonsollen bara hade tre fasta steg. Allt var så enkelt så att det på något sätt alltid blev bra.
Mjae. Man ville i början på stereotiden att det tydligt skulle höras att det var stereo det handlade om. Tekniska möjligheter till panorering fanns det alltid. Har man en tvåspårsbandspelare kan man tänka sig att antingen spela in på ena eller den andra kanalen (dvs full tilt åt vänster eller höger) eller spela in på båda, dvs i praktiken mono. Men man kan ju dessutom dra ner nivån lite i ena kanalen och då får man en panorering. I praktiken innebar detta en massa jobb eftersom man ofta spelade in två kanaler/instrument, lade ihop dem så man fick ett spår ledigt där man då kunde lägga in ett tredje spår, sedan lade man ihop dessa så man fick tre kanaler på ett spår och då ett ledigt igen - osv. Ganska snart kom dock 4-spårs bandspelare vilket förenklade processen (och höjde kvaliteten) väsentligt. När Beatles kom igång synkade man väl två bandspelare efter ett tags experimenterande och hade alltså tillgång till 8 kanaler. Men redan med fyra kanaler gick det att panorera någorlunda enkelt.
Att "ping-pong-stereon" låter så bra handlar nog mest om att den processats så lite, det är liksom raka rör in på bandet! Och för oss som var med på den tiden är det mycket nostalgi och retrokänsla i det hela
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster