Karaktäristik hos SEAS-element från 70-talet

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Karaktäristik hos SEAS-element från 70-talet

Inläggav Daniel_A » 2014-01-14 23:21

I varje sammanhang där jag hört bas- och bredbandselement från SEAS från 70-talet har jag upplevt att de haft något gemensamt - härlig, tajt basåtergivning med lite lätt "loudnessknappskänsla". Jag har hört lite olika produkter från (första halvan av) detta årtionde, som B&O-högtalare, en Tandberg-TV och diverse andra olika slutna lådor med SEAS-element. Dock alltid med denna gemensamma ljudsignatur som jag personligen tycker är tilltalande.

Har någon annan gjort denna reflektion?

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2014-01-15 21:02

Jag har ett par gamla slutna Fergusson-lådor med SEAS 10"-bas, och så har det funnits nån diskant som sen länge monterats bort. De är troligtvis från mitten av 70-talet.

Jag tycker att det är mest bara relativt djup bas som återges av lådorna, alltså "subwooferområdet".

Jag använder en av dem just som subwoofer, med en Luxor 5002-stärkare (såndär mikrokomponent som en annan faktiskt-vintage-forumit använder som förstärkare till datorn) med en trasig kanal som förstärkare, och loudnessknapp/tonkontroller som "delningsfilter". Ihop med ett par hopplocklådor (bestående av ett par 70-talslådor som har bestyckats med Sinus 10" PA-bredbandare från 50-60-talet samt en 2" och en 4" Blaupunkt-diskant (från skrotade TV-apperater från 60-70-talet) så tycker jag att lådan med SEAS-basen utgör ett riktigt bra komplement.

Det är ju ingen finlyssningsrigg, men som jämförelse så använde jag dessa Fergusson/SEAS-lådor parallellt (på samma förstärkare) med "ordinarie" högtalare i "fin-anläggningen" (med Luxman L-430 & co) ända till jag fick tag på mina nuvarande "fin-högtalare" B&W DM-5 (som trots sina små basar ändå spelar rejält djupt).

Ojämnheter i frekvensgången beror väl i dessa frekvensområden, alltså kanske från ca 100Hz och nedåt, nog minst lika mycket på rummet som på högtalarna så det kvittar väl om man har "finare" högtalare frekvensgångsmässigt.

De har dock rätt små magneter och ger också mycket riktigt kanske inte något direkt superanalytiskt ljud.

Mina $0.02 om SEAS-basar.

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Inläggav DrBoar » 2014-01-19 23:20

DM-5 låter för mig bättre än LS3/5A, deras kultstatus till trots.

Seas 25 TV-EW som bland annat användes i Dynaco A25 och många andra konstruktioner är trevlig. Det höga Q värdet gör basen lite långsam och fet men inte oren. Både 10" och 8" elementen har rak och fin frekvensgång långt upp i mellanregistret och sedan faller de av lugnt och snyggt utan elaka resonanstoppar. Mycket snälla och välartade element. Diskant domen från samma tid är en ganska slätstruken affär och betydligt sämre än moderna diskanter.

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2014-01-29 15:20

Tala om trollen!

Efter jag skrev i den här tråden sist så fick jag syn på att jag har just en Seas 25 TV-EW (NOS) liggandes. Den har sex utstickande monteringsöron, medan de Seas som sitter i Fergusonlådorna har inga utstickande monteringsöron och har åtta skruvfästen. Vad jag minns från när jag senast tittade inuti i Fergusonlådorna (troligtvis på 80-talet...) så var det likadana element, de fanns kanske med två olika utförande (årsmodeller?) på monteringssättet. (Det andra likadana 25 TV-EW-elementet blev på 80-talet instoppat som 'provisorisk' ersättare för trasigt element i ett par hembyggda högtalare, och sitter kvar där än idag... :wink: )

Det jag skrev i förra inlägget bör alltså gälla just Seas 25 TV-EW.

Men inte har de nån vidare frekvensgång ovanför djupbasen? Det lilla jag minns av högtalarlådeberäknande säger väl att man inte direkt kan locka fram särskilt många dB för mycket av den nedre basen jämfört med mellanregistret i en sluten låda?

En bild på märkningen av Fergusonlådorna:
Bild
(större bild)

En gång i tiden hade jag (båda) de här Fergusonlådorna som "subwoofers" i "finstereon", och vad jag minns så bidrog de i stort sett bara med djupbas trots att de då kördes parallellkopplat på samma förstärkare som det andra (mindre) högtalarparet.

Fergussonlådorna hade inte nån domediskant utan det var nån enklare vanlig konhögtalare, som synes på skylten 9cm i diameter, d.v.s. knappt 4". Jag vet inte om det var SEAS eller något annat, de är som sagt sen länge bortmonterade. Det måste ha varit något element som varit öppet bakåt eftersom det är en separat liten kavitet för mellanregister-diskant-elementet, komplett med glasull även i den kaviteten.

"Delningsfilter" tror jag för övrigt bestod av en kondensator i serie med mellanregister/diskantelementet, och basen ansluten direkt till förstärkaren.

De här elementen är nog typiska sådana som man inte blir lyssningstrött av.

(Ursäkta om det här inlägget blev lite svamligt, jag är egentligen lite för trött...)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-01-29 15:38

DrBoar skrev:DM-5 låter för mig bättre än LS3/5A, deras kultstatus till trots.

Seas 25 TV-EW som bland annat användes i Dynaco A25 och många andra konstruktioner är trevlig. Det höga Q värdet gör basen lite långsam och fet men inte oren. Både 10" och 8" elementen har rak och fin frekvensgång långt upp i mellanregistret och sedan faller de av lugnt och snyggt utan elaka resonanstoppar. Mycket snälla och välartade element. Diskant domen från samma tid är en ganska slätstruken affär och betydligt sämre än moderna diskanter.


Det är ju inte elementens Q-värde som ger långsam bas, utan systemets Q-värde med element i lådan. Och lådan till A25 med dämpad port sänker ju systemets Q-värde ganska mycket.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2014-01-30 11:08

när upplever ni att basen blir långsam, var ligger tröskeln, vid vilket system-Q?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-01-30 11:10

Det finns en tråd som ganska bra reder ut det här med snabb och långsam bas:
Långsam bas, måste åtgärdas! ( Betydelsen av grupplöptid )
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=180353
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Inläggav DrBoar » 2014-01-30 19:32

Mina Seas 10" Nu funderar jag på att sätta i öppna bafflar.

Bild[/URL]

Bild[/URL]

Bild[/URL]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-01-30 20:37

Om Xmax räcker till så kanske det kan funka.
Jag skulle nog funderat på att testa att bygga cardioidstrålande lådor om jag hade haft såna där element.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Inläggav Zeeall » 2014-01-30 22:10

Jag har också ett par Fergussonhögtalare, modell 3412 (alltså modellen under den som visades ovan) med 8" bas. Är det också Seas? Har ingen lämplig skruvmejsel och jag vill inte slinta å sticka hål på konen...

Edit: det satt SEAS 21TV-G i dom.

http://www.troelsgravesen.dk/blackcones.htm
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2014-01-31 02:43

Zeeall skrev:Jag har också ett par Fergussonhögtalare, modell 3412 (alltså modellen under den som visades ovan) med 8" bas. Är det också Seas? Har ingen lämplig skruvmejsel och jag vill inte slinta å sticka hål på konen...

Edit: det satt SEAS 21TV-G i dom.

http://www.troelsgravesen.dk/blackcones.htm


Hade ett par högtalare med precis dom där elementen (förutom magneterna som såg annorlunda ut) när jag var liten, det var dom sämsta högtalarna jag någonsin haft, dom tålde ingen effekt alls utan att basarna distade, en halvbra klockradio spelade ifrån dom utan problem..
Men dom var nog lite halvt sönderspelade skulle jag tro, tvivlar på att dom kan ha varit så grymt dåliga som mina var när dom var nya (men med 8 watts effekttålighet kan man väl kanske inte förvänta sig så mycket)

Mina var identiska förutom att magneten både på bas och diskant var mycket plattare men med lite större diameter istället, kanske en nyare version än dom på bilden med billigare magneter istället för alnico?

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2014-01-31 11:19

Jag borde nog nästan skruva loss elementet ur en Fergusonlåda för att se om det verkligen är samma eller bara snarlikt. Det är trots allt minst 25 år sen jag tittade efter, minnet kanske sviker mig.

DrBoar: Fin frekvensgångskurva!

Hur är elementet monterat och hur ser mätplatsens frekvenspåverkan vid lägre frekvenser?

Jag borde nog prova att lyssna på frekvenssvep eller liknande för att se var jag subjektivt upplever att de börjar rulla av i rummet där de nu finns.

Jag lyssnar inte direkt på "orgelbas"-musik men även toppliste/dansgolvs/discomusik har ju fått djupare och djupare bas jämfört med t.ex. den töntiga basen från akustisk/mekanisk bastrumma som fanns i 70-talets discomusik. Jag tycker rent subjektivt att de verkar gå djupare. (Sidospår: det är inte förrän rätt nyligen som jag på något sätt kunnat börja lyssna på den typen av 70-talsmusik, inklusive en hel del av ABBAs musik, utan att direkt plågas av soundet).

(Fergusonlådorna är slutna, ifall det inte redan framgått).

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2014-01-31 13:31

paa skrev:Det finns en tråd som ganska bra reder ut det här med snabb och långsam bas:
Långsam bas, måste åtgärdas! ( Betydelsen av grupplöptid )
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=180353


den tråden handlar ju om vad iö tycker är rätt, jag är mer nyfiken på vad ni tycker
Bikinitider

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Inläggav DrBoar » 2014-02-02 00:44

Elementen är i en liten Onken låda ca 50 liter så baffelbredden är ca 50 cm. Mätningen är on axis och 50 cm eller 100 cm med lådan på en pall stående nära mitten på rummet. Det under 200 Hz skulle jag inte fästa mig vid men det snygga fallet över 2 kHz gäller.

Talspolehöjden är 14mm och magnetgapet 6 mm så det blir skapligt slaglängd :)

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2014-02-04 10:25

Aha!

Hmm, vad jag minns så går det inte att trolla fram nån direkt "loudnesskaraktäristik" med slutna lådor, men det är ändå intrycket jag fått från mina Fergussonlådor... :)

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Inläggav DrBoar » 2014-02-04 19:33

Bashöjning med underdämpad bas och sedan lite diskantlyft på det och vips har man in loudnesseffekt

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Inläggav RobotKeso » 2014-02-05 14:34

MiaM skrev:

Fergussonlådorna hade inte nån domediskant utan det var nån enklare vanlig konhögtalare, som synes på skylten 9cm i diameter, d.v.s. knappt 4". Jag vet inte om det var SEAS eller något annat, de är som sagt sen länge bortmonterade. Det måste ha varit något element som varit öppet bakåt eftersom det är en separat liten kavitet för mellanregister-diskant-elementet, komplett med glasull även i den kaviteten.

"Delningsfilter" tror jag för övrigt bestod av en kondensator i serie med mellanregister/diskantelementet, och basen ansluten direkt till förstärkaren.

De här elementen är nog typiska sådana som man inte blir lyssningstrött av.

(Ursäkta om det här inlägget blev lite svamligt, jag är egentligen lite för trött...)


Mina har Goodmans element i sig, kanske var det som fanns i dina. Kommer ej ihåg exakt viken modell jag har men dom ser identiska ut som 3413

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Karaktäristik hos SEAS-element från 70-talet

Inläggav MorganM » 2019-03-06 18:20

Är det neodium magneter på seas basarna?Eller hade det inte uppfunnits då?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Karaktäristik hos SEAS-element från 70-talet

Inläggav paa » 2019-03-06 18:40

MorganM skrev:Är det neodium magneter på seas basarna?Eller hade det inte uppfunnits då?

Nej, men det är möjligen alnico-magneter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Karaktäristik hos SEAS-element från 70-talet

Inläggav Perfector » 2019-03-06 18:56

Lite data på gamla Seas, bla 25F-EW
Sidorna skall sättas ihop för att se den fullständiga detaljlistan.
Bilagor
Seas sida 3.jpg
Seas sida 3.jpg (373.19 KiB) Visad 5617 gånger
Seas sida 2.jpg
Seas sida 2.jpg (386.09 KiB) Visad 5617 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Karaktäristik hos SEAS-element från 70-talet

Inläggav Hoffen » 2019-03-06 19:02

Har ett par HemskaHembyggen (icke av mig) med två 10" seas 25tw per låda, en liten kon-mellanregister och domediskant.
Rejäla, stora, slutna lådor i golvspånskiva stående på fyra dörrstoppar i gummi, ful och danna, men de var gratis för 25 år sen och de var gamla redan då.

Gillade deras förmåga till bas, de var som en inkörd 240, inte bäst på ngt, men lugna, trygga och gjorde sitt jobb till belåtenhet.

Delar av mig skulle vilja göra ngt skoj med dem, men vad...och varför?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Karaktäristik hos SEAS-element från 70-talet

Inläggav Perfector » 2019-03-06 19:21

datorhögtalare kan man nog tänka sig.
Är det inte skärmade magneter på dom?
I så fall bra att ha till datorn
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Karaktäristik hos SEAS-element från 70-talet

Inläggav darkg » 2019-03-06 19:33

Ja, tänk på alla disketter och crt-skärmar! :wink:
Don’t just do something, sit there.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Karaktäristik hos SEAS-element från 70-talet

Inläggav MorganM » 2019-03-06 19:53

Perfect:Tack för bilderna!
Köpte idag ett par gamla högtalare med Seas element i.plockade ur elementen och dom var tillverkade 4/74.
Diskant och 10 tums bas.
Blir nya filter komponenter och anslutningspunkter (idag går bara kabeln direkt ut i
Genom bakstycket.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Karaktäristik hos SEAS-element från 70-talet

Inläggav MorganM » 2019-03-06 20:05

MorganM skrev:Perfect:Tack för bilderna!
Köpte idag ett par gamla högtalare med Seas element i.plockade ur elementen och dom var tillverkade 4/74.
Diskant och 10 tums bas.
Blir nya filter komponenter och anslutningspaneler(idag går bara kabeln direkt ut i
Genom bakstycket).

Byter även ut internkablaget mot eku 0,38 mm2.

Ska bli intressant att höra hur dom låter sen.Dom lät inte dåligt nu.Men sllt är original.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster