Slutsteg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Slutsteg

Inläggav eljulio » 2019-02-12 13:18

Nöjd som jag är med trevägaren så kan man ändå inte sluta tänka på vad nästa pryl ska bli. Och det kan bli ett slutsteg för drivningen. Jag har Naim xs idag och jag misstänker att lite mer kraft skulle kunna komma till nytta. Eftersom jag är oduglig på allt som har med förstärkare och slutsteg så tar jag tacksamt emot tips. Naimen tänker jag behålla, så det ska kopplas på steg på den. Tänkte jag.

Shoot!!

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Re: Slutsteg

Inläggav BPM » 2019-02-18 10:07

Budget?
Med 3-vägaren känns det ju rätt givet att titta på hyfsat transparenta alternativ.. Emotiva, Audiolab 8000m mono lock (känner till ett par som kan komma på marknaden snart..), Nad 208..
Samtidigt vill du behålla Naim som försteg och även jag gillar naim-soundet men det är till en del just ett "sound" så då kanske transparensen är underordnad..
Tänker kanske fel iofs.. Vill du behålla naim-soundet så är väl transparens i slutsteget a&o..
En trevlig hypex eller ice power-modul kanske?
Xtz har ett trevligt och diskret digitalt steg på marknaden nu som fått fin kritik. Ett, eller kanske två, av dem?
https://xtz-se.worldsecuresystems.com/p ... TA0NzcwNzc.
Mycket trevlig!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Slutsteg

Inläggav Tangband » 2019-02-18 14:37

eljulio skrev:Nöjd som jag är med trevägaren så kan man ändå inte sluta tänka på vad nästa pryl ska bli. Och det kan bli ett slutsteg för drivningen. Jag har Naim xs idag och jag misstänker att lite mer kraft skulle kunna komma till nytta. Eftersom jag är oduglig på allt som har med förstärkare och slutsteg så tar jag tacksamt emot tips. Naimen tänker jag behålla, så det ska kopplas på steg på den. Tänkte jag.

Shoot!!


Jag har haft naim och jag tycker inte de har ett speciellt sound, bara att de låter transparent och bra :) .

Om jag vore du, skulle jag istället för ett nytt steg att driva hela högtalaren med, istället köpa ett separat elektroniskt filter, tex Ino cr80 och driva LTS högtalaren aktivt i basen. I stereo. Jag skulle nog, om budgeten är begränsad, köpa ett Behringer a8oo som drivning av basarna. Det verkar riktigt bra för detta. Sedan låta naim XS spela i övriga register, mellanregister och diskant. Totalt pris för detta skulle väl bli ca 5000:-.

Det blir troligen ökad kontroll och tajtare bas, men den största skillnaden är att du kan ställa nivån från basslutsteget så att balansen blir exakt som du vill ha den i förhållande till de resterande registren. Det kommer innebära en trolig förbättring .

Med det sagt, och om du vill fortsätta att köra hela högtalaren passivt - jag tror inte det blir bättre ljud oavsett vad du köper i slutstegsväg jämfört med den Naim XS du redan har. Inte vid normala ljudvolymer.

Vad gäller klass D steg har jag hittills inte hört nåt steg som spelat lika bra som en bra klass A/B i diskantområdet.

Edit: jag bytte mitt bassteg från en t amp 150 mot ett Crown xli1500. På papperet betydligt kraftfullare. Men jag måste säga att det är en väldigt liten skillnad till det bättre.
Tyvärr så verkar många klass A/B förstärkare ge en väldigt liten skillnad så länge de inte brusar och förvränger och så länge man kör under klippningsgränsen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-18 16:03

Ino cr80 blir nog lite fel för just den högtalaren. Delningen bas-mellanregister ligger runt 160 Hz i den högtalaren och man bör nog efterlikna det passiva filtrets "lutningar" och ingreppsfrekvenser, åtminstone som en startpunkt.

Hur de elektriska kurvorna ser ut finns med i kompendiet, http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf och det är långt ifrån vad Ino cr80 ger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Slutsteg

Inläggav Tangband » 2019-02-18 16:58

RogerGustavsson skrev:Ino cr80 blir nog lite fel för just den högtalaren. Delningen bas-mellanregister ligger runt 160 Hz i den högtalaren och man bör nog efterlikna det passiva filtrets "lutningar" och ingreppsfrekvenser, åtminstone som en startpunkt.

Hur de elektriska kurvorna ser ut finns med i kompendiet, http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf och det är långt ifrån vad Ino cr80 ger.


Ok, då kanske det funkar med en dsp istället ? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-18 19:11

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Ino cr80 blir nog lite fel för just den högtalaren. Delningen bas-mellanregister ligger runt 160 Hz i den högtalaren och man bör nog efterlikna det passiva filtrets "lutningar" och ingreppsfrekvenser, åtminstone som en startpunkt.

Hur de elektriska kurvorna ser ut finns med i kompendiet, http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf och det är långt ifrån vad Ino cr80 ger.


Ok, då kanske det funkar med en dsp istället ? :)


Jo, det kan väl gå. LP-filtret kör på 12 dB/oktav och HP-filtret 22 dB/oktav. 12+24 dB ligger närmast till.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Slutsteg

Inläggav eljulio » 2019-02-18 20:17

Tack för roliga och bra tips. Det här är ju halva nöjet med intresset. Att börja leta och fundera på vad mer man kan göra! :D

I övrigt sjukt, sjukt nöjd med dessa talare. Har inte haft något hemma tidigare som kommer ens nära vad gäller återgivning.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Slutsteg

Inläggav NADifierad » 2019-02-19 13:15

Jag skulle inte börja kludda med aktiv drivning i en färdigutvecklad passiv trevägare.
Om du inte vill för skojs skull, förstås :) .
Jag hade nog testat med två bryggkopplade slutsteg, för att se om mer effekt ger en positiv effekt i ljudupplevelsen.
Förslag på steg att brygga, kan vara NAD, XTZ, InterM mfl, etc...
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Slutsteg

Inläggav juanth » 2019-02-19 13:25

Nu vet jag inte hur din lyssningsmiljö ser ut men istället för att skaffa större förstärkning så kan det vara minst lika kul att jobba med rummet och akustiken, vilket ofta belönas stort. Mattor, diffusion, aco-skivor eller motsvarande bakom högtalarna.
Jag skulle tro att du kan kika på hur Pi60 ägare har jobbat med olika lösningar tex.
Jag har haft ett par LTS trevägare, din modell och vet att det händer bra saker med lite akustikfix. Hoppas du hittar på något kul.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-19 14:28

NADifierad skrev:Jag skulle inte börja kludda med aktiv drivning i en färdigutvecklad passiv trevägare.


Aktiv drivning fanns med i bilden under utvecklingen.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Slutsteg

Inläggav NADifierad » 2019-02-19 18:43

Aha .
Då är det kanske inte så kluddigt :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
forzell
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2011-08-27
Ort: Västerlanda

Re: Slutsteg

Inläggav forzell » 2019-02-21 00:59

Meridian 557 är trevliga


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo, Google [Bot] och 4 gäster