Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-02-01 16:40

Jag är på jakt efter ny surroundreceiver för Atmos.

Funderar just nu på någon av dessa tre:
Anthem MRX 720
Integra DRX R1.1
Arcam FMJ AVR550

Jag har sparat slutsteg för fronthögtalare och basar och idag en 5-kanalsreceiver där slutstegen går använda med extern signal, det ska räcka mer än väl till höjdhögtalare. Men center och surround får nog nya receivern driva (Ino A2 surround och i32s center).

Ytterligare ett alternativ kunde vara Yamaha RX-A3080

Möjligt också något helt annat, men tycker inte jag läst så positivt om Onkyo eller Denon.

Receivern kommer användas i ett akustikreglerat rum.

Någon som har konkreta tankar eller jämfört något liknande själv senaste tiden?

Bäst vore förstås att låna hem och testa men behöver minska urvalet lite mer först. Jag tror inte någon finns hos återförsäljare här i omedelbar närhet.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-02-01 22:26

Jag svarar lite på min egen tråd efter att ha fått lite tid att jämföra mer.
Anthem verkar vara begränsad i effekt till olika kanaler, 150W till kanal 1-5 och 60W till övriga, jag vet inte om det är någon faktisk begränsning, men en skillnad mellan de.

Läser jag om Integran blir jag inte riktigt klok på lågnivå-utgången, "Rated RCA Output Level and Impedance 1 V / 330 Ω (Pre Out, Subwoofer Pre Out)" Vad menar de med detta? Arcam hittar jag inget värde alls på.

Vad kan man egentligen läsa sig till i datablad etc. för denna typ av produkt? Uteffekt antar jag räcker för samtliga, distortion är jag inte så orolig över då huvudkanalerna drivs av annat steg.

Hur ska man tänka med rumskorrigering, de automatiska är egentligen inget jag tror på, är de olika lätta att sätta parametrar i manuellt? Dirac verkar väl vara den som får bäst kritik, men frågan är hur mycket något alls ska behövas, och om det ska göras den vägen? Går det lägga in en notch? Spelar typen av korrigering någon roll för det?

Några verkar ha några verkar inte ha bilduppskalning bildförbättring etc. men det är nog inte en funktion jag primärt vill ha i receivern ändå så det spelar mindre roll.

Samtliga stödjer atmos och samtliga har en volymkontroll, det är egentligen de funktionerna jag söker efter, vad mer går på ett rättvist sätt att jämföra i produktdata? DAcar etc skiljer men alla tycker sig vara bästa möjliga...

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5129
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav dewpo » 2019-02-02 00:11

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-02-02 00:25

Tack för tips! Har funderat på lösa delar, har de flesta slutsteg som behövs, men tycker processerna är nästan lika dyra som receivers... känns onödig att spara någon procent och inte få med slutsteg, men lite bättre blir det väl att plocka ut effektelektroniken från lågnivåsignalerna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Harryup » 2019-02-03 14:00

Jag skulle kolla också om de stödjer alla bildstandarder typ Dolby Vision, HDR, HDR10 etc.

/Harryup

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-02-03 14:24

Harryup skrev:Jag skulle kolla också om de stödjer alla bildstandarder typ Dolby Vision, HDR, HDR10 etc.

/Harryup

Bra tips, det tror jag bestämt alla ska klara.
Hur mycket skiljer egentligen mellan en receiver för 15k med pre out för alla kanaler och en processor för 60k? Klart det finns teoretiska skillnader, bättre nätdelar exaktare klockor etc. Men är det av reell betydelse? Eller är det på marginalen?

Jag tycker ju definitivt det måste vara skillnader och är beredd att betala för något bra som får vara med riktigt länge, men har väldigt svårt att bedöma produkterna utifrån produktblad och hifitidningarnas jämförelser.

Hur stor nytta har man av rrumskorrigeringarna i ett akustikreglerat rum? Ingen tycks ju fullt duglig att använda i autoläge.

Arcam har jag ju läst en del positivt om men tycktes inte alls i samma ligga jämfört med Anthem och Integra enligt handlaren jag pratade med igår. Svårt. Verkar också svårt att hitta någon fysisk handlare som har något hemma för lyssning eller hemlån...

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav philipbtz » 2019-02-03 16:59

Arcam AVR390 med externa slutsteg tycker jag. Samma försteg som i 550 och 850 men mindre effekt. Jag kör Arcam AVR390 så är väl något jävig kanske men skall du köra Arcam tycker jag man får mest för pengarna med 390. AVR390 skall klara alla tänkbara standarder och jag fick precis även en uppdatering till min för IMAX Enhanced. Om man vill ha rumskorrigering så har den Dirac vilket nog ändå måste ses som guld-standarden tillsammans med Room Perfect. Vad jag vet så har Dirac högre upplösning vad gäller att mäta avstånd än de flesta andra system (från vad jag läst) med, så även om man inte använder rumskorrigeringen kan man alltid använda det för att räkna ut avstånden. Som du säkert vet är det 7.1.4 pre-out. Med HDMI 2.1 runt hörnet hade jag inte köpt någon av de dyraste modellerna precis nu.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-02-03 17:15

Att hdmi 2.1 var på väg hade jag helt missat.

Kanske ska vidhålla planen att vänta ytterligare lite med receiver/processoruppgradering då.

Att det blev aktuellt just nu var pga att jag köpt en Oppo 205 som inte kunde levereras varav jag hade en del pengar "tillgodo" och fick erbjudande om någon form av kompensation för det uteblivna köpet där allt såg sent men lovande ut till för några dagar sen. Men bör nog bara häva köpet och bygga klart rummet och investera i de sista högtalarna då. Sitter inte alls i sjön, men tror ett bättre slutsteg definitivt kan innebära en förbättring, utöver stöden för alla format som saknas idag.

Frågan kvarstår ju dock hur bra de olika maskinerna är, är allt multikanal junk som vissa tycks tycka? Är det bättre att skaffa ett bra tvåkanalsförsteg, med flerkanals pass trugh? dock återkommer ju fortfarande problemet vad man har för dac in då...

Stora nackdelen med multikanal är ju att de blir utdaterade så förbaskat fort... inget kul att lägga så mycket pengar som i morgon kan vara gammalt.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Lennart » 2019-02-03 17:35

Efter att haft flera dedikerade "bio-försteg" under många år så valde jag 2017 att köpa en ny välutrustad bioreciever som ny centralenhet.
Har haft Sony, två stycken TAG AV32R samt senast en Integra bioprocessorer och gillade både TAG och Integra när det gällde ljudkvalité.

Men nya objektbaserade ljudformat kom samt nya bildstandarder och Atmos lockade. Jag valde Yamaha RX-A3070 och använder dom inbyggda slutstegen till 4 surrounder- och 4 Atmos högtalare. Övriga kanaler matas med Rotel 1090 för fronthögtalare och Rotel 1095 till center + 4 st subbasar (Y4:or) som rumskorrigeras med AntiMode 2.0.

Valde Yamaha för att priset jag erbjöds var ganska förmånligt, kunde likaväl ha blivit en Marantz eller Denon produkt i samma klass. Om du ska gå på bioreciever konceptet, kolla att du kan "assigna" dom interna slutstegen efter önskat behov.

Sist, Yamaha har varit bra på att släppa firmware uppdateringar för nya formatstöd mm. och den upplevs som en neutral återgivare och utan buggar:) ( vad jag vet )

Lycka till i ditt val,

/Lennart

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav philipbtz » 2019-02-03 18:24

Frisk skrev:Att hdmi 2.1 var på väg hade jag helt missat.

Kanske ska vidhålla planen att vänta ytterligare lite med receiver/processoruppgradering då.

Att det blev aktuellt just nu var pga att jag köpt en Oppo 205 som inte kunde levereras varav jag hade en del pengar "tillgodo" och fick erbjudande om någon form av kompensation för det uteblivna köpet där allt såg sent men lovande ut till för några dagar sen. Men bör nog bara häva köpet och bygga klart rummet och investera i de sista högtalarna då. Sitter inte alls i sjön, men tror ett bättre slutsteg definitivt kan innebära en förbättring, utöver stöden för alla format som saknas idag.

Frågan kvarstår ju dock hur bra de olika maskinerna är, är allt multikanal junk som vissa tycks tycka? Är det bättre att skaffa ett bra tvåkanalsförsteg, med flerkanals pass trugh? dock återkommer ju fortfarande problemet vad man har för dac in då...

Stora nackdelen med multikanal är ju att de blir utdaterade så förbaskat fort... inget kul att lägga så mycket pengar som i morgon kan vara gammalt.


Jag har haft koll på HDMI 2.1 ett längre tag och vad det verkar så kommer de långsamt börja rullaut apparater(främst tv) det här året och framåt som implementerar delar av standarden. Hade inte räknat med någon "vettig" receiver förrän om minst ett år kanske två. Det man får med 2.1 är 48Gbit/s jämfört med 18Gbp/s för 2.0b.

Men det man inte får glömma att det inte är förrän nu 2019 som t.ex. alla projektorer kan leverera 18Gbp/s. Tidigare år har det varit 10, 13 osv. Det finns fortfarande färgproblem med vissa då de i läget som använder 18Gbps använder 8-bitars färg. Med andra ord har det tagit väldigt många år att nå nuvarande standard och det är inte ens 100% än. Räkna med att 2.1 kommer ta ännu längre tid att reda ut. Det kommer vara buggar och konstigheter i flera år innan tillverkarna listar ut det. Då har vi inte ens kommit till kablar där typ hälften av alla high-speed kablar över 5m idag inte ens är high-speed(18Gbps).

Personligen tycker jag att Atmos är värt det och bara där är det ett steg upp. Speciellt om man streamar mycket. För Netflix osv. så är det antingen väldig komprimerad 5.1 eller Atmos. Finns inget där emellan vad jag vet och för Atmos-strömmen verkar det som att de ibland kan ge upp till 3Mbit ström jämfört med 1Mbit i absolut bästa fall för 5.1 så det är ett bra steg upp. Sifforna är jag inte 100 på men ljudmässigt är det ett stort steg upp från DD+ 5.1-strömmarna till komprimerad Atmos. Btw räcker det med 7.1 för att få ut Atmos-strömmen.

Så för att göra en kort historia lång så tycker jag man kan sitta lugn i båten med Atmos 7.1.4 och 4K med HDR väldigt långt framöver. Precis allt du äger kommer behöva vara HDMI 2.1 för att du skall få ut något av det så jag tycker det är helt ok läge att köpa en stabil receiver där användare har fått bugg fixade under flera års tid. Stabilt och bra.

Jag hade absolut inte övervägt 2-kanalssteg - väldigt mycket pengar för väldigt liten vinning. Det är svårt nog som det är att få allt helt korrekt med receiver. Försteget i Arcam:en är BRA - det är helt analog pot osv. Har jämfört det med försteg i 50k-klassen och där tappar det pytte, pytte-lite men det är ett steg upp från Marantz som jag jämfört med.

Som en ytterligare parantes så var jag ganska tidig med 4K och jag kan säga att det fortfarande finns UHD-spelare och streaming-boxar som gör fel i kodningen av färg och ljud. Nu har vi Rec.2020 container med P3 färg men ibland 2020-färg, ibland Rec.709 och flera olika HDR standarder och de flesta tillverkare vet fortfarnde inte hur de skall tone-mappa HDR korrekt än. Håll dig borta från Xbox, Samsung-spelare med flera. Panasonic-spelare av senaste generation och AppleTV4k är väl de jag upplevt som smidigast. Men det är fortfarande bara UHD-skiva från Panasonic som ger 100% rätt bild och ljud.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-02-04 23:04

Tack för bra input! På ett sätt känns det ju lockande att vänta på HDMI 2.1, samtidigt finns det ju alltid något nytt runt hörnet. Att få allt att lira bra tillsammans brukar inte vara det lättaste, också svårt att veta om det presterar så bra det kan eller är något som är felinställt. Sett flera filmer där jag upplevt svärtan sämre än jag trott projektorn ska klara. Typ i helsvarta scener med någon ljusare nyans, men när eftertexterna kommer blir det kolsvart runt, antar det är hur de satt svartnivån i filmen.

Jag fick ett ganska bra erbjudande men funderar ändå på att vänta lite, ännu är inte rummet klart med takhögtalare och framförallt har samtliga produkter i rubriken ett par år på nacken, eller DRX R1.1 är ju ny men en väldigt liten uppgradering från 1 som kom 2016. Sannolikt kommer väl uppdaterade versionen passande till jag fått takhögtalare på plats med ett prisfall på 50%.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Mirage » 2019-02-06 20:32

Läste just att Anthem släpper en ny version av ARC, som även ska kunna användas i deras äldre förstärkare.

https://www.soundandvision.com/content/ ... n-software
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5762
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Michael » 2019-02-06 23:48

...och finns det PEQ (manuell)?

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Mirage » 2019-02-07 20:52

Jag vet inte, men det vore intressant att veta. Jag funderar dock på om inte system som ARC och Dirac Live är så bra så man skulle kunna använda dem, eller...?

Min gamla Meridian G68ADV har deras MRC. Inledningsvis använde jag det, men när jag (med viss hjälp) började titta på hur det arbetade så kunde jag konstatera att det gör väldigt försiktiga justeringar. Det var inte i närheten att kompensera för de "pucklar" på tonkurvan som mitt rum gav upphov till.

Till min IB-sub har jag en separat EQ och när jag fick hjälp med att justera in den mättes även de andra kanalerna upp och justerades manuellt i Meridians PEQ, så i den vet jag att detta går att göra.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Kraniet
 
Inlägg: 12524
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Kraniet » 2019-02-07 21:01

Mirage skrev:Jag vet inte, men det vore intressant att veta. Jag funderar dock på om inte system som ARC och Dirac Live är så bra så man skulle kunna använda dem, eller...?

Min gamla Meridian G68ADV har deras MRC. Inledningsvis använde jag det, men när jag (med viss hjälp) började titta på hur det arbetade så kunde jag konstatera att det gör väldigt försiktiga justeringar. Det var inte i närheten att kompensera för de "pucklar" på tonkurvan som mitt rum gav upphov till.

Till min IB-sub har jag en separat EQ och när jag fick hjälp med att justera in den mättes även de andra kanalerna upp och justerades manuellt i Meridians PEQ, så i den vet jag att detta går att göra.


Jag är inte så imponerad av audyssey i min Marantz 1608. Dels så är målkurvan för basen ett rakt streck ned till 20 Hz. Sen jobbar den ju bara ned till 20 Hz. Köpte appen som medger manuell manipulation men det är för få ingreppspunkter och bara grafiskt gränssnitt så det blir obrukbart. För diskantregistret ställer den också in en knepig kurva som blir alldeles för ljus i mina öron.
Däremot har jag bredbandselement i surroundhögtalarna och där tycker jag ljudet med audyssey låter bättre. Så jag kör audyssey bara på surrounderna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Mirage » 2019-02-07 21:28

Han som hjälpte mig ställa in var allmänt skeptisk till automatisk rumskalibrering, och det verkar som att du inte har några bättre erfarenheter. Om jag inte minns fel så går Meridians EQ bara upp till 250 Hz. Han som ställde in tyckte dock att man ändå inte skulle använda EQ högre än så, då det var mycket annat som påverkade ljudet vi högre frekvenser. Han menade att det räckte att man flyttade sig i soffan så skulle det mäta annorlunda, vilket då kunde leda till att det bara var en plats som lät bra om man använde EQ högre upp.

I praktiken blev det dock bara ingrepp upp till 95 Hz i de främre högtalarna, och 113 Hz i en bak. Kanske lite utanför ämnet här, men jag länkar in en bild från min tråd på hur det ser ut.

Bild

Det är bara filtren för L och R som är framtagna och inlagda manuellt. De övriga är tagna från en automatisk kalibrering och sen inlagda manuellt i denna profil. Delning mot subben sker vid 80 Hz, ändå krävdes alltså rätt kraftig dämpning runt såväl 80 som 40 Hz.

Jag går dock och har en förhoppning om att system som ARC och Dirac Live ska vara så bra att man kan använda dem på allvar, och inte behöver ta hem någon som mäter och ställer in manuellt den dagen jag byter försteg. Men det är kanske en utopi...?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav landa » 2019-02-10 17:01

Anledningen till att man ska köpa Anthem är just ARC. Personligen tycker jag det är den bästa rumskorrigeringen jag använt ( Den enda där det hela inte slutat med att jag stängt av den), faktiskt bättre än dirac. Dock kan det bero på att jag inte ägnat lika lång tid till att ställa in Dirac.

Alla tre förstärkarna är nog riktigt bra. Men just ARC gör att jag väljer Anthem. Sedan skulle jag själv välja en billigare modell och köra med externa slutsteg.

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav JonasW » 2019-02-10 17:23

Kan rekommendera NAD 758v3 om man inte behöver OSD och en massa finesser. Den är väldigt barskrapad och enkel.
Men ljudet är det inget fel på och Dirac 2.0 gör underverk för ljudet. Man kan enkelt skapa sin egna targetcurves eller ladda in färdiga. Man kan även använda olika kurvor på olika högtalare, helt skippa behandling på en högtalare eller begränsa frekvensområdet man ska göra ingrepp på. Begränsningen kan flyttas nedåt samt uppåt. Vill man finlira kan man sätta in fler ingreppspunkter är Dirac själv satt ut.

Det är alltså helt fritt att leka runt. På NAD:en finns det även tre minnesplatsen så man kan snabbt byta mellan olika kurvor för att jämföra. Mätningarna kan göras för en enkel sittplats eller flera.

Körde även Audyessy XT32 tidigare och nackdelen då var precis som fler upptäckt ovan, att de siktade på en nästan helt spikrak frekvensgång. Blev basfattigt och lite vasst i diskantområdet.
Nu har man på senare år utvecklat detta och ger nu användarna målkurvor att använda istället, vilket lär göra av sig rejält.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5069
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-02-11 10:48

JonasW skrev:Kan rekommendera NAD 758v3 om man inte behöver OSD och en massa finesser. Den är väldigt barskrapad och enkel.
Men ljudet är det inget fel på och Dirac 2.0 gör underverk för ljudet. Man kan enkelt skapa sin egna targetcurves eller ladda in färdiga. Man kan även använda olika kurvor på olika högtalare, helt skippa behandling på en högtalare eller begränsa frekvensområdet man ska göra ingrepp på. Begränsningen kan flyttas nedåt samt uppåt. Vill man finlira kan man sätta in fler ingreppspunkter är Dirac själv satt ut.

Det är alltså helt fritt att leka runt. På NAD:en finns det även tre minnesplatsen så man kan snabbt byta mellan olika kurvor för att jämföra. Mätningarna kan göras för en enkel sittplats eller flera.

Körde även Audyessy XT32 tidigare och nackdelen då var precis som fler upptäckt ovan, att de siktade på en nästan helt spikrak frekvensgång. Blev basfattigt och lite vasst i diskantområdet.
Nu har man på senare år utvecklat detta och ger nu användarna målkurvor att använda istället, vilket lär göra av sig rejält.


Ja den är intressant! :)

Kan dock tycka att det är lite snålt med endast tre stycken HDMI ingångar. Finns en större modell (NAD T777 v3) iofs med fler(5st), men den är betydligt dyrare.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5069
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-02-11 10:49

landa skrev:Anledningen till att man ska köpa Anthem är just ARC. Personligen tycker jag det är den bästa rumskorrigeringen jag använt ( Den enda där det hela inte slutat med att jag stängt av den), faktiskt bättre än dirac. Dock kan det bero på att jag inte ägnat lika lång tid till att ställa in Dirac.

Alla tre förstärkarna är nog riktigt bra. Men just ARC gör att jag väljer Anthem. Sedan skulle jag själv välja en billigare modell och köra med externa slutsteg.


Spännande att dy upplever ARC så bra! Hade varit kul att prova själv någon dag, eller lyssna hos någon som använder det :) .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Morello » 2019-02-11 11:04

För de flesta torde ARC stå för Audio Research Corporation och ingenting annat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav bomellberg » 2019-02-11 11:32

Morello skrev:För de flesta torde ARC stå för Audio Research Corporation och ingenting annat.

Nej. För de flesta betyder det Audio Return Channel, när det kommer till hembioutrustning vill säga.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav JonasW » 2019-02-11 20:36

genstruktur skrev:
JonasW skrev:Kan rekommendera NAD 758v3 om man inte behöver OSD och en massa finesser. Den är väldigt barskrapad och enkel.
Men ljudet är det inget fel på och Dirac 2.0 gör underverk för ljudet. Man kan enkelt skapa sin egna targetcurves eller ladda in färdiga. Man kan även använda olika kurvor på olika högtalare, helt skippa behandling på en högtalare eller begränsa frekvensområdet man ska göra ingrepp på. Begränsningen kan flyttas nedåt samt uppåt. Vill man finlira kan man sätta in fler ingreppspunkter är Dirac själv satt ut.

Det är alltså helt fritt att leka runt. På NAD:en finns det även tre minnesplatsen så man kan snabbt byta mellan olika kurvor för att jämföra. Mätningarna kan göras för en enkel sittplats eller flera.

Körde även Audyessy XT32 tidigare och nackdelen då var precis som fler upptäckt ovan, att de siktade på en nästan helt spikrak frekvensgång. Blev basfattigt och lite vasst i diskantområdet.
Nu har man på senare år utvecklat detta och ger nu användarna målkurvor att använda istället, vilket lär göra av sig rejält.


Ja den är intressant! :)

Kan dock tycka att det är lite snålt med endast tre stycken HDMI ingångar. Finns en större modell (NAD T777 v3) iofs med fler(5st), men den är betydligt dyrare.


Ja, tre ingångar är lite för många användare. Men jag har bara en Chromecast, en mediaspelare (HDI Dune) och ett Nintendo Switch. Så för mig räcker det väl i biorummet. Hade jag haft behov av fler ingångar så hade jag nog köpt en mini-växel för hdmi för de prylar jag sällan använder.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Mirage » 2019-02-11 21:16

Morello skrev:För de flesta torde ARC stå för Audio Research Corporation och ingenting annat.

I en tråd där Anthem figurerar får det dock anses mer troligt att handlar om deras system för rumskorrigering. :)

I det första inlägget i tråden där ARC nämns så la jag dessutom med en länk till en sida med mer information, där det står vad förkortningen står för (i det här sammanhanget).

Mirage skrev:Läste just att Anthem släpper en ny version av ARC, som även ska kunna användas i deras äldre förstärkare.

https://www.soundandvision.com/content/ ... n-software

Då var det kanske mer kryptiskt när jag skrev i nästa inlägg om MRC. Min tanke var dock att om man precis innan läst vad ARC stod för skulle man kunna räkna ut vad MRC var, när jag nu skrev att det var något från Meridian. :)

NAD förstärkarna med Dirac Live tycker jag också verkar intressanta. Vill minnas att jag läst om en del problem (buggar?) inledningsvis, men nu ska det väl vara fixat?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav landa » 2019-02-11 21:27

Ligger en MRX 720 till salu på blocket just nu.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-02-11 22:34

landa skrev:Ligger en MRX 720 till salu på blocket just nu.


Jag såg den och är lite sugen. Får kanske slå en signal i morgon. Som uppdatering just nu är nog att jag inte köper någon av de angivna i rubriken nya, alla har för många år på nacken för att betala såpass mycket för, kanske en begagnad 720 ändå är intressant. Just nu köpte jag en begagnad 7.1- försäkrade vilken gjorde en del skillnad i ljudet, det hade jag egentligen inte räknat med. Det tråkiga är att jag inte får 4k genom den... tanken med köpet var att den har ett gäng slutsteg som senare går använda till en processor, eller kanaler utan förstärkare i en MRX 720.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav landa » 2019-02-12 01:39

Men om 4K är problemet kan inte en omdragning av kablar lösa det? Vad har du för källa och visare?

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-02-12 11:11

landa skrev:Men om 4K är problemet kan inte en omdragning av kablar lösa det? Vad har du för källa och visare?

Tyvärr svårt, Android-boxen klarade inte "nya" format alls så skaffade en Nvidia shield tv som klarar alla ljudformat, men bara har en HDMI ut och inte ens optisk, så får inget ljud alls på annat sätt än HDMI. En hdfury av något slag gör ju jobbet och hjälper projektorn att få rec 2020 färgrymd så funderar på det. Vill ju dock även ha atmos och det kräver nytt, men egentligen ingen brådska, fast vill ju inte missa ett bra tillfälle.

Visare är Epson LS10000.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5069
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-02-12 11:37

JonasW skrev:
genstruktur skrev:
JonasW skrev:Kan rekommendera NAD 758v3 om man inte behöver OSD och en massa finesser. Den är väldigt barskrapad och enkel.
Men ljudet är det inget fel på och Dirac 2.0 gör underverk för ljudet. Man kan enkelt skapa sin egna targetcurves eller ladda in färdiga. Man kan även använda olika kurvor på olika högtalare, helt skippa behandling på en högtalare eller begränsa frekvensområdet man ska göra ingrepp på. Begränsningen kan flyttas nedåt samt uppåt. Vill man finlira kan man sätta in fler ingreppspunkter är Dirac själv satt ut.

Det är alltså helt fritt att leka runt. På NAD:en finns det även tre minnesplatsen så man kan snabbt byta mellan olika kurvor för att jämföra. Mätningarna kan göras för en enkel sittplats eller flera.

Körde även Audyessy XT32 tidigare och nackdelen då var precis som fler upptäckt ovan, att de siktade på en nästan helt spikrak frekvensgång. Blev basfattigt och lite vasst i diskantområdet.
Nu har man på senare år utvecklat detta och ger nu användarna målkurvor att använda istället, vilket lär göra av sig rejält.


Ja den är intressant! :)

Kan dock tycka att det är lite snålt med endast tre stycken HDMI ingångar. Finns en större modell (NAD T777 v3) iofs med fler(5st), men den är betydligt dyrare.


Ja, tre ingångar är lite för många användare. Men jag har bara en Chromecast, en mediaspelare (HDI Dune) och ett Nintendo Switch. Så för mig räcker det väl i biorummet. Hade jag haft behov av fler ingångar så hade jag nog köpt en mini-växel för hdmi för de prylar jag sällan använder.


Sant, så kan man göra! Även om det inte känns så elegant 8). Jag har 4 källor med HDMI just nu :x

För övrigt verkar du väldigt nöjd med den?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav JonasW » 2019-02-13 18:11

genstruktur skrev:
JonasW skrev:
genstruktur skrev:
Ja den är intressant! :)

Kan dock tycka att det är lite snålt med endast tre stycken HDMI ingångar. Finns en större modell (NAD T777 v3) iofs med fler(5st), men den är betydligt dyrare.


Ja, tre ingångar är lite för många användare. Men jag har bara en Chromecast, en mediaspelare (HDI Dune) och ett Nintendo Switch. Så för mig räcker det väl i biorummet. Hade jag haft behov av fler ingångar så hade jag nog köpt en mini-växel för hdmi för de prylar jag sällan använder.


Sant, så kan man göra! Även om det inte känns så elegant 8). Jag har 4 källor med HDMI just nu :x

För övrigt verkar du väldigt nöjd med den?


Absolut. Har lärt mig leva utan osd som egentligen stör mer än den tillför. Det bästa med hela receivern är Dirac där du kan skräddarsy ljudet för din smak.

Gillar konceptet med att kunna byta ut moduler i framtiden med. Detta är ju v3 av 758. Något du kan uppgradera äldre versioner till.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 0 gäster