Mellanbas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Mellanbas?

Inläggav Kurben » 2019-02-12 20:39

Jag är ett stort fan av mellanbas, ni vet den där som slår i bröstet som en slägga vid högre ljudtryck men som även känns taktilt redan vid låga volymer.

Mitt nuvarande system har obefintlig mellanbas som precis alla andra hembio system jag hört där man kör mindre högtalare med subwoofer.
Jag har nu ett 5.1 från Jamo, D500 5.0 THX tillsammans med en egen byggd sub med xls12 portad ca 50l som drivs av en inuke 3000dsp. Markantz 7009 som avr.

Ljudet är ok men jag saknar verkligen den där smällen i bröstet, både vid musik och i film.

Har kollat på en lösning från diysoundgroup , MBM-12lx som är deras ”Midbass modules”. Tycker detta skulle vara som ett kul alternativ att testa. https://www.diysoundgroup.com/home-theater-speaker-kits/home-theater-extras/midbass-modules/mbm-12lx-kit.html

Bild

Tänker att två sådana nedanför vänster och höger högtalare och strunta under center. Köra dessa passivt med filter (långpass typ runt 200hz) kanske med någon form av attenuator för att matcha Jamo högtalarna. Jag vet det blir lite elda för kråkor.. känsligheten är stor skillnad på.

Om de står direkt nedanför på samma avstånd till vägg, vilka tänkbara problem kommer att uppstå? Går detta att lösa med passiva filter? Så att jag slipper fler slutsteg. De som sitter i Marantz är ganska dugliga.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Mellanbas?

Inläggav mx » 2019-02-12 22:01

Har inget att tillföra tråden egentligen annat än att jag också tycker om midbas väldigt mycket. Om jag måste välja mellan en fullregisterhögtalare och en som spelar mycket midbas men rullar av tidigt brukar jag ofta föredra den med midbas.

Är förtjust i många Linn-modeller, Dynaudio med flera på grund av detta tror jag.

Att ha mycket midbas är också enklare att få till tycker jag. När man kopplar på subwoofers och kör delade system som spelar riktigt djupt så brukar rummet bråka en del.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Mellanbas?

Inläggav Kurben » 2019-02-13 08:34

Det som jag tänker kan ställa till det mest om man försöker att lösa detta med passiva filter är övergången från mellan basarna till topparna. Det finns ju en risk för att området där de båda spelar samma frekvens blir med en puckel.

Jag har ju en UMIK och har använt REW en del så man får väl mäta och testa. Men däremot har jag aldrig testat med passiva filter.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Mellanbas?

Inläggav RogerJoensson » 2019-02-13 10:05

Kanske är placeringarna av dig och subben inte gynnsamma för de frekvenser du efterfrågar (du sitter i en svacka och subben har dåligt stöd från väggarna, i så fall kanske den helt enkelt är otillräcklig). Vet du om lådan anpassad och avstämd så att den med elementet är effektivt och gör det du vill? Har du provat vända fas på subben för att försäkra att den och de andra högtalarna inte motarbetar varandra vid delningsfrekvensen som kanske ligger precis där du vill ha bumpandet osv osv.
Avstånd till vägg kostar effektivitet och kan orsaka utsläckningar (ca 1.2m till en vägg släcker ca 70Hz). Intill frontväggen ökar verkningsgraden, hörn ännu mer och skickar upp utsläckningsproblemen ovanför subbens arbetsområde. Inte säkert att hörn låter bäst, men brukar ge mest energi.

Sen är det bra om även du inte sitter precis där de frekvenser du efterfrågar är utläckta. Nära bakvägg ger oftast mer punch än mitt i rummet eller på ett annat ställe som råkar vara ogynnsamt ( "fel" avstånd till bakväggen bl a).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Mellanbas?

Inläggav Empa » 2019-02-13 11:56

Kurben skrev:Jag är ett stort fan av mellanbas, ni vet den där som slår i bröstet som en slägga vid högre ljudtryck men som även känns taktilt redan vid låga volymer.

Mitt nuvarande system har obefintlig mellanbas som precis alla andra hembio system jag hört där man kör mindre högtalare med subwoofer.
Jag har nu ett 5.1 från Jamo, D500 5.0 THX tillsammans med en egen byggd sub med xls12 portad ca 50l som drivs av en inuke 3000dsp. Markantz 7009 som avr.

Ljudet är ok men jag saknar verkligen den där smällen i bröstet, både vid musik och i film.

Har kollat på en lösning från diysoundgroup , MBM-12lx som är deras ”Midbass modules”. Tycker detta skulle vara som ett kul alternativ att testa. https://www.diysoundgroup.com/home-theater-speaker-kits/home-theater-extras/midbass-modules/mbm-12lx-kit.html

[ Bild ]

Tänker att två sådana nedanför vänster och höger högtalare och strunta under center. Köra dessa passivt med filter (långpass typ runt 200hz) kanske med någon form av attenuator för att matcha Jamo högtalarna. Jag vet det blir lite elda för kråkor.. känsligheten är stor skillnad på.

Om de står direkt nedanför på samma avstånd till vägg, vilka tänkbara problem kommer att uppstå? Går detta att lösa med passiva filter? Så att jag slipper fler slutsteg. De som sitter i Marantz är ganska dugliga.



Jag har också funderat lite på det här, hade varit skönt att få lite extra punch i "mellanbasen".
Det finns en tråd på AVS-forums som behandlar detta och för enkelheten hade jag nog tänkt att köra på Dayton elementet då det går att köpa här, är även på rea nu på brl.
https://www.avsforum.com/forum/401-diy- ... akers.html

Sedan för delning har jag en miniDSP som kan användas men det kräver ju ett slutsteg till, men känner att det blir enklare än att fixa till ett filter. Ett beg Behringer A500 går ju att få tag i rätt billigt.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Mellanbas?

Inläggav Kurben » 2019-02-13 15:56

Snyggt! Den tråden hade jag inte sett. Ja Dayton är ju lättare att få tag på här! Slipper man frakten från staterna som annars är problematisk minst sagt.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Mellanbas?

Inläggav Kurben » 2019-02-14 08:41

Testade lite igår att modelera på Dayton PA255-8 basen, den är inte lätt att få någon rimlig kurva från. Men om man stämde av den lite högre, typ runt 50-60 Hz med basreflexen så blev Konutslagen låga och mycket höga db vid MOL. Räknade på en låda på cirka 50 l. Lätt att lura sig när man är så van att försöka få så låg utsträckning det går. I detta fallet ska man ju begränsa sig till ett annat frekvensband.
Ser man denna bas som en traditionell låg bas så är den usel, men som sagt till detta ändamål så är den verkligen prisvärd.

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Mellanbas?

Inläggav Empa » 2019-02-14 09:59

Kurben skrev:Testade lite igår att modelera på Dayton PA255-8 basen, den är inte lätt att få någon rimlig kurva från. Men om man stämde av den lite högre, typ runt 50-60 Hz med basreflexen så blev Konutslagen låga och mycket höga db vid MOL. Räknade på en låda på cirka 50 l. Lätt att lura sig när man är så van att försöka få så låg utsträckning det går. I detta fallet ska man ju begränsa sig till ett annat frekvensband.
Ser man denna bas som en traditionell låg bas så är den usel, men som sagt till detta ändamål så är den verkligen prisvärd.


Fick du liknande kurvor som i tråden om du kör den i sluten låda på 18L ?

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Mellanbas?

Inläggav Kurben » 2019-02-14 10:21

Ja den var lättare i sluten låda, då rullar den dock av mycket tidigare såklart och inte samma output. Jag skulle nog hellre välja en större portad låda än en sluten liten. Storleken på den slutna lådan påverkade inte nämnvärt frekvensgången.

Mathias Kronsell
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-03-07

Re: Mellanbas?

Inläggav Mathias Kronsell » 2019-03-08 06:27

Är det någon soom vet någon soom vill säljaa av en A500?
Kag är på jakt efter en helst två.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mellanbas?

Inläggav Tangband » 2019-03-08 08:15

Kurben skrev:Jag är ett stort fan av mellanbas, ni vet den där som slår i bröstet som en slägga vid högre ljudtryck men som även känns taktilt redan vid låga volymer.

Mitt nuvarande system har obefintlig mellanbas som precis alla andra hembio system jag hört där man kör mindre högtalare med subwoofer.
Jag har nu ett 5.1 från Jamo, D500 5.0 THX tillsammans med en egen byggd sub med xls12 portad ca 50l som drivs av en inuke 3000dsp. Markantz 7009 som avr.

Ljudet är ok men jag saknar verkligen den där smällen i bröstet, både vid musik och i film.

Har kollat på en lösning från diysoundgroup , MBM-12lx som är deras ”Midbass modules”. Tycker detta skulle vara som ett kul alternativ att testa. https://www.diysoundgroup.com/home-theater-speaker-kits/home-theater-extras/midbass-modules/mbm-12lx-kit.html

[ Bild ]

Tänker att två sådana nedanför vänster och höger högtalare och strunta under center. Köra dessa passivt med filter (långpass typ runt 200hz) kanske med någon form av attenuator för att matcha Jamo högtalarna. Jag vet det blir lite elda för kråkor.. känsligheten är stor skillnad på.

Om de står direkt nedanför på samma avstånd till vägg, vilka tänkbara problem kommer att uppstå? Går detta att lösa med passiva filter? Så att jag slipper fler slutsteg. De som sitter i Marantz är ganska dugliga.



Kul och intressant. :)
Ska det bli bra måste du räkna våglängder och avstånd. Hur lång våglängd innebär 200 Hz ? Elementen bör placeras inom 1/4 av våglängden- eller kompromiss inom halva avståndet från våglängden vid 200 Hz. Vad händer om två element på olika avstånd spelar samma frekvenser ?
Helt klar är att det kommer bli vissa problem- det måste då vägas mot de eventuella fördelar som blir med ett extra midbaselement.
Egentligen konstruerar du en helt ny högtalare genom införandet av extra midbas. Kanske bör du göra om hela delningsfiltret i högtalaren.

Sedan bör du mäta 1 meter från högtalaren så tonkurvan inte ser konstig ut.
Fundera om de problem med ljudet du upplever kanske har med balansen med de befintliga midbasarna du redan har i jamo d500.
Jag har ingen aning, men jag skulle ställa mig den frågan. Du skulle kanske kunna sänka de små mid+diskanterna någon db med ett motstånd ?
Är det denna modell du har ?

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Mellanbas?

Inläggav Kurben » 2019-03-11 00:01

Tangband, jag tänker inte göra det för komplicerat. Jag vill ha konyta i det område där mellanbasen är. Enkelt en tolva eller tia som har bra ts värden för mellanbas och en avstämd låda för detta. Dessa kommer att stå under mina befintliga vänster och höger kanaler.
De jag har, Jamo d500 har redan något passivt högpassfilter så man kan köra dessa fullrange, men det finns igen bas såklart.
Min sub tar hand om det området. Men en sub tycker jag aldrig klarar av den där punchen som jag är ute efter. Det blir mest låg mullrig bas.
Det jag är ute efter är något som täcker upp 50 - 200 Hz, med stor konyta och snabbt impulssvar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Mellanbas?

Inläggav Kalejdokom » 2019-03-11 00:28

Kurben skrev:Det jag är ute efter är något som täcker upp 50 - 200 Hz, med stor konyta och snabbt impulssvar.

Det där låter som en dipol - har du testat det?

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Mellanbas?

Inläggav Kurben » 2019-03-11 09:04

Nej tyvärr så har jag inte den fysiska möjligheten för det, de (mina..) måste stå nära bakväggen WAF och sånt ni vet... Det är ju svårt att få godkänt att högtalare står mitt ute i vardagsrummet...

Men jag skulle verkligen vilja testa det, samt även IB. Det man läst är ju uteslutande lyriska personer.

Lite längre fram i tiden, typ om ett år, kommer mitt nya hus vara klart och även det 70 kvm stora garaget där jag ska ha min hembio! Där ska jag ha IB, och där kommer det inte finnas några WAF krav. Det skulle vara smutt att få testa redan nu dock och även kunna köpa ett element som kommer fungera senare.

Läste Troels OBL-15 http://www.troelsgravesen.dk/OBL-15.htm

Bild

Den verkar vara något för mig. Han beskriver den som väldigt dynamiska i basen och jag tror honom. Eventuellt så kanske det blir ett par sådana byggen i framtiden men mest troligt blir det en enorm baffelvägg där jag i början kommer bygga in mina Jamo och komplettera med ett par "MidBassModules" Då kommer det även ske aktivt med minidsp eller dylikt. För att senare byta ut Jamo högtalarna mot ett par HTM's från Diysoundgroup (Eller kopior på dessa). Det är ju så himla dyrt att köpa från staterna, speciellt tunga skrymmande paket. Sen är det ju tull, moms m.m...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Mellanbas?

Inläggav Kalejdokom » 2019-03-11 09:36

Låter som att du har en kul resa framför dig! :) Mina dipolerfarenheter är mycket positiva och skulle gärna bygga lite större skapelser, men har också en del fysiska och estetiska begränsningar då jag huserar i ett "vanligt" vardagsrum.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mellanbas?

Inläggav Tangband » 2019-03-11 11:38

Kurben skrev:Tangband, jag tänker inte göra det för komplicerat. Jag vill ha konyta i det område där mellanbasen är. Enkelt en tolva eller tia som har bra ts värden för mellanbas och en avstämd låda för detta. Dessa kommer att stå under mina befintliga vänster och höger kanaler.
De jag har, Jamo d500 har redan något passivt högpassfilter så man kan köra dessa fullrange, men det finns igen bas såklart.
Min sub tar hand om det området. Men en sub tycker jag aldrig klarar av den där punchen som jag är ute efter. Det blir mest låg mullrig bas.
Det jag är ute efter är något som täcker upp 50 - 200 Hz, med stor konyta och snabbt impulssvar.


Jag förstår :) .
Hmm....Behövs verkligen ett passivt högpassfilter som delar av basen i jamo d500 ? Jag skulle prova ta bort det och sköta delningen där den bör vara istället - aktivt i hemmabioreceivern.

Det jag menade tidigare är att upplevelsen av mer kraft och punch i ljudet är mycket beroende av det ljud som kommer från dina d500.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Mellanbas?

Inläggav Kurben » 2019-03-11 14:17

Jag tror att Jamo satt dit ett högpassfilter för att klara effekt kraven på THX klassningen. Skulle de gå fullregister så skulle de inte klara dB kravet. De skulle uppnå xmax ganska snart.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mellanbas?

Inläggav Kraniet » 2019-03-12 12:12

Jag upplever att det händer nåt när man går upp till en 8" midbas. Tror det är något med konarean som gör skillnad. Det känns som att blir en annan taktil känsla i ljudet.
Nån annan som upplever samma sak?

En 8" har ca 220-230cm2 konarea.
En 6,5-7" har ca 130 cm2 konarea.

Dubbla 6,5-7" borde alltså duga lika bra som en en 8"
Blir det månne ännu bättre med större konarea?

edit: men en port flyttar ju också luft, potentiellt mer än vad ett element kan flytta. Kan man lägga avstämningen vid en frekvens där mer "knuff" kan fås? Vilken frekvens är detta i så fall? 50 Hz? 100 Hz?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Mellanbas?

Inläggav sladdbarn » 2019-04-04 11:00

Jag hade JBL 15" i midbashorn 100-600Hz innan, det var mysig "kick" i den mellanbasen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Mellanbas?

Inläggav avr7000 » 2019-04-04 15:30

Håller med!

Jag kör själv dubbla Volt 2500.1 per sida i slutna lådor. delar vid 300 Hz till toppar och 80 Hz till subbar

https://www.falconacoustics.co.uk/drive ... 500-1.html

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Mellanbas?

Inläggav distad » 2019-04-04 17:36

mx skrev:Har inget att tillföra tråden egentligen annat än att jag också tycker om midbas väldigt mycket. Om jag måste välja mellan en fullregisterhögtalare och en som spelar mycket midbas men rullar av tidigt brukar jag ofta föredra den med midbas.

Är förtjust i många Linn-modeller, Dynaudio med flera på grund av detta tror jag.

Att ha mycket midbas är också enklare att få till tycker jag. När man kopplar på subwoofers och kör delade system som spelar riktigt djupt så brukar rummet bråka en del.

Samma här. Bra midbas är viktigare än riktigt djup bas.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Mellanbas?

Inläggav DVD-ai » 2019-04-05 07:29

Hmmm ja vad är vikigast...
OM jag måste välja så har jag en naturlig och bra mellanbas framför motsvarande djupbas, ja så är det.
Mellanbasen är allt för avgörande för den taktila upplevelsen av musiken, den vill man verkligen inte kompromissa med :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Mellanbas?

Inläggav Goldfinger » 2019-04-06 09:51

En balans mellan de två är det som ger mig störst behållning sett över ett brett spectra av fonogram, det innefattar då både en riktig tonal balans samt en god akustisk avstämning för att minimera destruktiva maskeringseffekter.
Skulle jag trots det behöva välja är det nog troligt att jag hellre skulle stämma av lite högre upp och avstå de allra lägsta frekvenserna.

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Mellanbas?

Inläggav Goldfinger » 2019-04-06 20:53

Skall också tilläggas att om jag högprioriterade ett torrt och hårt anslag i mellanbasen och fick bygga från scratch, då skulle konstruktion och elementval skilja sig väsentligt jämfört med om fokus låg på helheten.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Mellanbas?

Inläggav avr7000 » 2019-04-06 23:12

Det handlar inte om avstämmning.... det handlar om konarea...

Skall man få den där JBL knuffen i återgivningen måste man ha lite konarea området upp till 200-300 hz.
En högtalare med ett 7 " element avstäämt högre har inget att hämta.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Mellanbas?

Inläggav Goldfinger » 2019-04-07 20:32

Fast avstämningen finns alltid med i ekvationen oavsett konarea, hur man vill placera energin så att säga, ett litet element blir av naturliga skäl överstyrt mycket tidigare och börjar dista och bli oprecist innan nivå nås där man pratar om fysisk upplevelse, alt magspark eller vad man vill kalla det.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Mellanbas?

Inläggav Kurben » 2019-04-08 18:18

Goldfinger: när du säger fel avstämd, menar du då annat än så rak frekvensgång? eller är fel i detta fallet utan en puckel? Eller bara så att basen faller av för tidigt som i en för liten låda?

Om man tar exvis pereless xls12 och gör en optimal låda q 0.7. Denna kommer ha en bumligare bas än ett PA element med lätt kon avstämd till q 0.7, tycker åtminstone jag. ... Xls basen kommer definitivt gå lägre i frekvens, ha mindre låda men inte samma ljud.

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Mellanbas?

Inläggav Goldfinger » 2019-04-11 21:22

Även om jag inte ser att jag nämnt just "fel avstämning" i diskussionen så kan man iofs kalla det så om man utgår från en så återgivningsideal högtalare som möjligt, och vill därifrån manipulera energin efter personliga preferenser.
Som du säger kommer de två högtalarna du refererar till, att uppföra sig olika även om de stämts av mot en så rak tonkurva som möjligt, därtill att jag antydde att det handlar om kompromisser beroende på hur man prioriterar.
Sen finns de som har en kombination av magnetstarka PA-element tillsammans med mer hög-q:iga basar, på olika delningar då förstås.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Mellanbas?

Inläggav Evil_Homer » 2019-04-11 21:52

avr7000 skrev:Det handlar inte om avstämmning.... det handlar om konarea...

Skall man få den där JBL knuffen i återgivningen måste man ha lite konarea området upp till 200-300 hz.
En högtalare med ett 7 " element avstäämt högre har inget att hämta.

Stefan

Konarea är nog svaret som du är inne på, det börjar äntligen bli lite knuff i sakerna här hemma.
Och då har jag fått hänga på 4st portade JBL för att få till den där goa knuffen som man saknat så länge!

Det mesta låter rätt mesigt i jämförelse, även om det inte någon diskotekskänsla, till det så hade jag nog behövt behålla den där dubbel 18” JBL.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Mellanbas?

Inläggav Goldfinger » 2019-04-11 21:55

Kurben skrev:Goldfinger: när du säger fel avstämd, menar du då annat än så rak frekvensgång? eller är fel i detta fallet utan en puckel? Eller bara så att basen faller av för tidigt som i en för liten låda?


Jag tycker själv, oavsett lådans anpassning, att den korrektaste avstämningen är den som ger den mest harmoniska tonkurvan som möjligt innan den börjar falla av, även om det potentiellt skulle innebära en reducering av säg lägsta -3db punkten.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster