Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav dewpo » 2019-02-11 17:49

Mitt lyssningsrum är egentligen i behov av många uppgraderingar.
Men det jag upplever som mest störande är att Subwoofern upplevs underdimensionerad!

Vad krävs för Subwoofer i ett rum som är 400x660x220,
För att få en fyllig Bas som sträcker sig mellan 20-80 Hz och som kompletterar två 8" Bredbandshögtalare?

Räcker det med en 15 Tummare eller krävs det 2 stycken?

Rummet som skall fyllas med bas har snedtak och ser ut så här.

400660220.jpg
400660220.jpg (413.05 KiB) Visad 5554 gånger


OT Jag förstår att alla 15 Tummare inte är födda lika :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Adhoc » 2019-02-11 18:31

Om du upplever att du inte har problem med bumlig (låg)bas i ditt rum så är ju det bra men det kan samtidigt betyda att väggar och tak är "underdimensionerade" för att ge stöd åt riktigt låg bas inne i rummet. Basen passerar då igenom väggarna, inte all kanske men tillräckligt för att moder och lågbasfrekvenser däremellan ska upplevas som "svaga". Dimensionera upp elementstorleken kan då bli mycket av att elda på för kråkorna.

Lms
Semesterfirare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2019-01-02

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Lms » 2019-02-11 18:36

Minst 4 18 artontummare så det blir lite fart .

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav IngOehman » 2019-02-11 18:38

Om frågan är ”en eller två femtontummare” så är nog snarare ”fyra-sex 8-tummare eller fyra-sex 10-tummare”, svaret. Förnuftigt placerade

Våglängden i <80 Hz-registret är påtagligt, och för att klara en artikulation liknande den du har vid högre frekvenser så behöver du avsevärd (virtuell) membranarea. Med virtuell menar jag att det handlar om hur stor ytan i rummet de spelar ifrån snarare än den faktiska membranarean. Avstånden är det viktiga, inte ytan. Det vill säga ytan är viktig på sitt sätt, tillsammans med slaglängden och arbetsprincipen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Tangband » 2019-02-11 20:13

Mitt förslag: Om budgeten är låg skulle jag köpa två såna här: https://www.thomann.de/se/visaton_w200_s8.htm
50 liter per låda basreflex, två separata lådor stereokopplade nära topparna till att börja med. Försök fixa med ett bra elektroniskt eller dsp delningsfilter allra först.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav dewpo » 2019-02-11 22:48

IngOehman skrev:Om frågan är ”en eller två femtontummare” så är nog snarare ”fyra-sex 8-tummare eller fyra-sex 10-tummare”, svaret. Förnuftigt placerade

Våglängden i <80 Hz-registret är påtagligt, och för att klara en artikulation liknande den du har vid högre frekvenser så behöver du avsevärd (virtuell) membranarea. Med virtuell menar jag att det handlar om hur stor ytan i rummet de spelar ifrån snarare än den faktiska membranarean. Avstånden är det viktiga, inte ytan. Det vill säga ytan är viktig på sitt sätt, tillsammans med slaglängden och arbetsprincipen.


Vh, iö


Tangband skrev:Mitt förslag: Om budgeten är låg skulle jag köpa två såna här: https://www.thomann.de/se/visaton_w200_s8.htm
50 liter per låda basreflex, två separata lådor stereokopplade nära topparna till att börja med. Försök fixa med ett bra elektroniskt eller dsp delningsfilter allra först.


8xTangband's förslag i fyra 75 liters lådor drivet med en https://reckhorn.com/en/amplifier/170/a-801-mono-subwoofer-amplifier?c=129
Skulle bli 651 euro + byggkostnad.
Det vore kanske möjligt till sommaren :D

Plan.jpg
Plan.jpg (170.51 KiB) Visad 5412 gånger


Ser det ut som en Okej plan?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav bakerman22 » 2019-02-11 23:08

Lms skrev:Minst 4 18 artontummare så det blir lite fart .



418 artontummare kräver en STOOOOOR låda. :D

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Kraniet » 2019-02-11 23:48

Har ungefär lika stort rum. Använder två 15tummare med 7mm xmax i 70 liter slutna lådor. Det har jag tyckt varit ganska lagom till ett par frontar med 7tum mid/bas.
Har dock planer på att byta ut det mot 4-6 st 8tum i basreflex. Vill få lite mer kapacitet, möjlighet att sprida källorna samt mer placeringsvänliga (små) lådor.

edit: basarna jag har är Monacor SPH390-TC. Tycker de gör ett bra jobb ändå.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Tangband » 2019-02-12 09:06

Dewpo- hade du minidsp ? Jag hade försökt få till en bra delning vilket innebär både hög och lågpassfilter. Jag hade även kört subbasarna i stereo , du kan ju bygga 4 ändå och ställa 2 vardera i närheten av topparna. :)
Nya Behringer a800 verkar vara prisvärd för att driva subbasar i stereo.

Dibirama har testat den skärmade varianten av Visaton w200. Låg dist i basen om man håller sig till lägre nivåer , kör du fyra borde ljudtrycket räcka.

Läs här:
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Det finns förstås bättre element, tex Seas L22RN4X/P08 men det verkar svårt att hitta en 8:a som är bättre för de pengarna. Visaton kostar mindre än hälften.
Scanspeak w22 är även denna bättre i dibirama testet men kostar det dubbla .
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html
Senast redigerad av Tangband 2019-02-12 09:27, redigerad totalt 7 gånger.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Kraniet » 2019-02-12 09:11

Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Tangband » 2019-02-12 09:20

Kraniet skrev:Panurge kanske kunde vara nåt

viewtopic.php?f=3&t=36647&hilit=L22RN4X%2FP&start=0


Jo det där elementet verkar väldigt bra .
Kanske bygga två sådana och kolla hur det blev, och sedan bygga två till ?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav dewpo » 2019-02-12 09:29

Tangband skrev:Dewpo- hade du minidsp ? Jag hade försökt få till en bra delning vilket innebär både hög och lågpassfilter. Jag hade även kört subbasarna i stereo , du kan ju bygga 4 ändå och ställa 2 vardera i närheten av topparna. :)
Nya Behringer a800 verkar vara prisvärd för att driva subbasar i stereo.


Min Stereoreceiver delar till subbas med både hög och lågpass inmätning med mobilapp :D
Den delar bara till en Subwoofer dock, Ingen stereo :(
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav steveo1234 » 2019-02-12 09:31

dewpo skrev:Mitt lyssningsrum är egentligen i behov av många uppgraderingar.
Men det jag upplever som mest störande är att Subwoofern upplevs underdimensionerad!

Vad krävs för Subwoofer i ett rum som är 400x660x220,
För att få en fyllig Bas som sträcker sig mellan 20-80 Hz och som kompletterar två 8" Bredbandshögtalare?

Räcker det med en 15 Tummare eller krävs det 2 stycken?

Rummet som skall fyllas med bas har snedtak och ser ut så här.

400660220.jpg


OT Jag förstår att alla 15 Tummare inte är födda lika :|


Vad som krävs är otroligt varierande mellan olika personer. Mitt rum är ungefär i din storlek och jag använder 6*15" med 2*18" , totalt typ knappt 30l Vd och jag tycker att det är ganska lagom....

Skulle jag rekommendera samma dimensionering till någon annan? Absolut, om de har samma krav som mig, i annat fall, troligtvis inte..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Morello » 2019-02-12 10:03

Vad för typ av programmaterial tarvar en sådan ohyggligt stor kapacitet i ett bostadsrum undrar vän av god återgivning?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav dewpo » 2019-02-12 10:39

dewpo skrev:
Tangband skrev:Dewpo- hade du minidsp ? Jag hade försökt få till en bra delning vilket innebär både hög och lågpassfilter. Jag hade även kört subbasarna i stereo , du kan ju bygga 4 ändå och ställa 2 vardera i närheten av topparna. :)
Nya Behringer a800 verkar vara prisvärd för att driva subbasar i stereo.


Min Stereoreceiver delar till subbas med både hög och lågpass inmätning med mobilapp :D
Den delar bara till en Subwoofer dock, Ingen stereo :(


Jag har även möjlighet att dela i Roon,
Egentligen tycker jag det blir bättre delat i Roon :?

Skillnaden mellan de två sätten att dela blir ganska stor, Så här med nuvarande basen :?

IMG_0231.jpg
RosaBRUS som receivern mäter in Basen?
IMG_0231.jpg (58.2 KiB) Visad 5273 gånger


IMG_0233.jpg
RosaBRUS 18/30 delning i Roon?
IMG_0233.jpg (61.25 KiB) Visad 5273 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav steveo1234 » 2019-02-12 13:12

Morello skrev:Vad för typ av programmaterial tarvar en sådan ohyggligt stor kapacitet i ett bostadsrum undrar vän av god återgivning?


Materialet som sådant har inga krav på återgivning. Men, jag har det. Jag vill kunna återge vad skaparen av materialet har placerat på skivan. Något mindre abstrakt så tycker jag, rent filosofiskt, att det är orimligt att ställa lägre krav på basåtergivning än på en förstärkare.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav dewpo » 2019-02-14 02:04

4 stycken "Dayton Audio SD270A-88 10" DVC Subwoofer" vore kanske ett alternativ?

Bild
https://www.soundimports.eu/en/sd270a-88.html

4xSubb.jpg
4xSubb.jpg (119.43 KiB) Visad 5131 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Kraniet » 2019-02-14 11:19

BRL har ju rea på dayton

https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och ... ndex.html#{%22FVarum%22:%22dayton-audio%22,%22F8%22:%22%22}
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav dewpo » 2019-02-14 17:03

Kraniet skrev:BRL har ju rea på dayton

https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och ... ndex.html#{%22FVarum%22:%22dayton-audio%22,%22F8%22:%22%22}


Dayton Audio SD315A-88 för 612:- känns ju spontant som ett riktigt klipp,
4X12" för 2448:- borde ju inte kunna bli fel, Eller :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav dewpo » 2019-02-16 17:26

IngOehman skrev:Om frågan är ”en eller två femtontummare” så är nog snarare ”fyra-sex 8-tummare eller fyra-sex 10-tummare”, svaret. Förnuftigt placerade

Våglängden i <80 Hz-registret är påtagligt, och för att klara en artikulation liknande den du har vid högre frekvenser så behöver du avsevärd (virtuell) membranarea. Med virtuell menar jag att det handlar om hur stor ytan i rummet de spelar ifrån snarare än den faktiska membranarean. Avstånden är det viktiga, inte ytan. Det vill säga ytan är viktig på sitt sätt, tillsammans med slaglängden och arbetsprincipen.


Vh, iö


Är det stor (virtuell) membranarea man behöver för att få bas som upplevs som fast?

8" eller 10" Subwoofers är svåra att hitta som har en tillräckligt låg nedre gränsfrekvens,
Är det antalet som är det viktiga? Eller finns det någon nackdel med att gå på fyra 12-tum´s subwoofers?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Lms
Semesterfirare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2019-01-02

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Lms » 2019-02-16 19:30

dewpo skrev:
IngOehman skrev:Om frågan är ”en eller två femtontummare” så är nog snarare ”fyra-sex 8-tummare eller fyra-sex 10-tummare”, svaret. Förnuftigt placerade

Våglängden i <80 Hz-registret är påtagligt, och för att klara en artikulation liknande den du har vid högre frekvenser så behöver du avsevärd (virtuell) membranarea. Med virtuell menar jag att det handlar om hur stor ytan i rummet de spelar ifrån snarare än den faktiska membranarean. Avstånden är det viktiga, inte ytan. Det vill säga ytan är viktig på sitt sätt, tillsammans med slaglängden och arbetsprincipen.


Vh, iö


Är det stor (virtuell) membranarea man behöver för att få bas som upplevs som fast?

8" eller 10" Subwoofers är svåra att hitta som har en tillräckligt låg nedre gränsfrekvens,
Är det antalet som är det viktiga? Eller finns det någon nackdel med att gå på fyra 12-tum´s subwoofers?

Vad menar du med fast bas att den är artikulerad eller låter skit .
För rummet spelar roll lådan spelar roll elementet spelar roll och den blandningen är vad man har att ta hänsyn till.
Till det lilla rummet så går det bra med 2st 12 tums element sen kan man utöka om man vill.

cortland
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2019-02-22

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav cortland » 2019-02-23 12:10


Lms
Semesterfirare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2019-01-02

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Lms » 2019-02-23 15:04

Den här suben är omtyckt på ett annat forum genom omdömena, att huset håller på att rämna,Allt ramlade ner i från väggen,
http://www.proson.se/index.php?pageid=183

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav darkg » 2019-02-23 15:21

På budgetsidan verkar XTZ ha bättre rykte.
Don’t just do something, sit there.

Lms
Semesterfirare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2019-01-02

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav Lms » 2019-02-23 17:44

darkg skrev:På budgetsidan verkar XTZ ha bättre rykte.

Jo om gillar odefinierad bas så är dom bra .

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav philipbtz » 2019-02-23 18:59

Jag har aldrig varit i ett rum där det räcker men bara en subwoofer. I de rummen jag har ägt så har knappt fyra räckt faktiskt. Jag har landat i sex stycken och det är min stående rekommendation att skaffa minst fyra men helt sex . Om vi pratar slutna lådor så går det med 10" men det blir aldrig riktigt bra om man inte har riktigt många. Jag har landat i sex slutna 12":are och när jag byggt klart någon dag så får vi se om det räcker rent kapacitetsmässigt - antagligen inte. Dock har jag valt att gå på dyra och fina element som spelar snyggt då jag hellre har det än absolut kapacitet.

Börja du med fyra 12":are så har du god flexibilitet att få till en snygg delning och bas som inte låter som om det kommer från någon subwoofer i hörnet.

Kolla in t.ex. https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 58t00.html (https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf) om du vill komma lite billigare undan.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav bakerman22 » 2019-02-25 23:19

philipbtz skrev:Jag har aldrig varit i ett rum där det räcker men bara en subwoofer. I de rummen jag har ägt så har knappt fyra räckt faktiskt. Jag har landat i sex stycken och det är min stående rekommendation att skaffa minst fyra men helt sex .



Vilka baslådor har inte räckt till vad för vad...?
Skaffa minst fyra? Skitlådor? Hellre än två bra?

Det där får du nog utveckla lite. :wink:

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hur stor Subwoofer krävs för detta rum?

Inläggav philipbtz » 2019-02-26 11:23

bakerman22 skrev:
philipbtz skrev:Jag har aldrig varit i ett rum där det räcker men bara en subwoofer. I de rummen jag har ägt så har knappt fyra räckt faktiskt. Jag har landat i sex stycken och det är min stående rekommendation att skaffa minst fyra men helt sex .



Vilka baslådor har inte räckt till vad för vad...?
Skaffa minst fyra? Skitlådor? Hellre än två bra?

Det där får du nog utveckla lite. :wink:


Om det inte var uppenbart så menar jag att de inte räckt till att få en jämn basrespons i vanliga rum. 4-6 bra lådor eller strunta i subbar. Det blir mer problem än vad det ger. Alternativt om man bara tycker det är coolt när det låter mycket kan man satsa på en eller två. Enda undantaget är väl om man har ett rum med väggar som i princip släpper igenom allt eller om man byggt om bakväggen så kan två fungera.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster