LÖST. Hur lossa pickupskal?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

LÖST. Hur lossa pickupskal?

Inläggav PerStromgren » 2019-02-23 18:27

Jag har hämtat upp en nästan 40 år gammal Technics SL-B2 från källaren för att en ung man (24!) i bekantskapskretsen vill börja spela LP! Det måste ju stöttas.

En ny rem behövdes, men i övrigt ser skvspelaren frisk ut. Förutom pickupskalet, då. Jag kan inte skruva loss det och vågar inte ta i. Skruven kan snurras något varv, men sedan tar det emot, troligen då skruven ska börja putta ut skalet. Det går ju att köra (och ev byta) ändå, men är det någon som vill gissa vad som hänt och om jag kan (eller ska) göra något åt saken?
Bilagor
DSC02745.JPG
DSC02745.JPG (310.47 KiB) Visad 767 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur lossa pickupskal?

Inläggav Perfector » 2019-02-23 18:29

Det brukar sitta rejält i den runda muttern.
En droppe tunn olja som får krypa en stund så ska den gå att få loss, som regel.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur lossa pickupskal?

Inläggav PerStromgren » 2019-02-23 18:31

Perfector skrev:Det brukar sitta rejält i den runda muttern.
En droppe tunn olja som får krypa en stund så ska den gå att få loss, som regel.


Du kanske missade min redigering: muttern kan snurra, det är sedan det blir problem.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur lossa pickupskal?

Inläggav Perfector » 2019-02-23 18:43

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Det brukar sitta rejält i den runda muttern.
En droppe tunn olja som får krypa en stund så ska den gå att få loss, som regel.


Du kanske missade min redigering: muttern kan snurra, det är sedan det blir problem.

Nejdå, men oljan kryper ju inne i mutterhuset och bör med lite tur även nå in så det går att få ut skalet.
Annars vicka försiktigt när du når stoppläget och se om det är en gummipackning som brukar sitta på skalfästet som kan ha svällt med tid.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur lossa pickupskal?

Inläggav PerStromgren » 2019-02-23 18:57

Tack, Perfector, jag kunde vicka loss den! Det är någon slags tunn packning som totalt gått upp i atomer och klistrat ihop delarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur lossa pickupskal?

Inläggav Perfector » 2019-02-23 19:08

PerStromgren skrev:Tack, Perfector, jag kunde vicka loss den! Det är någon slags tunn packning som totalt gått upp i atomer och klistrat ihop delarna.

what else is new.
Jag har gjort samma erfarenhet på min spelare minst en gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster