Seas lanserar en graphene bas!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Seas lanserar en graphene bas!

Inläggav dewpo » 2019-02-10 15:48

Bild

Bild

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=559:e0073-08s-w16nx003-2&catid=49:excel-woofers&Itemid=359

Vad tror ni är detta framtiden?
Kon uppbrytningen vi 6500 Hz ser kraftig ut.
Men den är kanske enkel att hanterar när den ligger så högt?
Magnesium versionen har sin uppbrytning vid knappt 4000 Hz vilket ju hamnar betydligt närmre delningsfrekvensen!

Vem blir först på faktiskt med ett bygge?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Re: Seas lanserar en graphene bas!

Inläggav tvett » 2019-02-10 16:30

Förstod jag det rätt att graphenet är en ytbehandling för magnesium-konen, inget annat...?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Seas lanserar en graphene bas!

Inläggav petersteindl » 2019-02-10 16:36

Japp, det är så det verkar vara enligt deras text.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Seas lanserar en graphene bas!

Inläggav dewpo » 2019-02-10 16:42

Här står det om tekniken.
http://www.seas.no/images/SEAS_Graphene_White_Paper.pdf

Och det verkar vara en Graphene ytbehandling, Ja!

Jag trodde först att det var graphene rakt igenom :oops:

Men då hade nog priset varit för saftigt, Eller är det andra anledningar till att det inte är lämpligt?

Nu verkar priset landa runt 950 euro paret
https://www.intertechnik.de/shop/lautsprecher/seas/seas-graphene/e0073-08-w16nx003_1768,de,10053,948004
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Seas lanserar en graphene bas!

Inläggav Kraniet » 2019-02-10 21:59

Intressant ändå att det börjar dyka upp på fler håll. Har inte hört om någon annan än Magico använda grafen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seas lanserar en graphene bas!

Inläggav Morello » 2019-02-10 22:10

Jag ser inte riktigt vad elementet skall användas till. Utöver det helt okontrollerade membranbeteendet kan det landa skräp mellan bobin och polstycke,
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Seas lanserar en graphene bas!

Inläggav Kraniet » 2019-02-10 23:15

Morello skrev:Jag ser inte riktigt vad elementet skall användas till. Utöver det helt okontrollerade membranbeteendet kan det landa skräp mellan bobin och polstycke,


Skulle nog vilja säga att det är väldigt välkontrollerat membranbeteende. Men högre delning än 2 kHz är det väl inte tal om.
Men baserat på de tidigare elementen så har det nog väldigt låg dist
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seas lanserar en graphene bas!

Inläggav Morello » 2019-02-10 23:29

Kommer osökt att tänka på när jag för 10-15 år sedan hjälpte Lazyworm med ett trevägsprojekt som hade dessa gudsförgätna Seas-element med pyramidala uppbrytningar. LP-grenen för mellanregistret implementerade jag med en shuntkrets (LCR) som sammanföll med uppbrytningen. Resultatet blev riktigt lyckat!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Seas lanserar en graphene bas!

Inläggav Cortado » 2019-02-10 23:47

Kraniet skrev:
Morello skrev:Jag ser inte riktigt vad elementet skall användas till. Utöver det helt okontrollerade membranbeteendet kan det landa skräp mellan bobin och polstycke,


Skulle nog vilja säga att det är väldigt välkontrollerat membranbeteende. Men högre delning än 2 kHz är det väl inte tal om.
Men baserat på de tidigare elementen så har det nog väldigt låg dist


För det priset borde tycker jag att man borde förvänta sig bättre prestanda. Nästan 10k för två 5" ?.. känns lite mycket om man frågar mig.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Seas lanserar en graphene bas!

Inläggav Kraniet » 2019-02-11 11:32

Cortado skrev:
Kraniet skrev:
Morello skrev:Jag ser inte riktigt vad elementet skall användas till. Utöver det helt okontrollerade membranbeteendet kan det landa skräp mellan bobin och polstycke,


Skulle nog vilja säga att det är väldigt välkontrollerat membranbeteende. Men högre delning än 2 kHz är det väl inte tal om.
Men baserat på de tidigare elementen så har det nog väldigt låg dist


För det priset borde tycker jag att man borde förvänta sig bättre prestanda. Nästan 10k för två 5" ?.. känns lite mycket om man frågar mig.


Prisvärt eller inte.
Motorsystem med T-gap och koppar på rätt (?) ställen. Titanbobin, en enkel konuppbrytningspeak som ligger långt upp i frekvens. Speciellt upphängningsgummi. Det är ett väldigt avancerat element.
Sen hur "bra" det är beror väl på implementation.
Men låg dist kan man nog förvänta sig.

Såhär ser några jämförande mätningar på harmonisk dist, på liknande element, ut från Zaph audio.

Här är den äldre versionen med magnesiumkon W16NX001
Bild

Scan-Speak 15W8530K00
Bild

SB15NRXC30-8B
Bild

Dayton RS150-4
Bild

Linkwitz la stor vikt vid linjäritet och energilagring i elementen. Där presterar excel-elementen generellt väldigt bra

http://www.linkwitzlab.com/mid_dist.htm

edit: jag antar att det nya elementen kommer prestera bättre än det tidigare. Men det behöver ju inte vara sant.

edit2: ang prisvärdhet kan man se att elementet från Accuton presterar rätt så dåligt i linkwitz test. Det elementet kostar 6000kr/st

edit3: men jämfört med tex SB15NBAC30 (som verkar vara så bra det behövs?) så är det ju knappast prisvärt :)
Mvh
Magnus


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster