Varför 20- 20 000 hz

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 15:30

Ifall du bygger en högtalare och fyllt 50 , varför dessa riktvärde? Visst , om du tänker du på ynglingarna som ev kommer lyssna men i övrigt varför denna fixering vid just 20 000 Hz. Du kan ju lika gärna bygga en högtalare som planar av vid runt 12 000 Hz om du är 50 år , äldre än så , lägre i frekvens.
https://youtu.be/VxcbppCX6Rk

Vad jag menar är om du nu är lite äldre och bygger högtalare som du och ev din fru kommer lyssna på, varför lägga krut på att få till bra mätvärden på något du ändå inte hör? Är det inte bättre att fixa element som är riktigt bra upp till runt 12 000 (om du är runt 50 år) men sedan skräp ( spelar ju igen roll eftersom du inte hör något). Det istället för diskanter som är ypperliga efter 12 000 Hz.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav paa » 2019-02-13 15:55

Jag kör med B&C DE250 diskantdriver till mina waveguides och det fattas väl någon Hz upp till 20k, men att koppla in en supertweeter har säkert så många nackdelar att det får vara.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 15:59

Säkert bra och du är väl 20 år eller yngre . Jag är mest intresserad av de över eller runt 50 år , hur de resonerar när de bygger högtalare. Frekvenser över 12 000 behövs ju inte (om det är en person 50/ äldre som ska lyssna på högtalaren ).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Perfector » 2019-02-13 16:02

Världen spelar 20-20000 oavsett ålder, och om man börjar begränsa återgivning så tror jag personligen att örat uppfattar begränsningen så det låter ännu tråkigare.
Om högtalaren återger hela omfånget blir det ju samma begränsning även utan högtalare så då låter det lika bra eller dåligt överallt.
Men det är jag det.
Och jag är 67 i skrivande stund.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 16:09

Perfector skrev:Världen spelar 20-20000 oavsett ålder, och om man börjar begränsa återgivning så tror jag personligen att örat uppfattar begränsningen så det låter ännu tråkigare.
Om högtalaren återger hela omfånget blir det ju samma begränsning även utan högtalare så då låter det lika bra eller dåligt överallt.
Men det är jag det.


Med det argumentet kan man säga att högtalare som inte återger 1- 100 000 Hz så tror jag örat uppfattar begränsingen och låter tråkigare. Det argumentet köper jag inte. Det jag inte kan höra kan jag inte höra. Hur det jag inte med mina sinnen inte kan uppleva tror jag inte påverkar mina sinnen (på något mysko sätt) ändå kan påverka dem.

Lyssnade du på länken?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav goat76 » 2019-02-13 16:14

I musik finns det energi utanför det hörbara området vilket andra sinnen kan uppfatta, sub-bas hörs inte men känns och jag är övertygad om att det i den andra änden av tonkurvan har liknande påverkan som tillför väsentlig information till musiklyssnandet.
Det finns de som påstår att det under en musikproduktion inte ska finnas någon begränsning i utrustningen vid 20000Hz och att den bör gå upp till 50000Hz eller ännu högre så att ingen information går förlorad.

Kanske visar det sig efter ytterligare hundra års forskning om hörseln och övriga sinnen att vi inte visste precis allt 2019.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 16:25

Javisst riktigt låga frekvenser har väl en fysisk inverkan på kroppen, men högre frekvenser ? Visst OM det finns forskning som visar på någon typ av inverkan så visst men i övrigt så , tja varför inte men hur skulle det påverka?? Är du 50 år eller äldre och du bygger en högtalare , som du ska lyssna på så välj en diskant som är kanon upp till 12 000 Hz , sen kan den gå i berg och dalbana efter denna frekvens . Ditt öra har det sett till att du inte hör något av det. Det är en värld som tillhörde din ungdom.

Fördel , lättare att välja element :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Nattlorden » 2019-02-13 16:33

En högtalare som det absolut bara lyssnas på av en person kan ju definitivt byggas annorlunda om den personen så vill. Däremot ser jag det svårt att marknadsföra "seniorhögtalare med stympat omfång för mindre krävande sololyssnare" av något företag.

Sen just "20-20000" är nog lite siffermagi... "30-18000" skulle säkerligen vara högst vettigt att bygga mot, men verkligen inte lika snyggt att slänga på en etikett eller i en reklambroschyr.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav petersteindl » 2019-02-13 17:00

Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.

Varför skall det vara andra regler hos hörselns detekterbarhet som gäller högtalare?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 17:05

Nattlorden skrev:En högtalare som det absolut bara lyssnas på av en person kan ju definitivt byggas annorlunda om den personen så vill. Däremot ser jag det svårt att marknadsföra "seniorhögtalare med stympat omfång för mindre krävande sololyssnare" av något företag.

Sen just "20-20000" är nog lite siffermagi... "30-18000" skulle säkerligen vara högst vettigt att bygga mot, men verkligen inte lika snyggt att slänga på en etikett eller i en reklambroschyr.


Nej inte som kommersiell produkt. Klart att det finns ynglingar som kan tänkas lyssna. Min fråga gällde om du bygger själv och är 50 eller över och de som ska lyssna på högtalaren är i samma ålder.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 17:07

petersteindl skrev:Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.

Varför skall det vara andra regler hos hörselns detekterbarhet som gäller högtalare?


Om du har tonåringar som lyssnar så visst.

Eller vad rör det sig om i så fall för de äldre? Övertoner som man inte hör men som kan påverka de lägre toner i frekvens? I så fall hur då?

Varför i så fall är just 20 000 Hz ett riktmärke och inte 40 000 Hz eller mer?

Lyssnade du på min länk?

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Tell » 2019-02-13 17:37

goat76 skrev:I musik finns det energi utanför det hörbara området vilket andra sinnen kan uppfatta, sub-bas hörs inte men känns och jag är övertygad om att det i den andra änden av tonkurvan har liknande påverkan som tillför väsentlig information till musiklyssnandet.
Det finns de som påstår att det under en musikproduktion inte ska finnas någon begränsning i utrustningen vid 20000Hz och att den bör gå upp till 50000Hz eller ännu högre så att ingen information går förlorad.

Kanske visar det sig efter ytterligare hundra års forskning om hörseln och övriga sinnen att vi inte visste precis allt 2019.

Har läst andra som påstår samma sak men har lite svårt att tro på det. Finns det några som helst blindtester som stöder det?

petersteindl skrev:Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.

Varför skall det vara andra regler hos hörselns detekterbarhet som gäller högtalare?

Du brukar ofta vara ironisk, så jag måste fråga om du är det nu också?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-13 17:55

20-20000 Hz är ett gammalt riktmärke men det är ju inte hugget i sten. Gränserna på vad vi hör eller ska vi säga uppfattar på något sätt är lite tänjbara. Sedan ska man möjligen tänka på att när alla led summeras från mikrofon till högtalarna, då kan avvikelsen från 20-20000 Hz bli rätt stor. Sedan är det frågan om vilken inspelningsteknik som använts, i regel använder man mikrofoner som inte alls klarar 20-20000 Hz, närmickade panorerade multimono brukar använda mikrofoner som passar sina instrument. Upptagningar av akustiska händelser kan behöva mikrofoner med ett rejält omfång, inte minst om man vill få med något av inspelningsrummets karaktär. Inom populärmusiken är det sällan annat än "akustik på burk". 30-15000 Hz inom några dB kan räcka långt. Om de3t sedan rullar av utanför det området är okej för de flesta - infrabasdiggarna undantagna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Bill50x » 2019-02-13 17:57

En högtalare ska producera ljud som efterliknar verkligheten. Den ska alltså inte korrigera eventuella hörselförändringar. Men, 20 kHz är valt efter vad en ung frisk människa kan höra, i bästa fall. I så fall kan man tänka sig att typ 12 kHz som övre gräns borde räcka för oss som är lite äldre. Men sedan har vi detta med transientåtergivningen som om jag förstått det rätt kräver hög bandbredd. Och denna kanske vi "hör" trots att transienterna ligger över vår hörselförmåga?

I mina högtalare har jag en "super-tweeter" som ansvarar för området 12,5 - 27 kHz. Jag gissar att avrundningen på den undre diskanten är typ 12 dB/oktav men jag har ingen aning om var sänkningen börjar ske. Men, kopplar jag bort super-tweetern så blir ljudet totalt livlöst.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav petersteindl » 2019-02-13 17:59

Tell skrev:
goat76 skrev:I musik finns det energi utanför det hörbara området vilket andra sinnen kan uppfatta, sub-bas hörs inte men känns och jag är övertygad om att det i den andra änden av tonkurvan har liknande påverkan som tillför väsentlig information till musiklyssnandet.
Det finns de som påstår att det under en musikproduktion inte ska finnas någon begränsning i utrustningen vid 20000Hz och att den bör gå upp till 50000Hz eller ännu högre så att ingen information går förlorad.

Kanske visar det sig efter ytterligare hundra års forskning om hörseln och övriga sinnen att vi inte visste precis allt 2019.

Har läst andra som påstår samma sak men har lite svårt att tro på det. Finns det några som helst blindtester som stöder det?

petersteindl skrev:Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.

Varför skall det vara andra regler hos hörselns detekterbarhet som gäller högtalare?

Du brukar ofta vara ironisk, så jag måste fråga om du är det nu också?


:D Både ja och nej. Det har varit fall då LTS förordat att åtgärda -0,25 dB i diskanten vid 20 kHz och då är det godkänt om man når -0,1 dB. Det handlar om 0,15 dB skillnad från att om möjligt klassas som tyransparent :) till att vara detekterbar och färgande. Men det är förvisso ett flamebait för LTS. Det är inte renodlad ironi, kanske måhända en verbal karikatyr som ju i och för sig kan användas som en satir. Men jag vill dock påpeka att det inte är unga friska förmågor som detekterar. Det är gubbarna. Det i sig är ju faktiskt ett intressant fenomen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 18:08

Bill50x skrev:Men sedan har vi detta med transientåter mina högtalare har jag en "super-tweeter" som ansvarar för området 12,5 - 27 kHz. Jag gissar att avrundningen på den undre diskanten är typ 12 dB/oktav men jag har ingen aning om var sänkningen börjar ske. Men, kopplar jag bort super-tweetern så blir ljudet totalt livlöst.

/ B


Hur gammal är du? Om du drar på volymen och sätter örat till din superdiskant , hör du något från den då? Än bättre kan du koppla ifrån de andra elementen och bara lyssna på diskanten?

Vi människor har en ofattbar förmåga att lura oss själva. Om du testat detta med att koppla i och ur
superdiskanten ( någon annan gör det , du ingår i ett blindtest) och du efter detta test verkligen kan höra skillnad så är det intressant (förutsatt att du är 50 plus och inte 16 år och kan höra höga toner).

P.s.när jag 15 år var jag på en fest i kompisens farfars lgh. Mysko jag vet men man tar det man får i den åldern. Drack upp 6 st starköl , 33 CL. Blev bra på snusen. Dagen efter råkade jag kolla på en av flaskorna . Jag hade druckit upp farfargubbrns lättöl. Så lätt är det att lura sig själv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav paa » 2019-02-13 18:43

Baffel skrev:Säkert bra och du är väl 20 år eller yngre . Jag är mest intresserad av de över eller runt 50 år , hur de resonerar när de bygger högtalare. Frekvenser över 12 000 behövs ju inte (om det är en person 50/ äldre som ska lyssna på högtalaren ).

Jag vet inte om jag formulerade mig fel, men jag menade att mina diskanter saknar några Hz från att nå 20k, så det handlade inte om mina öron. Dom saknar mer än så.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Belker » 2019-02-13 18:56

Om man vänder på frågan; vad har du att vinna på att begränsa bandbredden? Du nämner lättare att välja element, men jag vet inte. Diskanter verkar i allmänhet inte ha problem att nå högt. Är det isf på bekostnad av någon annan egenskap som du vill åt?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 18:57

I vilket fall , se möjligheter. Vi 50 år och över där kan bygga högtalare med tja 2, kanske tom 3 tums diskanter (om de ens finns på marknaden) som mäter hur bra som helst upp till en 12 000 Hz men skräp däröver. Spelar ingen roll vi hör inte det ändå. Detta samtidigt som de är bättre vid lägre frekvenser än en 1 tums diskanter. Öppnar upp andra möjligheter med att bygga med större baselemt.

När livet ger dig citron gör saft av dem :D

Fullständigt fria spekulationer från min sida nu.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 19:01

Belker skrev:Om man vänder på frågan; vad har du att vinna på att begränsa bandbredden? Du nämner lättare att välja element, men jag vet inte. Diskanter verkar i allmänhet inte ha problem att nå högt. Är det isf på bekostnad av någon annan egenskap som du vill åt?


Min poäng är bara den att välj då en diskant som är super upp till 12 000 , och är riktigt bra även i de låga registerna än den som är tvärt om. Eller tänker jag fel nu?

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav JM » 2019-02-13 19:07

petersteindl skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:I musik finns det energi utanför det hörbara området vilket andra sinnen kan uppfatta, sub-bas hörs inte men känns och jag är övertygad om att det i den andra änden av tonkurvan har liknande påverkan som tillför väsentlig information till musiklyssnandet.
Det finns de som påstår att det under en musikproduktion inte ska finnas någon begränsning i utrustningen vid 20000Hz och att den bör gå upp till 50000Hz eller ännu högre så att ingen information går förlorad.

Kanske visar det sig efter ytterligare hundra års forskning om hörseln och övriga sinnen att vi inte visste precis allt 2019.

Har läst andra som påstår samma sak men har lite svårt att tro på det. Finns det några som helst blindtester som stöder det?

petersteindl skrev:Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.

Varför skall det vara andra regler hos hörselns detekterbarhet som gäller högtalare?

Du brukar ofta vara ironisk, så jag måste fråga om du är det nu också?


:D Både ja och nej. Det har varit fall då LTS förordat att åtgärda -0,25 dB i diskanten vid 20 kHz och då är det godkänt om man når -0,1 dB. Det handlar om 0,15 dB skillnad från att om möjligt klassas som tyransparent :) till att vara detekterbar och färgande. Men det är förvisso ett flamebait för LTS. Det är inte renodlad ironi, kanske måhända en verbal karikatyr som ju i och för sig kan användas som en satir. Men jag vill dock påpeka att det inte är unga friska förmågor som detekterar. Det är gubbarna. Det i sig är ju faktiskt ett intressant fenomen.

Med vänlig hälsning
Peter

Misstänker att LTS har lagt ner sin "objektiva" lyssningsdel efter att de blev varse att resultaten var pinsamma pga av multipla fel ffa att lyssnarnas inte kollats map vissa hörseldefekter. Tex viss typ av hyperakusi kan göra dig känsligare för vissa frekvenser och samtidigt ha rak tonkurva vid hörseltest.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Morello » 2019-02-13 19:15

På vilket sätt skulle en eventuell hörselskada ogiltigförklara en detektion i ett FE-test?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 19:23

Bäst att tillägga. Jag talar inte om hörselskador , utan om alla som blir äldre och tappar förmågan att höra de högsta tonerna. Helt naturligt.

Att LTS skulle ha med de med hörselskador i sina tester låter ju ytterst mysko. Skulle nog tro att om en hörselskadad person fick frågan om hen skulle lyssna på finlir i högsta HiFi sammanhang att hen skulle säga , ok men ni vet väl om... Sen skulle LTS avgöra om hen skulle vara med eller ej

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Nattlorden » 2019-02-13 19:29

Baffel skrev:
Nattlorden skrev:En högtalare som det absolut bara lyssnas på av en person kan ju definitivt byggas annorlunda om den personen så vill. Däremot ser jag det svårt att marknadsföra "seniorhögtalare med stympat omfång för mindre krävande sololyssnare" av något företag.

Sen just "20-20000" är nog lite siffermagi... "30-18000" skulle säkerligen vara högst vettigt att bygga mot, men verkligen inte lika snyggt att slänga på en etikett eller i en reklambroschyr.


Nej inte som kommersiell produkt. Klart att det finns ynglingar som kan tänkas lyssna. Min fråga gällde om du bygger själv och är 50 eller över och de som ska lyssna på högtalaren är i samma ålder.


Jag skulle inte bygga något som barnbarnen skulle komma att ärva och undra vilken stolle jag var.... och hur vet man vem som kan komma att vilja lyssna.... säg du får en ny granne som är inne på besök och säger "kul, kan jag få lyssna?" - hur kul är det att behöva svara... "nä... de är bara byggda för 50+ are med nedsatt hörsel" ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 19:35

Barnbarnen skulle tycka det var det bästa de någonsin hört , jmf med det och även äldre idag köper i sk hifi väg :D

Skämt åsido , jag är mest intresserad av principen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav hifikg » 2019-02-13 22:43

Vad säger den gamla DIN-normen? klarar man sig med mindre än 20-20000 för att få kalla något hifi?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Morello » 2019-02-13 22:53

Jag tycker en anläggning av absolut högsta klass skall återge 20 Hz till 20 kHz med rimligt små avvikelser. Kanske till och med lite under 20 Hz.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Baffel » 2019-02-13 23:00

Generellt sätt javisst , fast för oss gamla stötar duger väl 20- 12 000 bra.

Bara acceptera att vi blir äldre.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav Perfector » 2019-02-13 23:02

Baffel skrev:Generellt sätt javisst , fast för oss gamla stötar duger väl 20- 12 000 bra.

Bara acceptera att vi blir äldre.

DIN-normen anger ju 40-12500 Hz för dåtida HiFi.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför 20- 20 000 hz

Inläggav hifikg » 2019-02-13 23:10

Perfector skrev:
Baffel skrev:Generellt sätt javisst , fast för oss gamla stötar duger väl 20- 12 000 bra.

Bara acceptera att vi blir äldre.

DIN-normen anger ju 40-12500 Hz för dåtida HiFi.


Anade att det var något under 20000, trodde 16000, men på Faktiskt gissar man inte :)
Tack för upplysningen!
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster