Om framtiden inom "HiFi"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Conan » 2019-02-04 23:47

IngOehman skrev:Fast döden startade ju runt 2005, inte på 80/90-talet. Efter 70-talet var nedgången långsam, men från typ 2005 skedde skivaffärsdöden mycket snabbt. Och på den följde mid-fi döden.


Skivaffärsdöden kom väl då ungefär. Var det främst en följd av fultankning från nätet eller reklamradioskvallyssnande eller Youtube eller en kombination? Men var inte mid-fi redan då rätt död? Ungdomarna lyssnade på mp3 eller radio via iPods eller från datorn, men även den äldre generationen slutade i stor utsträckning köpa "anständiga" ljudprylar väl kanske 10 år tidigare?

En ljudanläggning av någon klass var "måste-finnas"-grejer i nästan varje hem. Både farsan och farbror hade rätt hyffsade ljudanläggningar utan att vara speciellt intresserade nån av dem. Men efter "Skantic-anläggningen" så vart det ingen ny motsvarande, utan det fick räcka med nån mini-hifi med pyttehögtlalare eller numera en blåtandhögtalare.

Jag tror fortfarande att lokala radio/TV-handlaren "snackade på" folk halvhyfsade anläggningar och när den handlaren ersattes av elektronikladan, så valde de relativt ointresserade musikkonsumenterna en mindre anläggning och en dator istället.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Baffel » 2019-02-05 00:14

Appropå ny teknik och hur det påverkar artister. En del som ser en möjlighet, andra inte
Är väl det samma med teknikutvecklande företag.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1226471

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Ronnie » 2019-02-05 10:27

Det verkar nästan som att Apple (eller Google?) vill döda hemma-HiFin.
Jag växlar friskt mellan att lyssna på Spotify och att titta på YouTube med min iPad.
Varje gång jag vill få ljudet från stereon måste jag stänga av YouTube-appen, välja "skärmdubblering" och sen starta om appen och ta fram videon jag kollade på i historiken och starta om. Annars tror systemet att jag vill titta på en extern bildvisare.

Från och med igår funkar inte ens det.

Resultatet är att jag använder den lilla trådlösa monohögtalaren mest hela dagarna. Funkar hela tiden.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav rajapruk » 2019-02-05 12:24

Om man tittar här så verkar ryktet om hifins död vara något överdriven:

https://www.akkelisaudio.com/kundernas-system-2/

Shit vad mycket megadyra megastora trattar och rörhäckar de verkar ha sålt!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Ronnie » 2019-02-05 12:36

rajapruk skrev:Om man tittar här så verkar ryktet om hifins död vara något överdriven:

https://www.akkelisaudio.com/kundernas-system-2/

Shit vad mycket megadyra megastora trattar och rörhäckar de verkar ha sålt!


Många trattar, men det är ändå bara 70 anläggningar.
Sidan upprepar sig på mitten så det ser ut som 140.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav goat76 » 2019-02-05 17:49

Intressant tråd och öppningsinlägg men vart tog trådskaparen vägen?

Jag vill ha mer djupdykning av Perran och andra på några av hans text-snuttar. :)

Perran skrev:Man försökte mäta upp förstärkare och presentera ett "testresultat".
Frekvensgång. Distorsion och IM-distorsion. Effektkub. Puls-svar.
Diracpuls och spektrumanalys, när det var som bäst.
Dessa mätningar säger inte så värst mycket mera än . . . data i ett mätresultat.
Jag påstår inte att hög distorsion och vågig frekvensgång är bra.
En förstärkare som mäter bra, "spelar" ofta bra.
Men det finns undantag.
Kopplingen mellan dessa mätningar och den musikaliska upplevelsen är svag.
En mera seriös analys efterfrågas.


Varför går det inte alltid att göra slutsatsen att en rak perfekt frekvens vid mätning nödvändigtvis alltid låter bra, och vilka andra parametrar kan det vara som gör att något mätmässigt sämre ibland låter bättre?

Perran skrev:Mikrofoner . . . vad nytt utöver kondensatormikrofonen, ca 1960 ?


Det jag ofta läser på diverse studio-forum och tycker är konstigt är att en och samma mikrofon-modell från en och samma tillverkare kan låta så extremt olika, hur kommer det sig att det inte verkar gå att tillverka dessa mikrofoner med större precision så att de inte avviker så mycket mellan varandra?

Perran skrev:Vi är överens om att Rummet är en av de viktigaste komponenterna i ljudkedjan.
Det som kallas för Rumskorrektion hör framtiden till.
Uppfattningarna om rumskorrektion är minst sagt delade !
Och man kan mena olika saker.
En faktisk ändring (korrektion) av rummet med mattor, äggkartonger på väggarna.
Basätare i hörnen. Denna typ av korrektion blir förmodligen densamma
i framtiden som den är i dag. Inte mycket att orda om.
Den andra varianten är korrektion av ljudet (signalen) för att ge
optimal upplevelse (enligt dina preferenser) i din lyssningsposition i rummet.

Linn är en av spelarna inom Room Correction.
Utgående från rummets dimensioner och placering av fönster mm,
räknar de ut rummets akustiska egenskaper.
Eftersom de känner till dina högtalares egenskaper (de är kunniga på Linn),
kan de räkna fram de optimala korrektionerna och ladda ned dessa i den
DSP-baserade Linn-apparaten.
När jag läste nedanstående påstående från Linn,
undrar jag om de har förstått vad de håller på med !
Det är givetvis "totalljudet" i lyssningspunkten som skall optimeras !
Reflexionerna finns där, och måste tas hänsyn till.
Och vem påstår att man skall använda en dålig mick ?

Saxat från Linn's hemsida, angående metoder som baseras på mätning med mikrofon:

## To begin with there’s the fundamental problem of separating what
the microphone picks up from the speakers, from sound that’s actually being
reflected at it from the walls, ceiling and floor.
Next, a mic only measures the sound where it’s placed,
so it’s an unreliable method of solving all of a room’s problems,
regardless of how many measurements are taken at various locations.
Add to this the varying quality of the microphone being used,
and the inherent difficulty of calibrating one,
and you’ve got a host of variables and endless niggles that
will just never be ironed out.
##

Jag är bekant med ett annat fabrikat som just använder mikrofon
som mäter resultatet av de Diracpulser som högtalarna sänder ut.
I professionella sammanhang, vid analys av akustiken i exvis konsertsalar,
använder man denna teknik.
Ljudpulser i form av "knallskott" eller liknande, mäts av i olika punkter
av rummet. Man kan sedan analysera resultatet med spektralanalys mm,
och få intressanta resultat därifrån.
Jag tror att det kommer att hända en hel del inom området i framtiden.


Det är uppenbart många som gillar att göra mätningar av sina rum och högtalare här på forumet men något man märker när man läser dessa trådar är att det inte verkar vara lika många som vet hur och vilka slutsatser man kan egentligen kan dra av mätresultatet.

Det största problemet verkar alltid vara hur man ska veta hur om man verkligen har lyckats separera direktljudet från rumsljudet och vise versa.
Det i kombination med att dessa mikrofoner oavsett prisklass kan vara så väldigt olika trots samma modell och tillverkare måste ju göra detta med mätningar stört omöjliga att lita på om man inte är väldigt insatt i kalibrering och har extremt bra kunskaper i hur man mäter och vad man ska avläsa i mätresultatet.

Linns metod utgår iallafall från en väl dokumenterad vetskap om vilka rumsnoder som uppstår i ett rum med specifika mått, användaren kan göra en exakt mätning av rumsmåtten och med hög sannorlikhet träffa problemfrekvenserna.
Metoden är inte perfekt och Linns program är hela tiden under utveckling och den utgår ifrån att rummet nästan är tomt på möbler så den korrigerar bort för mycket, detta kan man lyckligtvis gå in och justera manuellt och jag har lyckats få till ett ljud som är bättre än det är när programmet är avslaget, då med hjälp av musik som korrigerings-verktyg.

Så frågan är, kanske är Linns metod lättare att använda för den genomsnittlige användaren än att famla i mörkret med en massa mikrofon-mätningar och det reultat gemene man inte kan göra en korrekt tolkning av?

Perran skrev:MQA är ett förslag på ett nytt format för digitala fonogram.
Jag tror också att det finns möjligheter till förlustfri komprimering
av signalen, utan att ha tittat närmare på detta.
Baserat på den låga energitätheten i delar av signalen.
Frågan är om en marginell minskning av storleken på fonogrammen
har något värde i slutändan.
Digitala lagringsmedia sjunker hela tiden i pris.
Införandet av MQA kräver investeringar i flera led, som omnämnts i en annan tråd.
Jag tror inte MQA har någon framtid.

Vad hände med SACD ? Ett koncept som innehöll reella förbättringar av ljudkvalite'n.
Trots att SACD supportades av 2 av giganterna och pionjärerna
inom "plastskivemusiken" (Sony, Panasonic ?), gick det i graven.
Ett av de viktigaste skälen var förmodligen spelarna,
som marknaden tyckte var för dyra.


Vilket svammel MQA är, jag kan inte förstå att det i dessa tider skulle finnas ett behov av att komprimera något alls med den bandbredd som finns och det måste väl ändå vara ett ännu mindre problem framåt i tiden. Formatet är helt klart en trojansk häst för att än en gång försöka sälja samma material till lättlurade audiofiler.

SACD hade helt klart potentialen att bli det nya formatet efter stereo. Tänk er alla gamla och nya inspelningar som man hade kunnat gräva fram multikanal-inspelningarna till och mixat detta till ett trovärdigt surroundljud för musik, detta kunde ha varit en väl utvecklad standard vid det här laget.

Vad tror ni, finns det en möjlighet att detta format någon gång kommer att återupplivas?

kusling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-07-23

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav kusling » 2019-02-05 18:08

goat76 skrev:SACD hade helt klart potentialen att bli det nya formatet efter stereo. Tänk er alla gamla och nya inspelningar som man hade kunnat gräva fram multikanal-inspelningarna till och mixat detta till ett trovärdigt surroundljud för musik, detta kunde ha varit en väl utvecklad standard vid det här laget.

Vad tror ni, finns det en möjlighet att detta format någon gång kommer att återupplivas?


Nej.
Det enda som kan få saker att återuppstå är nostalgi, och SACD erbjuder inget sånt.
:)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav petersteindl » 2019-02-05 18:13

I inspelningssammanhang finns SACD kvar och då oftast med 4 ggr samplingshastighet.

Men, formatet är inte lämpligt vid digital efterbearbetning och om så skall ske så går man över till PCM.

Jag är tveksam till SACD. Däremot är jag inte tveksam till ett flerkanals musiksystem.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Tangband » 2019-02-06 07:59

Goat76: Mätmikrofon kan bara vara bra om man mäter rätt saker-som du skriver. Saker som förbättrar ljudet. I mitt aktiva dsp-system är det väldigt enkelt att gå tillbaka till de korrigeringar jag gjorde förr med hörseln för jämförelser. Det krävs bara ett knapptryck.

Här har jag kommit fram till att om man mäter med puls 1,1 meter från högtalaren inklusive 10 ms reflexer så bör det vara rakt inroom mellan 300-12000 Hz +- 2 db ungefär.
Då låter det bäst hos mig på musik. Bättre än de korrigeringar jag gjorde enbart med hörseln förut.
Sorry but thats the case 8)

Vad det gäller Linns space optimization så är det, som du skriver, ett trubbigt instrument men kanske den autokorrigering som fungerar allra bäst av de helt värdelösa program som finns på annat håll. Men det låter fortfarande bäst om man slår av space. Det finns dock en möjlighet till manuell inställning i programmet och då kan man mäta med mikrofon var den stående vågen verkligen finns i rummet- vi kommer att prova det då min vän får tid till det.

Vad det gäller rumskorrigeringar kan man i verkligheten bara korrigera rumsnoder som är under 80 Hz, dvs de stående vågor som uppstår mellan tvenne ytor ( tack Morello ) . I de flesta fall är den högsta frekvensen som kan korrigeras rätt, den som genererar en stående våg mellan tak och golv och den hamnar nånstans mellan 70-76 Hz beroende på takhöjd. Sedan kanske det finns en stående våg nånstans vid 20-30 Hz beroende på rumstorlek men den uppfattar hörseln på ett helt annat sätt- här kan det uppfattas som en försämring med korrigering.

Alltså- ska man korrigera rumsnoder så behövs det kanske bara ett eller högst två ingrepp under 80 Hz. Och man måste mäta så man hittar rätt frekvens och rätt Q. Min erfarenhet.

Nu blev det OT men jag måste förklara för framförallt goat 76 att mätningar kan göra så att det låter bättre. Om man mäter rätt saker. Att försöka hitta rätt ståendevåg - frekvens med exakt rätt Q med endast hörselns hjälp är nästan omöjligt.

Linn använder förstås mikrofoner vid tillverkningen av sina dsp-baserade toppmodeller. De mäter tom individuella element. Akudorik katalyst exakt mäter rätt rakt inroom 1 meter ifrån, mellan 300-12000 Hz med LTS logaritmiska sinussvep - som jag redan visat i en tråd.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-06 14:07

Tangband skrev:Goat76: Mätmikrofon kan bara vara bra om man mäter rätt saker-som du skriver. Saker som förbättrar ljudet. I mitt aktiva dsp-system är det väldigt enkelt att gå tillbaka till de korrigeringar jag gjorde förr med hörseln för jämförelser. Det krävs bara ett knapptryck.

Här har jag kommit fram till att om man mäter med puls 1,1 meter från högtalaren inklusive 10 ms reflexer så bör det vara rakt inroom mellan 300-12000 Hz +- 2 db ungefär.
Då låter det bäst hos mig på musik. Bättre än de korrigeringar jag gjorde enbart med hörseln förut.
Sorry but thats the case 8)

Vad det gäller Linns space optimization så är det, som du skriver, ett trubbigt instrument men kanske den autokorrigering som fungerar allra bäst av de helt värdelösa program som finns på annat håll. Men det låter fortfarande bäst om man slår av space. Det finns dock en möjlighet till manuell inställning i programmet och då kan man mäta med mikrofon var den stående vågen verkligen finns i rummet- vi kommer att prova det då min vän får tid till det.

Vad det gäller rumskorrigeringar kan man i verkligheten bara korrigera rumsnoder som är under 80 Hz, dvs de stående vågor som uppstår mellan tvenne ytor ( tack Morello ).

Mellan en ljudkälla och en vägg uppstår en stående våg. Varje punkt mellan dem uppvisar en unik tonkurvepåverkan med egna bukar/antinoder (de hamnar på olika frekvenser beroende på position).

Mellan två parallella ytor uppstår en RESONANS! Karakteristiskt för resonansen är att bukarna/antinoderna hamnar vid samma frekvenser oavsett var man sitter och lyssnar. Endast amplituden påverkas.

Tangband skrev:I de flesta fall är den högsta frekvensen som kan korrigeras rätt, den som genererar en stående våg mellan tak och golv och den hamnar nånstans mellan 70-76 Hz beroende på takhöjd.

Du menar resonans.

Tangband skrev:Sedan kanske det finns en stående våg nånstans vid 20-30 Hz beroende på rumstorlek men den uppfattar hörseln på ett helt annat sätt- här kan det uppfattas som en försämring med korrigering.

Alltså- ska man korrigera rumsnoder så behövs det kanske bara ett eller högst två ingrepp under 80 Hz. Och man måste mäta så man hittar rätt frekvens och rätt Q. Min erfarenhet.

En enkelt ståendevåg har inget 1-värde. En resonans har det. En resonans kan beskrivas som en multipelvikt ståendevåg, och det är multipelvikningen som gör att bara vissa frekvenser ”passar in”.

Tangband skrev:Nu blev det OT men jag måste förklara för framförallt goat 76 att mätningar kan göra så att det låter bättre. Om man mäter rätt saker. Att försöka hitta rätt ståendevåg - frekvens med exakt rätt Q med endast hörselns hjälp är nästan omöjligt.

Att anbringa eq mot stående vågor är nästan alltid en väldigt dplig idé. Det är ett angrepp mot en för lyssnaren förväntad egenskap i rummet. Resonanserna (både i höjd- och sid-led men framförallt i djupledden) är däremot potetiellt återgivningsfientliga. Det är därför man måste vara insatt i hur man behöver mäta för att kunna skilja mellan stående vågor och resonanser. Resonanser höjdledes och sidledes är som regel inte bra att hantera med eq, men gärna med andra metoder. Framförallt handlar det om att göra en relevant geometrisk analys av rummet och sen använda det harmoniskt.

Tangband skrev:Linn använder förstås mikrofoner vid tillverkningen av sina dsp-baserade toppmodeller. De mäter tom individuella element. Akudorik katalyst exakt mäter rätt rakt inroom 1 meter ifrån, mellan 300-12000 Hz med LTS logaritmiska sinussvep - som jag redan visat i en tråd.

Frågan om hur något mäter är sekundär innan man har svar på frågan om hur det bör mäta. Vilket är en fråga kopplad till kunskap om varför det är önskvärt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Tangband » 2019-02-06 14:13

Jag menade förstås RESONANS och inte stående våg i hela mitt inlägg, tack för rättning IÖ.

Min erfarenhet (hittills ) är att dessa kan korrigeras under 80 Hz, och det behövs i praktiken bara 1 eller 2 ingreppsfrekvenser.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-06 17:43

Håller med! Du har helt rätt.


Men vill än en gång påminna om svårigheterna med att skilja mellan den tonkurvepåverkan som kommer från resonanserna och den som beror av ståendevåg från bakre väggen. Det senare är en önskad kamfiltereffekt (en som örat väntar sig) medan det förstnämnda är en oönskad effekt som man, precis som du skriver, kan ta bort med eq om man inte lyckas mildra den tillräckligt med rumsakustiska åtgärder.

Men svårigheten är som sagt att bedöma vad som är vad. De flesta gör mätningar på och runt lyssningsplatsen (-erna) och där ser man summan av den påverkan som är skadlig och den som är nyttig. Det gäller att dekonstruera så man får fram enskildheterna och inte bara summan.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-06 18:59

petersteindl skrev:I inspelningssammanhang finns SACD kvar och då oftast med 4 ggr samplingshastighet.

Men, formatet är inte lämpligt vid digital efterbearbetning och om så skall ske så går man över till PCM.

Jag är tveksam till SACD. Däremot är jag inte tveksam till ett flerkanals musiksystem.

Med vänlig hälsning
Peter

Är positivt överraskad av detta.

Det har varit min uppfattning från start. SACD är illa genomtänkt. DVD-A var ett mycket bra system - liksom DTS!

Både de senare erbjöd både mångkanalighet och hög upplösning, men marknadsfördes klantigt.

För övrigt var HD-DVD mycket bättre än Bluray också...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-06 19:04

goat76 skrev:Varför går det inte alltid att göra slutsatsen att en rak perfekt frekvens vid mätning nödvändigtvis alltid låter bra, och vilka andra parametrar kan det vara som gör att något mätmässigt sämre ibland låter bättre?

Det finns inget som heter "rak perfekt frekvens".

Jag gissar att du menar rak tonkurva (=amplitudens frekvensgång)? Men även om du menar det så är det ingenting entydigt.

Amplituden för vaddå som funktion av frekvensen? Direktljudet? Totalljudet? Och menar du för en mikrofon eller för en människa? En (idealisk mät-)mikrofon registrerar samma tonkurva oavsett anländanderiktning. Så fungerar inte hörseln. Hörseln hör inte samverkan mellan vänster och höger högtalare som fantomprojicerar, på alls samma sätt som en mätmikrofon.

Att mäta är aldrig fel, men det är å andra sidan bara meningsfullt om man kan tolka mätningarna, och för att man skall kunna göra det så räcker det inte med en massa kunskap om akustik och psykoakustik, men behöver därtill mycket mera information än den som innehålls i en mätkurva.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav goat76 » 2019-02-06 20:09

IngOehman skrev:
goat76 skrev:Varför går det inte alltid att göra slutsatsen att en rak perfekt frekvens vid mätning nödvändigtvis alltid låter bra, och vilka andra parametrar kan det vara som gör att något mätmässigt sämre ibland låter bättre?

Det finns inget som heter "rak perfekt frekvens".

Jag gissar att du menar rak tonkurva (=amplitudens frekvensgång)? Men även om du menar det så är det ingenting entydigt.

Amplituden för vaddå som funktion av frekvensen? Direktljudet? Totalljudet? Och menar du för en mikrofon eller för en människa? En (idealisk mät-)mikrofon registrerar samma tonkurva oavsett anländanderiktning. Så fungerar inte hörseln. Hörseln hör inte samverkan mellan vänster och höger högtalare som fantomprojicerar, på alls samma sätt som en mätmikrofon.

Att mäta är aldrig fel, men det är å andra sidan bara meningsfullt om man kan tolka mätningarna, och för att man skall kunna göra det så räcker det inte med en massa kunskap om akustik och psykoakustik, men behöver därtill mycket mera information än den som innehålls i en mätkurva.


Vh, iö


Japp, rak tonkurva skulle det stå där såklart, en felskrivning smög sig in. :)

Det jag spånade vidare på och sköt vidare som fråga var trådskaparens egna upptäckt att ett bra mätresultat inte nödvändigtvis visar att en apparat är bra på att ge en bra musikalisk upplevelse.
Detta för mina tankar till de mätningar som LTS gjort som visar att många av mobiltelefonernas DA-omvandlare håller en väldigt hög klass, men säger de mätningarna alls något om hur dessa presterar när det kommer till musik?

Perran skrev:Man försökte mäta upp förstärkare och presentera ett "testresultat".
Frekvensgång. Distorsion och IM-distorsion. Effektkub. Puls-svar.
Diracpuls och spektrumanalys, när det var som bäst.
Dessa mätningar säger inte så värst mycket mera än . . . data i ett mätresultat.
Jag påstår inte att hög distorsion och vågig frekvensgång är bra.
En förstärkare som mäter bra, "spelar" ofta bra.
Men det finns undantag.
Kopplingen mellan dessa mätningar och den musikaliska upplevelsen är svag.
En mera seriös analys efterfrågas.


Om både en rak och en krokig tonkurva kan låta bra, vad ska man då tolka av ett mätresultat?

Perran
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-07-03

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Perran » 2019-02-07 05:06

Synpunkter från trådskaparen . . . han lurar i vassen !

Mätning av förstärkare . . . . de mätningar som vanligtvis
görs på förstärkare är nishade och mätsignalerna har ingen
likhet med den reella ljudsignalen.
Det var min "poäng".

Intermodulationsdistorsion mha en etablerad testsignal
bestående av 2 frekvenser ?
Varför just på detta viset ?
Hård global motkoppling sänker distorsionen, men har sidoeffekter.
Lokal motkoppling "per steg" plockar bort uppträdande
artifakts där de skapas (olinjära transistorsteg).
Var det inte svenska Millenium som var tidigt ute med
förstärkare utan global motkoppling ?
"Inherent Linearity".
Det är bekant att olika typer av distorsion (deltoner)
upplevs olika av vårt hörselsystem.
Någon har skrivit kunnigt om detta här.

Jämför diskussionen rörförstärkare kontra transistorförstärkare.
Där man hävdar att rörförstärkare "låter bättre",
trots sämre mätdata än en halvledarförstärkare.
Rörets egenskaper (mjukare karakteristika, mjuk-klippning, "spännings-styrt" etc).
En rörförstärkare har alltid (jag kanske inte har aktuell info)
en trafo på utgången, vilken har en "filtrerande" påverkan.

Frekvensgång gynnas av hård global motkoppling.
Hur görs "avrullningen" vid övre frekvansgränsen ?
Hur ser frekvensgången ut för en blandfrekvens ?
Hur beror resultatet av svephastigheten (frekvensderivatan av testsignalen) ?
Jag har aldrig påstått att det är lätt att mäta/karakterisera förstärkare !
Men jag tror att det går att förbättra tekniken.
Andra testsignaler, mätmetoder och analys.

Mina egna önskemål är desamma som era, vad jag kan se.
Lätt tillgänglig god musik på fonogram av olika typ.
Och fortsatt tillgång på Live konserter, inte bara "ungdomsmusiken".
Köpa musik på nätet tycker jag är lite tråkigt.
Jag besökte en mycket trevlig affär några gånger.
I Denver, ca 10 år sedan.
En stor anläggning, full med böcker och fonogram.
Där fanns "spelmaskiner", där man kunde spela upp (nästan) allt
som fanns i affären, utan hjälp från försäljare.
Man kunde ta med sig en spännande "foliant" och studera den
i det trevliga fiket av typ Starbucks.
Kanske ett gångbart koncept för 2 i Sverige utdöende butikstyper ?

Vi hoppas också att våra anläggningar skall fortsätta
att fungera tills öronen ramlar av !
Så vi slipper att bekymra oss om att skaffa nytt.
Och spendera en massa pengar.

Marknaden . . . den är ju bl.a vi !
Men vi kanske inte är den mest köpstarka gruppen.
Ett intressant inlägg om någon som hjälpte en kompis att plocka ihop
en bra, prisvärd anläggning. Carlssonhögtalare. Kompisen blev salig !
Även han blev en missionär för "bra ljud", precis som vi.
Bland vänner och bekanta !

Ingenjör Öhman, du målar med stora penseln upp ett mycket trovärdigt
framtidsscenario ! Och du har mycket "på fötterna" (kanske filt-tofflor ?)
Jag fick ett utskick från Lyngdorf i dagarna, om deras MXA 8400.
Skall presenteras på ngn mässa i USA snart.
Åtta kanaler, totalt 3.2 kW ! Fläktlös. Med extrema data.
I övrigt inte mycket avslöjat. Och priset ?
De påstår att de tillämpar 24 timmars "burn in" av burken.
Unikt i branshen, eller . . . . . ?
Jag frågar mig vilka kunder som efterfrågar denna produkt !

"Rumskorrektion" . . . jag är medveten om att det hjälpligt går
att räkna fram delar av ett rums aukustiska egenskaper på det sätt
som Linn förordar.
Det jag opponerade mig emot är deras underkännande av
andra (konkurrenternas) metoder, direkt uppmätning mha mikrofon.
Och mikrofonen (ev. flera stycken) kalibreras av den automatiserade mätproceduren.
Om du är intresserad av hur man hanterar ämnet rumsakustik i professionella sammanhang,
kan du läsa denna inte helt lätt-tillgängliga .PDF.

https://pdfs.semanticscholar.org/2a0c/1 ... ecdc77.pdf
##
Our algorithm opens the way for different applications in virtual reality,
auralization, architectural acoustics, and audio forensics.
For example, we can use it to design acoustic spaces with desired
characteristics or to change the auditory perception of existing spaces.
##

Algoritmerna och metodiken använde man sedan för att göra en "auralization"
av den unika katedralen i Lausanne.
http://rr.epfl.ch/demos/eCathedral

Jag erkänner att jag är lite "insnöad" på ämnet . . . . . .

Med ett leende på läpparna konstaterar jag att även denna tråd
(delvis) spårade ut på ett pseudoämne, typ "Påvens Skägg".
Jag kommer aldrig att använda fulordet i detta forum (H-Bio) !!!

Povel : "Håll musiken igång !"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav petersteindl » 2019-02-07 05:58

Burn-in på elektronik är inte ovanligt. Jag känner till åtskilliga tillverkare som har sin elektronik på i flera dygn och även tillverkare i Kina och de har speciell byggnad för det med hög temperatur och mycket hög luftfuktighet. Apparaterna är på flera dygn i sträck. Krell hade så och, jaa faktiskt de flesta tillverkare jag besökte då det begav sig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Tangband » 2019-02-07 07:59

IngOehman skrev:Håller med! Du har helt rätt.


Men vill än en gång påminna om svårigheterna med att skilja mellan den tonkurvepåverkan som kommer från resonanserna och den som beror av ståendevåg från bakre väggen. Det senare är en önskad kamfiltereffekt (en som örat väntar sig) medan det förstnämnda är en oönskad effekt som man, precis som du skriver, kan ta bort med eq om man inte lyckas mildra den tillräckligt med rumsakustiska åtgärder.

Men svårigheten är som sagt att bedöma vad som är vad. De flesta gör mätningar på och runt lyssningsplatsen (-erna) och där ser man summan av den påverkan som är skadlig och den som är nyttig. Det gäller att dekonstruera så man får fram enskildheterna och inte bara summan.


Vh, iö


Javisst ! ...och här kan nog mätning med måttband mellan rummets väggar och/eller tak vara behjälpligt- sedan bara räkna ut våglängden där en resonans rimligen bör vara. Sedan mäta med mikrofon och se om den fanns där. Mätningen kan sedan visa q-värdet på resonansen så korrigeringen kan göras mer exakt.

Exempel 343 /71 Hz = 4,83 m = resonans vid 4,83/2 = 2,415 m = vanlig takhöjd i en lägenhet.

Det blir betydligt komplexare att räkna ut något om rummet är halvöppet mot en större yta.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-07 09:34

Jag gör hellre i princip tvärtom - struntar i resonanserna och istället räknar ut vilka kamfiltereffekter man kan vänta sig från ståendevågorna mot bl a bakre väggen. På så vis får man ett börvärde och kan titta på hur de faktiska mätningarna avviker från detta. Avvikelserna är felen.

- - -

Att mäta på förstärkare kan och bör inte jämföras med att mäta på högtalare. En förstärkare har både in-och utsignal i samma domän (den elektriska) och därför är de även båda i den endimensionella världen. Mätresultatet från en förstärkare är nästan (men inte riktigt) alltid entydigt, bara man mäter tillräckligt och rätt.

Därmed inte sagt att alla förvrängande förstärkare låter likadant. Men det är oftast skapligt lätt att baserat på mätningar bedöma om en förstärkare har mycket låg färgning eller ej.

Komplicerande är dock att två förstärkare som inte är lågfärgande kan uppfattas mycket olika. Den ena kan uppfattas låts sämre än den perfekta förstärkaren, den andra bättre! I varje fall på visst programmatererial. Inser man inte det är det lätt att göra knasiga badömningar av mätresultat (tycka att mätnkngar är repevanta eftersom de inte berättar vilken apparat som man tycker om soundet ifrån mest). Kort sagt - färgnkngar man låta mycket illa, men även bra, beroende på färgning. De färgningar som låter bra gör det dock som regel inte på allt programmaterial.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Perran
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-07-03

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Perran » 2019-02-08 05:47

Famous last (may be) Words from Perran :

Vid uppmätning av förstärkare avsedda för HiFi bruk, bör väl apparaten
belastas med en representativ last.
Kanske inte ett enkelt problem, en högtalarbelastning
är väl ganska komplex.

Den skapar också en motEMK . . . eller hur ?
Vad säger Ingenjör Öhman om detta ?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-08 08:42

Jag säger: Du har 100% rätt!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Tell » 2019-02-08 12:20

Perran: Förlåt, men jag måste bara fråga varför du gör dina radbyten sådär? Det gör ju tyvärr att det blir sjukt jobbigt att läsa det du skriver :\

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Baffel » 2019-02-08 23:24

Kruxet är väl mer vad som anses vara HiFi . Att slänga in en billig limpa och få lite mer sprutt på ljudet från datorn. Är det HiFi?

Jag vet inte vad definition ska vara , men mono vs stereo borde väl i alla fall vara en skiljelinje?

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav JM » 2019-02-09 08:47

Perran skrev:Synpunkter från trådskaparen . . . han lurar i vassen !

Mina egna önskemål är desamma som era, vad jag kan se.
Lätt tillgänglig god musik på fonogram av olika typ.

Marknaden . . . den är ju bl.a vi !
Men vi kanske inte är den mest köpstarka gruppen.

"Rumskorrektion" . . . jag är medveten om att det hjälpligt går
att räkna fram delar av ett rums aukustiska egenskaper på det sätt
som Linn förordar.
Det jag opponerade mig emot är deras underkännande av
andra (konkurrenternas) metoder, direkt uppmätning mha mikrofon.
Och mikrofonen (ev. flera stycken) kalibreras av den automatiserade mätproceduren.
Om du är intresserad av hur man hanterar ämnet rumsakustik i professionella sammanhang,
kan du läsa denna inte helt lätt-tillgängliga .PDF.

https://pdfs.semanticscholar.org/2a0c/1 ... ecdc77.pdf
##
Our algorithm opens the way for different applications in virtual reality,
auralization, architectural acoustics, and audio forensics.
For example, we can use it to design acoustic spaces with desired
characteristics or to change the auditory perception of existing spaces.
##

Algoritmerna och metodiken använde man sedan för att göra en "auralization"
av den unika katedralen i Lausanne.
http://rr.epfl.ch/demos/eCathedral

Jag erkänner att jag är lite "insnöad" på ämnet . . . . . .

Povel : "Håll musiken igång !"

Perran jag gillar ditt inlägg! Du pekar mot framtiden. Anar att du har inte obetydllga kunskaper i algoritmer. Svårigheten som jag ser det är att välja vilka variabler är tillräckligt relevanta och hur skall dessa variabler integreras i algoritmerna i variabla contexter i realtid??

Byggmax, IKEA, självkörande bilar, KTH och Karolinska är framtiden för morgondagens hifi-upplevelse.

Mono-lyssnade på artificiellt ljud, från en integrerad ljudkälla, var initialt revolutionerande och kunde i rätt kontex ge en viss spatial upplevelse men med inte obetydliga artefakter.

Stereo-lyssnandet på artificiellt ljud, från en uppsättning av kablar, apparater, högtalare mm, gav mer spatial upplevelse i en skruv-städsposition men med nya störande artefakter i vid mening.

Flerkanals-lyssnande på artificiellt ljud, från en ännu större uppsättning av kablar, apparater, högtalare, ombyggda rum mm, gav ännu mer spatial upplevelse i en skruvstäds-position men med ytterligare nya störande artefakter i vid mening.

Marknaden är grym och skoningslös.

Marknaden har valt små flexibla ljudkällor med för kunden och dess vänner tillräckligt bra ljud vilka fungerar tillräckligt bra i olika sammanhang.

Marknaden vill inte ha två gravstensliknade kolosser med vidhängande kablar och apparater i vardagsrummet där bara en lyssnare kan få optimalt ljud.
Marknaden vill inte ha 32 högtalare med vidhängande kontrollrumsliknade specialbyggt rum där fortfarande bara en lyssnare kan uppleva optimalt ljud.

Marknaden har brutalt ratat de apparater och ljudkällor vi på faktiskt.io till största delen uppskattar.
Men marknaden har aldrig fel som jag ser det. Konsumenten har alltid alternativa handlingar.

I min värld som "medicinsk IT-entreprenör" gäller det att läsa och förstå marknaden i realtid. Utifrån realtidsanalysen gör jag produkter som delvis styr marknaden dit jag vill (i bästa fall). Mina produkter framstår som bättre alternativ för kunden än tidigare val. Jag har då gjort en försäljning av en ny produkt och inte en expediering av en för kunden känd produkt.

Underlåtenheten att förstå marknaden i realtid ur ett hifi perspektiv har skapat dagen situation.

Jag ser många möjligheter till framgång med ett nytt hifi koncept anpassat till marknaden.
Med smarta dynamiska algoritmer och multipla "osynliga" högtalare skapas ett fragmenterat ljud anpassat för varje individ i rummet i realtid. Högtalarna är olika map storlek, frekvens, fas, lokalisation mm. På Byggmax köper vi hela väggar, tak mm vilka är de nya ljudkällorna. Ikea säljer hårdvaran/programvaran vi styr ljudkällorna "kabelfritt" till ett för marknaden acceptabelt pris. IKEA har som vanligt kopierat bästa tekniken från självkörande bilar och tillsammans med ett gäng från KTH och Karolinska hittat tillräckligt relevanta variabler.

I framtidens hifi rum kan en person se på film, en person går runt i rummet och lyssnar på hårdrock, barnen spelar våldsspel och en fjärde person läser en bok utan att störa varandra. Ingen använder hörlurar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-09 11:37

Mardrömsframtid.

Människor som är tillsammans men isolerade från varandra.

Inte olikt den vision som Bill Gates skissade för några år sedan i Las Vegas. Din är en sorts light-version. Bill skissade ett hem där alla satt framför sin dator och levde framför den, och ville de varandra något så kommunicerade de via datorerna.

Det var kul att höra honom live, men också väldigt skrämmande. Så totalt verklighetsfrämmande och omänskligt.

För mig är en familj något helt annat än för dig, tror jag.

När familjemedlemmar inte pratar med varandra så hör de oftast varandra, på grund av det som de pysslar med. Livet finns i huset! Den isolation du talar om som ett mål, är som jag ser det bara en mardröm.

Jag gillar nästan alla livs-ljud, inte bara musik, lagom mängd av dem. Ljudet av någon som snickrar, barnfötter som springer, ett spel på en mobiltelefon, en toalett som spolas, gräsklipparen...

Alltför högljudda saker kan göra att ett fönster eller en dörr stängs, men ändå kommunicerar de en närvaro. Själva livet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav Max_Headroom » 2019-02-09 12:22

IngOehman skrev:Mardrömsframtid.

Människor som är tillsammans men isolerade från varandra.

Inte olikt den vision som Bill Gates skissade för några år sedan i Las Vegas. Din är en sorts light-version. Bill skissade ett hem där alla satt framför sin dator och levde framför den, och ville de varandra något så kommunicerade de via datorerna.

Det var kul att höra honom live, men också väldigt skrämmande. Så totalt verklighetsfrämmande och omänskligt.

För mig är en familj något helt annat än för dig, tror jag.

När familjemedlemmar inte pratar med varandra så hör de oftast varandra, på grund av det som de pysslar med. Livet finns i huset! Den isolation du talar om som ett mål, är som jag ser det bara en mardröm.

Jag gillar nästan alla livs-ljud, inte bara musik, lagom mängd av dem. Ljudet av någon som snickrar, barnfötter som springer, ett spel på en mobiltelefon, en toalett som spolas, gräsklipparen...

Alltför högljudda saker kan göra att ett fönster eller en dörr stängs, men ändå kommunicerar de en närvaro. Själva livet.


Vh, iö


Håller med, rena skräcken det där med alla i sin egen lilla datorvärld.

Men det börjar ju komma upp en motrörelse. Folk loggar av "fjøsboka". För gott. Dom kloka har fimpat TVn för länge sedan. Det inte bara talas om att göra saker i verkligheten, folk uppsöker den också. Ännu så länge är motrörelsen svag, och verkar vara lite av ett post-hipster fenomen. Men ändå. Max vibbar att det kommer mera. Allt mer prat om övervakningssamhälle, ohämmad konsumtion etc. Storkapitalet kommer ju att knorra förståss.
Det mest troliga är en diversefiering. En del (kanske flertalet) kommer att slå in på Bill Gates & Co's väg där man levet i molnet, så att säga. En del kommer att föksöka undvika den delen så gott det går. Och Max vibbar vidare att detta blir lite av en klassfråga. Att lämna Nätet (mer eller mindre) kommer att bli något som överklassen och öwfre medelklass håller på med i viss utsträckning.

För många år sedan läste jag en bok, lite sciens fiction eller framtidsroman eller vad man skall kalla det. En dystopi. Där var det bara dom rika som hade möjlighet till ett liv i enkelhet Resten var mer eller mindre tvungna att konsumera. Så, undrar vän av ordning, vad har det med HiFi att göra?
En renässans, helt enkelt. Musiklyssning som en del av "det goda liv". Min framtidspaning är alltså att Framtiden för Hifi och seriöst muisklyssnande finns i den gruppen som söker sig ut från storstäderna, till landet eller småstäder. Ofta personer med skapligt välbetalda jobb och god ekonomi.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav IngOehman » 2019-02-09 13:57

Jag har redan sett renässansens första ryck! :)

En ny vår kommer. Hemmabiografer byggs i stugor och kojor! Gissar på mycket kul High End på mässan om en vecka.

De som vill ha JM’s och Bill Gates värld få gå den vägen utan mig. Den låter hemsk, som en sorts död.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-02-09 14:38, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav peterh » 2019-02-09 14:06

IngOehman skrev:Jag har redan sett rennäsansens första ryck! :)

En ny vår kommer. Hemmabiografer byggs i stugor och kojor! Gissar på mycket kul High End på mässan om en vecka.

De som vill ha JM’s och Bill Gates värld få gå den vägen utan mig. Den låter hemsk, som en sorts död.


Vh, iö

Håller med dig öhman ! Ser också gärna fram emot att ungarna börjar musikskolan och börjar spela med
egna instrument.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav jonaz81a » 2019-02-09 20:21

Det jag inte förstår är varför moderna människor med pengar i plånboken som vill ha en ljudlösning som inte tar plats prompt måste ha en bluetooth-högtalare typ "Sonos PLAY:5" (~6000kr) när du t.ex får Yamaha PianoCraft MCR-B370D eller liknande för under 4000kr.


Modernt så det förslår, jag vet inte vad hälften betyder.

Bluetooth Version/Profile: Ver. 4.2 / A2DP, AVRCP ; [Audio Codec] SBC, AAC
Disc Type: CD, CD-R, CD-RW (Audio CD, MP3, WMA)
USB: Yes
File Format: MP3, WMA, AAC, WAV(*1), FLAC(*1), AIFF(*1), ALAC(*2) --- (*1) 192 kHz / 24-bit; (*2) 48 kHz / 24-bit
Tuner: DAB / FM



Kompakt som tusan och man kan garanterat ansluta en subwoofer som man kan gömma där kvinnorna i huset inte ser den. Vad mer kan man begära av en kompakt ljudlösning?

Bild snodd av Yamaha men de låter hälsa att de inte har något emot gratis reklam...
Yamaha PianoCraft MCRB370D.jpg
Yamaha PianoCraft MCRB370D.jpg (95.1 KiB) Visad 3543 gånger



Att alla inte vill ha fullstora komponentsystem med golvhögtalare får man nog bara acceptera. Tidigare, fram till för ungefär ett årtionde sedan valde många med med begränsat utrymme och/eller behov i alla fall ett kompaktsystem med acceptabel prestanda.
Senast redigerad av jonaz81a 2019-02-09 20:56, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Om framtiden inom "HiFi"

Inläggav goat76 » 2019-02-09 20:48

jonaz81a skrev:Kompakt som tusan och man kan garanterat ansluta en subwoofer som man kan gömma där kvinnorna i huset inte ser den. Vad mer kan man begära av en kompakt ljudlösning?

Bild snodd av Yamaha men de låter hälsa att de inte har något emot gratis reklam...


Nähä du, kvinnorna i huset hittar allt! Alkohol, pornografi och subwoofers, inget kommer undan!

Vilken komponent bestämde djupet på den där Yamaha stereon, högtalarna eller elektroniken?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster