Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav RobotKeso » 2019-02-19 19:48

Trodde det var riktig faner på bjässarna. Blir det ny dcfix eller liknande?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-02-19 23:26

RobotKeso skrev:Trodde det var riktig faner på bjässarna. Blir det ny dcfix eller liknande?


Nej ingen riktig faner på dessa men eftersom det varit vinylfilm som original så tycker jag det känns helt ok att fortsätta med detta. Jo lägger ny DC FIX på färg "Dark Apple" och känner mig ambitiös då jag även fixar botten på högtalaren med ny film även om ingen kommer att titta där :) Här under ny bild på den första färdiga högtalaren.

sansui 7500xxx.jpg
sansui 7500xxx.jpg (1.39 MiB) Visad 3766 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav DVD-ai » 2019-02-20 12:30

Oj vad förvånad jag blev över att dom sart vinyl på dessa stora gamla retro burkar :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav Bill50x » 2019-02-20 14:23

Snygga grejor! Vad innehåller lådan i botten?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-02-21 17:58

DVD-ai skrev:Oj vad förvånad jag blev över att dom sart vinyl på dessa stora gamla retro burkar :)


Har lärt min om Sansuis vintage program då det gäller högtalare att finns det ett "X" i modellbeteckningen så är det vinylöverdrag som gäller samt tunnare lådväggar. Däremot har man inte sparat in på elementen jag trodde t.ex. att diskanthornet skulle vara gjort av plast men alla element är tunga och i metall och känns väldigt gedigna. Även mina lådor har en del stagningar invändigt. Alla skruvar för elementen landar också i ett "motbleck" av metall (vet inte vad det kallas) men man skruvar alltså inte bara i skivan utan skruven fäster i en metallskiva på baksidan detta gör ju att du kan skruva i och ur elementen utan att behöva vara rädd för att skruven släpper i skivan.

Untitled 7.jpg
Untitled 7.jpg (88.44 KiB) Visad 3690 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-02-21 18:03

Bill50x skrev:Snygga grejor! Vad innehåller lådan i botten?

/ B


inget finns i lådan den fungerar nog bara som ett sorts stativ.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-02-21 18:41

av en lite märklig tillfällighet så skulle jag kunna komma över en del lösa Sansui högtalarelement som just suttit i SP 7500X dessutom i samma stad där jag bor 8O hur ofta händer sånt...

det handlar om 4 st 16 tums W-146 basar
2 st 8 tums mellanregister samt 2 st diskanthorn.

att bara köpa elementen o ha o ligga i reserv känns inte motiverat men en ide klickade till om att jag skulle kunna bygga två högtalarlådor i vintage stil liknande som originallådorna men med plats för 2 st basar vertikalt i varje låda och mellanregister + diskathorn i mitten. Jag kunde klä lådorna med samma vinylfim som jag använt på originalen sen ha dom stående brevid varann alla 4 högtalare det skulle ju kunna bli en ganska läcker o matchande helhet :mrgreen:

men hur skulle man koppla basarna? tänker mig att bara köpa några färdiga billiga 3 vägs filter från t.ex. Ljudia. Sen har jag ju inga parametrar på elementen för att beräkna lådvolym. Skulle det funka om man bara dubblar lådvolymen beräknat från originallådorna? kanske högtalargurun Perfector har några tips :D

Obs detta är bara i planeringssteget ännu då jag inte ens bestämt mig för om jag kommer att köpa de lösa elementen...

sanso.jpg
sanso.jpg (26.08 KiB) Visad 3678 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav Perfector » 2019-02-21 21:43

GrosvenorAudio skrev:av en lite märklig tillfällighet så skulle jag kunna komma över en del lösa Sansui högtalarelement som just suttit i SP 7500X dessutom i samma stad där jag bor 8O hur ofta händer sånt...

det handlar om 4 st 16 tums W-146 basar
2 st 8 tums mellanregister samt 2 st diskanthorn.

att bara köpa elementen o ha o ligga i reserv känns inte motiverat men en ide klickade till om att jag skulle kunna bygga två högtalarlådor i vintage stil liknande som originallådorna men med plats för 2 st basar vertikalt i varje låda och mellanregister + diskathorn i mitten. Jag kunde klä lådorna med samma vinylfim som jag använt på originalen sen ha dom stående brevid varann alla 4 högtalare det skulle ju kunna bli en ganska läcker o matchande helhet :mrgreen:

men hur skulle man koppla basarna? tänker mig att bara köpa några färdiga billiga 3 vägs filter från t.ex. Ljudia. Sen har jag ju inga parametrar på elementen för att beräkna lådvolym. Skulle det funka om man bara dubblar lådvolymen beräknat från originallådorna? kanske högtalargurun Perfector har några tips :D

Obs detta är bara i planeringssteget ännu då jag inte ens bestämt mig för om jag kommer att köpa de lösa elementen...

Bilagan sanso.jpg finns inte längre

:-)
Högtalarguru, jo jag tackar jag.
Men 2 element behöver inte mer än 50% mer lådvolym för att det ska funka.
Däremot verkar det krångligare med koppling av basarna.
5 Ohm blir ju sas. ingenting om du parallellkopplar dom.
Serie ger ju 10 Ohm men jag tror nog den dynamiska impedansen är lägre, och då skulle det nog funka med tanke på att du får nästan 18" i basen totalt.
Koppla ihop 2 och mät impedansen så ser du vad du får.
Den högre känsligheten kan nog vara precis vad som behövs för att inte den högre impedansen i basen ska ge lägre ljudtryck mot mellan och diskant om nu dessa åxå är 5 Ohm.
Blandfilter är inte heller några problem
Ett standardberäknat filter kan nog vara så bra det behöver, eventuellt med impedansjustering och eventuellt dämpade mellan och diskantelement om det nu skulle bli för mycket energi där.
Nu svär jag i forumets heligaste och kladdar in filterlistan så du själv kan se om det är något som passar.
Där finns för 4 och 8 Ohms last och 6 resp. 12 dB branthet och konjugatvärden samt dämplista med kontrollberäkning av slutlasten om du känner dig lika lekfull som hittills i den här tråden.
Lycka till av hela hjärtat.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 3654 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-02-22 00:05

Tack Perfector. Jag får fundera över allt det där :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav RobotKeso » 2019-02-22 13:33

Kul att du har stativen också, antar att dom ofta inte finns?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-02-24 19:41

RobotKeso skrev:Kul att du har stativen också, antar att dom ofta inte finns?


så är det nog. Egentligen kom jag över dessa högtalare mera av en slump då jag sökte Pioneer högtalare från samma tid :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav Perfector » 2019-02-24 19:42

Har det blivit nåra kongas än då :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: högtalare som helgprojekt. det är sjuttiotal o Made in J

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-02-24 19:44

DVD-ai skrev:Yeeyyy!

Fina, när blir nästa spelbar? :)


så långt har jag hunnit i helgen :) bara o skruva i elementen nu o lite småfix så är det klart.

sansui 2.jpg
sansui 2.jpg (1.65 MiB) Visad 3544 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-02-24 19:45

Perfector skrev:Har det blivit nåra kongas än då :-)


Kongas har jag bara spelat på datorn ännu :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav Perfector » 2019-02-24 19:54

Ser fram emot intryck på dom stora rackarna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav spiii » 2019-02-25 17:34

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Har det blivit nåra kongas än då :-)


Kongas har jag bara spelat på datorn ännu :D


Kongas, är det något man fyller på när man renoverar högtalarelement?
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav Perfector » 2019-02-25 17:47

spiii skrev:
GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Har det blivit nåra kongas än då :-)


Kongas har jag bara spelat på datorn ännu :D


Kongas, är det något man fyller på när man renoverar högtalarelement?

Gruppen heter Kongas och plattan heter Kongas.
Dom spelades på hans högtalare på mässan för många år sedan och gjorde stort intryck på mig då som nu
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav spiii » 2019-02-25 17:55

Jag förstår att min lätt Göteborgska humor inte alltid uppfattas i andra landsändar.
Note to self: Use smileys! :wink:
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav GrosvenorAudio » 2019-03-01 12:08

Perfector skrev:
GrosvenorAudio skrev:av en lite märklig tillfällighet så skulle jag kunna komma över en del lösa Sansui högtalarelement som just suttit i SP 7500X dessutom i samma stad där jag bor 8O hur ofta händer sånt...

det handlar om 4 st 16 tums W-146 basar
2 st 8 tums mellanregister samt 2 st diskanthorn.

att bara köpa elementen o ha o ligga i reserv känns inte motiverat men en ide klickade till om att jag skulle kunna bygga två högtalarlådor i vintage stil liknande som originallådorna men med plats för 2 st basar vertikalt i varje låda och mellanregister + diskathorn i mitten. Jag kunde klä lådorna med samma vinylfim som jag använt på originalen sen ha dom stående brevid varann alla 4 högtalare det skulle ju kunna bli en ganska läcker o matchande helhet :mrgreen:

men hur skulle man koppla basarna? tänker mig att bara köpa några färdiga billiga 3 vägs filter från t.ex. Ljudia. Sen har jag ju inga parametrar på elementen för att beräkna lådvolym. Skulle det funka om man bara dubblar lådvolymen beräknat från originallådorna? kanske högtalargurun Perfector har några tips :D

Obs detta är bara i planeringssteget ännu då jag inte ens bestämt mig för om jag kommer att köpa de lösa elementen...

sanso.jpg

:-)
Högtalarguru, jo jag tackar jag.
Men 2 element behöver inte mer än 50% mer lådvolym för att det ska funka.
Däremot verkar det krångligare med koppling av basarna.
5 Ohm blir ju sas. ingenting om du parallellkopplar dom.
Serie ger ju 10 Ohm men jag tror nog den dynamiska impedansen är lägre, och då skulle det nog funka med tanke på att du får nästan 18" i basen totalt.
Koppla ihop 2 och mät impedansen så ser du vad du får.
Den högre känsligheten kan nog vara precis vad som behövs för att inte den högre impedansen i basen ska ge lägre ljudtryck mot mellan och diskant om nu dessa åxå är 5 Ohm.
Blandfilter är inte heller några problem
Ett standardberäknat filter kan nog vara så bra det behöver, eventuellt med impedansjustering och eventuellt dämpade mellan och diskantelement om det nu skulle bli för mycket energi där.
Nu svär jag i forumets heligaste och kladdar in filterlistan så du själv kan se om det är något som passar.
Där finns för 4 och 8 Ohms last och 6 resp. 12 dB branthet och konjugatvärden samt dämplista med kontrollberäkning av slutlasten om du känner dig lika lekfull som hittills i den här tråden.
Lycka till av hela hjärtat.


Hittade denna guide i länken där man kan sätta in värden på antal element och ohm för serie resp. paralellkoppling. Verkar överskådligt för en novis som jag :) visst kan man lite på detta? https://www.brl.se/sv/info/kopplingsguide-for-subwoofer.html
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav Perfector » 2019-03-01 12:21

Överskådligt och bra.
Lycka till med dunderklumpen :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Sansui högtalare det är sjuttiotal o Made in Japan

Inläggav nuffe » 2019-03-01 13:54

spiii skrev:
GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Har det blivit nåra kongas än då :-)


Kongas har jag bara spelat på datorn ännu :D


Kongas, är det något man fyller på när man renoverar högtalarelement?


Japp, Kon Gas sätter fart på gamla element :wink:

Henrik

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster