Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jag skulle aldrig använda den högra varianten. Det blir loobningseffekter p g a destruktiv interferens i riktningar off-axis med resultatet av en dip i tonkurvan på totalt utstrålad energi runt 400 - 600 Hz. Den går aldrig att undvika utan att förstöra direktljudet on-axis.
Sedan bör man analysera när loobning börjar med två intilliggande 7 tumsbasar.
Mvh
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:Jag skulle aldrig använda den högra varianten. Det blir loobningseffekter p g a destruktiv interferens i riktningar off-axis med resultatet av en dip i tonkurvan på totalt utstrålad energi runt 400 - 600 Hz. Den går aldrig att undvika utan att förstöra direktljudet on-axis.
Sedan bör man analysera när loobning börjar med två intilliggande 7 tumsbasar.
Mvh
Peter
Tack för god kunskap !
Vet du när loobning infaller med två intilliggande basar på 7 tum ?
Angående beaming: En äkta 7 tummare är 17,78 cm i diameter .
34300/17,78 = 1929 Hz där beaming börjar pga storleken
petersteindl skrev:Tangband skrev:petersteindl skrev:Jag skulle aldrig använda den högra varianten. Det blir loobningseffekter p g a destruktiv interferens i riktningar off-axis med resultatet av en dip i tonkurvan på totalt utstrålad energi runt 400 - 600 Hz. Den går aldrig att undvika utan att förstöra direktljudet on-axis.
Sedan bör man analysera när loobning börjar med två intilliggande 7 tumsbasar.
Mvh
Peter
Tack för god kunskap !
Vet du när loobning infaller med två intilliggande basar på 7 tum ?
Angående beaming: En äkta 7 tummare är 17,78 cm i diameter .
34300/17,78 = 1929 Hz där beaming börjar pga storleken
Fast om du har 2 st med centrumavstånd c-c på ungefär 40 cm så måste du räkna på detta. Med lite noggrannare beräkningar får jag det till att det blir en dip i tonkurvan i 45 gradersriktningen på åtskulliga dB vid 700 Hz och lägre i frekvens vid mer än 45 grader off-axis. Det betyder att det blir en kraftig dip mellan 500 - 800 Hz och en fasdifferens som varierar kraftigt beroende på riktning och detta går ej att få ihop på ett bra sätt med delningsfilter och en diskant.
Bill50x skrev:Röstade på alt. 2. Bara för att det är snyggare!
/ B
petersteindl skrev:Tangband skrev:petersteindl skrev:Jag skulle aldrig använda den högra varianten. Det blir loobningseffekter p g a destruktiv interferens i riktningar off-axis med resultatet av en dip i tonkurvan på totalt utstrålad energi runt 400 - 600 Hz. Den går aldrig att undvika utan att förstöra direktljudet on-axis.
Sedan bör man analysera när loobning börjar med två intilliggande 7 tumsbasar.
Mvh
Peter
Tack för god kunskap !
Vet du när loobning infaller med två intilliggande basar på 7 tum ?
Angående beaming: En äkta 7 tummare är 17,78 cm i diameter .
34300/17,78 = 1929 Hz där beaming börjar pga storleken
Fast om du har 2 st med centrumavstånd c-c på ungefär 40 cm så måste du räkna på detta. Med lite noggrannare beräkningar får jag det till att det blir en dip i tonkurvan i 45 gradersriktningen på åtskulliga dB vid 700 Hz och lägre i frekvens vid mer än 45 grader off-axis. Det betyder att det blir en kraftig dip mellan 500 - 800 Hz och en fasdifferens som varierar kraftigt beroende på riktning och detta går ej att få ihop på ett bra sätt med delningsfilter och en diskant.
Kraniet skrev:petersteindl skrev:Tangband skrev:
Tack för god kunskap !
Vet du när loobning infaller med två intilliggande basar på 7 tum ?
Angående beaming: En äkta 7 tummare är 17,78 cm i diameter .
34300/17,78 = 1929 Hz där beaming börjar pga storleken
Fast om du har 2 st med centrumavstånd c-c på ungefär 40 cm så måste du räkna på detta. Med lite noggrannare beräkningar får jag det till att det blir en dip i tonkurvan i 45 gradersriktningen på åtskulliga dB vid 700 Hz och lägre i frekvens vid mer än 45 grader off-axis. Det betyder att det blir en kraftig dip mellan 500 - 800 Hz och en fasdifferens som varierar kraftigt beroende på riktning och detta går ej att få ihop på ett bra sätt med delningsfilter och en diskant.
Jag tror att det råder nåt missförstånd. Misstänker att Peter tänker att högtalaren ska ligga ned, men den ska väl stå upp?
Tangband skrev:petersteindl skrev:Tangband skrev:
Tack för god kunskap !
Vet du när loobning infaller med två intilliggande basar på 7 tum ?
Angående beaming: En äkta 7 tummare är 17,78 cm i diameter .
34300/17,78 = 1929 Hz där beaming börjar pga storleken
Fast om du har 2 st med centrumavstånd c-c på ungefär 40 cm så måste du räkna på detta. Med lite noggrannare beräkningar får jag det till att det blir en dip i tonkurvan i 45 gradersriktningen på åtskulliga dB vid 700 Hz och lägre i frekvens vid mer än 45 grader off-axis. Det betyder att det blir en kraftig dip mellan 500 - 800 Hz och en fasdifferens som varierar kraftigt beroende på riktning och detta går ej att få ihop på ett bra sätt med delningsfilter och en diskant.
Tack Peter .
Hmm... verkar lurigt med elementplaceringar och det verkar finnas många högtalare i handeln som är totalt felkonstruerade ur den synvinkeln. Skulle det förbättra situationen om jag sätter en seriespole på den undre basen i alternativ 1 ? Så att denna delas av uppåt vid 300 Hz istället ?
Eller:
Kanske istället köra en enda 7:a som sitter nära 3:an ? Kanske med isobarikkoppling back to back, basreflex ? Ger ju mindre ljudtryck men djupare bas , lådan blir då 50 cm hög och 30 djup. Jag har räknat på denna lösning, den blir isådanafall lite som Totem mani 2, fast med ett mellanregister.
Tangband skrev:Välkommen till omröstning 2, jag ger upp tanken på dubbla 7-or.
viewtopic.php?f=10&t=68750
petersteindl skrev:Tangband skrev:Välkommen till omröstning 2, jag ger upp tanken på dubbla 7-or.
viewtopic.php?f=10&t=68750
Varför ger du upp tanken på dubbla 7-or? Har du laddat ner programmet the edge och börjat simulera?
petersteindl skrev:Aha, du kör normalt med Apple, eller?
petersteindl skrev:Så här kan response se ut i edge. Din låda. 220 x 600 mm
Det är 3 tonkurvor.
Bild nedan är MTM On-Axis.
Bild 1. MTM On-Axis 2 m mikavst. 7"*2.
Nedanstående är 45 grader Off-Axis. MTM. Dipen vid 640 Hz är inget som jag godkänner i högtalare som jag konstruerar.
Bild 2. 45 grader Off-Axis vertikalt
Nedanstående är inte MTM, utan endast 1 st 7". Samma lådbaffelstorlek. 45 grader Off-Axis.
Bild 3. 45 grader Off-Axis. 1 st 7".
Tangband skrev:Vilken placering av elementen ? - det rör sig om två paralellkopplade Dayton 7-tums rs180-8 basar, en 3:tum visaton frs8m samt en Dayton nd20.
Sluten låda 7 liter internvolym per 7-tummare och det blir en stativmodell. En trevägare.
Delningar blir 700 Hz och 3500 Hz 24 dB/okt linkwitz Riley aktivt delat.
Vilken konfiguration skulle du valt och varför ?
Kraniet skrev:Du skulle ju kanske kunna göra en 3,5-vägare. Dela den övre basen vid 700-1000 Hz och låta den nedre rulla av vid typ 300 (eller där det är lämpligt).
Kraniet skrev:Lät spontant lite lågt, men det kanske stämmer?
IÖ avråder annars från delningar under ca 250 Hz
RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:Lät spontant lite lågt, men det kanske stämmer?
IÖ avråder annars från delningar under ca 250 Hz
Jo, men IÖ valde 160 Hz för LTS 3v-f1 och 3v-f4! Tumregler är ju inte hans grej...
Tangband skrev:Kraniet skrev:Du skulle ju kanske kunna göra en 3,5-vägare. Dela den övre basen vid 700-1000 Hz och låta den nedre rulla av vid typ 300 (eller där det är lämpligt).
Jo, jag hade ju den funderingen lite högre upp i tråden. Peter S föreslog 200 Hz på den undre basen.
Det blir tyvärr en rätt stor spole i serie då.
Det verkar svårt att få till det riktigt bra med många element som ska spela samma frekvenser.
Kraniet skrev:RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:Lät spontant lite lågt, men det kanske stämmer?
IÖ avråder annars från delningar under ca 250 Hz
Jo, men IÖ valde 160 Hz för LTS 3v-f1 och 3v-f4! Tumregler är ju inte hans grej...
Ja precis. Sen är det väl inte helt korrekt. Kommer inte ihåg exakt frekvensregistret men det är väl området mellan 80-250 Hz som han menar är ett problemområde (vi är mer känsliga för problem med grupplöptid där).
Behöver ju inte betyda att man inte kan dela där, men jag förstår det som att man gör det svårare för sig själv om man väljer en delning där.
Antar att ordningstalet för delningen också påverkar hur svårt/enkelt det blir.
Om jag nu skall försöka sammanfatta det hela blir det såhär: Fasdistorsion är i det stora hela MYCKET svår att höra, jämfört med andra kända förvrängningsfenomen som tonkurveförändringar och vissa olinjära distorsionsfenomen. Men - registret 100 - 250 Hz är känsligare än hela resten av hörbara området.
Fördelarna med att dela under 100 Hz är att det blir mindre känsligt hur elementen som arbetar över och under delningen är placerade i förhållande till varandra.
Nackdelen är att det som arbetar över delningen fortfarande måste kunna hantera en del bas (luftflyttning).
Fördelen med att dela över 250 Hz är att effekttåligheten för det element som arbetar däröver ökar kraftigt, och dessutom sjunker den praktiska distorsionen, eftersom modulationsproblem reduceras enormt.
Nackdelen är att det inte längre är ett faslinjärt system (från örats hörvinkel), men man kan fråga sig om det är en signifikant nackdel? (Faslinjärt i ordets normala "audiobetydelse" (jag lämnar det med det, för att slippa reprisen av en gammal trist debatt) är det dock inte vid en delning under 100 Hz heller - men sett ur örats synvinkel så har jag inte lyckats påvisa* att man kan detektera några hörbara effekter av delningar under 100 Hz, så länge de håller sig under en grupplöptid om 0,8/f.)
Fördelen med att dela mellan 100 och 250 Hz då? (Jag lovade ju att återkomma till det...) Jo, det kan faktiskt finnas sådana också, men då måste man blanda in den komplicerade yttre verkligheten och se vad den kan ställa till med, och se om det kan finnas några kompromisser som trots allt kan vara förnuftiga...
Det exempel som jag tänker på, ger ett förnuftigt argument för att tillgripa metoder för att motverka de transientdestruktiva effekter som kan uppstå när en högtalare samarbetar med sin spegelbild från väggen bakom den! Vid en frekvens så kommer väggen bakom högtalaren att ge en reflexion o motfas med direktljudet, och med de flesta normala möbleringar kommer den reflexen inte att kunna dämpas tillräckligt för att inte göra att energin i just det registret kommer att anlända lyssningsplatsen primärt som sena reflexer (från rummets andra väggar).
Vad kan man då göra år det? Jo, bita i det sura äpplet och dela i det register (120 - 200 Hz?) där man VET att delningens fasdistorsion sig kommer att kosta lite i upplevd transientdynamik - med använda det till att förbättra högtalarens sammarbete med rummet!
I praktiken går det till som så, att man låter det element som spelar under delningen vara placerat så nära bakre väggen att det spelar i fas med reflexen från väggen, medan det element som arbetar över delningen placeras så långt ifrån samma vägg att den första (värsta) destruktiva interferensen hamnar under delningen! Nästa destruktiva interferens hamnar vid en 3 ggr högre frekvens och är mycket lättare att ta hand om genom att dämpa väggen bakom högtalaren. Tre högtalare som använd sådana tekniker jag kommer att tänka på är Stig Carlsson kolboxen (och de senare 70-talstrevägarna) Audio Pro A4-14 och förstås LTS-trevägaren.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster