Rauna Njord modifieras_Nu går det framåt igen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2019-01-24 01:52

Baffel skrev:Det är inte en perfekt liknelse. Tvärt om. Broar är broar och inte högtalare. Broar ska vara flexibla och är konstruerade för att röra sig när det stormar tex. Utan denna flexibilitet hade broar ( främst gällande långa broar) rasat samman.

Vet inte om du blir sur nu när jag påpekar detta , men detta är fysikkunskap ala högstadiet.

Mja, jo, men nu missade du nog min poäng. De flesta människors intuitiva uppfattning om betong är att det är väldigt dött. Speciellt om man har väldigt mycket av det. Att hoppa på något stort - en gångbro eller ett våningsplan i ett parkeringshus - ger direkt insikten att även tjock betong varken är oeftergivligt och definitivt inte resonansdött. Tvärt om är betong och stenmaterial väldigt resonant. Även ganska små hopp är klart kännbara rätt länge efteråt.

Dessa och andra högtalare med betonglåda (eller betongbaffel á la Chaconne) bygger på någon sorts föreställning (hos konstruktör eller köpare) om motsatsen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2019-01-24 12:49

gopnik

Ty där har du nog helt rätt. :)

Mysko , detta med betongen och Njord. Dels har jag hört att det är ett så dött material så det inte svänger om musiken, till att det du påpekar. Beror väl som vanligt på hur väl konstruerad en högtalare är. Vi får väl se vad Johans slutord blir (han verkar lite trött på projektet just nu och det kan jag förstå, släpa på dessa klumpar och arbeta med betong kan nog säkert suga musten av den mest entusiastiska).

48IDA
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-02-23
Ort: Borggård, Finspång

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav 48IDA » 2019-01-24 21:27

Jag hade en kompis som gjöt ett par egna Njordinspirerade lådor. Var nog inte så noga med lådvolym och delningsfilter men det som var mest slående när de provspelades var att de sjöng som en kyrkklocka. De målades då med Bodyplast invändigt och det förbättrade läget betydligt. Vad som hände sedan vet jag inte.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Kraniet » 2019-01-25 14:18

limmar man klinkers på insidan med elastiskt lim blir det nog väldigt bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav NADifierad » 2019-01-25 18:34

Kraniet skrev:limmar man klinkers på insidan med elastiskt lim blir det nog väldigt bra.

Eller kanske bara 6mm renoveringsgips?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2019-01-25 22:48

Har avhandlats tidigare på detta forum:

viewtopic.php?t=23498

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-29 21:08

Eller så klär man hela lådan med furu och någon seg gucka mellan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skulle inte tro det... 8)

Men nu har jag problem!!!
.
.
.
.
.
.
Jag lyssnar för mycket på musik så lådorna så lådorna blir aldrig tillgängliga för mätningar :oops: :oops: :oops:
.
.
.
.

Måste ta mig i kragen och koppla ur dem...................Bara en låt till....................

8) /Johan

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Kraniet » 2019-02-01 09:45

De där basarna verkar låta bra

Tittar man på distmätningen i länken nedan så ser man att även om disten inte är superlåg så ändrar den inte karaktär vid olika ljudnivåer
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... b20pfc30-8
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-02-01 12:44

Kraniet skrev:De där basarna verkar låta bra

Tittar man på distmätningen i länken nedan så ser man att även om disten inte är superlåg så ändrar den inte karaktär vid olika ljudnivåer
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... b20pfc30-8


Det var just lite dist jag som misstänkte gjorde att de var så roliga att lyssna på när jag byggde de första lådorna med dessa, stampa takten vänliga :mrgreen:

/Johan

Håller på med att försöka få till användbara mätningar...

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav RSG » 2019-02-10 15:06

Pga diskussion om heroinvågar i en annan tråd så börjar jag av ren nyfikenhet att testade jag min lilla våg (0,1 gram) mot myntreferenser.

5 krona, vikt 6,1 gram

Bild

5 ggr 5 krona

Bild

10 krona, vikt 6,6 gram

Bild

5 ggr 10 krona

Bild

Lite osäkra/varierande resultat (+ 0,1 gram) ger den vid låga vikter såsom 6 gram, men när vikten kommer upp till 30 gram så är den konsekvent och känns tillförlitlig. Större vikter än så provade jag inte för tillfället då intresset för detta dog ut och jag ville göra det jag egentligen skulle göra, mäta TS-parametrar.

Så här såg uppställningen ut vid mätutförandet.
Slaktad lampskärm fick det bli som "stativ", uppställt på pall för att minska mottrycket. Skall jag behöva ta det längre än så?

Bild

Bild

Mätningarna görs med Dayton Audio DATS V2

Jag började med att motionera elementen med en sinus på 50 hz en stund. Ett av elementen fick gå en längre stund än de andra (grön kurva) och resultatet av detta blev en sänkning av impedanstoppen jämfört med de andra samt tidigare mätning av samma element, övriga parametrar ändrade sig knappast alls av uppvärmningen mycket större skillnader var det då mellan de fyra elementen. Jag får göra en sammanställning senare av testresultaten för att få en överblick mellan de fyra.

Bild

Viktningen av konen till VAS mätningen gjorde jag med två st 10 kronor. För att dessa inte skulle ligga och skramla satte jag på en liten bit med dubbelhäftande skumtejp dels mellan mynten och ner mot mittdomen.

Bild

Bild

Kommentarer runt detta förfarande?
Något som kan göras på ett bättre sätt? (har dock ingen lust just nu att bygga en låda bara för att mäta VAS.....)

/Johan

Och hur får jag bättre upplösning på en skärmdump???
Klistrar in i paint och spara som bild, resultatet går knappt att avläsa märker jag... Hur gör ni???

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav EmuMannen » 2019-02-11 15:46

RSG skrev:Kommentarer runt detta förfarande?
Något som kan göras på ett bättre sätt? (har dock ingen lust just nu att bygga en låda bara för att mäta VAS.....)

Jag gör på ungefär samma sätt men använder "kludd" i stället. Då kan du nypa loss bitar och addera tills du har exakt den vikt du önskar. Det fäster bra utan att kladda också. Enda problemet jag har är att min fru fick för sig att slänga den gamla (mycket bra) vågen eftersom den var "trasig" (slut på batteri). Hon ersatte den med en designmässigt mycket snygg våg som är helt oanvändbar! Så om någon kan rekommendera en bra våg (0.1 grams noggrannhet räcker) som inte kostar en förmögenhet så vore jag tacksam.

Förutom kludd så har jag läst om att använda magneter i stället. Man köper ett gäng små magneter som man sedan mäter upp vikten på. Sedan fäster man dem på var sida om konen, jämt fördelade i par runt konen (så många man behöver för att lasta aktuell kon). Jag tyckte det lät smart men har inte testat själv än. Enda problemet som jag ser är om de är platta och för starka. I så fall kanske det finns risk att konen skadas när man skall försöka få loss dem. Ungarna ha en massa Geomag och Magstix som de inte använder. Stavarna kan man ta isär och plocka ut de små cylindriska magneterna ur. De borde vara perfekta eftersom de är lätta att få grepp om dem när de skall bort. Om man inte har en svåger som är guldsmed (som jag) så kanske man kan be någon guldsmed på stan att mäta upp vikten på magneterna med deras precisionsvåg? Bättre och billigare än så blir det nog inte. :)

RSG skrev:Och hur får jag bättre upplösning på en skärmdump???
Klistrar in i paint och spara som bild, resultatet går knappt att avläsa märker jag... Hur gör ni???

Jag fotar med min iPhon, skickar bilden till min Mac, när jag skickar via mail frågar min iPhone om den skall skala ned bilderna? Jag väljer normalt medium size. Sedan vittjar jag inkorgen och laddar upp bilden från min Mac...

Ps. Eller menar du skärmdump? Dator eller mobil? Windows har väl sitt Snipping Tool (Skärmklippverktyget på svenska). Spara och öppna i Paint, välj ändra storlek och sen borde det vara klart. Blir det inte bra eller? Som Mac-användare är jag rätt bortskämd med de inbyggda verktygen i MacOS för skärmdumpar och bildredigering så jag vet tyvärr inte så mycket om Windows...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav RSG » 2019-02-12 22:03

Väder och vind motarbetar mig men jag vill prompt jobba vidare så.....

Bild

Bild

Bild

Uppställningen var som så här, avstånd till mikrofon 1 meter.

Bild

Inte så värst superseriöst :roll: med MASSOR av närliggande ytor :oops: :oops: :oops:

Vinkeln på högtalaren och position på mikrofonen ändrades för varje individuellt element för att få micken centrerad gentemot mätt element.

Exporterade till Xsim igår och tittade lite snabbt...
Nu har jag vatten åtminstone upp till örsnibbarna...........
Det finns mycket överskott runt 2000 hz 8O

Drar upp axlarna och klurar vidare :|

Provade Windows klippverktyget denna gång får se om det blir bättre.
Min våg (om du tycker den kan duga) köpte jag från Carbix men dom verkar inte längre saluföra den men, du kanske vågar prova denna?

http://www.carbix.se/product.html/digitalvag-4?category_id=26

Om du köper och inte är nöjd så köper jag den av dig, men då får det gå undan för jag blev väldigt sugen själv :D

/Johan

Edit:

Slänger in en bild med alla element, dock skall nivån på diskanten upp då jag gjorde misstaget att likställa mätnivån vid mätningarna.
1/24 smoothing.
Bild

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav fonzeka » 2019-02-13 01:50

Riktigt kul tråd att följa och ett tips angående dina bilder.
Anledningen att de blir så små är för att du använder dig av forumbilder som förminskar och förstör allt du laddar upp där.
Du kan prova att använda t ex imgur.com eller forumets egna bild-bifogning istället.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav RSG » 2019-02-13 23:18

fonzeka skrev:Riktigt kul tråd att följa och ett tips angående dina bilder.
Anledningen att de blir så små är för att du använder dig av forumbilder som förminskar och förstör allt du laddar upp där.
Du kan prova att använda t ex imgur.com eller forumets egna bild-bifogning istället.


Kul att jag kan roa någon mer än mig själv, hoppas bara att jag kan lära mig något på vägen åsså :)
Jag provar nu (Edit: bifogad fil blev ju strålande!!!), tack för tipset!

Nya mätningar ikväll.
Nu med endast en placering av mikrofonen, nämligen i diskanthöjd fortfarande placering på golvet avstånd 1 meter. Och mätnivån lät jag bli att pilla på den här gången, så alla tre är mätta med samma signalstyrka.
1/24 smoothing
Alla tre 1 meter golvmätning.JPG
Alla tre 1 meter golvmätning.JPG (90.11 KiB) Visad 8290 gånger


Här en "vanlig" mätning på 6 cm avstånd till baffeln.
Alla tre 6 cm.JPG
Alla tre 6 cm.JPG (91.55 KiB) Visad 8290 gånger


Och jag passade på att göra samma mätningar med SB basen ocn Dayton diskanten åsså.
1/24 smoothing 1 meter golvmätning.
SB DA golvmätning.JPG
SB DA golvmätning.JPG (85.68 KiB) Visad 8290 gånger


6 cm från baffel.
SB DA 6 cm.JPG
SB DA 6 cm.JPG (88.18 KiB) Visad 8290 gånger


Nu får jag suga på det här och fundera en stund, hur nu det skall gå till :mrgreen:
Och jag uppmanar alla som har något att säga att så göra :!:
Jag gör detta för att lära mig, och det sätt jag lär mig bäst på är genom praktiska experiment (trial and error), sätter jag mig och läser så slutar det bara med att jag istället lyssnar på musik. :roll:

Hepp Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav RSG » 2019-02-14 23:49

Tillbringade kvällen med Xsim som envisades med att sluta beräkna tonkurvan, bara impedanskurvan fortsatte fungera :evil:

Så jag gav upp och kom på att jag faktiskt skulle kunna testa Basta med uppmätta värden på SEAS basarna.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Kanske inte skulle ha gjort det...
.
.
.
.
.
.
.
.
Och skapade en baffel för jämförelse
.
.
.
.
.
.
Känns bekant...På något sätt...

Njord seas i Basta.JPG
Njord seas i Basta.JPG (201.94 KiB) Visad 8250 gånger

.
.
.
.
.
.
.
.
Basregionen känns även som om den stämmer rätt bra................ :|

Men jag kanske bara är irriterad på Xsim fortfarande...

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav RSG » 2019-02-19 00:02

Seas elementen passar inte för basreflex i denna låda.
Med två element så är lådan för liten och undre gränsfrekvens flyttas upp till en nivå (som förvisso skulle fungera för många) som jag inte blir bekväm med, går bort.
Skulle man bara använda ett Seas element per låda så blir lådan för stor och kräver kraftig under avstämning för att ge en någorlunda tonkurva, går fet bort.

Så just nu sitter jag och tittar på varianten med SB20PFC och ND25

Denna alltså.
Bild

Ger avsevärt bättre botten åtminstone :mrgreen:

Och här är mitt första utkast över ett inledande filter (baserat på tidigare golvmätningar).
Njord SB20 ND25 ver1.JPG
Njord SB20 ND25 ver1.JPG (244.25 KiB) Visad 8186 gånger


Det första jag funderar över är,,, ta mig tusan allt just nu...
Det är nog dags att gå och lägga sig ändå...

Natti/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav Tangband » 2019-02-20 06:58

Intressant med mätningar- och metoden att lägga högtalaren och mikrofonen på golvet :)
Det där ska jag prova.

Du ser ut att ha samma peak vid 2kHz med båda diskantelementet. Jag funderar vad det beror på.

Daytondiskanten är en waveguide och behöver lite eq (passivt i ditt fall ) för att få ned kurvan vid delningen.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav RSG » 2019-02-20 19:46

Tangband skrev:Intressant med mätningar- och metoden att lägga högtalaren och mikrofonen på golvet :)
Det där ska jag prova.

Du ser ut att ha samma peak vid 2kHz med båda diskantelementet. Jag funderar vad det beror på.

Daytondiskanten är en waveguide och behöver lite eq (passivt i ditt fall ) för att få ned kurvan vid delningen.


Du behöver inte fundera så länge till :)

Det är baffelsteget på Njord och nuvarande placering av element som ställer till det.

Baffelsteg Njord.JPG
Baffelsteg Njord.JPG (58.91 KiB) Visad 8107 gånger


Problemet processas för närvarande i korkeken placerad längst upp på min kropp, tillsammans med diverse andra variabler.

Eventuellt skulle denna placering av elementen hjälpa lite, men det estetiska blir sämre... :roll: ...

Alternativ element placering.JPG
Alternativ element placering.JPG (61.83 KiB) Visad 8104 gånger


/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-25 11:57

RSG skrev:Tillbringade kvällen med Xsim som envisades med att sluta beräkna tonkurvan, bara impedanskurvan fortsatte fungera :evil:



Lite off topic.
Gjorde lite frekvensgångsmätningar i REW. Hur får man in dem i Xsim? Impedansmätning är inte gjord men det är rent resistiva element med känd impedans.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav RSG » 2019-02-25 12:48

RogerGustavsson skrev:
RSG skrev:Tillbringade kvällen med Xsim som envisades med att sluta beräkna tonkurvan, bara impedanskurvan fortsatte fungera :evil:



Lite off topic.
Gjorde lite frekvensgångsmätningar i REW. Hur får man in dem i Xsim? Impedansmätning är inte gjord men det är rent resistiva element med känd impedans.


När du exporterar mätningen från REW så måste du skriva in filändelsen .frd manuellt efter vad du nu döper den till.

Typ...
Xxxxxx.frd

Ändelsen kommer inte att trilla dit automatiskt och då kan inte Xsim identifiera den som något som går att använda.
Fick själv ett smärre utbrott innan jag sökte och fann svaret på nätet. :oops:

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav RSG » 2019-02-25 12:53

Importerar till Xsim gör du genom att högerklicka på elementet som du lagt till och välja "Tune" så får du upp en meny där det går att importera filer/lägga deay/justera spl och lite annat smått och gott.

/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-25 13:46

Tack Johan!

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_börjar mäta.

Inläggav RSG » 2019-02-25 18:27

RogerGustavsson skrev:Tack Johan!


Vassego!

På tal om Xsim så har jag lagt alldeles för mycket tid på att försöka simulera på "äkta kurvor", jag hakar upp mig på detaljer som jag inte vet vad de beror på och har försökt att kompensera åt helskotta. Så jag gjorde omtag och plockade kraftigt smothade kurvor (1/3) istället för att bara se övergripande nivåer och inte förvilla bort mig i komponentdjungeln. Med dessa kurvor så har jag kommit fram till följande filter och jag skulle väldigt mycket uppskatta om någon har lust att säga till om de ser något uppenbart fel eller om det är något jag bör se över innan jag trycker på "köp knappen".

Så här ser mitt tilltänkta första filter ut.
Njord SB20 ND25 190225 Faktiska värden.JPG
Njord SB20 ND25 190225 Faktiska värden.JPG (221.26 KiB) Visad 7951 gånger


Överskottet av energi runt 2000 hz suger,,,(pengar),,, därav bland annat den stora C5.
Har lyckats att jobba ner impedanstoppen till en skaplig nivå och jag kommer nog inte att kompensera för den, tror jag :roll: .
Funderar över om jag skall en större spole L1 än 1,5 mH för att ha lite marginal och ev. kunna linda av lite, eller om jag skall hoppas på det bästa?

Och om jag använder Basta för att uppskatta lite på basfronten så ser det ut så här.
SB20 Njord.JPG
SB20 Njord.JPG (124.95 KiB) Visad 7951 gånger


Och med room gain.
SB20 Njord_room gain.JPG
SB20 Njord_room gain.JPG (124.28 KiB) Visad 7951 gånger


Men som sagt.
Lite konstruktiv kritik på mitt filter skulle uppskattas innan jag beställer prylarna.

Mvh/Johan

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav nuffe » 2019-02-25 18:55

Bara en fundering, är inte diskanten lite överbetonad från 4-5 KHz o uppåt??

Henrik

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav RSG » 2019-02-25 20:25

Jo du kan ha helt rätt, men det är trot eller ej ett medvetet val (som kan vara helt felaktigt) som jag gjort....
Skall se till att ha komponenter nog för att kunna sänka den lite om behovet finns.

Keep em coming :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav darkg » 2019-02-25 22:53

Ahum kHz :twisted:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav nuffe » 2019-02-25 23:05

Ska inte upprepas :!: :oops:

Henrik

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav RSG » 2019-02-25 23:11

darkg skrev:Ahum kHz :twisted:


nuffe skrev:Ska inte upprepas :!: :oops:

Henrik


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav Tangband » 2019-02-26 08:36

Jag hade även provat med ett simpelt 6 db filter , en enda 2,2 uf i serie med diskanten, detta equaliserar även hornet i daytondiskanten. Liknande lösning sitter väl i pi60 och dess waveguide.
Kanske en spole för basen nånstans mellan 0,7- 0,3 mh.

Baffelsteget måste väl även kompenseras vid rätt frekvens med en spole i serie med baselementet.
(11600/bredden på baffeln = frekvensen)
Bäst är ju att mäta för att se var det faller av :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav Kraniet » 2019-02-26 16:59

Diskanten ser ut att behöva sänkas ca 3 dB. Men jag antar att filtret då också behöver justeras så att summeringen blir annorlunda.

Har du mätt fasen för vardera element?

edit: varför övergav du den lägre delningsfrekvensen? Har du mätt off-axis kurvor för elementen för att se var deras spridning stämmer bäst?
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster