Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-02-28 14:45

Hejsan
Har upptäckt att det skorrar i basen i mina Peerless högtalare, och felet verkar vara att talspolen tappat sin centrering, trycker man på nederdelen av gummikanten så försvinner oljudet. Vad beror det på o vad gör jag åt det? Basen är en 10" Peerless L100WG
T.R.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav MacBruce » 2019-02-28 16:09

Glockenmeister skrev:Hejsan
Har upptäckt att det skorrar i basen i mina Peerless högtalare, och felet verkar vara att talspolen tappat sin centrering, trycker man på nederdelen av gummikanten så försvinner oljudet. Vad beror det på o vad gör jag åt det? Basen är en 10" Peerless L100WG
T.R.


Om den är gammal, kan det helt enkelt vara så att den har blivit "snehängd" av ålder och visdom. Testa med att vrida basen 180 grader.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Perfector » 2019-02-28 17:26

talspolen på sniskan låter det snudd på som.
För varmt så släpper limmer och talspolen hamnar på sniskan.
Annars kolla hur magneten sitter och se om den har rört på sig, men då det släpper när du trycker på gummikanten så är inte det lika troligt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Bill50x » 2019-02-28 19:07

Man kan väl kanta om den? Man skär loss gummikanten, centrerar spolen med några shims mellan spole och magnet och monterar på en ny kant. Finns det gummikanter att köpa?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav STDI » 2019-02-28 19:09

Visst finns det gummikanter att köpa. Om det finns till just detta element vet jag inte.

Beroende på lim kan det gå att lossa kanten från korgen, justera och limma.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-02-28 19:17

Jag ska pröva att ta ut elementet o försöka självcentrera det med 30hz. Jag funderar på om det är spindeln som börjat säcka, kanterna ser fina ut. Eller va tror ni?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Perfector » 2019-02-28 19:43

Börja med att mäta talspolen på den.
Har den blivit så varm att spolen släppt så kan den vara bränd.
Då lönar det sig knappast att renovera resten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-02-28 23:01

Ja, kan man göra det med en vanlig multimeter?
Vore osannolikt att den brunnit eftersom att den lät fint efter sista gången den kördes riktigt hårt.
Om elementet är helt paj, var får man tag på en L100WG-bas? För jag vill ju förstås återställa högtalaren till original

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Perfector » 2019-03-01 00:44

Glockenmeister skrev:Ja, kan man göra det med en vanlig multimeter?
Vore osannolikt att den brunnit eftersom att den lät fint efter sista gången den kördes riktigt hårt.
Om elementet är helt paj, var får man tag på en L100WG-bas? För jag vill ju förstås återställa högtalaren till original

Multimeter i Ohm mätning.
8 ohm mäter typiskt 6.3 - 7.0 Ohm statiskt
4 Ohm mäter lägst 3.2 ohm tror jag.
Mäter talspolen annat under det är den nog bränd.
Se'n kan limmet koka bort utan att talspolen är bränd, det har jag själv upplevt med VisaTon's element.
Dammsug E-bay på element så kanske du har tur.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-03-01 01:20

Ska kolla det. Den låter ju, så den kan väl ändå inte vara bränd?
Och så är det lite underligt att det bara hänt på ena högtalaren, bägge körs på samma effekt
Men är inte Ebay från USA? Blir de inte enorma fraktkostnader då? Känns som dom borde finnas i Danmark, Peerless är väl danskt?. Finns det typ nåt danskt Blocket?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-01 08:52

Glockenmeister skrev:Men är inte Ebay från USA? Blir de inte enorma fraktkostnader då? Känns som dom borde finnas i Danmark, Peerless är väl danskt?. Finns det typ nåt danskt Blocket?


ebay är internationellt, ebay.com. ebay.de, ebay.fr etc. Går man in på ebay.com finns i meny till vänster "item location". Kryssar man i "Europe" visas annonser från Europa. Går man in på ebay.de får man andra alternativ till områden.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-03-01 22:52

Aha, kan man betala med Klarna där?
Men hoppas ändå att basen inte gått helt sönder. Har lyft den ur lådan o den ser nästan fabriksny ut. Har märkt att oljudet mest kommer när konen slår utåt, vad kan det bero på?
Men visst, högtalaren körs ofta riktigt hårt, använder den som Infillhögtalare i min PA, men det känns osannolikt att den pajat av det då den lät fint o starkt under senaste festen högtalarna var med på
Bilagor
Peerless bas.PNG
Peerless bas.PNG (699.5 KiB) Visad 4025 gånger
Peerless.PNG
Peerless.PNG (1.44 MiB) Visad 4025 gånger

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav JB » 2019-03-01 23:12

Det som händer om du matar in för mycket effekt är att spolen blir överhettad och sväller upp och tillslut kommer den börja skrapa i magneten. Jag skulle rekommendera att du köper/bygger riktiga PA-högtalare istället som tål lite stryk om du ska ha dom på fester, gamla hifi högtalare har ofta rätt låg effekttålighet och dålig ventilation av spolen.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-03-01 23:55

Det kan knappast vara hög effekt som pajat ena basen, i 6 år har jag kört dom på samma 2x500w slutsteg och det har aldrig krånglat. Har tagit ur basen nu o blåst rent den, ljudet verkar ha försvunnit nu. Kanske ska lägga dom ner när jag har dom i lagret om konerna snehänger sig?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav DVD-ai » 2019-03-02 10:13

Demontera basarna på båda och vänd dom 180* så att, dom från och med nu får häng sig tillrätta igen, om nu detta tros vara problemet :)

Annars så vill jag, bara försiktigt påpeka att det kan gå jätte bra med samma slutsteg i hur många år som helst för att en gång då en viss låt kommer och kanske man är lite ovanligt frisk med volymen, ja då överhettad man spolen lite och lim kan släppa.
Då kan man få skapande ljud, som om det vore smuts i...
Men jag har även varit med om att det har hamnat smuts i motorn pga ålder, det var någon liten flisa av väldigt torrt lim som skorrade.
Jag fick bryta loss och göra nya limmningar, för dom gamla började att bli spröda... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-03-02 10:33

Ja, ska blåsa rent den med tryckluft. Har haft samma problem med min gamla Lorenz LP30 bas
Kan åsdå nämna att de bara går från 150 hz, då subbarna tar allt upp till 100 o sen hörs ytterligare 50hz från topparna bra nära scenen

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-03-02 13:54

Har hittat felet, spindeln är totalt deformerad, inte konstigt att spolen kommit på sniskan. Hur har det hänt å vad gör jag åt det?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Perfector » 2019-03-02 14:13

Glockenmeister skrev:Har hittat felet, spindeln är totalt deformerad, inte konstigt att spolen kommit på sniskan. Hur har det hänt å vad gör jag åt det?

Menar du den undre centreringsringen?
Den var ett problem på tidiga Peerless.
Det brukar synas på att konen hängerom man lägger den på rygg.
Det blir inte lätt att forma den och få den stadig igen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-03-02 15:59

Ja, den är som insäckad på 2 ställen. Går det inte att försöka få den rak å sen behandla den med nåt?

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-03-02 16:05

Här är en bild på eländet
Bilagor
20190302_150131.jpg
20190302_150131.jpg (244.62 KiB) Visad 3944 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Perfector » 2019-03-02 16:33

gamla råd att lyfta tills den är rak och använda utsätt vitlim med vatten och pensla är inte att rekommendera då den blir hård som sten och tappar funktionen.
Någon kanske kan rekommendera nå't annat, men jag kan inte se att det skulle vara ekonomiskt vettigt att leka vidare när centreringen har säckat ihop så där.
Kolla om du kan hitta TS parametrarna för elementet och ersätt med lämpligt.
Trist, när den låter så bra när den är hel.
Möjligen ett element från samma tid men Seas fabrikat kunde passa.
https://www.tradera.com/item/302387/340 ... fungerande
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-03-02 16:57

Kan försöka lite, men ska det ersättas så får det vara med ett exakt likadant element, jag vill ju helt återställa högtalaren

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Vad gör jag åt bas som tappat centreringen?

Inläggav Glockenmeister » 2019-03-03 14:23

Nu så har jag satt i mina SEAS 25F-EW basar i väntan på att spindeln kommer, har nämligen letat upp ett par nya, ska byta spindeln i original-basarna. Nån som bytt spindel förut?


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster