Om framtiden inom "HiFi"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

kusling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-07-23

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav kusling » 2019-02-03 16:55

Lyssning med hörlurar har fått ett stort uppsving de senaste 10 åren. Och då menar jag rejäla lurar med bra ljudkvalite. En del lyssnar hemma och en del har med sig på tåget eller jobbet. Man kan t.o.m ha en separat batteridriven förstärkare med d/a-omvandlare kopplad till mobilen för att driva dessa.
:)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-03 18:45

kusling skrev:Lyssning med hörlurar har fått ett stort uppsving de senaste 10 åren. Och då menar jag rejäla lurar med bra ljudkvalite. En del lyssnar hemma och en del har med sig på tåget eller jobbet. Man kan t.o.m ha en separat batteridriven förstärkare med d/a-omvandlare kopplad till mobilen för att driva dessa.


Nyligen gjorde LTS ett test av mobiler och då var knappast DA-omvandlarna någon flaskhals.

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav dali » 2019-02-03 19:34

Drömmen:

  • Musikleverantörer (producenter av fysisk skivor/digitala filer/streaming etc) enas om att loudnesskriget måste få ett slut och börjar nyttja dynamiken som befintliga format möjliggjort sedan 30 år tillbaka.
  • Musikleverantörer slutar lägga tid och pengar på nya format som endast är till för att a) låsa in kunder och b) få kunderna att betala för samma musik gång på gång (LP -> CD -> SACD -> HiRes ...). *host*MQA*host*.
  • Hifivärlden inser att kundunderlaget för "high end" är (bokstavligen) på utdöende och inriktar mer av sin produktutveckling på att ta fram välljudande produkter som kunder under 60 år har råd med.

Mer troligt:

  • Medelåldern på audiofila mässor och publikationer närmar sig tresiffrigt. Att ha "guldöron" innebär att du hör över 6 kHz.
  • Hifi & Musik testar banbrytande förbättringar som audiofila hårddiskar ("mer svärta mellan instrumenten"), wifiroutrar ("musikerna blev mer samspelta"), tapeter ("tightare avstånd mellan tonerna") och tandtråd ("grannens fru i kvarteret brevid ringde och frågade vad jag gjort, det lät så mycket bättre i köket där hon stått sedan 50-talet").
  • Nytt digitalt format som "låter bättre än live", samplar 1024 bitar i 1 MHz. Äntligen kan din fladdermus höra artistens vision! Formatet kräver 2 Gbit/s, men jäklar vad bra monoversionen av Beatles vita album låter! För att spela upp musiken måste du ha licensierad hårdvara, direkt kontakt med skivbolagets licensserver och betala en "licensavgift" för varje uppspelning, beräknat på hur många inom 50 meter i centrala Tokyo som skulle ha kunnat höra musiken om du bott där.

Närå, ja ä inte bitter.
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-03 19:42

Att ge upp hemmabio och high end är nog det allra dummaste som hifi-branschen kan göra.

Det är ungefär lika dumt som om alla drömbilar skulle läggas ned. Det är det bästa som lyfter det enklare. Dessutom är det just high end och avancerad hemmabio som fortfarande lever. Att VW tillverkar Bugatti är inte dumt, det är förnuftigt, hur oförnuftig bil en Bugatti (för de flesta) än är.

Det är inte hifi-branschen som dummat sig och lagt ned mid-fi. Det är kunderna som svikit. Folk bryr sig inte längre. Mid-fi dog med skivaffärerna. När musik uppfattas som något som finns ”på nätet” eller ”i molnet” eller liknande så blir också mobiltelefonen (som är ständigt uppkopplad) det som ersätter hifi-anläggningen, ibland kompletterad med en mono-högtalare som mobiltelefonen då skickar sin musik till...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav darkg » 2019-02-03 19:51

IngOehman skrev:Mycket bra liknelser och resonemang.

Hemmagymmet är klockrent. Det är stället där man gymmar!

Och i hemmagymmet så har man gymutrustning, t ex kanske ett hopprep.

Hela diskussionen är knas. Begreppen är entydiga och självklara. Ingen normalbegåvad människa tror att det finns en hemmabio i en kartong märkt med home cinema, som innehållande fem små plasthögtalare plus en lite större baslåda och kanske lite dekoder/förstärkare. Det är saker avsedda att användas I en (supersimpel?) hemmabio, kanske med en datormonitor som bildvisare?


Vh, iö


Hemmagym kan ännu mer än hemmabio betyda både lokalen och utrustningen. Knas eller ej, så funkar det i människospråkens rike, ganska oberoende av enskilda synpunkter i frågan. Naturligtvis tror ingen rimligt begåvad att det finns en biograf i en låda, eller att en lokal ingår när man köper ett hemmagym. Jag skulle inte säga att jag hade köpt en hemmabio när jag köpt utrustningen och antagligen inte heller att jag hade en hemmabio när allt var installerat, för jag tycker som du (om jag minns rätt i tråden) att att ha en hemmabio i första hand bör innebära ett tämligen dedikerat rum. Jag skulle möjligen säga att jag köpt ett hemmagym om jag köpt ett sådant. Och ingen skulle missförstå mig. Ett annat exempel på icke-entydighet är att man mycket väl kan flytta sitt bibliotek, nämligen förstås normalt i betydelsen böckerna. Lager har liknande dubbelbetydelse. Hemmakontor är ett rum eller en del av ett rum som funkar som kontor, men skillnaden mellan ett rum man kallar "rum" och ett rum man kallar "hemmakontor" är ju ibland bara möblerna och utrustningen, så summan av allt inkråm kan nog kallas kontor i ganska hög grad. Kompletta kök kan man också köpa, har jag sett, utan att inbilla mig att själva rummet, som också kallas kök, ingår. En trädgård kanske man definierar på visst sätt, men fattar ändå vad en balkongträdgård är trots att det antagligen inte är en trädgård i den första betydelsen. Så det är inte speciellt långsökt att betydelsen glider även i fråga om hemmabio. Det måste vara oerhört opraktiskt att betrakta ord som lika entydiga och oföränderliga som matematiska symboler. Det blir lätt lite Don Quijote över det hela.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav darkg » 2019-02-03 20:00

IngOehman skrev:Att ge upp hemmabio och high end är nog det allra dummaste som hifi-branschen kan göra.

Det är ungefär lika dumt som om alla drömbilar skulle läggas ned. Det är det bästa som lyfter det enklare. Dessutom är det just high end och avancerad hemmabio som fortfarande lever. Att VW tillverkar Bugatti är inte dumt, det är förnuftigt, hur oförnuftig bil en Bugatti (för de flesta) än är.

Det är inte hifi-branschen som dummat sig och lagt ned mid-fi. Det är kunderna som svikit. Folk bryr sig inte längre. Mid-fi dog med skivaffärerna. När musik uppfattas som något som finns ”på nätet” eller ”i molnet” eller liknande så blir också mobiltelefonen (som är ständigt uppkopplad) det som ersätter hifi-anläggningen, ibland kompletterad med en mono-högtalare som mobiltelefonen då skickar sin musik till...


Vh, iö


Jag har precis samma uppfattning. Hemmabio och high end kan också möjligen överbrygga ett möjligen tillfälligt tillstånd, alltså att kunskap och kultur hos folk och handlare i viss mån kan bevaras i hemmabio- och high end-reservat tills kunderna, möjligtvis, hittar tillbaka. Ja, skivaffärerna och skiv-tänket har nog mycket med saken att göra. Men även konsumtionsmönster överlag, själv ser jag till exempel alltid film på en liten pekplatta om jag är solo så indirekt kan jag förstå det stora intresset för lurlyssning. Nästan.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Baffel » 2019-02-03 20:28

IngOehman skrev:Att ge upp hemmabio och high end är nog det allra dummaste som hifi-branschen kan göra.

Det är ungefär lika dumt som om alla drömbilar skulle läggas ned. Det är det bästa som lyfter det enklare. Dessutom är det just high end och avancerad hemmabio som fortfarande lever. Att VW tillverkar Bugatti är inte dumt, det är förnuftigt, hur oförnuftig bil en Bugatti (för de flesta) än är.

Det är inte hifi-branschen som dummat sig och lagt ned mid-fi. Det är kunderna som svikit. Folk bryr sig inte längre. Mid-fi dog med skivaffärerna. När musik uppfattas som något som finns ”på nätet” eller ”i molnet” eller liknande så blir också mobiltelefonen (som är ständigt uppkopplad) det som ersätter hifi-anläggningen, ibland kompletterad med en mono-högtalare som mobiltelefonen då skickar sin musik till...


Vh, iö


Men då är det ju branschen som misslyckats med göra mid- fi tillräckligt attraktivt. Är det inte läge att isf rannsaka sig själv? Att det finns de få som älskar det mest exklusiva inom vilket segment det än må vara det v
lär inte försvinna. Kanske någon som köpt en sportbil för 20 miljoner förra året, eller en lyxbåt för 40 mille, eller high end anläggning för en 5 -10 mille. Kul att läsa om dessa pryttlar men i praktiken har de inget med oss vanliga döda att göra (om inte den senaste tekniken spliller över på billigare produkter , tex F1 till vanliga bilar) Fast om nu utvecklingen av mid- fi successivt avvecklas borde det väl påverka utvecklingen av exklusiv high-end?

I vilket fall en liknande diskussion förs inom bilbranschen. Ungdomar som förr sparade rejält till körkort och shysst bil som nu istället köper nya IT- produkter och reser runt i världen.

Fast utan ett intresse för Svensson att lägga en hyfsad slant på produkter i mellansegmentet lär nog de mest exklusiva i toppen dö ut ( klättra i hifi stegen ju mer pengar som rullar i och med att de klättrar i karriären och få mer pengar att röra sig med).
De riktigt rika kan inte skryta med sina produkter, ingen bryr sig och de framstår bara som konstiga kufar. Att köpa en keps eller mössa gör vi alla, men vem köper en dito eller hatt för 5000 kronor
numera? Med det följer ; kan du ens i dagsläget köpa en hig- end hatt för 80 000? Skulle inte tro det. Ingen efterfrågan. Ingen statusmarkör. Samma öde kan ske inom hifi.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav hcl » 2019-02-03 21:20

Baffel skrev:... då är det ju branschen som misslyckats med göra mid- fi tillräckligt attraktivt. Är det inte läge att isf rannsaka sig själv? Att det finns de få som älskar det mest exklusiva inom vilket segment det än må vara det v
lär inte försvinna. Kanske någon som köpt en sportbil för 20 miljoner förra året, eller en lyxbåt för 40 mille, eller high end anläggning för en 5 -10 mille. Kul att läsa om dessa pryttlar men i praktiken har de inget med oss vanliga döda att göra (om inte den senaste tekniken spliller över på billigare produkter , tex F1 till vanliga bilar) Fast om nu utvecklingen av mid- fi successivt avvecklas borde det väl påverka utvecklingen av exklusiv high-end?

I vilket fall en liknande diskussion förs inom bilbranschen. Ungdomar som förr sparade rejält till körkort och shysst bil som nu istället köper nya IT- produkter och reser runt i världen.

Fast utan ett intresse för Svensson att lägga en hyfsad slant på produkter i mellansegmentet lär nog de mest exklusiva i toppen dö ut. De riktigt rika kan inte skryta med sina produkter, ingen bryr sig och de framstår bara som konstiga kufar. Att köpa en keps eller mössa gör vi alla, men vem köper en dito eller hatt för 5000 kronor numera? Med det följer ; kan du ens i dagsläget köpa en hig- end hatt för 80 000? Skulle inte tro det. Ingen efterfrågan. Ingen statusmarkör. Samma öde kan ske inom hifi.


Jag tror du har en poäng, men inte egentligen kanske att det är hifi-branschen utan snarare är musikbranchen som gjort bort sig när man missade att parera gratis-musikstreaming (olaglig, men ändå). Att inte exploatera möjligheterna som den nya tekniken erbjudit i form av bättre musikupplevelser till följd av bättre tekniska prestanda är definitivt en miss, som ledde till att lossy-streaming accepterades trots usel ljudkvalitet (f.f.a. i början då det kunde röra sig om 64 kbit mp3). Istället följde man med trenden och tävlade i att göra allt starkare låtande mixar, istället för att se till att få styr på medelnivån (som man nu ser görs av streamingtjänsterna).

Att styra om i rätt riktning kommer givetvis vara mycket svårare och ta längre tid nu när det gått så långt åt fel håll, men det kommer nog igång så småningom (tror och hoppas jag).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Baffel » 2019-02-03 21:48

hcl

Du har rätt. Visst blir det mer knuff i en Ferrari som har urusla däck jmf med en gammal Skoda som har samma däck, men det rättfärdigar knappast att lägga dessa miljoner på Ferrarin , om du bara kan utnyttja en liten del av den bilens potential. Då kan du lika gärna puttra fram i Skodan.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav dewpo » 2019-02-03 22:25

Baffel skrev: Att köpa en keps eller mössa gör vi alla, men vem köper en dito eller hatt för 5000 kronor
numera?

Jag måste bara kommentera detta :twisted:
Jag tittade på solhattar i somras i vanliga butiker, Skiten var gjord i papper :evil:
Beräknad livslängd en regnskur antar jag :?
En riktig Solhatt kostar inte 5000 utan lite drygt 1000.
Och den håller många somrar, Jag lovar att den blir billigare i längden, Men allt är slit och släng idag!

Ecuadorianskt handarbete när det är som bäst!
Bild
https://www.novica.com/p/mens-ecuadorian-straw-panama-hat-with-ribbon/327206/

Samma sak med vanliga hattar, En riktig kaninhårs-hatt kostar inte 5 utan snarare 3 tusen.
Och de är idet närmaste outslitliga, Farfars hat är lika fin nu som för 50 år sedan.

En riktig hatt!
Bild
https://www.braun-hamburg.com/en/borsalino-fedora-hat-anello-beige-016101-150.html

Varför klarar människor inte av en så enkel sak som avskrivningstid?
Det är inte direkt komplicerat!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav LeifB » 2019-02-03 23:15

Hifi är en snart utdöd verksamhet...
Det är bara gamla stofiler som hänger här på faktlskt.
Vad som köps av ungdomar har jag inte rktigt förstått.
Vad är det för något som tillverkas inom musikbranchen är ju bara en gåta.. nej hifi är dött och vi är de sista som uppskattar att sätta oss i sweetspot.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-03 23:35

hcl: Du har så rätt.

Det var skivbolagen (och film-) som dödade både sitt eget sälj och hifi-branschen.

De skulle ha reagerar omedelbart när pirathemladdning började bli ett problem, och installerat bränningsutrustning i alla skivaffärer, där ALLA fonogram någonsin utgivna sålunda skulle kunna bli tillgängliga. :)

En skivaffär hade inte längre behövt hålla 100 000-tals fonogram och videogram på lager. Ett tusentals obrända original hade räckt, och en krypterad koppling till skivbolagens hemsidor för bränningsbutikerna. En liten tryckpress för booklet hade förstås behövts också.

Även upplösningsproblemet skulle kunna lösas på samma gång, genom att den som hade t ex en DVD med filmen X, till rimlig merkostnad skulle kunna byta den till en bluray med samma film. :)

Den redan ägda blir ett kvitto på ägande av rättigheten till filmen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Conan » 2019-02-04 00:34

Skulle jag själv gissa på huvudanledningen till HiFi:ns nedgång (vill inte säga "bortgång" :wink: ) på 80/90-talet eller så, så får det bli försvinnandet av lokala Radio/TV-butiken "på hörnet". När allt sammans flyttade in i elektronikladorna så blev också konkurrensen så påtaglig; "Älskling, ska vi verkligen köpa nya högtalare - kolla dom har såna häringa dataapparater här också...".

Även om de redan inbitna HiFi-nördarna (då som nu) flockades runt andra ställen än "Radiohandlar´n", så var det för medelsvensson här man gick in för att kolla in nya TV och stereoapparater, snacka lite med handlar´n och kanske också kolla in lite nya fonogram. Min första riktiga stereo fick jag gratis hemkörd (!) från VH Radio & TV och eftersom de egentliga medföljande högtalarna i paketet hade sålts till nån annan, så medföljde ett par Pioneer Prologue 5 istället. Innan det köpet som gjordes för sommarjobbspengar, hade ett par år innan inköps en bergsprängare av bättre modell (en Rotel faktiskt 8O ) från Åhlens i Frasta (en typ Radiohandlare också) och en enkel skivspelare från Expertbutiken två stationer bort.

Hur hade jag gjort i dag? HiFi-klubben kanske men prislappen kanske varit för dyr för en tonåring... eller beställa på CDON... Siba eller Elgiganten är väl ingen ide att kolla in? Nä jag tror OnOff, Siba mm har bidragit stort till nedgången av bättre ljudanläggningar i "normala" folks hem. Utbudet minskade, det fanns ingen vettig människa att prata med före köpet samt att utbudet av all annan elektronik ökade lavinartat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav petersteindl » 2019-02-04 02:21

dewpo skrev:
Baffel skrev: Att köpa en keps eller mössa gör vi alla, men vem köper en dito eller hatt för 5000 kronor
numera?

Jag måste bara kommentera detta :twisted:
Jag tittade på solhattar i somras i vanliga butiker, Skiten var gjord i papper :evil:
Beräknad livslängd en regnskur antar jag :?
En riktig Solhatt kostar inte 5000 utan lite drygt 1000.
Och den håller många somrar, Jag lovar att den blir billigare i längden, Men allt är slit och släng idag!

Ecuadorianskt handarbete när det är som bäst!
[ Bild ]
https://www.novica.com/p/mens-ecuadorian-straw-panama-hat-with-ribbon/327206/

Samma sak med vanliga hattar, En riktig kaninhårs-hatt kostar inte 5 utan snarare 3 tusen.
Och de är idet närmaste outslitliga, Farfars hat är lika fin nu som för 50 år sedan.

En riktig hatt!
[ Bild ]
https://www.braun-hamburg.com/en/borsalino-fedora-hat-anello-beige-016101-150.html

Varför klarar människor inte av en så enkel sak som avskrivningstid?
Det är inte direkt komplicerat!


:D Vilka fina hattar. Det borde kanske återkomma som mode. Borsalino är kanon.

Själv föredrar jag hatt framför långt skägg, som verkar vara dagens mode.

Jag är inte ett dugg orolig för hifin's eventuella fall. Intresset återkommer då ljudåtergivning blir på sådant sätt att upplevelsen blir utöver det vanliga samt ger tillräckligt mycket nervimpulser till belöningssystemen i hjärnan. Nu är det andra saker som pockar på människors intresse. Dessutom är tiden dyrbarare, så lättillgänglighet blir viktigare.

Virtuell kommunikation tar nog mest tid i anspråk hos dagens människor.

Men så länge som bebisar triggar på ljud som de gör så är jag hoppfull. Det är bara mat som är viktigare. Synintryck, släng dig i väggen då roliga ljudintryck finns. :)

Restauranger, hemmamiddagar med vänner och bekanta samt hifi och/eller hemmabio tror jag kommer ta stor plats i människors liv. Men ljudet måste fixas till och bilden likaså. Dessa anser jag vara alldeles för dåliga idag.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-04 13:15

Conan skrev:Skulle jag själv gissa på huvudanledningen till HiFi:ns nedgång (vill inte säga "bortgång" :wink: ) på 80/90-talet eller så, så får det bli försvinnandet av lokala Radio/TV-butiken "på hörnet". När allt sammans flyttade in i elektronikladorna så blev också konkurrensen så påtaglig; "Älskling, ska vi verkligen köpa nya högtalare - kolla dom har såna häringa dataapparater här också...".

Även om de redan inbitna HiFi-nördarna (då som nu) flockades runt andra ställen än "Radiohandlar´n", så var det för medelsvensson här man gick in för att kolla in nya TV och stereoapparater, snacka lite med handlar´n och kanske också kolla in lite nya fonogram. Min första riktiga stereo fick jag gratis hemkörd (!) från VH Radio & TV och eftersom de egentliga medföljande högtalarna i paketet hade sålts till nån annan, så medföljde ett par Pioneer Prologue 5 istället. Innan det köpet som gjordes för sommarjobbspengar, hade ett par år innan inköps en bergsprängare av bättre modell (en Rotel faktiskt 8O ) från Åhlens i Frasta (en typ Radiohandlare också) och en enkel skivspelare från Expertbutiken två stationer bort.

Hur hade jag gjort i dag? HiFi-klubben kanske men prislappen kanske varit för dyr för en tonåring... eller beställa på CDON... Siba eller Elgiganten är väl ingen ide att kolla in? Nä jag tror OnOff, Siba mm har bidragit stort till nedgången av bättre ljudanläggningar i "normala" folks hem. Utbudet minskade, det fanns ingen vettig människa att prata med före köpet samt att utbudet av all annan elektronik ökade lavinartat.

Fast döden startade ju runt 2005, inte på 80/90-talet. Efter 70-talet var nedgången långsam, men från typ 2005 skedde skivaffärsdöden mycket snabbt. Och på den följde mid-fi döden. :(


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav LeifB » 2019-02-04 13:33

Man kan ju undra vad artisterna och sångarna livnär sig på nu för tiden?
Titta på nyproducerade cd senaste året..
Hur många är dom ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav petersteindl » 2019-02-04 13:40

LeifB skrev:Man kan ju undra vad artisterna och sångarna livnär sig på nu för tiden?
Titta på nyproducerade cd senaste året..
Hur många är dom ?

Live-konserter. Tillbaka till som det var tidigare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-04 14:53

Det finns många band som i princip bara jobbar i studio och skapar fonogram. Jag vill att de skall leva och ha det bra de också. Därför vill jag kunna gynna dem genom att köpa CD.

Jag går rätt så ofta och lyssnar på live-musik, men totalt sett har jag mycket mera glädje av musik från fonogram.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav CODY » 2019-02-04 16:28

Conan skrev:Skulle jag själv gissa på huvudanledningen till HiFi:ns nedgång (vill inte säga "bortgång" :wink: ) på 80/90-talet eller så, så får det bli försvinnandet av lokala Radio/TV-butiken "på hörnet". När allt sammans flyttade in i elektronikladorna så blev också konkurrensen så påtaglig; "Älskling, ska vi verkligen köpa nya högtalare - kolla dom har såna häringa dataapparater här också...".

Även om de redan inbitna HiFi-nördarna (då som nu) flockades runt andra ställen än "Radiohandlar´n", så var det för medelsvensson här man gick in för att kolla in nya TV och stereoapparater, snacka lite med handlar´n och kanske också kolla in lite nya fonogram. Min första riktiga stereo fick jag gratis hemkörd (!) från VH Radio & TV och eftersom de egentliga medföljande högtalarna i paketet hade sålts till nån annan, så medföljde ett par Pioneer Prologue 5 istället. Innan det köpet som gjordes för sommarjobbspengar, hade ett par år innan inköps en bergsprängare av bättre modell (en Rotel faktiskt 8O ) från Åhlens i Frasta (en typ Radiohandlare också) och en enkel skivspelare från Expertbutiken två stationer bort.

Hur hade jag gjort i dag? HiFi-klubben kanske men prislappen kanske varit för dyr för en tonåring... eller beställa på CDON... Siba eller Elgiganten är väl ingen ide att kolla in? Nä jag tror OnOff, Siba mm har bidragit stort till nedgången av bättre ljudanläggningar i "normala" folks hem. Utbudet minskade, det fanns ingen vettig människa att prata med före köpet samt att utbudet av all annan elektronik ökade lavinartat.


Du hade köpt ett par Bose-lurar.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Fostex » 2019-02-04 17:31

LeifB skrev:Hifi är en snart utdöd verksamhet...
Det är bara gamla stofiler som hänger här på faktlskt.
Vad som köps av ungdomar har jag inte rktigt förstått.
Vad är det för något som tillverkas inom musikbranchen är ju bara en gåta.. nej hifi är dött och vi är de sista som uppskattar att sätta oss i sweetspot.


Det stämmer inte helt, jag är inte 30 år fyllda ännu. Då är man väl ingen "stofil"? ;) Känner flera i min ålder som har en riktig anläggning, men tendensen du beskriver finns såklart - tyvärr.

Jag fick uppdraget att hitta en anläggning för max 5.000 kr åt en kompis, vilket slutade med ett par OA-50, en Nad C325BEE och en Chromecast audio. Han är lyrisk, och har varit det sedan dag ett, även om han aldrig någonsin skulle sätta sin fot på ett entusiastforum. Så fort han har nytt folk över visar han stolt upp sin anläggning, men inte för att dra historien om Stig Carlssons livsverk, utan för att visa hur bra musiken låter. De flesta håller med, och vill i teorin ha samma ljud hemma. Så långt, allt gott :)

Min upplevelse är att många av mina musiklyssnande vänner är nyfikna på hur de kan få en bättre musikupplevelse hemma. Tyvärr blir det sällan Carlsson och Nad, och jag tror det handlar om hur kompromissvillig musiklyssnaren i fråga är. För att dra en parallell: Få behöver en stationär dator med skärm, webbkamera, tangentbord och mus idag. En surfplatta eller mobil räcker fint, annars går det bra med en laptop. Det är inte konstigt att människor förväntar sig samma utveckling inom andra grenar av konsumentelektronik. Kravet blir att grejerna inte ska synas, vara trådlösa, enkla och sprida musik där man vill lyssna. Det får gärna låta bra också, men möter prylen inte de "viktigaste" kriterierna kan det kvitta. Tillverkarna är inte sena att anpassa sig, och i folks hem hamnar Harman/Kardon Onyx Studio, Urbanears Stammen och Marshall Stanmore istället. Om en dedikerad musikanläggning ens får utrymme.

Alternativen musiklyssnaren står inför blir:
1. En liten monopryl på fönsterbrädan, som är installerad och igång på 10 minuter
2. Förstärkare, källa, kablage, högtalare, möbleringskompromisser och en tidsmässig investering i att få allt att fungera

Alt. 1 kostar någon tusenlapp eller två. Förbättringen från mobilens skramliga högtalare är påtaglig, och köparen är nöjd med sitt val. Det blev plötsligt roligare att lyssna på musik. Visst finns det bättre grejer, men det är ju så krångligt. Och dyrt. Och fult.

Jag hoppas att ett mindre kompromissande val kan växa sig fram, som ger något som hämtar fördelarna ur båda världarna. För det går faktiskt.
3. Ett stereopaket med aktiva högtalare, förberedda för Streaming som är byggda på ett sätt som ger de ljudmässiga fördelarna med en traditionell stereo, men utan alla kringkomponenter. Typ OD11 Cloud, fast fler alternativ i olika prisnivåer behövs om det ska bli något större genomslag.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-04 18:02

Jag är bara tolv. Mentalt alltså.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Morello » 2019-02-04 18:07

Den stora hifi&musik-dödaren heter televison och video. :cry:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav philipbtz » 2019-02-04 18:24

Morello skrev:Den stora hifi&musik-dödaren heter televison och video. :cry:


Äsch, film är ju typ ända stället kvar där det finns vettigt ljud om man inte aktivt letar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav LeifB » 2019-02-04 22:58

Tror ni att musiken/hifi kommer att återhämtat sig?
Eller kommer hifi vara dött för alltid?
Internet är av ondo..
Vad ska till?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-04 23:04

Morello skrev:Den stora hifi&musik-dödaren heter televison och video. :cry:

Verkligen inte.

Däremot var TVns intruduktion i vardagen ett dråpslag för biograferna. Men TVn har funnits långt före hifi-döden (både den långsamma efter 70-taler och den hastigare för något årtionde sedan.

Mobiltelefonen, datorn och de sinande möjligheterna att inköpa hårdvaru-fonogrammen däremot... :(


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-04 23:09

kusling skrev:Lyssning med hörlurar har fått ett stort uppsving de senaste 10 åren. Och då menar jag rejäla lurar med bra ljudkvalite. En del lyssnar hemma och en del har med sig på tåget eller jobbet. Man kan t.o.m ha en separat batteridriven förstärkare med d/a-omvandlare kopplad till mobilen för att driva dessa.

Fast dagens cocooning-nivå är ju ändå mild jämfört med slutet av 70-talet då varenda kotte sprang omkring med en freestyle och lurar. Eller jämfört med dess andra våg runt 1990 då lurarna man såg folk med på stan växte sig STORA!

Jag går inte sällan omkring med lurar, men i princip bara för att prata i telefon, eller rättare sagt för att slippa tala i telefon. Gillar inte att trycka telefonen mot örat. Bullerundertryckande Bose-lur är mycket trevligare att prata i/med.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav hifikg » 2019-02-04 23:11

IngOehman skrev:Jag är bara tolv. Mentalt alltså.


Jamendåså...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-04 23:18

Jamendåså vaddå?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Conan » 2019-02-04 23:25

CODY skrev:
Conan skrev:Skulle jag själv gissa på huvudanledningen till HiFi:ns nedgång (vill inte säga "bortgång" :wink: ) på 80/90-talet eller så, så får det bli försvinnandet av lokala Radio/TV-butiken "på hörnet". När allt sammans flyttade in i elektronikladorna så blev också konkurrensen så påtaglig; "Älskling, ska vi verkligen köpa nya högtalare - kolla dom har såna häringa dataapparater här också...".

Även om de redan inbitna HiFi-nördarna (då som nu) flockades runt andra ställen än "Radiohandlar´n", så var det för medelsvensson här man gick in för att kolla in nya TV och stereoapparater, snacka lite med handlar´n och kanske också kolla in lite nya fonogram. Min första riktiga stereo fick jag gratis hemkörd (!) från VH Radio & TV och eftersom de egentliga medföljande högtalarna i paketet hade sålts till nån annan, så medföljde ett par Pioneer Prologue 5 istället. Innan det köpet som gjordes för sommarjobbspengar, hade ett par år innan inköps en bergsprängare av bättre modell (en Rotel faktiskt 8O ) från Åhlens i Frasta (en typ Radiohandlare också) och en enkel skivspelare från Expertbutiken två stationer bort.

Hur hade jag gjort i dag? HiFi-klubben kanske men prislappen kanske varit för dyr för en tonåring... eller beställa på CDON... Siba eller Elgiganten är väl ingen ide att kolla in? Nä jag tror OnOff, Siba mm har bidragit stort till nedgången av bättre ljudanläggningar i "normala" folks hem. Utbudet minskade, det fanns ingen vettig människa att prata med före köpet samt att utbudet av all annan elektronik ökade lavinartat.


Du hade köpt ett par Bose-lurar.


Njaee... jag tror inte det och framförallt hade det inte stannat med Bose-lurar. Är alldeles för mycket kodat i mitt DNA att bli hifi-nörd i alla tidsåldrar. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav petersteindl » 2019-02-04 23:47

IngOehman skrev:
Morello skrev:Den stora hifi&musik-dödaren heter televison och video. :cry:

Verkligen inte.

Däremot var TVns intruduktion i vardagen ett dråpslag för biograferna. Men TVn har funnits långt före hifi-döden (både den långsamma efter 70-taler och den hastigare för något årtionde sedan.

Mobiltelefonen, datorn och de sinande möjligheterna att inköpa hårdvaru-fonogrammen däremot... :(


Vh, iö


+1 på den.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster