skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-01-30 00:40

Är det normalt att skivspelarmotorn låter så här pass mycket eller är något fel?

https://www.youtube.com/watch?v=ZjhZQPSXK54
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav Perfector » 2019-01-30 01:38

GrosvenorAudio skrev:Är det normalt att skivspelarmotorn låter så här pass mycket eller är något fel?

https://www.youtube.com/watch?v=ZjhZQPSXK54

Nej den ska inte låta så där.
Dessutom kan jag se fel, men är inte axeln lite sned?
Annars är det där troligen en klockmotor för 110 volt som man belastar med 2 motstånd och en liten kondensator a' la Inertia.
Rotorn är en magnet som kan spricka och ge upphov till ett kraftig oväsen.
En droppe symaskinsolja där axeln går in i motorhuset kan eventuellt hjälpa.
Annars är det ett bronslager som kan vara slitet pga en allt för tight rem som dragit axeln i sidled.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-01-30 02:05

jo ser ut som på bilden inuti så du har nog rätt. Den lät först också mycket fast remmen var på tallriken sen när jag vände remmen in och ut o satt fast den igen så nu går den mycket tyst, nästan ljudlös sen den fått upp farten. Så följdfrågan blir är det skillnad på en skivspelarrems in och utsida?

ax.jpg
ax.jpg (57.52 KiB) Visad 3227 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav Perfector » 2019-01-30 09:57

GrosvenorAudio skrev:jo ser ut som på bilden inuti så du har nog rätt. Den lät först också mycket fast remmen var på tallriken sen när jag vände remmen in och ut o satt fast den igen så nu går den mycket tyst, nästan ljudlös sen den fått upp farten. Så följdfrågan blir är det skillnad på en skivspelarrems in och utsida?

ax.jpg

Bra fråga, inget svar.
Men jag kan ju se att du skulle kunna vrida motorn ett halvt varv och då belasta den andra sidan av lagret om det skulle bli skavande ljud igen.
Men mycket trevligt att du hittade fram en lösning med att vända på remmen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-01-30 14:20

trodde du hade svar på alla frågor :D

nu är det så här att glädjen blev kortvarig. Imorse ville spelaren inte gå igång alls, starterna gick trevande och jag märkte att hela upphängningen gungade till ett par gånger i startögonblicket innan skivtallriken fått upp farten. Ett par starter senare och tallriken går inte igång alls dessutom märkte jag en konstig lukt från spelaren inte att det luktade direkt brännt men något ditåt. Drog ur stöpseln och efter det har jag inte testat mera.

Vad kan man tro har hänt? motorn gett upp kanske efter drygt 40 år på nacken. Motorpulleyn snurrar nog fritt och väldigt lite eller inget alls glapp där inte heller i skivtallrikslagret därför undrar jag också vad som fick upphängningen att gunga till i startögonblickena före den dog...

Jag har betalat en slant för denna spelare modellen som blivit något av en klassiker och köpt från en firma som lovar 1 månads garanti så blir att kontakta dom nu.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav Perfector » 2019-01-30 14:39

GrosvenorAudio skrev:trodde du hade svar på alla frågor :D

nu är det så här att glädjen blev kortvarig. Imorse ville spelaren inte gå igång alls, starterna gick trevande och jag märkte att hela upphängningen gungade till ett par gånger i startögonblicket innan skivtallriken fått upp farten. Ett par starter senare och tallriken går inte igång alls dessutom märkte jag en konstig lukt från spelaren inte att det luktade direkt brännt men något ditåt. Drog ur stöpseln och efter det har jag inte testat mera.

Vad kan man tro har hänt? motorn gett upp kanske efter drygt 40 år på nacken. Motorpulleyn snurrar nog fritt och väldigt lite eller inget alls glapp där inte heller i skivtallrikslagret därför undrar jag också vad som fick upphängningen att gunga till i startögonblickena före den dog...

Jag har betalat en slant för denna spelare modellen som blivit något av en klassiker och köpt från en firma som lovar 1 månads garanti så blir att kontakta dom nu.

Då kommer det att lösa sig, bara dom vet hur man ska fixa den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-01-30 14:46

jo finns mycket skrivet om dessa spelare och man rekommenderar en ny utbytesmotor som syns här i länken men detta är ju för USA marknaden så den går säkert på 110 volt

https://www.ebay.com/itm/Hurst-6Z5355-3 ... 3553837399
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav Perfector » 2019-01-30 18:43

GrosvenorAudio skrev:jo finns mycket skrivet om dessa spelare och man rekommenderar en ny utbytesmotor som syns här i länken men detta är ju för USA marknaden så den går säkert på 110 volt

https://www.ebay.com/itm/Hurst-6Z5355-3 ... 3553837399

Liten kvällstanke.
Motorn kan ju i princip inte skära ihop så att lindningarna brinner.
Däremot skulle motstånden kunna brinna, eller kondingen bli gammal och inte länge behålla sitt värde.
Att byta motor kanske inte är lösningen om det är på kretskortet felet ligger.
Sen finner jag det konstigt att motorn verkar skruvad direkt i chassiet.
På min Inertia sitter en gummiisolator mellan motor och chassie samt en nästan 1 kilos vikt som håller den i lodplan
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-01-31 02:14

Ja kanske de jag är inte så insatt i det elektriska biten dock vet jag ju att spelaren är mycket enkel i sin konstruktion helt manuell är den och har inte ens autostopp. Den korta stund den gick bra så gick den supertyst så när allt funkar som det ska är jag ganska övertygad om att detta är en fin spelare. Påminner en hel del om Pioneer PL 12 D från samma tidsera i sin enkla utformning. Jag har haft kontakt med stället där jag köpte spelaren och de lovar fixa den på garantin så sänder iväg den imorgon. Uppdaterar tråden när jag vet hur det gick och vad som var felet.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-31 09:06

Det är lite olika konstruktion på Inertia- och AR-spelaren. Inertia har mig veterligt inget flytande innerchassi och därför måste motorn kopplas isoleras. AR-spelaren har motorn monterad i ytterchassit och är på så vis isolerad från innerchassit. Motorn i AR-spelaren kan mycket väl gå 110V. Unamco som har ungefär samma konstruktion fanns med både 110 och 220 V motor. Skillanden var något motstånd. Har haft båda varianterna med Unamco.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav paa » 2019-01-31 10:06

Denna AR-spelare var väl den första som kom med T-format innerchassi, upphängt i tre fjädrar och drivning med mjuk rem. Konceptet blev kopierat och använt i många olika skivspelare, t.ex Thorens, Ariston/Linn, Unamco, och en hel rad andra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-31 12:09

paa skrev:Denna AR-spelare var väl den första som kom med T-format innerchassi, upphängt i tre fjädrar och drivning med mjuk rem. Konceptet blev kopierat och använt i många olika skivspelare, t.ex Thorens, Ariston/Linn, Unamco, och en hel rad andra.



Tror det är så. AR XA kom 1961. Thorens TD-150 kom 1965 med samma koncept. Tidigare var det mellanhjulsdrift som gällde, t.ex. Thorens TD-124 och Garrard 301/401. Längre fram dök det upp direktdrift av tallriken men ofta fick de stryk av de äldre spelarna vid jämförande lyssningstest. En annan elegant lösning var den som fanns hos Beogram 8000/8002 med induktionsmotor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav Bill50x » 2019-01-31 12:15

Var det inte den tidiga AR XA som hade en tonarm utan antiskating?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-31 12:48

Här en rätt ordentlig renovering: http://johnsweather.com/Turntable.html

Antiskating verkar inte nämnas i manualen. Armen verkar inte direkt vettig. Däremot ser själva innerchassit långt vettigare/stabilare ut än på t.ex. Thorens TD-160, Unamco T-1 eller Linn LP12 (de första årtiondena).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav Perfector » 2019-01-31 13:12

RogerGustavsson skrev:Det är lite olika konstruktion på Inertia- och AR-spelaren. Inertia har mig veterligt inget flytande innerchassi och därför måste motorn kopplas isoleras. AR-spelaren har motorn monterad i ytterchassit och är på så vis isolerad från innerchassit. Motorn i AR-spelaren kan mycket väl gå 110V. Unamco som har ungefär samma konstruktion fanns med både 110 och 220 V motor. Skillanden var något motstånd. Har haft båda varianterna med Unamco.

Jag tänkte mer på att motorn kan överföra vibrationer till chassiet då den sitter fast utan isolering.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav Bill50x » 2019-01-31 13:15

RogerGustavsson skrev:Här en rätt ordentlig renovering: http://johnsweather.com/Turntable.html

Antiskating verkar inte nämnas i manualen. Armen verkar inte direkt vettig. Däremot ser själva innerchassit långt vettigare/stabilare ut än på t.ex. Thorens TD-160, Unamco T-1 eller Linn LP12 (de första årtiondena).

Snyggt jobbat av John. Tycker mig inte se någon antiskating.

Just antiskating är en missförstådd funktion. Många försöker förklara obalans mellan kanalerna beroende på felinställd antiskating. Det borde inte vara så, i så fall skulle ju ett högre nåltryck resultera i högre utnivå från pickupen. Däremot kan det bli dist beroende på att nålen spårar sämre pga för lågt tryck i ena kanalen. Eller tänker jag fel?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-31 13:21

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är lite olika konstruktion på Inertia- och AR-spelaren. Inertia har mig veterligt inget flytande innerchassi och därför måste motorn kopplas isoleras. AR-spelaren har motorn monterad i ytterchassit och är på så vis isolerad från innerchassit. Motorn i AR-spelaren kan mycket väl gå 110V. Unamco som har ungefär samma konstruktion fanns med både 110 och 220 V motor. Skillanden var något motstånd. Har haft båda varianterna med Unamco.


Jag tänkte mer på att motorn kan överföra vibrationer till chassiet då den sitter fast utan isolering.


Det överförs inga vibrationer till det avfjädrade inre chassit/tallrik/tonarm och det är det viktiga.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav paa » 2019-01-31 16:07

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Här en rätt ordentlig renovering: http://johnsweather.com/Turntable.html

Antiskating verkar inte nämnas i manualen. Armen verkar inte direkt vettig. Däremot ser själva innerchassit långt vettigare/stabilare ut än på t.ex. Thorens TD-160, Unamco T-1 eller Linn LP12 (de första årtiondena).

Snyggt jobbat av John. Tycker mig inte se någon antiskating.

Just antiskating är en missförstådd funktion. Många försöker förklara obalans mellan kanalerna beroende på felinställd antiskating. Det borde inte vara så, i så fall skulle ju ett högre nåltryck resultera i högre utnivå från pickupen. Däremot kan det bli dist beroende på att nålen spårar sämre pga för lågt tryck i ena kanalen. Eller tänker jag fel?

/ B

Jag tror du tänker rätt. Men att lägga antiskating som ett moment som vrider nålen lite grann i nålupphängningen kan ju ge andra nackdelar, genom att magneten inte centrerar hundra mot spolarna. Det blir ju en kompromiss hur man än gör, om man inte har en tangentialarm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav Bill50x » 2019-01-31 16:34

paa skrev:Jag tror du tänker rätt. Men att lägga antiskating som ett moment som vrider nålen lite grann i nålupphängningen kan ju ge andra nackdelar, genom att magneten inte centrerar hundra mot spolarna. Det blir ju en kompromiss hur man än gör, om man inte har en tangentialarm.

Jo, att nålarmen inte ligger centrerad kan ju iofs ställa till problem - "tänkte inte på det" :oops:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav paa » 2019-01-31 17:46

Dom mjukaste nålupphängningarna, som alla verkar ha övergivit numera, hade nog större problem och kanske det är en av anledningarna till att de försvunnit.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-01-31 19:33

Det verkar som om exportmodellerna försågs med en enklare plint i spånskiva o fuskträ. De USA sålda XA har alltid plint i massiv oljad valnöt.

exp.jpg
exp.jpg (285.55 KiB) Visad 2982 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-01-31 19:41

så ser spelaren ut :)

va så.jpg
va så.jpg (173.48 KiB) Visad 2979 gånger


så två.jpg
så två.jpg (217.52 KiB) Visad 2979 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: skall motorn låta så?? Acoustic Research XA

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-02-12 19:27

Detta floppade helt :cry: fick aldrig veta hur denna spelare skulle ha låtit. Företaget därifrån jag köpt skivspelaren ville inte fixa den på garantin utan istället häva köpet ok jag gick inte minus på pengar men på upplevelsen...
Har du fått mask? nej då bara munskydd


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster