Om framtiden inom "HiFi"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

rigi
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav rigi » 2019-02-02 17:35

IngOehman skrev:Detta är också från Wikipedia: ”Hemmabio: En mindre privat biograf i hemmet bestående av projektor, filmduk och ljudanläggning.”

Inte en perfekt formulering, men ändå begriplig. Bättre hade såklart varit ”med” istället för ”bestående av”.

Wikipedia är stundtals en bra källa, ibland en usel. De som skriver kan vara kunniga och intelligenta, eller okunniga idioter. Men det är intressant att se vad DU väljer ut för att (din vana trogen) kunna klaga på det jag skriver. Du menar alltså att själva upplevelsen av att titta på en film är ”hemmabiografen”. :lol:

Det kan möjligen vara det mest korkade jag någonsin läst på Wikipedia! Och du väljer ut att citera just det... :roll:

Rummet är hur som helst den viktigaste och definitivt största delen i utrustningen, som levererar en upplevelse som liknar den man får i en biograf (som är den lokal där film visas). Även om det som sagt egentligen språkligt är projektorn som är biografen - den som ritar livet.

Ritar på duken, och livet är då den rörliga bilden.

Min uppfattning är att rummet - inklusive sittmöbler, färger, duk... utgör biografen, och all utrustning i den hjälper till att göra den till den biograf som rummet är. På samma sätt som motor, ratt, bromsar och stolar hjälper till att göra en bil till en bil.

Men en bil är inte en reseupplevelse. Bilen är fordonet. Hemmabiografen är fordonet till filmupplevelsen.


Vh, iö


Det är hemmabiograf för mig med.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-02 17:40

Jag tror nog att typ alla delar den uppfattningen, men vissa vill bara bråka.

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Wikipedia är stundtals en bra källa, ibland en usel. De som skriver kan vara kunniga och intelligenta, eller okunniga idioter. Men det är intressant att se vad DU väljer ut för att kunna klaga på det jag skriver.


Min poäng var förstås att vi väljer våra faktaunderlag. Så även du, min vän!

Du väljer som vanligt att bråka. Jag vill bara arbeta mot idiotdefinitioner.

Det du citerade var inte på något sätt fakta. Det var nonsens. En idiot som skrivit dumheter. Fakta är att det svenska begreppet biograf härstammar från namnet på en ”livsritare”, läs en mycket tidig projektor som kallades biograf, vilket sedan i överförd betydelse kom att användas för lokalen där de levande bilderna visades.

Så du hänvisar till definitioner som även du själv förstår är idiotiska men ändå hävdar du dem av rent jävelskap. Du väljer inte fakta, du väljer bort fakta till förmån för strunt. Strunt som du förstår är strunt. Vad skall sådant vara bra för? Diskussionssabotage är vad du pysslar med.

Eller menar du att du inte är bekväm med t ex meningen ”vad har du sett för filmer i din hemmabiograf?”, eller ”Jag har ritat en hemmabio som jag skall börja bygga ovanpå garaget nästa månad”, eller ”jag har hittat några störtsköna stolar som jag skall ha i min hemmabio”.

Du kanske tycker att den första meningen frågar om upplevelser inuti en upplevelse? Eller kanske om upplevelser i en förstärkare?

Jag tror du bara jäklas - trots att du som alla normalt funtade människor använder språket sålunda att en hemmabiografen är stället där man tittar på film hemma - rummet till vilket man skaffat den utrustning som behövs för att det skall bli just en hemmabio.

Man kan även formulera meningar som ”min hemmabio är inte alldeles renodlad då den dubblar som vardagsrrum”. Eller ”i vardagsrummet så har jag bara en TV men jag har även en hemmabio i källaren”.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-02-02 17:50, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav jansch » 2019-02-02 17:42

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Wikipedia är stundtals en bra källa, ibland en usel. De som skriver kan vara kunniga och intelligenta, eller okunniga idioter. Men det är intressant att se vad DU väljer ut för att kunna klaga på det jag skriver.


Min poäng var förstås att vi väljer våra faktaunderlag. Så även du, min vän!


PLUS ETT! och jag menar inte det som kritik mot dej IÖ.......

En "hembioanläggning" eller "hembio" finns det ingen allmänt vedertagen "definition" för. "Definition" inom citattecken då man kan ju tänka sig att "folkmun" skapar en allmängiltig "definition".
Gjorde ett kul test igår - och gick in på en icke namngiven, stor, butikskedja och frågade "har ni nån bra hembioanläggning". (jo, jag skulle dit ändå och titta på ny telefon....men Faktiskt.io tråden fanns i bakhuvudet) Det visade sig att säljaren menade att det var någon form av multikanals ljudsystem då han visade mig några typiska dito. Han verkade ta för givet att jag hade TV (eller kanske projektor och duk).
Jag ställde frågan (ungefär) "men blir det en bra hembio med den där " och han var övertygande att det skulle bli "utmärkt".
Det är ju visserligen bara EN människa och kanske inte bäst utbildad på "hemmabio" men han pratar/informerar troligen varje dag presumtiva kunder som vill ha "hemmabio"..........

Min "poäng" då?
Man kan ju tycka att 10.000 ( OK då, låt oss säga 20.000) Bioanläggningsnördar i Sverige har "rätt" i hur man ska t.ex. ska definiera begreppet "hembio" eller "hembioanläggning" resten av de 10 miljoner människor i Sverige har antingen ingen åsikt eller har eller kanske tänker köpa en wellpappkartong med plasthögtalare och 5 kanals stärkare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav petersteindl » 2019-02-02 17:44

Jag vidhåller det jag skrivit tidigare i tråden, så när som på en detalj och den kan vara nog så avgörande, nämligen skillnaden på bio och biograf.

engelska wiki skrev:A home theater, a.k.a. home cinema, is a combination of audio and video components designed to recreate the experience of seeing movies in a theater.

Home cinema, also called a home theater, a home theatre, and a theater room, are home entertainment audio-visual systems that seek to reproduce a movie theater experience and mood using consumer electronics-grade video and audio equipment that is set up in a room or backyard of a private home.


Hemmabio = hembio = bio hemma.

Hemmabiograf kan nog ses som själva biografdelen. Det är inte riktigt ekvivalent i betydelse. Hemmabiograf = biograf hemma. Då blir betoningen väldigt mycket på ordet biograf.

Särskiljer man dessa begrepp d v s hemmabio från hemmabiograf så blir livet enklare.

Därför skriver jag det jag tidigare skrivit fast dels med skillnaden att jag byter ut ordet hemmabiograf mot hemmabio dels byter ut betydelsen av plats. Då blir det istället så här.

En hemmabio är en dedicerad utrustning på därför ansedd plats hemma där man tillgodogör sig biofilm. Platsen kan vara i sitt vardagsrum eller sovrum eller badrum eller barnkammare eller i ett speciellt ägnad biorum. Normalt sett används även surroundljudet i filmen.

Sedan kan man vara hur specifik som helst och hur rabiat som helst i definitionen av biograf. Vad skall ingå? Jo, egentligen skall det ingå popcorn och godisförsäljning samt alla utrymmen innan man går in i salongen. Finns inte dessa så är det ingen hemmabiograf. Trist, men så är det och på något annat sätt är det inte.

Har man inte allt detta så har man ingen hemmabiograf. Man skulle dock möjligtvis kunna säga att man har en hemmabiografsalong eller hembio, men inte hemmabiograf. 8)

Det beror ju förståss på hur rabiat man vill vara och totalrabiat in absurdum är ju Faktiskts signum, så det är ju bara att gilla läget.

Här är ett exempel på en biografsalong. Cinema Odeon i Florens.
Bild
Den skulle man ju kunna bygga hemma, fast kanske med lite mindre sittplatser. Väggar är ju naturligtvis inte svarta.

Med vänlig hälsning
Maskinskötaren
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav hifikg » 2019-02-02 17:48

Jag skulle satsa på färre, men större sittplatser. Beror väl på att jag behöver det för egen del :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-02 17:57

Så lyxigt som möjligt för precis så många som man vill ha på besök! :)

Du resonerar vettigt.

- - -

Hemmabio är bara en kortform för hemmabiograf.

Om det finns godis- och popcornförsäljning eller inte är inte vitalt för varken hemmabio- eller bortabiobegreppet. Hemma betyder att den finns hemma, biograf betyder i sin enklaste form att den används för att visa rörlig bild.

Hembio är ett tokigt begrepp. Om man inte använder det för en bio i en husvagn vill säga. En som kommer hem till folk.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav goat76 » 2019-02-02 18:35

Ingvar, det du beskriver är en fullskalig bio i hemmamiljö. Det är inte en sådan folk i allmänhet menar när de nämner hemmabio. Om du går runt på stan och frågar folk vad hemmabio är så kommer de flesta bara nämna ett surround-ljudsystem som enda kriterie. Vissa kommer kanske till och med påstå att det räcker med en soundbar som sprider ett visst "surroundljud" i rummet för att ska kallas hemmabio.

Hifi är dött för de flesta människor och jag ser tyvärr ingen speciellt ljus framtid såtillvida inte ett stort inredningsföretag som IKEA förändrar den trenden.
Det var länge sedan högtalare hade en naturlig plats hemma i vardagsrummet, då två högtalare ofta anses vara en för mycket så ska det mycket till att ett helt surroundsystem accepteras.

OM bio i hemmamiljö är framtidens "räddning" för hifi så ser det väldigt mörkt ut, det innebär isåfall att det allmänna intresset för hifi kommer vara minimalt. :cry:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav petersteindl » 2019-02-02 18:37

IngOehman skrev:Så lyxigt som möjligt för precis så många som man vill ha på besök! :)

Du resonerar vettigt.

- - -

Hemmabio är bara en kortform för hemmabiograf.

Om det finns godis- och popcornförsäljning eller inte är inte vitalt för varken hemmabio- eller bortabiobegreppet. Hemma betyder att den finns hemma, biograf betyder i sin enklaste form att den används för att visa rörlig bild.

Hembio är ett tokigt begrepp. Om man inte använder det för en bio i en husvagn vill säga. En som kommer hem till folk.


Vh, iö


Ok, du menar så här:
IngOehman skrev:Biograf betyder i sin enklaste form att den används för att visa rörlig bild.


Då blir det så här: Biograf hemma betyder i sin enklaste form att den används för att visa rörlig bild hemma.

Enkelt.

Jag vidhåller dock att för att få den rätta biografkänslan så är godis- och popcornförsäljning helt vitalt. Då måste man ha det hemma också, annars duger det inte om man fixar en hemmabiograf. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-02 18:38

Du har dock en helt subjektiv uppfattning där, och... jag håller med! ;)

Fast jag menar nog att det inte behöver säljas i själva biografen, men möjlighet till bio-godis behöver finnas, för maximal trivsel. Men inte för att det skall vara en hemmabio! För att det skall vara en BRA hemmabio. Alltså bra-dimensionen, inte bio-dimensionen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav jansch » 2019-02-02 19:17

goat76 skrev:Ingvar, det du beskriver är en fullskalig bio i hemmamiljö. Det är inte en sådan folk i allmänhet menar när de nämner hemmabio. Om du går runt på stan och frågar folk vad hemmabio är så kommer de flesta bara nämna ett surround-ljudsystem som enda kriterie. Vissa kommer kanske till och med påstå att det räcker med en soundbar som sprider ett visst "surroundljud" i rummet för att ska kallas hemmabio.

Hifi är dött för de flesta människor och jag ser tyvärr ingen speciellt ljus framtid såtillvida inte ett stort inredningsföretag som IKEA förändrar den trenden.
Det var länge sedan högtalare hade en naturlig plats hemma i vardagsrummet, då två högtalare ofta anses vara en för mycket så ska det mycket till att ett helt surroundsystem accepteras.

OM bio i hemmamiljö är framtidens "räddning" för hifi så ser det väldigt mörkt ut, det innebär isåfall att det allmänna intresset för hifi kommer vara minimalt. :cry:


Jag håller med dej fullt ut.
Du beskriver samma sak som jag menar men på ett mer pedagogiskt sätt.

vi måste nog ha modet(!?) att inse att vi, eller de flesta här på Faktiskt.io är ”HiFi nördar” som har en syn på HiFi och ”hemmabio” som inte rimmar med de flesta människor.
Jag anser att vi (som är ljudnördar och erkänner det) måste vara mycket mera ödmjuka inför den generella bedömningen om hur musik kan avlyssnas och vad som är en hembio/hembiograf.

Jag t.ex har svårt att förstå hur man kan lägga halva sin lön på unika skor eller handväskor.
Jag en kompis som är God man för flera människor. En av dessa personer (obs inga namn eller nåt annat som avslöjar identitet) samlar på dvd filmer men har ingen dvd-spelare. Man kan skratta åt det men i min egen enfald måste jag erkänna att jag äger numer 9 st mätmikrofoner varav 3st av samma typ (4191). Är det “sunt”??? Eller är det bara charmigt nörderi?
Man kan kalla ”de andra” för idioter...: men vem är egentligen störst idiot?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-02 22:44

Strunt i ”de flesta människor!”

De flesta människor har alltid varit ganska ointresserade! Visst, på 70-talet var hifi många, många gånger större än det är idag, och visst fanns det nogpn sorts stereoanläggning i de flesta hem. Helt enkelt för att konkurrensen var mindre.

Men svenssonanläggningarna (någon luxor dirigent eller kanske en halvusel philips-anläggning) var ganska medelmåttiga. De kunde inte spela starkt, inte rent och inte bredbandigt. Snittet var faktiskt påfallande uselt. Och hur möblerades de hemma hus de icke brye de människorna? Hur som helst! En högtalare bakom soffan, en annan i bakhyllan...

De som hade rikrigt seriösa anläggningar har alltid varit sällsynta. De som kostade mycket mera än bilen.

Visst är de ännu mera sällsynta idag, men det beror till stor del på konkurrensen från HELT ANDRA SAKER, flera saker än förr, sådant som inte fanns förr, som t ex datorer och mobiltelefoner, och dyra bilar är mycket mera avancerade idag. 1970 kostade en bil typ 10 000:-, och de anläggningar som majoriteten köpte kostade någon eller ett par tusenlappar. Idag värderar folk bilar, telefoner och datorer mycket, mycket högre än hifi-anläggningar, och de kan man göra om man har låga krav! En anläggning som uppfyller mycket låga krav är ju extremt billig idag. Det kan vara en monohögtalare vars signal kommer via wifi eller blåtand från telefonen.

- - - - -

jansch skrev:
PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Wikipedia är stundtals en bra källa, ibland en usel. De som skriver kan vara kunniga och intelligenta, eller okunniga idioter. Men det är intressant att se vad DU vaäljer ut för att kunna klaga på det jag skriver.


Min poäng var förstås att vi väljer våra faktaunderlag. Så även du, min vän!


PLUS ETT! och jag menar inte det som kritik mot dej IÖ.......

En "hembioanläggning" eller "hembio" finns det ingen allmänt vedertagen "definition" för. "Definition" inom citattecken då man kan ju tänka sig att "folkmun" skapar en allmängiltig "definition".
Gjorde ett kul test igår - och gick in på en icke namngiven, stor, butikskedja och frågade "har ni nån bra hembioanläggning". (jo, jag skulle dit ändå och titta på ny telefon....men Faktiskt.io tråden fanns i bakhuvudet) Det visade sig att säljaren menade att det var någon form av multikanals ljudsystem då han visade mig några typiska dito. Han verkade ta för givet att jag hade TV (eller kanske projektor och duk).
Jag ställde frågan (ungefär) "men blir det en bra hembio med den där " och han var övertygande att det skulle bli "utmärkt".
Det är ju visserligen bara EN människa och kanske inte bäst utbildad på "hemmabio" men han pratar/informerar troligen varje dag presumtiva kunder som vill ha "hemmabio"..........

Min "poäng" då?
Man kan ju tycka att 10.000 ( OK då, låt oss säga 20.000) Bioanläggningsnördar i Sverige har "rätt" i hur man ska t.ex. ska definiera begreppet "hembio" eller "hembioanläggning" resten av de 10 miljoner människor i Sverige har antingen ingen åsikt eller har eller kanske tänker köpa en wellpappkartong med plasthögtalare och 5 kanals stärkare.

Är inte säker på att du lyckas presentera någon poäng. ;) Du frågar om en hemmabioanläggning att köpa, och konstaterar att det inte uppfattas som ett rum.

Och?

En hemmabioanläggning är självklart en anläggning som man har i en hemmabio. Så vad är poängen? Att butiken som inte sålde projektorer och dukar, inte försökte sälja dig den delen av utrustningen? Det låter väl ganska väntat? Hade du frågat i en riktig hemmabioaffär så skulle säkert både projektor, duk och kanske till och med några sköna recliner-stolar kommit på tal, eller vad tror du?


Slutligen - jag har inte talat om hembio som något annat än ett konstigt begrepp vars betydelse är svår att veta. Rent grammatiskt så låter det som en bio som kommer hem till folk, på miknande sätt som hemglass gör det. Jag har talat om hemmabiografer. Inte hem-dito.

En biograf man har hemma. Inte ens som kommer hem till folk.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-02-02 23:04, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav CODY » 2019-02-02 22:52

RogerGustavsson skrev:
CODY skrev:Jag tror att vardagsljudet kommer att förbättras rejält genom Sonos-liknande produkter. Sonos (och andra ambitiösa konkurrenter) låter verkligen bra för vad de är . IKEA:s satsning med Sonos kommer att göra detta ännu billigare. Steaming via t ex spotify är också utomordentligt bra för vad det är.

Sonos och liknande överträffar väl i både ljudkvalitet och pris, en instegs-hifi anläggning (Dual, Rotel och KEF, te x) eller en Kenwood stapel, Vid hifins "höjdpunkt", då det fanns Hifi-butiker överallt.

Även high end kommer att förbättras. DIRAC och liknande kommer att bli billigare och vanligare, tror jag.



Fast även IKEA/Sonos ska in i ett rum och det är ofta så att högtalare placeras på allt annat än lämpliga ställen i merparten av våra hem. Tror nästan det är värre nu när inget ska synas än vad det var på t.ex. 70-talet när alla skulle ha en "stereo".



Sant, men jag tänker mig att man kan ha råd med många små rimliga aktiva IKEA-högtalare lite varstans där de inte syns och ändå få till en bra ljudbild med hjälp av t ex DIRAC eller liknande teknik. Sex små högtalare dör de får plats styrda av dirac matade med Spotify. 10 000 kr typ
Oh, by jingo!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav jansch » 2019-02-03 01:09

IÖ - Om just du nu inte förstod min "poäng" får jag väl förklara den igen

- Det finns människor som inte anser att t.ex Volvobilar, Toyotabilar, Skodabilar, Fordbilar inte är värda att kallas för riktiga bilar. Att det finns en liten klick människor som bara vill kalla Ferrari, Mazerati, Lotus, Bentley mm för riktiga bilar.

- Det finns människor som inte kan tänka sig vitvaror från Gram, Siemens eller Elektrolux, att riktiga vitvaror kommer från Kuppersbusch, Gaggenau eller Miele.

- Det finns människor som är helnöjda med köksknivar från Ikea och andra som med nöd och näppe accepterar knivar Från Global men dom vill egentligen ha Kurosakiknivar eller Mac knivar att skiva falukorven med.

- Det finns människor som aldrig skulle köpa en tavla från Mio, då det "inte är riktig konst" utan väljer "original" av trendiga kontnärer såsom Tomas Lacke eller Danka Jaworska.

Trots detta handlar "den stora massan" Toyotabilar, köper stereo/bioanläggning på Mediamarkt etc, väljer vivaror pga "spara pengar" kampanjer, är helt nöjda med Ikeaknivar och gillar sina MIO canvas.

Poängen är = VERKLIGHETEN = att man är nörd inom sitt eget intresseområde och är man då en helt vanligt filmintresserad räcker det kanske gott med en 4000:- i investering, som komplement till en storTV, i form av en "limpa" med fejkad surround för att få "bioljud"....... men den nya ångugnen från Kuppersbusch för 28.000:- blir nästa inköp (och grannen undrar varför han/hon inte satsar på ett spaa istället....ännu en ugn....idioter!)

Alltså, man får inte vara så "skitnödig" att man tror att ens egna intressen sätter ribban för vad som är en bil, en hembioanläggning, en bra kniv eller vad som är konst eller inte konst. Det är helt enkelt vad som känns viktigt eller oviktigt eller vad man har för krav (FÖR JUST DEN PERSONEN!)
Det spelar ingen roll om både du och jag tycker "att det där är väl ingen riktig hembio" om majoriteten tycker något annat och så länge det inte finns någon accepterad definition.

PS. Affären som jag var inne i säljer också dukar och projektorer. Förstår inte vad du fick det ifrån? - att dom inte säljer sådant. Dessuom att du bygger argumentation på det. DS

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav philipbtz » 2019-02-03 10:15

Tyvärr tror jag att framtiden är trådlösa mono-högtalare som har inbyggd rumskorrigering. Tror även vi kommer se mycket mer hörlurar - en trend som redan har tagit fart. Passiva högtalare kommer bli allt mer ovanliga och de flesta kommer ha någon typ av aktiv ljudlimpa om de är "seriösa".

Senaste 15 åren som jag varit något aktiv inom hobbyn så har jag sett extremt få äga ett seriöst system. De som har det har ofta mycket pengar men litet intresse egentligen. Varit hemma hos en kille som hade högtalare för 50k+ men han visste inte vad ljudbild var för något. Alltså mer en status-symbol än något annat. De flesta som verkar ha någon koll alls är 55år+.

Jag är 34år och de jag känner i min ålder som äger ett seriöst system och har intresse och kunskap jobbar i branchen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav darkg » 2019-02-03 10:43

Hifiklubben gör i alla fall en del, som nu med Tidal: https://www.hifiklubben.se/hifiday?utm_ ... aysegment=
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-03 10:49

jansch skrev:IÖ - Om just du nu inte förstod min "poäng" får jag väl förklara den igen

- Det finns människor som inte anser att t.ex Volvobilar, Toyotabilar, Skodabilar, Fordbilar inte är värda att kallas för riktiga bilar. Att det finns en liten klick människor som bara vill kalla Ferrari, Mazerati, Lotus, Bentley mm för riktiga bilar.

- Det finns människor som inte kan tänka sig vitvaror från Gram, Siemens eller Elektrolux, att riktiga vitvaror kommer från Kuppersbusch, Gaggenau eller Miele.

- Det finns människor som är helnöjda med köksknivar från Ikea och andra som med nöd och näppe accepterar knivar Från Global men dom vill egentligen ha Kurosakiknivar eller Mac knivar att skiva falukorven med.

- Det finns människor som aldrig skulle köpa en tavla från Mio, då det "inte är riktig konst" utan väljer "original" av trendiga kontnärer såsom Tomas Lacke eller Danka Jaworska.

Trots detta handlar "den stora massan" Toyotabilar, köper stereo/bioanläggning på Mediamarkt etc, väljer vivaror pga "spara pengar" kampanjer, är helt nöjda med Ikeaknivar och gillar sina MIO canvas.

Poängen är = VERKLIGHETEN = att man är nörd inom sitt eget intresseområde och är man då en helt vanligt filmintresserad räcker det kanske gott med en 4000:- i investering, som komplement till en storTV, i form av en "limpa" med fejkad surround för att få "bioljud"....... men den nya ångugnen från Kuppersbusch för 28.000:- blir nästa inköp (och grannen undrar varför han/hon inte satsar på ett spaa istället....ännu en ugn....idioter!)

Alltså, man får inte vara så "skitnödig" att man tror att ens egna intressen sätter ribban för vad som är en bil, en hembioanläggning, en bra kniv eller vad som är konst eller inte konst. Det är helt enkelt vad som känns viktigt eller oviktigt eller vad man har för krav (FÖR JUST DEN PERSONEN!)
Det spelar ingen roll om både du och jag tycker "att det där är väl ingen riktig hembio" om majoriteten tycker något annat och så länge det inte finns någon accepterad definition.

PS. Affären som jag var inne i säljer också dukar och projektorer. Förstår inte vad du fick det ifrån? - att dom inte säljer sådant. Dessuom att du bygger argumentation på det. DS

Sist först: För att du inte sa att de ville sälja dig duk och projektor trots att du sagt (eller) att du ville köpa hemmabioutrustning. Byt affär!

Vilken affär var det? Finns den på riktigt eller var det ett hypotetiskt, ”tänkbart exempel”?

- - -

Det övriga i ditt inlägg känner jag överhuvudtaget inte igen från varkligheten. Alla människor jag känner ser toyotabilar som bilar (även de som klr Ferrari), alla jag känner ser köksknivar från Ikea som köksknivar (även de som bara använder hyperdyra japanska knivar), och så vidare...

Men en Toyota Yaris vs en Mercedes-Maybach 6 eller en Ikea-kockkniv vs en Miyabi Gyutoh relaterar alls till varandra på samma sätt som en ljudlimpa relaterar till en hemmabio.

Båda bilarna är bilar!

De två knivarna är båda två kockknivar!

En ljudlimpa är bara en ensam del som kompletterar en TV. Helt absurt att kalla ljudlimpan för en hemmabio! Därav poänglösheten. Ljudlimpan är i förhållande till en hemmabio mindre än en lövblåsare är i förhållande till en bil. Limpannär inte ens en del i en hemmabio! Lövblåsaren är inte en del av en bil! Men limpan gör ljud, som delar av utrustningen i en hemmabio oftast gör. Precis som att lövblåsaren har en motor, precis som en motor är en del av en bil.

Det vill säga... jag tar tillbaka! Det fanns en poäng! Du demonstrerade MIN poäng! ;)

Tack. :)


Vh, iö

- - - - -

PS. Skall man vara noga så behövs ingen ljudanläggning i en biograf. Det vill säga inte för att en biograf skall vara en biograf. Den kan ju vara för stumfilm, och man kallar sällan ett piano för en ljudanläggning.

Men OM man tycker att en ljudlimpa (trots det helt irrationella i det) ÄR en hemmabio, varför är i så fall inte högtalaren i TVn också en hemmabio? Kanske fjärrkontrollen till TVn är en hemmabio? Eller vad som helst som man kan hitta en person påstå?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Conan » 2019-02-03 11:08

jansch skrev:- Det finns människor som inte anser att t.ex Volvobilar, Toyotabilar, Skodabilar, Fordbilar inte är värda att kallas för riktiga bilar. Att det finns en liten klick människor som bara vill kalla Ferrari, Mazerati, Lotus, Bentley mm för riktiga bilar.


Jo men även den mest nördiga bilentusiasten skulle väl inte tveka att kalla en Toyota Auris för en bil. Kocknörden kallar väl även IKEAs köksknivar för köksknivar? Men en enkel bestickskniv i engångsplast kan inte kallas för kockkniv: inte ens om det skulle råka användas av en kock för att skära en tomat. Kallar men den för det är man ute och cyklar eller så driver personen med dig.

Om jag köper ett hopprep, har jag då också köpt ett hemmagym? :)

En biograf är ett ställe där man samlas för att titta på film. En hemmabio är ett liknande ställe fast i någons bostad. En person som avnjuter en film med surfplattan och med hörlurar, kollar inte på film i en hemmabio! En TV och en ljudlimpa kan mycket väl användas för att titta på film, men varför måste man kalla det för en hemmabio? :)

Om framtiden för HiFi:

- Nästan samtliga människor lyssnar på musik och tittar på film/serier
- Ett mindre antal (lite färre än hälften?) bryr sig lite mer om upplevelsen och skaffar sig en lite bättre ljudanläggning och en större & bättre TV
- Ett mindre antal ändå (5%) skaffar sig ännu bättre ljudprylar/bildvisare som börjar tangera ett intresse/hobby
- Ett väldigt litet antal är superintresserade och prioriterar samt skaffar sig så bra grejer de har råd med. Hur många är det här... 1 på 200?

Det kommer alltid att finnas prylar att köpa för alla kategorier ljudkonsumenter; allt från blåtandhölgtalare till supersystem för flera miljoner.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-03 12:12

Mycket bra liknelser och resonemang.

Hemmagymmet är klockrent. Det är stället där man gymmar!

Och i hemmagymmet så har man gymutrustning, t ex kanske ett hopprep.

Hela diskussionen är knas. Begreppen är entydiga och självklara. Ingen normalbegåvad människa tror att det finns en hemmabio i en kartong märkt med home cinema, som innehållande fem små plasthögtalare plus en lite större baslåda och kanske lite dekoder/förstärkare. Det är saker avsedda att användas I en (supersimpel?) hemmabio, kanske med en datormonitor som bildvisare?


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-02-03 12:27, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-03 12:25

IngOehman skrev:Ingen normalbegåvad människa tror att det finns en hemmabio i en kartong märkt med home cinema, som innehållande fem små plasthögtalare plus en lite större baslåda och kanske lite dekoder/förstärkare. Det är junk avsett att användas I en supersimpel hemmabio, kanske med en datormonitor som bildvisare?


Tror inte det har med begåvning att göra. För en majoritet tror jag att just detta i den ovan nämnda kartongen är vad folk kallar home cinema/hemmabio...

Nu var det ju framtiden inom "hifi" som var trådens tema. Det är en sak att ställa frågan på ett nördforum som detta och att ställa samma fråga till någon utanför denna lilla grupp. Framtiden har många av oss här kanske bakom sig. Jag har det i varje fall. Om jag frågor min tekniskt intresserade son får jag ett annat svar än från nördarna här. Visserligen är han inte helt ointresserad av att lyssna på musik och se på film, han är till och med inbiten på båda områdena och är väldigt kritisk/noggrann i sina val, inte mycket till mainstream där. Vi utbyter ständigt musik- och filmtips.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-03 12:29

Jag tror bättre om folk. Tror inte de är idioter. Jag tror de uppfattar att lådan innehåller utrustning av sedda FÖR/I en hemmabio.

Flera begrepp - framtiden har ingen bakom sig. Framtid är den tid som inte hänt än. Alla har sin framtid framför sig, hela tiden. Oavsett om det är en mindre del av ens liv än det man har bakom sig. :wink:


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-02-03 12:50, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav goat76 » 2019-02-03 12:36

IngOehman skrev:Mycket bra liknelser och resonemang.

Hemmagymmet är klockrent. Det är stället där man gymmar!

Och i hemmagymmet så har man gymutrustning, t ex kanske ett hopprep.

Hela diskussionen är knas. Begreppen är entydiga och självklara. Ingen normalbegåvad människa tror att det finns en hemmabio i en kartong märkt med home cinema, som innehållande fem små plasthögtalare plus en lite större baslåda och kanske lite dekoder/förstärkare. Det är saker avsedda att användas I en (supersimpel?) hemmabio, kanske med en datormonitor som bildvisare?


Vh, iö


Ja se där, en supersimpel hemmabio är också en hemmabio.
Då var det fastställt, då kan vi gå vidare i diskussionen om framtiden inom hifi. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Nattlorden » 2019-02-03 12:37

En hembio är ett rum dedikerat för att se på film i. Eller som med stor grad av trovärdighet kan fungera så vid filmtittande. Annars är det bara frågan om att man har en "surroundanläggning", vilket rent funktionsmässigt inte måste ligga efter utan kan vara minst lika bra eller bättre. ( Man skulle kunna ha en hembio med projektor och stereo rent av, men det är nog ganska sällsynt.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Conan » 2019-02-03 12:41

RogerGustavsson skrev:Tror inte det har med begåvning att göra. För en majoritet tror jag att just detta i den ovan nämnda kartongen är vad folk kallar home cinema/hemmabio...


Om jag beställer ett "flytta hemifrån-set" med knivar, skärbrädor & kastruller så har jag väl inte beställt ett kök? :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-03 12:47

IngOehman skrev:Flera begrepp - framtiden har ingen bakom sig. Framtid är den tid som inte hänt än. Alla har sin framtid framför sig, hela tiden. Oavsett om det är en mindre del av ens liv än det man har bakom sig.



Helt riktigt men jag tror du förstår vad jag menar.


Conan skrev:
RogerGustavsson skrev:Tror inte det har med begåvning att göra. För en majoritet tror jag att just detta i den ovan nämnda kartongen är vad folk kallar home cinema/hemmabio...


Om jag beställer ett "flytta hemifrån-set" med knivar, skärbrädor & kastruller så har jag väl inte beställt ett kök? :wink:



Fast nu tror jag inte ens den branschen tänkt så långt men i hemelektronikvärlden finns i reklamen genvägar till det mesta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Bill50x » 2019-02-03 13:10

Nattlorden skrev:En hembio är ett rum dedikerat för att se på film i. Eller som med stor grad av trovärdighet kan fungera så vid filmtittande. Annars är det bara frågan om att man har en "surroundanläggning", vilket rent funktionsmässigt inte måste ligga efter utan kan vara minst lika bra eller bättre. ( Man skulle kunna ha en hembio med projektor och stereo rent av, men det är nog ganska sällsynt.)

Känns lite som att försöka definiera en "sportbil". Det var enklare förr, det var oftast en 2-sitsig bil med hög prestanda. Och då såg dom ut på ett visst sätt. Men sedan började prestandan dyka upp även på familjebilar och även om man oftast kan skilja en sportbil från en vanlig bil så är ändå definitionen långt svårare.

Själv har jag en 55" TV med ett par tillkopplade datorhögtalare, små satelliter + sub, och eftersom vi oftast tittar på film så händer det att det blir lite Spotify och YouTube också. Med lite god vilja skulle man kunna kalla det för en enkel hembio. Men någon hemmabiograf är det absolut inte, med eller utan popcorn :-)

Framtiden inom hifi tror jag kommer utvecklas som den gjort hittills, allt bättre ljud när det gäller lägstanivå i allt mindre apparater och till allt rimligare peng. De senaste 50 åren (och kanske längre tillbaka än så) har det iofs alltid gått att ordna ett riktigt bra ljud men det har varit, dyrt, krångligt och platskrävande. Med lite jobb kan man faktiskt få en blåtandslimpa, eller ett par Teenage OD11, och en mobiltelefon att låta riktigt hyggligt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Harryup » 2019-02-03 13:44

Personligen så ser jag ingen rätt betydelse av vad man får kalla saker så om folk vill kalla sin TV med limpa för hembio så är det ok för mig. För min del går nog gränsen vid om man kan få till på något sätt en känsla av surround ljud så allt inte kommer direkt ifrån TV'n.
Men hembiograf är ett eget rum för filmtittning anser jag, andra får anse annat utan att jag kommer försöka övertyga någon om att jag har absolut rätt.

/Harryup

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav philipbtz » 2019-02-03 15:16

Glömde nämna att jag tror vi kommer se allt mer nedvattning av vad saker och ting egentligen är. T.ex. förr betydde THX något. Nu om man har ett THX-klassat system behöver det i princip inte innebära någonting mer än en blutooth-högtalare. Förr om man hade en hembio som klarade DTS-HD MA så visste man att det ändå innebar en viss typ av nivå. Nu har vi soundbars som är Dolby Atmos-klassade. Jag tror t.o.m Panasonic har en TV som då sägs klara Atmos. Alltså med endast högtalarna i TVn. Det är riktigt galet. Istället för fysiska skivor med hög bandbredd på signalen så strömmas allt från nätet i extrem-komprimerad form. Att lyssna på musik eller kolla film idag är synonymt med 160-320kbit/s mp3 och 5-25Mbit video-strömmar. Kollar man på filmen med surround får man ut ca. 1Mbit för ljudströmmen TOTALT. Detta är mindre än vad varje kanal får om du köper en skiva. På lång sikt kommer det säkert bli bättre men smidighet och buzzwords verkar vara det viktiga för gemeneman.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Baffel » 2019-02-03 16:12

Det jag kan tänka mig är att signalen från datorn förbättras väsentligt (alla steg innan ...även bättre kvalite ljudinspelning tex) . Det samtidigt som det tex kommer design - och ljudmässigt mer tilltalande högtalare. Då skulle Svensson höra rejäl skillnad i kvalitet i ljud högtalare tex 3000 vs låt säga 15 000. Det kombinerat med lite mer smartness från försäljarna för de större kedjorna (få potentiella köpare att låna hem utrustning så de kan pröva i lugn och ro).

Sen en tro från stora kedjor och tillverkare att det går att tjäna bra med pengar (om ovan skulle bli möjligt, så de kan driva på utvecklingen åt det hållet).

Hur det rent tekniskt skulle ske vet jag inte. Det borde väl gå om viljan finns och det satsas på RnD . Men jag inbillar mig att de riktiga utvecklare , de med massvis av entusiasm lyser med sin frånvaro. De behövs för att övertyga träiga ekomomer om potentialen.

Att få högtalare att låta bra eller riktigt bra är det väl fortfarande så att det behövs hyfsad med volym. Det fysikaliska faktum går inte att bortse ifrån. Vem vet i framtiden microhögtalare som låter som de största bjässarna idag (även bas då), men det är väl mer SiFi i dagsläget. Design av högtalare där borde det väl gå att göra mer.
Senast redigerad av Baffel 2019-02-03 16:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav music4ever » 2019-02-03 16:24

Känns som tråden helt har spårat ur i en meningslös definitionsdebatt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-03 16:31

Conan skrev:
RogerGustavsson skrev:Tror inte det har med begåvning att göra. För en majoritet tror jag att just detta i den ovan nämnda kartongen är vad folk kallar home cinema/hemmabio...


Om jag beställer ett "flytta hemifrån-set" med knivar, skärbrädor & kastruller så har jag väl inte beställt ett kök? :wink:

Relevant fråga (givet alla tossigheter som skrivits i tråden), och svaret är nej. Köket är en lokal, köksutrustning är saker som tillhör köket, och i förekommande fall gör köket till ett kök. Precis som det är med hemmabiografen! Det är lokalen där man ser på film, och hemmabioutrustningen är den som behövs för att man skall kunna göra det.

Det är inte konstigare än att biljarden är rummet eller huset där man har biljardbordet, eller att biblioteket är stället där man har alla bokhyllor med böckerna.

Just i fallet biljard kan det dock även vara namnet på spelet/sporten. Kommer från namnet på kön (bilhard är en lång stav i provance). En biljard är stället. Spelet (eller spelen) heter biljard, det är ju om man skall vara noga ett samlingsnamn. Det kan även vara ett räknetal.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 10 gäster