OA-2212 Uppgradering Delningsfilter

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA-2212 Uppgradering Delningsfilter

Inläggav petersteindl » 2019-03-13 16:50

galder skrev:Jo det har du rätt i, annan elementimpedans ger förståss en filterpåverkan.
Satte re till 12 Ohm i bilden nedan, lite närmare sanningen.


[ Bild ]


Nu börjar det likna något. Problemet är att impedansen är varierande och man måste ha en sluten låda på 6 liter med i beräkningen. Tippar att resonansfrekvensen blir mellan 80-100 Hz. Den resonanstoppen påverkar ganska mycket.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: OA-2212 Uppgradering Delningsfilter

Inläggav galder » 2019-03-13 21:37

Du svarade tydligen på bilden innan jag bytte ut den då den hade avvikelse vilket är angivet i inlägget.
Om du vill korrigera din kommentar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA-2212 Uppgradering Delningsfilter

Inläggav petersteindl » 2019-03-14 01:04

Aha, det går inte att korrigera i efterhand, men jag skall kolla upp med simulering. T/S-parametrarna på Stigs originalelement finns på Grafpros hemsida och då kan man lägga in dessa och simulera exempelvis i Basta, eller det program du använder. Jag kollade som hastigast i Basta och då ser det inte ut som din simulering. Vid tillfälle skall jag göra om simuleringen. Min dator håller på att uppgradera programvaror och startar om sig själv med jämna mellanrum just nu så jag ligger lite lågt med användandet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: OA-2212 Uppgradering Delningsfilter

Inläggav galder » 2019-03-14 10:43

OK, sista inlägget.
Ändringar:
Tagit bort baffeln, 6L sluten låda, SC165-I TS
Lade till ett utf. med 6.8ohm i st.f. 68ohm på mod 2


Bild

Via VituixCAD endast filterkomponenter, mellanregister 2st element i serie
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA-2212 Uppgradering Delningsfilter

Inläggav petersteindl » 2019-03-15 23:40

Så här ser det ut i mina simuleringar i programmet Basta.

Sonab OA2212 midrange_basta.jpg
Sonab OA2212 midrange_basta.jpg (519.68 KiB) Visad 1255 gånger

Röd kurva är Sonab OA 2212 mellanregisterdel utan delningsfilter.
Grön kurva är Sonab OA 2212 mellanregisterdel med original delningsfilter.
Blå kurva är Sonab OA 2212 mellanregisterdel med modifierade delningsfilter.
Streckade kurvor är impedans.
Heldragna kurvor är tonkurvor.

I Basta kallas dessa tonkurvor för system response. Det är alltså inte frekvenskurvor på högtalarelementet! I så fall skulle den röda tonkurvan vara spikrak.
System response är snarast att ses som tonkurvor inklusive talspoleinduktans Le=0,45 mH samt magnetsystemets olinjära förluster Le loss= 0,7 och systemresonansen i sluten låda. Dessa värden kan sättas mer exakt om man har impedanskurvorna uppmätta.

Det är impedanskurvan som kommer in som ett elektriskt filter före talspolens resistans. Om man kunde mäta på den positionen inuti högtalarelementet skulle man se dessa tonkurvor. Det är väldigt viktigt att man är medveten om vad som simuleras. System response ger en slags fingervisning hur det teoretiskt skulle kunna se ut i den akustiska domänen utan att något påverkan skett i den akustiska domänen. Det kan vara baffelsteg eller kantreflektion eller annat.

Nedan är mina inställningar. Detta är parametrar för högtalarelementet SC165
Sonab OA2212 midrange_basta driver SC165.jpg
Sonab OA2212 midrange_basta driver SC165.jpg (185.87 KiB) Visad 1255 gånger


Sedan har vi den slutna lådan för mellanregistren i OA2212.
Sonab OA2212 midrange_basta box 6l.jpg
Sonab OA2212 midrange_basta box 6l.jpg (129.21 KiB) Visad 1255 gånger


Nedan är med original delningsfilter till mellanregistret i OA2212. Här var det rekommenderat att kortsluta motståndet LEVEL 3,9 ohm.
Sonab OA2212 midrange_basta advanced network original.jpg
Sonab OA2212 midrange_basta advanced network original.jpg (155.29 KiB) Visad 1255 gånger


Nedan är med Stig Carlssons modifierade delningsfilter till mellanregistret i OA2212.
Sonab OA2212 midrange_basta advanced network modification.jpg
Sonab OA2212 midrange_basta advanced network modification.jpg (163.99 KiB) Visad 1255 gånger

Här framgår modifieringen med ändrade värden samt tilläggskretsen 3,3 uF+68 ohm. Vad jag minns limmade jag båda komponenterna på undersidan av kretskortet.
Efter modifiering tror jag att motståndet 3,9 ohm som jag kallar LEVEL 3,9, kopplades in med bygeln, d v s man ändrar bygelns läge för mellanregistret efter modifikation.

Modifikationen skulle göra följande:
1. Delningen mot bas skall flyttas upp i frekvens så att bas och mellanregister inte längre överlappar varandra mellan 200 Hz och 500 Hz. I detta område summerades det på direktljudet ur fas med en svacka på 3-4 dB som följd. Detta skulle ändras så att summering skedde i fas.
2. Polariteten på mellanregistret och på diskanten måste ändras så att bas och mellanregister summeras i fas. Mellanregister och diskant summerades redan i original i fas.
3. Delningen mot diskant ändras för att få bort den befintliga puckeln vid 2-3 kHz.
Summa summarum: Tonkurvan i original mellan 250 Hz till 2,5 kHz sluttade med 6-7 dB i original, men blir i stort sett rak inom +/- 1 dB efter modifiering. Ljudet blir fylligare och distinktare.

Jag har skrivit angående denna modifiering flera gånger tidigare. Modifieringen kom till efter kraftiga påtryckningar från mig. Vi var dock flera som klagade för Stig, bl.a. Semmy Lazaroff, violinist i Stockholmsfilharmonin och Bertil Alving. Vi ingick på den tiden i Stigs innersta krets. Jag var dock den person som tordes konfrontera Stig mest av alla och det blev ofta totalkonfrontationer mellan mig och Stig, ingen annan tordes eller orkade. Jag gjorde det för att jag ville att utvecklingen skulle gå framåt. Alla tillverkare av produkter jag sålde var jag konstant på för att få produktutveckling. Linn, Snell, Goldring, Systemdek, Pink Triangle, van den Hul, Audio Note, Sugden, JPW, Tim de Paravicini osv. Framåt, mot en bättre återgivning av verkligheten, var min drivkraft och är det än idag.

Den dagen då jag och Bertil gjorde mätningar av våra OA2212 hos Stig och Stig såg felen och jag kommenterade på mitt lilla underfundiga sätt om det verkligen var tänkt att vara så, så slog Stig ifrån sig. Men på natten vid 02:30 kanske, ringde Stig, jo Stig var nattmänniska och det var även jag. Då hade han bestämt sig för att så att säga kalibrera sin nya mätutrustning på OA116 och på OA2212 eftersom det var 3 vägare och led av ett fel som inte syntes i Statens Provningsanstalts efterklangsrum där stig dimensionerade sina 70-talshögtalare.

År 1979 blev modifieringarna helt spikade, men jag undrar om inte den ena modellen blev klar 1978. Det påbörjades i alla fall 1978, eller möjligtvis sent 1977. Det påbörjades då jag bodde i Sollentuna och därifrån flyttade jag 1978. Modifieringarna gick etappvis mellan OA116 och OA2212 där den ena modellen fick vara referens och vice versa. Allt arbete tog över 1 år.
Två personer fick Stigs förtroende att utföra modifieringarna. Den ene var jag och därefter blev Sven Eriksson, som var Stigs assistent på KTH på 60-talet, den andre personen. Sven gick ur tiden i oktober 2008, jag finns fortfarande. :)

Jag lade ner en del tid på dessa simuleringar med Basta, dels för att dokumentera korrektheten, dels för att fräscha upp mitt minne lite.

För övrigt ser jag att diskantmodifieringen som det står om på carlssonkult.se inte stämmer överens med en gammal anteckning jag hittat. Minns dock inte hur det skall vara.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-2212 Uppgradering Delningsfilter

Inläggav STDI » 2019-03-16 17:43

petersteindl skrev:...
För övrigt ser jag att diskantmodifieringen som det står om på carlssonkult.se inte stämmer överens med en gammal anteckning jag hittat. Minns dock inte hur det skall vara.

Med vänlig hälsning
Peter

carlssonkult.se skriver om två ändringar som ska göras när det gäller diskantmodifiering. Stigs modifieringsanvisning som carlssonplanet.com säljer tar upp ytterligare en ändring men det står också: "[Denna ändring genomförs efter en föregående provlyssning och man kan gärna avstå från den]."

Är det något ytterligare du tänker på Peter, eller kan det vara detta?

(Eftersom carlssonplanet.com säljer den modifieringsanvisning jag hänvisar till vill jag inte här i klartext skriva vad som står i den.)
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 1 gäst