SLS10: Projekt Brax: Virkar duk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: SLS10: Projekt Brax

Inläggav nuffe » 2019-01-23 12:43

Den artikel finns i en gammal Molt på Svenska.
Tror det var årgång 1994-96. Har det exemplaret hemma.
Den är väldigt bra, och som sagt man behöver läsa den ett par ggr innan polletten ramlar ner...
Även när den är på svenska.

Henrik

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: SLS10: Projekt Brax

Inläggav Kraniet » 2019-01-23 15:38

Artikeln om NHT-baslådan är också intressant.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTS%20BAS/
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: SLS10: Projekt Brax

Inläggav Kraniet » 2019-01-23 15:45

NHT-basen simulerar såhär i basta

Den undre kurvan är den slutna och den övre hur det ser ut med br avstämd till 18 Hz. Ingen rumskurva inlagd.

I beskrivningen står att den slutna lådan optimerats för "svenska" rum 15-30m2. Enligt programmet är f0 31 Hz och Q=0,705
Vidare står det att basreflexlådan kan få rak tonkurva ned till 14 Hz i ett rum som inte är så styvväggat eller tätt, men att det även fungerar bra till styvväggade rum 30-60m2
LTS NHT 135 sluten br.jpg
LTS NHT 135 sluten br.jpg (184.97 KiB) Visad 6035 gånger


edit: simulering gjord utan talspoleinduktans. Litar inte på att Basta visar rätt när induktansen finns med..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax

Inläggav RSG » 2019-01-23 20:11

Kraniet skrev:NHT-basen simulerar såhär i basta

Den undre kurvan är den slutna och den övre hur det ser ut med br avstämd till 18 Hz. Ingen rumskurva inlagd.

I beskrivningen står att den slutna lådan optimerats för "svenska" rum 15-30m2. Enligt programmet är f0 31 Hz och Q=0,705
Vidare står det att basreflexlådan kan få rak tonkurva ned till 14 Hz i ett rum som inte är så styvväggat eller tätt, men att det även fungerar bra till styvväggade rum 30-60m2
LTS NHT 135 sluten br.jpg


edit: simulering gjord utan talspoleinduktans. Litar inte på att Basta visar rätt när induktansen finns med..


Fritolkar jag det rätt när jag tror att du tycker att jag bör sikta på en annan baskurva?
Och i sådant fall skall.......... hmmm.........funderar..........mer läsning av även denna artikel krävs :oops:
Och försöka förstå hur applicera informationen till mina förutsättningar.

/Johan

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: SLS10: Projekt Brax

Inläggav Kraniet » 2019-01-24 11:22

RSG skrev:
Kraniet skrev:NHT-basen simulerar såhär i basta

Den undre kurvan är den slutna och den övre hur det ser ut med br avstämd till 18 Hz. Ingen rumskurva inlagd.

I beskrivningen står att den slutna lådan optimerats för "svenska" rum 15-30m2. Enligt programmet är f0 31 Hz och Q=0,705
Vidare står det att basreflexlådan kan få rak tonkurva ned till 14 Hz i ett rum som inte är så styvväggat eller tätt, men att det även fungerar bra till styvväggade rum 30-60m2
LTS NHT 135 sluten br.jpg


edit: simulering gjord utan talspoleinduktans. Litar inte på att Basta visar rätt när induktansen finns med..


Fritolkar jag det rätt när jag tror att du tycker att jag bör sikta på en annan baskurva?
Och i sådant fall skall.......... hmmm.........funderar..........mer läsning av även denna artikel krävs :oops:
Och försöka förstå hur applicera informationen till mina förutsättningar.

/Johan



Nja jag vet inte. Du bör kanske lita mer på IÖ..

Men det bästa är nog att mäta och anpassa till det rum du har.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav RSG » 2019-03-10 21:58

Nu är det för mycket snack och lite verkstad, så jag sätter igång med min testverksamhet.

Dags för en bildhistoria :mrgreen:

Blivande distanser.

Bild

Första fräset.

Bild

Och ett till.

Bild

Borde fungera.

Bild

Fäster ringen till elementet med hjälp av ett par bitar dubbelhäftande tejp, tejpen syns på det högra elementet.

Bild

Vänder sedan på kakan och kan med hjälp av en borr av lagom storlek få fram hålbilden snabbt och enkelt. inget rita och mäta(fel).

Bild

När hålen är tagna så tätar jag mdf:en genom att måla den med utspätt vitlim.

Bild

och medans det torkar så tar jag och delar Biltemas dubbelhäftande tejp på fyra.

Bild

Tejpen appliceras sedan som tätningslist på elementet. Jag såg uppenbart jobbiga moment om elementen/ringen skulle monteras löst och plockas i och ur några gånger därav valet av tejpen, nu blir det ett sammansatt paket att lyfta och risken för fellinjering känns klart mindre. Allt damm får helt avsiktligt sitta kvar så att jag så småningom kan få isär paketet, vet hur vansinigt bra tejpen kan suga fast.

Bild

På G.

Bild

Och så här blev det.
Var typ 2 tiondelar från att smälla ihop hela kalaset med båda elementen "rätt polariserade", men insåg när första skruven skulle i att jag måste ju polvända ett av elementen. :oops:

Bild

Det här är med hästlängder det absolut fulaste jag har släpat in här :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bild

Bild

Och hur låter det???
Ja vad säger man.
Går från fyra utstrålande punkter till två, från 2 st 4 ohm kluster till 2 16 ohm kluster,,,,,,, kräver lite justeringar :wink:
Dessutom har elementen haft en längre semester så lite inkörning kan nog vara på sin plats.

Så kan man få en söndag att gå, nu ska jag fila vidare på inställningarna och samtidigt insupa musik innan det är dags för bingen.

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav EmuMannen » 2019-03-10 22:17

Härligt med lite bilder och verkstad! :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav RSG » 2019-03-10 22:20

Toto, Tambu, I Will Remember.

Sitter och fånflinar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav Tangband » 2019-03-10 23:18

RSG skrev:Toto, Tambu, I Will Remember.

Sitter och fånflinar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Det är en kul låt att spela :) .

Hur låter det då? - var det värt besväret med isobarik ?

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav RSG » 2019-03-11 23:43

Tangband skrev:
RSG skrev:Toto, Tambu, I Will Remember.

Sitter och fånflinar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Det är en kul låt att spela :) .

Hur låter det då? - var det värt besväret med isobarik ?


Om det är värt besväret?
Den frågan vill jag vänta med att svara på tills den första ruset lagt sig och jag har nyktrat till och justerat justerat EQ:n lite mer.

Men lite spontan kan jag kosta på mig att vara :D
Tight/kontrollerat, ineffektivt.

:roll: :roll: :roll:

Kämpar vidare och tittar på det där med ventilationshål i lådan...

:mrgreen:/Johan

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav NADifierad » 2019-03-12 21:23

Kul att experimentera :D .
Fast är det slutna lådor, så uppnår du väl i princip inget mer med isobarikmontaget, än lägre Q, på lådorna?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav RSG » 2019-03-12 23:11

NADifierad skrev:Kul att experimentera :D .
Fast är det slutna lådor, så uppnår du väl i princip inget mer med isobarikmontaget, än lägre Q, på lådorna?


Helt sant (nästan).
Men jag var ju bara tvungen att testa :D
Men jag tror också att den stigande tonkurvan är reducerad,,, notera att detta endast är en subjektiv uppfattning och ej uppmätt.

Har inte gjort några mätningar men rent subjektivt så tycker jag efter lite mer rattande på EQ idag att resultatet är till det bättre, och med mindre ingrepp på MiniDSP. Kan dock vara nyhetens behag fortfarande...

Men ikväll så snubblade och halkade jag ut till skogsbrynet och drog i mörkret fram detta basreflexrör :roll:, borde räcka till ett par lådor åtminstone.

Bild

Lite drygt 68mm invändig diameter.

Bild

Om jag som experiment tar ett par sådana i befintlig låda så kan det se ut som följer.

Jämförelse Isobarik utan room gain.JPG
Jämförelse Isobarik utan room gain.JPG (114.3 KiB) Visad 5750 gånger


Orkar inte lägga ut mer bilder idag på allt jag tittat på :oops: :oops: :oops:

Längden för 2 rör i befintlig låda avstämt till 24 hz blir,,, lååååååååång...
Närmare bestämt 640 mm säger Basta.

Så jag tror att det blir en första avstämning närmare 30 hz för detta experiment, då blir rören åtminstone hanterbara och bara lite längre än lådan är djup :? :? :?
Och det kan ju var kul att se huruvida Bastas room gain stämmer överens med mitt rum som är litet/har eftergivliga väggar/öppen dörr 99% av tiden.

Eller så struntar jag blankt i lufthastigheten i röret och provar med bara ett rör, då blir röret med 24 hz avstämning hanterbara 290 mm kort...
Kan ju också vara ett kul test bara för att se var begränsningen sitter i praktiken när jag spelar "lite hårdare" och om det egentligen är något problem i realiteten för mina behov.

Hmmmm, många varianter finns det...
/Johan

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav nuffe » 2019-03-13 09:13

RSG skrev:Nu är det för mycket snack och lite verkstad, så jag sätter igång med min testverksamhet.


Och hur låter det???
Ja vad säger man.
Går från fyra utstrålande punkter till två, från 2 st 4 ohm kluster till 2 16 ohm kluster,,,,,,, kräver lite justeringar :wink:
Dessutom har elementen haft en längre semester så lite inkörning kan nog vara på sin plats.

Så kan man få en söndag att gå, nu ska jag fila vidare på inställningarna och samtidigt insupa musik innan det är dags för bingen.

Hepp/Johan


Du kan väl koppla så du har kvar 4 ohm? Dessutom är parallell koppling att föredra.
När det bara är 2 basar så blir ju resultatet av en parallell koppling 4 ohm.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav RSG » 2019-03-13 10:10

nuffe skrev:
RSG skrev:Nu är det för mycket snack och lite verkstad, så jag sätter igång med min testverksamhet.


Och hur låter det???
Ja vad säger man.
Går från fyra utstrålande punkter till två, från 2 st 4 ohm kluster till 2 16 ohm kluster,,,,,,, kräver lite justeringar :wink:
Dessutom har elementen haft en längre semester så lite inkörning kan nog vara på sin plats.

Så kan man få en söndag att gå, nu ska jag fila vidare på inställningarna och samtidigt insupa musik innan det är dags för bingen.

Hepp/Johan


Du kan väl koppla så du har kvar 4 ohm? Dessutom är parallell koppling att föredra.
När det bara är 2 basar så blir ju resultatet av en parallell koppling 4 ohm.

Henrik


Avsikten om allt faller i god mun är att det så småningom skall bli två parallella seriekopplade kluster per kanal, 8ohm asså.
Det var väl seriekopplade basar som förordades i projekt Raiju?

/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav Tangband » 2019-03-13 13:14

Kul projekt :) .

Att det låter bättre än en enda bas beror väl antagligen även på att 2:a tonsdisten sägs bli lägre på det sätt du kopplat.
Du kan ju senare köpa rör med trattar på båda sidor med samma diameter som avloppsröret om det blir bra :) .
Här tex: https://www.hifikit.se/aeroport-3.html
Börja med 30 Hz tuning för att se om du upplever nån förbättring mot sluten isobarik.
Min egen ( begränsade-har bara byggt 3 isobariklådor de senaste 25 åren ) erfarenhet är att en avstämning kring 25-26 Hz i en isobariklåda verkar ger en bra kompromiss.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav RSG » 2019-03-14 17:55

Tangband skrev:Kul projekt :) .

Att det låter bättre än en enda bas beror väl antagligen även på att 2:a tonsdisten sägs bli lägre på det sätt du kopplat.
Du kan ju senare köpa rör med trattar på båda sidor med samma diameter som avloppsröret om det blir bra :) .
Här tex: https://www.hifikit.se/aeroport-3.html
Börja med 30 Hz tuning för att se om du upplever nån förbättring mot sluten isobarik.
Min egen ( begränsade-har bara byggt 3 isobariklådor de senaste 25 åren ) erfarenhet är att en avstämning kring 25-26 Hz i en isobariklåda verkar ger en bra kompromiss.


Jo, trattar får komma senare börjar med att runda lite mdf i ändarna. Viken kompromiss som blir den "bästa" är väl ändå beroende på vilket element och låda som det skall kompromissas med. Har tittat och funderat mycket runt hur en optimalkurva kan se ut enligt IÖ, samt hur lösningen runt NHT basarna ser ut och där känns förutsättningarna som tämligen annorlunda så prioriteringarna i mitt fall kommar nog bli mer av den amatörmässiga sorten. :mrgreen:
Funderar mest över SPL kapacitet vs. effektbehov och vilken lösning som känns mest gångbar för mig. Hur lågt vill jag komma? Hur högt vill jag kunna spela? Hur stora slutsteg vill jag ha? Vad får det kosta ?

Och jag har glömt bort att nämna... När jag började meka med lådorna så upptäkte jag att de var gjorda i 22 mm MDF och inte 19 mm som jag trodde, så tillgänglig på befintliga lådor är 45 Liter (och lite till)...

Men så dök det upp ett frågetecken till!
Hur skall man göra närfältsmätningar på detta???

Bild

Väldigt nära centrum på magneten och med 90 graders kompensationen till Umik1 ???
Eller skall man flytta mikrofonen längre ifrån?
Mäta från sidan i vinkel (känns spontant helt fel)?

Började skriva mer över prioriteringsfrågan men nu måste jag äta/Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav DVD-ai » 2019-03-14 18:05

För rätt funktion så bör du nog täta MDFen som utgör själva distansen, MDF andas väldigt bra, speciellt längs med skivan, så du får ej en helt stum koppling mellan elementen idag :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav Kalejdokom » 2019-03-14 19:27

Sent inhopp i tråden, men jag följer med intresse. Snubblade över detta faktum, som NADifierad inflikade:
NADifierad skrev:Fast är det slutna lådor, så uppnår du väl i princip inget mer med isobarikmontaget, än lägre Q, på lådorna?

Men det förhållandet medger ju att man kan sträcka ut LT-kurvan lite lägre jämfört med bara ett element i samma låda.

IngÖhman har i tidigare trådar redogjort för förhållandet mellan q-värde och möjlig EQ-kompensering. SLS är väl kända för att inte funka så bra i BR så jag tänker att det borde vara en bra väg att välja; att med isobarik i sluten, låda komma lite djupare i bas med lagom EQ.

Jag funderar själv i dessa banor med mina XLS-10:or...

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav RSG » 2019-03-14 20:47

DVD-ai skrev:För rätt funktion så bör du nog täta MDFen som utgör själva distansen, MDF andas väldigt bra, speciellt längs med skivan, så du får ej en helt stum koppling mellan elementen idag :)


RSG skrev:När hålen är tagna så tätar jag mdf:en genom att måla den med utspätt vitlim.
[ Bild ]


Tänkte (Faktiskt) på de :wink:

Kalejdokom skrev:Sent inhopp i tråden, men jag följer med intresse. Snubblade över detta faktum, som NADifierad inflikade:
NADifierad skrev:Fast är det slutna lådor, så uppnår du väl i princip inget mer med isobarikmontaget, än lägre Q, på lådorna?

Men det förhållandet medger ju att man kan sträcka ut LT-kurvan lite lägre jämfört med bara ett element i samma låda.

IngÖhman har i tidigare trådar redogjort för förhållandet mellan q-värde och möjlig EQ-kompensering. SLS är väl kända för att inte funka så bra i BR så jag tänker att det borde vara en bra väg att välja; att med isobarik i sluten, låda komma lite djupare i bas med lagom EQ.

Jag funderar själv i dessa banor med mina XLS-10:or...


Men...
Vid simuleringar visar Basta att slaglängden börjar beränsa MOL vid 1 volt över satt spänning (fattar dock inte varför begränsningen av slaglängden inträffar vid typ 6 mm :oops: )...
Isobarik sluten, 23V (4/8 ohm 132/66W)
Isobarik basreflex 30 hz, 14V (49/24,5W)
Isobarik basreflex 24 hz, 13V (42/21W)

Jämförelse MOL.JPG
Jämförelse MOL.JPG (121.03 KiB) Visad 5599 gånger


Varianten sluten kräver alltså avsevärt mer effekt än basreflex, Och skall man sedan lägga till "lite EQ" så..........
Synd att basta på MOL kurvan samt slaglängd inte visar effekten av att lägga till LT, eller så har jag missat någon inställning...

Kompromiss/prioriteringsfråga de me asså :)

Nu mätt, blodpudding o fläsk :D /Johan

Ps.
Har mätt impedansen på befintlig låda med isobarik och f0 stämmer rätt bra gentemot värdet Basta visar 40,74 Hz

Impedans isobarik sluten.JPG
Impedans isobarik sluten.JPG (81.37 KiB) Visad 5593 gånger

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Dags att börja fiska.

Inläggav RSG » 2019-03-17 01:14

Gjorde ett par nya kabelgenomföringar idag 8)

Bild

Bild

Bild

Basta sa att ett rör 68 mm rör avstämt till 24 Hz skulle vara 290 mm kort

Så jag chansade vilt och gjorde rör som var 250 mm inklusive avrundning i varje ända.
Och här ser vi att avstämningen blev drygt 25 Hz (bägge lådorna med på grafen), rätt så nöjd med den chansningen :D

Brax isobarik basreflex No1.JPG
Brax isobarik basreflex No1.JPG (91.66 KiB) Visad 5530 gånger


Utlåtanden av resultatet låter jag dröja då resten av familjen ligger och sover nu vid uppkoppling... :| :| :|

I´ll be back/Johan

Användarvisningsbild
hi_pot
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2009-07-23
Ort: Örebro

Re: SLS10: Projekt Brax_Nya kabelgenomföringar.

Inläggav hi_pot » 2019-03-17 08:26

Snyggt!

Börjar det se ut som mina testlådor!
Blir man ju snickarsugen igen!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLS10: Projekt Brax_Nya kabelgenomföringar.

Inläggav Tangband » 2019-03-17 09:58

Imponerande hastighet på byggandet :) .

Är väldigt nyfiken hur du uppfattar ljudet med basreflex- isobarik.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Nya kabelgenomföringar.

Inläggav RSG » 2019-03-17 15:33

hi_pot skrev:Snyggt!

Börjar det se ut som mina testlådor!
Blir man ju snickarsugen igen!


Kul!
Kör hårt :D
Det är helt klart att fler behöver bygga OCH :!: lägga upp här på forumet för att inspirera fler till galna upptåg :roll:

Tangband skrev:Imponerande hastighet på byggandet :) .

Är väldigt nyfiken hur du uppfattar ljudet med basreflex- isobarik.


Har tillbringat dagen med krångel/mäta/fundera/ändra/mäta/ändra igen osv. osv.....

Det började med att jag inte blev nöjd med integrationen till topparna, hur jag än ändrar, bökar och krånglar så blir det inte bra...... :? :? :? ....
Subjektiva uttryck,,, odefinierat,,, muddy,,, och det drabbar framförallt återgivningen från topparna 8O 8O 8O
Detta till skillnad från när jag kopplade in burkarna som slutna och med EQ och lite delay direkt fick ett resultat som var klart lyssningsbart.

På grund av detta så gör jag lite fulmätningar från soffan/lyssningsposition, notera den låga körställningen :wink:

Bild

Och resultatet ser ut som så här.

Brax isobarik basreflex 25hz.JPG
Brax isobarik basreflex 25hz.JPG (75.03 KiB) Visad 5480 gånger


Och eftersom jag vill ha den slutna varianten som referens så springer jag till garderoben för att hitta verktyg för "sockatricket".

Bild

Och med rätt utrustning i kabelgenomföringen så allt är tätt och fint så blir det mer fulmätningar, krångel och funderingar.
Men hur som helst så ser en fulmätning i soffan med socka på plats och med en EQ på +9 dB ut så här.

Blå kurva +9 dB
Brax isobarik basreflex sockatricket 9dbEQ..JPG
Brax isobarik basreflex sockatricket 9dbEQ..JPG (79.42 KiB) Visad 5480 gånger


Och med en ytterst modest EQ PÅ +12 db :oops: :oops: :oops: så ser det ut så här.

Grön kurva +12 dB
Brax isobarik basreflex sockatricket 12dbEQ..JPG
Brax isobarik basreflex sockatricket 12dbEQ..JPG (83.6 KiB) Visad 5480 gånger


Och bara som jämförelse så kastar jag in resultatet från de 4st slutna som utgör den normala riggen.
Också med EQ på +12 dB (tror jag inställningen var :oops: )

Röd Kurva "normal riggen"
Brax isobarik basreflex sockatricket vs. 4st 37L 12dbEQ..JPG
Brax isobarik basreflex sockatricket vs. 4st 37L 12dbEQ..JPG (81.45 KiB) Visad 5480 gånger


Vilket tror ni jag föredrar :?: :?: :?: :?:

Men det som verkligen sätter myror i huvudet på mig är vilken skillnad i integrationen mot topparna som det blev. Framför allt hur basreflexenvarianten totalt sabbade stereobilden och det blev en smal smet/gröt av hela återgivningen,,,, om jag överdriver lite........
Sitter nu med en EQ +12 dB och strumpor i hålen och myser samtidigt som jag funderar över hur detta skall utveckla sig....

Hepp/Johan

Ps.
Mätningen på "normal riggen" är utförda med samma EQ som för Brax och inte den jag använder normalt.
Och jag är medveten om att lådan fortfarande är för liten för basreflex, men jag funderar över hur stor skillnad en större låda kommer att göra ???

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Nya kabelgenomföringar.

Inläggav RSG » 2019-03-17 20:09

Funderingarna fortsätter naturligtvis 8) 8) 8)

Om jag tittar på montage Kon mot kon inbyggt såsom tidigare skiss vs. magnet mot magnet i rör så finner jag att externt så tillför vardera montaget i volym.....

Kon mot kon
29L

Magnet mot magnet
11L

Lite grovt.......

Och tittar jag på befintlig låda på 45L vs. eventuell ny låda som jag precis får plats med skulle då bli skulle bli ca 74L, och om jag samtidigt beaktar Iö:s rekommendationer gällande LT utsträckning under Fl kontra Ql
Då kommer här lite ungefärliga siffror.

45L
Fl på 41 Hz
Ql 0,7
Utsträckning 0,5 oktav under Fl ger då en utsträckning nedåt på typ 10 Hz.
Alltså LT target 31 Hz

74L
Fl 37Hz
Ql 0,6
Utsträckning 0,75 oktav under Fl ger då en utsträckning nedåt på typ 14 Hz.
Alltså LT target 23Hz

Och om jag tar dessa siffror och simulerar i Basta med LT och utan room gain så...
Brax 45L vs. 74L med LT.JPG
Brax 45L vs. 74L med LT.JPG (106.28 KiB) Visad 5455 gånger


Sen så pysslar jag en hel del och gör en jämförelse gentemot Kraniets simulation på LTS basen
Brax vs. LTS basen.JPG
Brax vs. LTS basen.JPG (105.01 KiB) Visad 5455 gånger


Och om jag lägger ett högpass 10 Hz på mina lådor.
Brax vs. LTS basen_4th order 10 Hz highpass.JPG
Brax vs. LTS basen_4th order 10 Hz highpass.JPG (106.18 KiB) Visad 5455 gånger


Nu är det mat igen...
I´ll be back/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLS10: Projekt Brax_Nya kabelgenomföringar.

Inläggav Tangband » 2019-03-17 20:13

Intressanta iakttagelser :) .
Hmm... Du har en elak peak på 5 dB vid 50 Hz som du bör ta ned. Det är kanske den peaken som gör basen ”muddy” ?

Vad kör du för delningstopologi toppar- subbasar ? Har du slutna toppar ? Vid vilken frekvens delar du ? Visst kör du basarna i stereo ?
Prova 78 Hz med 18 dB Butterworth för topparna och 30 dB Butterworth för subbarna. Plugga topparna. En sådan delning har fungerat bäst för mig.
Om avstämningsfrekvensen för röret i subbasarna är för hög i förhållande till delningsfrekvensen toppar/subbasar så kan det bli knas med delningen.
Prova papperstricket= ta en A4 pappersblad och gör en rulle av det som minskar rörets inre diameter för att därigenom sänka avstämningen för att se om det blir bättre. Kanske en avstämning vid 22-23 Hz låter bättre ?

Mellan raderna kan jag nästan läsa att du är ganska nöjd med slutna lådor isobarik.

En större volym för isobarik basreflex kommer att göra stor skillnad- om det blir bättre eller ej vet du inte föränn du provat.

Högpassfilter vid 10 Hz kan bli bättre- eller låta sämre.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLS10: Projekt Brax_Nya kabelgenomföringar.

Inläggav Tangband » 2019-03-17 20:41

Har nu läst igenom hela den här tråden, vilken resa du haft, kul ! :D .

Jag tror att du nog måste öka volymen till gopniks rekommenderade 60 liter och stämma av vid 26 Hz om du ska fortsätta med isobarik-basreflex. Och peaken på 5 dB kring 50 Hz bör tas ned för den gör att basen blir odefinierad.
Börja räkna i våglängder då du tänker delning. Då kommer du inse att monokopplade subbasar är en mindre bra ide´.
Du bör prova att köra de två isobarikbasarna i stereo. Om dina 2 subbasar och piP-toppar är delade vid 100 Hz med branthet 24dB/okt linkwitz Riley både högpass/lågpass så bör du placera subbasarna inom 60 cm från respektive topp.
Detta avstånd fungerar inte med monokoppling.
Du får en lite större frihet i placeringen med udda ordningens filter ( akustiskt ) , dvs prova gärna 18/30 db Butterworth.
( 18 dB pluggade toppar högpass och 30 dB subbasar lågpass )


Jag är också lite tveksam om din avr-förstärkare orkar driva isobariksubbarna paralellkopplade ?
Seriekoppling i basområdet kan vara en mindre bra idé ?

Edit: detta inlägg hade ju en förfärligt massa lång rad tumregler och ska endast ses som inspiration att prova själv :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLS10: Projekt Brax_Nya kabelgenomföringar.

Inläggav Tangband » 2019-03-17 21:13

Sls 10 hade ju testats på dibirama. http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Här är ts :)
Qts var ju lite högre än spec.

Micka.de vill ha hela 380 liter för basreflex och vill ha över 100 liter för sluten låda- för ett element, utan roomgain. Med roomgain och isobarik kan man ju krympa lådan, men ändå.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Nya kabelgenomföringar.

Inläggav RSG » 2019-03-17 22:37

Tangband
Din mellan raderna läsning stämmer, jag är väldigt nöjd över hur sluten-isobarik presterar. Tycker att de presterar klart bättre i isobarik och det med färre ingrepp (EQ) än som singelelement.
Och resan med SLS10 har varit lång och krokig :mrgreen:
Men kul har jag haft :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Topparna är iP:s och dom är slutna
Delning sker idag med 18/30 BW vid 110 Hz och det tycker jag är det som jag fått att fungera bäst.
Om du visste hur många olika delningar jag provade med isobarik-basreflexen,,, allt lät,,, dåligt...
Att dela med de slutna-isobariklådor kändes som en barnlek i jämförelse...

Drivningen av basarna står numera mitt hemmabyggda Klass-D steg för.
Det bygget/monteringen kan ses i min Medlemstråd https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=65019#p1975062.
Detta är baserade på några billiga Kinakort och körs bryggade 1x100W https://www.ebay.de/itm/DC-12V-24V-TPA3116-Dual-Channel-Stereo-2x50W-BTL-Mono-100W-Audio-Amplifier-Board/272391490892?hash=item3f6bcc4d4c:g:6YcAAOSwTA9X6Xk3.
Tyvärr så känns dessa lite väl begränsande och liiiite mera headroom skulle nog behövas 8)
Men avlastningen av min AVR gav mer än jag hade räknat med och jag upptäckte att det inte var iP:s som gav upp först i den kedjan, efter externt slutsteg har tillkommit så går det att spela avsevärt högre på iP:s utan att de baxnar (men det planeras andra toppar :wink: )

Högpass på basarna kör jag med för att det känns bra då jag begränsat med effekt att tillgå, och för att jag inte har märkt någon försämring av det...

Stereo eller mono på basarna...
Jag provat detta med ojämna (när jag provar annorlunda placeringar eller bara testar med några andra toppar) mellanrum med basarna i stereo vs. mono, och hittills har mono vunnit den matchen varje gång. men någon gång i framtiden så kanske :D

Peaken vid 50 Hz är rummets inverkan och den sitter som en karatespark i bröstet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tur att jag är lite svag för midbas :D :D :D
Men ärligt talat så har jag fortfarande problem från rummet att ta itu med men det har varit värre och den biten bekymrar mig inte såååå mycket,,, just nu...
Och det med mindre ställda krav som jag har så upplevs inte den puckeln som ett jätteproblem och den gör normalt inte återgivningen "muddy" då jag har lite EQ just där, hjälper inte mot problemet helt men lite bättre blir det.

Funderingarna fortsätter/ :mrgreen:

Ps.
Litet tips på en rolig testlåt om ni lovar att spela högt, riktigt högt 8)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLS10: Projekt Brax_Nya kabelgenomföringar.

Inläggav Tangband » 2019-03-18 07:35

Tack för all info :) .
Själv väntar jag lääänge på mina Dayton rs180 element som enligt uppgift från brl är minst 4 veckor bort- de beställdes 19:e februari.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SLS10: Projekt Brax_Nya kabelgenomföringar.

Inläggav RSG » 2019-08-18 01:18

En snabb bildsaga bara för att visa att braxen inte ligger död i vattnet.
Sista semesterdagarna viger jag till en insats i fiskens tecken...

IMG_20190816_102938.jpg
IMG_20190816_102938.jpg (431.98 KiB) Visad 4934 gånger


IMG_20190816_102955.jpg
IMG_20190816_102955.jpg (229.18 KiB) Visad 4934 gånger


IMG_20190816_143134.jpg
IMG_20190816_143134.jpg (388.38 KiB) Visad 4934 gånger


IMG_20190816_143155.jpg
IMG_20190816_143155.jpg (636.37 KiB) Visad 4934 gånger


IMG_20190816_150851.jpg
IMG_20190816_150851.jpg (584.95 KiB) Visad 4934 gånger


Det var fredagen det,,, men det har hänt mer...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hepp/Johan

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kraniet och 1 gäst