MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav ottovonkopp » 2016-11-08 15:43

Tarzan skrev:
ottovonkopp skrev:Den här låter t.o.m. trevligt på Spotify. http://dr.loudness-war.info/album/view/117594

Nej, det är ju avenged svenfold.


Är det
Nej, vad trevligt! :o

eller är det
Nej, vilket junk! :roll:
?

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Tarzan » 2016-11-08 15:52

ottovonkopp skrev:
Tarzan skrev:
ottovonkopp skrev:Den här låter t.o.m. trevligt på Spotify. http://dr.loudness-war.info/album/view/117594

Nej, det är ju avenged svenfold.


Är det
Nej, vad trevligt! :o

eller är det
Nej, vilket junk! :roll:
?
Nej, det var mest ett dåligt skämt som på något sätt byggde på att folk har olika smak. Jag tänkte att vi kunde sänka nivån till ett youtube-kommentarsfält. "your taste in music sux kys pls" Men jag glömde smileyn :(

Trevligt med en skiva som inte distar på fler sätt än vad som är tänkt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav ottovonkopp » 2016-11-08 16:06

Tarzan skrev:
ottovonkopp skrev:
Tarzan skrev:Nej, det är ju avenged svenfold.


Är det
Nej, vad trevligt! :o

eller är det
Nej, vilket junk! :roll:
?
Nej, det var mest ett dåligt skämt som på något sätt byggde på att folk har olika smak. Jag tänkte att vi kunde sänka nivån till ett youtube-kommentarsfält. "your taste in music sux kys pls" Men jag glömde smileyn :(

Trevligt med en skiva som inte distar på fler sätt än vad som är tänkt.


Är inget fan direkt, tyckte mest att det var skönt med lite (nyare) hårdrock som inte sliter ut öronen 30 sek in i första låten. Skulle var intressant med en Masvis mätning.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav music4ever » 2016-11-09 02:14

Zeeall skrev:Rage Against The Machines första album har fått en till remastring, och för en gångs skull så är den bättre än orginalutgåvan! :D

Audio Fidelity AFZ 244 SACD Hybrid

Va trevligt. Då behöver man inte skaffa original vinylen.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav music4ever » 2016-11-09 02:29

Evil empire med RATM kommer också. Ska bli intressant, den låter klart sämre. Förhoppningsvis så kommer den låta bättre nu, enligt Hoffman så kommer det bli bättre
"Both Stephen Marsh and I agree that, compared to the master tape, the issued version sounds thin and hard - really neutered bottom and vocals pushed way forward again like the self-titled. It's really like an extreme version of the last album. The real mixes as described by Master Marsh sound big and ballsy - tons of attitude."

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav music4ever » 2016-11-09 03:24

En recension av RATM, låter verkligen intressant (eftersom jag delar att den är lite ljus, speciellt när man spelar starkt)
"My impression after last night's listen was that it's a little "bassier" than the original CD, and the guitar and vocals seemed warmer overall, very natural sounding. And of course everything breathes nicely, while losing none of the impact. I was surprised when I compared them over headphones this morning that the original really is brighter (still not terribly bright, IMO). The cymbals and guitar stand out a lot more."

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-11-11 13:42

Ett varningens finger för Kyuss - Blues For The Red Sun på Spotify! Det visar sig att ett par av låtarna kommer från en annan master, tråkigt nog mina favoritlåtar. :(

Kompimerad, diskanthöjd och skuren bas. Så den som lyssnar å tycker det låter vasst å äckligt har helt rätt!

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Almen » 2016-11-11 13:50

Zeeall skrev:Ett varningens finger för Kyuss - Blues For The Red Sun på Spotify! Det visar sig att ett par av låtarna kommer från en annan master, tråkigt nog mina favoritlåtar. :(

Kompimerad, diskanthöjd och skuren bas. Så den som lyssnar å tycker det låter vasst å äckligt har helt rätt!


Där är nog den stora skillnaden EQ:n, tror inte att en komprimering på ett par dB gör så extremt mycket för upplevt ljud. Diskanten däremot är ju höjd med 5 dB, det brukar höras mycket tydligt, plus här en liten sänkning av basen.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav BORIS » 2016-11-11 14:40

Zeeall skrev:Ett varningens finger för Kyuss - Blues For The Red Sun på Spotify! Det visar sig att ett par av låtarna kommer från en annan master, tråkigt nog mina favoritlåtar. :(

Kompimerad, diskanthöjd och skuren bas. Så den som lyssnar å tycker det låter vasst å äckligt har helt rätt!

[ Bild ]



Vore intressant att höra på vilka grunder ditt påstående vilar

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-11-11 15:15

BORIS skrev:
Zeeall skrev:Ett varningens finger för Kyuss - Blues For The Red Sun på Spotify! Det visar sig att ett par av låtarna kommer från en annan master, tråkigt nog mina favoritlåtar. :(

Kompimerad, diskanthöjd och skuren bas. Så den som lyssnar å tycker det låter vasst å äckligt har helt rätt!

[ Bild ]



Vore intressant att höra på vilka grunder ditt påstående vilar


Resten av låtarna stämmer överens med den orginal-cd jag har medans 3 av låtarna låter märkbart annorlunda (högre volym, ordentligt EQad i dsikanten).

Som du ser på masvis bilden så har jag rippat från spotify och jämfört.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav BORIS » 2016-11-13 15:55

Kan såklart vara så men skulle inte ta det för givet

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re:

Inläggav rajapruk » 2018-01-26 18:00

PerStromgren skrev:
TCM skrev:Ett gränsfall

Pantera - Vulgar Display Of Power (1992)


Den här genren är inte alls min kopp te, men jag har nyfiket lirar några låtar via spotten, med sådant som dykt upp här. Det mesta kan jag personligen vara utan, men Pantera är inte så tokigt! Vad menade du med gränsfall, förresten? Kan det ha något samband med att jag tilltalas av det? :oops:


Panteras skivor finns remastered, 25-year anniversary editions.

Skulle vara kul att se hur crest ligger på dem, och ljudet i övrigt.

(Mitt favoritband i ungdomen)

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Re:

Inläggav Zeeall » 2018-01-27 12:01

rajapruk skrev:
PerStromgren skrev:
TCM skrev:Ett gränsfall

Pantera - Vulgar Display Of Power (1992)


Den här genren är inte alls min kopp te, men jag har nyfiket lirar några låtar via spotten, med sådant som dykt upp här. Det mesta kan jag personligen vara utan, men Pantera är inte så tokigt! Vad menade du med gränsfall, förresten? Kan det ha något samband med att jag tilltalas av det? :oops:


Panteras skivor finns remastered, 25-year anniversary editions.

Skulle vara kul att se hur crest ligger på dem, och ljudet i övrigt.

(Mitt favoritband i ungdomen)


Jag hittar ingen sådan remaster.

Edit: 20th finns dock, antar att det är dom du menar.

Bild

Ser inte så kul ut.
Senast redigerad av Zeeall 2018-01-27 12:19, redigerad totalt 1 gång.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav CODY » 2018-01-27 12:15

Oh, by jingo!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Re:

Inläggav rajapruk » 2018-01-27 12:52

Zeeall skrev:
rajapruk skrev:
PerStromgren skrev:
Den här genren är inte alls min kopp te, men jag har nyfiket lirar några låtar via spotten, med sådant som dykt upp här. Det mesta kan jag personligen vara utan, men Pantera är inte så tokigt! Vad menade du med gränsfall, förresten? Kan det ha något samband med att jag tilltalas av det? :oops:


Panteras skivor finns remastered, 25-year anniversary editions.

Skulle vara kul att se hur crest ligger på dem, och ljudet i övrigt.

(Mitt favoritband i ungdomen)


Jag hittar ingen sådan remaster.

Edit: 20th finns dock, antar att det är dom du menar.

[ Bild ]

Ser inte så kul ut.


Fyfan!! :(

Användarvisningsbild
doppler
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 2008-10-04
Ort: Grums

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav doppler » 2019-02-10 19:33

Sleep's Holy Mountain (Full dynamic range edition)

Bild
Bild

Jag är väldigt glad att den här utgåvan finns.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav hcl » 2019-02-10 22:08

doppler skrev:Sleeps Holy Mountain - "Full Dynamic Range Edition"


Den må vara bra, men "Full Dynamic Range Edition" - Tillåt mig tvivla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Morello » 2019-02-10 22:12

Rush före 1990 bör landa över 15 dB.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
doppler
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 2008-10-04
Ort: Grums

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav doppler » 2019-02-10 22:35

hcl skrev:
doppler skrev:Sleeps Holy Mountain - "Full Dynamic Range Edition"


Den må vara bra, men "Full Dynamic Range Edition" - Tillåt mig tvivla.


Exakt vad är det du tvivlar på, att inspelning och mix skulle varit helt fri från dynamikreducering?

Vad det här skivbolaget menar med "full dynamic range" är bara att det är en helt opåverkad utgåva av den färdiga tvåkanalsmixen, ungefär som LTS-utgåvan av Rymden I Blodet, och det tycker jag verkar fullt rimligt med den här.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav goat76 » 2019-02-10 23:19

doppler skrev:
hcl skrev:
doppler skrev:Sleeps Holy Mountain - "Full Dynamic Range Edition"


Den må vara bra, men "Full Dynamic Range Edition" - Tillåt mig tvivla.


Exakt vad är det du tvivlar på, att inspelning och mix skulle varit helt fri från dynamikreducering?

Vad det här skivbolaget menar med "full dynamic range" är bara att det är en helt opåverkad utgåva av den färdiga tvåkanalsmixen, ungefär som LTS-utgåvan av Rymden I Blodet, och det tycker jag verkar fullt rimligt med den här.


Första spårets högra kanal ser ut att ha limiterats kraftigt, är det då helt ok att kalla den "Full Dynamic Range" bara för att detta skett vid mixningen?
I så fall kan ju skivbolagen bara be mixaren lägga hur hård kompression och limitering som helst på master-spåret i mixen istället för att det görs vid mastring, resultatet för oss lyssnare blir dock det samma.

Vart ska gränsen egentligen sättas för vad som får kallas Full Dynamic Range tycker ni?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav hcl » 2019-02-11 08:50

doppler skrev:
hcl skrev:
doppler skrev:Sleeps Holy Mountain - "Full Dynamic Range Edition"


Den må vara bra, men "Full Dynamic Range Edition" - Tillåt mig tvivla.


Exakt vad är det du tvivlar på, att inspelning och mix skulle varit helt fri från dynamikreducering?

Vad det här skivbolaget menar med "full dynamic range" är bara att det är en helt opåverkad utgåva av den färdiga tvåkanalsmixen, ungefär som LTS-utgåvan av Rymden I Blodet, och det tycker jag verkar fullt rimligt med den här.


Dessvärre säger inte det såvärst mycket heller nu för tiden. Saken är den att för att det inte skall låta fullständigt pannkaka av mixar på den nivån som de flesta album läggs på idag så kräver det även ohemult ihoptryckta mixar redan från studion, vilket numera också är norm. Det är alltså inte så att loudness-war bara är en mastringsgrej, loudness-war genomsyrar hela branschen och oss lyssnare. Även vi (skulle gissa att även flertalet faktisianer i stort sett) förväntar oss ganska ihoptryckt dynamik. Det är det vi växt upp med och vant oss vid. Mycket av kompressionen görs i.o.f.s. som ett konstnärligt grepp - vilket är i högsta grad OK. Dessvärre görs det även slentrianmässigt, ungefärs som en del bas skärs bort slentrianmässigt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav music4ever » 2020-01-14 18:09

""full dynamic range" handlar om att man valt lyssna på de som klagat att man misshandlar musiken i masteringen och istället så väljer man att släppa skivorna utan att använda dynamisk kompression i masteringsledet. Att det finns innan den färdiga 2-kanalsmixen har inget med saken att göra.

MFi: What prompted Earache to start the FDR release initiative?

Digby: Fans persuaded me to do it! I’ve been running a blog answering fans questions for a few years now and when we put out Morbid Angel vinyl re-issues I noticed that so many fans questions had comments were more about the nature of the source and type of audio we were releasing, rather than say comments on the artwork or the songs, or the packaging, or whatever. Realizing we had an audiophile fan base and noticing the resurgence of vinyl sales, I figured why not do it properly and give fans exactly what they want – Fully Dynamic Range (FDR) releases. FDR is not an official audiophile term, but its our shorthand way to explain whats we’re offering and fans understood the concept straight away. Its the complete opposite of the Loudness War which is ruining the music scene.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav rajapruk » 2020-01-14 18:29

Jag har en kompis som är artist. Han släppte en skiva där han bad masteringen om så bibehållen dynamik som möjligt.
Sen blev det total pannkaka när radion spelar det. Går upp och ner i nivå i runtime liksom.
Jag tror radion är största boven i detta dynamikdramat.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav ottovonkopp » 2020-01-24 11:22

Det har släppt några remasters nyligen med Dio, bla Master of the moon. Ska bli intressant hur de har gjort med den då den är sabbad redan från början. Jag menar det kan inte bli värre, eller?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav rajapruk » 2020-01-24 14:05

Jag säger som Dylan:
It’s not dark yet, but we are getting there!

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Empa » 2020-03-06 12:12

Har någon möjlighet att Masvisa någon låt från detta albumet?
https://open.spotify.com/album/6vjTMJ7X ... MFe51aI_pw

Vet att producenten kör med piP så hade varit intressant att se det i Masvis.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav HenrikTornquist » 2020-03-06 21:06

ottovonkopp skrev:Det har släppt några remasters nyligen med Dio, bla Master of the moon. Ska bli intressant hur de har gjort med den då den är sabbad redan från början. Jag menar det kan inte bli värre, eller?

Det kan ALLTID bli värre.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster