Konvertera WAV till FLAC

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Konvertera WAV till FLAC

Inläggav goat76 » 2019-03-09 20:50

Det finns säkert någon tråd undangömd någonstans i faktiskt-arkivet som avhandlar detta men jag lyckades inte hitta någon sådan, ska erkänna att jag letade slarvigt. :)


Det är inte ofta det händer men ibland behöver jag konvertera någon WAV-fil till FLAC och då brukar jag använda Foobar2000 till det. I inställningarna för konvertering så kan man där välja vilken kompression det ska vara på FLAC-filerna mellan 1 (större filer) till 8 (mindre filer).
Personligen har jag alltid valt kompression 1 för att jag fått för mig att det blir mindre jobb för spelaren vid "uppackning" för uppspelning av dessa, plus att jag aldrig har haft någon direkt begränsning när det kommer till lagringskapacitet.

Nu när jag håller på att färdigställa min egen musik som jag tänkt lägga upp på Bandcamp så kanske jag borde välja en högre komprimering för att få ner fil-storlekarna, så då är mina frågor till er följande:

Vilken komprimeringsgrad brukar ni välja?
Vilket program använder ni, och har ni upptäckt någon kvalitetsskillnad mellan olika konverteringsprogram?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Konvertera WAV till FLAC

Inläggav dewpo » 2019-03-09 21:13

5
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Konvertera WAV till FLAC

Inläggav goat76 » 2019-03-09 21:29

Använder du herr dewpo också Foobar2000 till ändamålet eller hör detta komprimeringsval till själva FLAC-kontainern?

Tror du det finns några för- eller nackdelar med de olika valen av komprimering och tror du det kan variera i kvalitet beroende på vilket program man väljer att använda?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Konvertera WAV till FLAC

Inläggav Bill50x » 2019-03-10 01:11

Använder alltid komprimering 5 eftersom dBpowerAMP konverter rekommenderar det. Jag har inte provlyssnat resultatet för olika grad av konverteringar eftersom jag tycker skillnaden i storlek på flac-filen är försumbar. Bridge over troubled water på knappt 5 minuter ser ut så här:

Okomprimerad /flac/wav) 49,1
Läge 1 25,7 MB
Läge 5 22 MB
Läge 8 21,5 MB

Ur den synvinkeln är läge 5 ganska optimal.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Konvertera WAV till FLAC

Inläggav rqu » 2019-03-10 01:21

Jag kör alltid med 8 i level. Och standardmjukvaran för flac.
https://xiph.org/flac/index.html
Det är inte jobbigare att avkoda en kodning med högre level, det är däremot lite jobbigare att hitta approximationen för den högre leveln när man kodar. Avkodningen är i stort sett lika lätt oavsett level.
It's hard to explain without going into the codec design, but to oversimplify, the encoder is looking for functions that approximate the signal. Higher settings make the encoder search more to find better approximations. The functions are themselves encoded in the FLAC file. Decoding only requires computing the one chosen function, and the complexity of the function is very stable. This is by design, to make decoding easier, and is one of the things that makes FLAC easy to implement in hardware.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Konvertera WAV till FLAC

Inläggav goat76 » 2019-03-10 01:26

Bill50x skrev:Använder alltid komprimering 5 eftersom dBpowerAMP konverter rekommenderar det. Jag har inte provlyssnat resultatet för olika grad av konverteringar eftersom jag tycker skillnaden i storlek på flac-filen är försumbar. Bridge over troubled water på knappt 5 minuter ser ut så här:

Okomprimerad /flac/wav) 49,1
Läge 1 25,7 MB
Läge 5 22 MB
Läge 8 21,5 MB

Ur den synvinkeln är läge 5 ganska optimal.

/ B


Tack, tror jag ställer om min komprimering till 5.
Mina låtar är i 24/96 och wav-filerna för varje låt ligger på 130-145 Megabyte så kanske kan jag halvera storleken i konverteringen till FLAC.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Konvertera WAV till FLAC

Inläggav goat76 » 2019-03-10 01:30

rqu skrev:Jag kör alltid med 8 i level. Och standardmjukvaran för flac.
https://xiph.org/flac/index.html
Det är inte jobbigare att avkoda en kodning med högre level, det är däremot lite jobbigare att hitta approximationen för den högre leveln när man kodar. Avkodningen är i stort sett lika lätt oavsett level.
It's hard to explain without going into the codec design, but to oversimplify, the encoder is looking for functions that approximate the signal. Higher settings make the encoder search more to find better approximations. The functions are themselves encoded in the FLAC file. Decoding only requires computing the one chosen function, and the complexity of the function is very stable. This is by design, to make decoding easier, and is one of the things that makes FLAC easy to implement in hardware.


Tack för bra information!

Enligt Bill50x exempel så verkar man dock inte spara speciellt mycket plats med 8 i level jämnfört med 5.

Men en sak undrar jag över som du säkert kan svara på.
Hur ligger det till med kvaliten mellan olika program vid konvertering, är det så att det alltid är likvärdiga resultat eller är det något visst program som anses konvertera bäst?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Konvertera WAV till FLAC

Inläggav Bill50x » 2019-03-10 12:48

goat76 skrev:Hur ligger det till med kvaliten mellan olika program vid konvertering, är det så att det alltid är likvärdiga resultat eller är det något visst program som anses konvertera bäst?

För numera ganska många år sedan stod striden mellan dBpowerAMP och EAC när det handlade om att rippa CD. Jag provade båda men kunde ärligt talat inte höra någon skillnad. Jag valde då att investera i dB, enbart för en mycket smidigare hantering. Att konvertera från wav till flac är väl en ren matematisk sak, som att zippa en textfil ungefär, så jag har svårt att se att det skulle kunna innebära en ljudmässig skillnad. Möjligen kan val av spelare påverka eftersom det är denna som packar upp filen och kanhända dra lite olika resurser under processen.

Men det finns säkert någon som testat och har andra synpunkter :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Konvertera WAV till FLAC

Inläggav rqu » 2019-03-10 16:15

goat76 skrev:
rqu skrev:Jag kör alltid med 8 i level. Och standardmjukvaran för flac.
https://xiph.org/flac/index.html
Det är inte jobbigare att avkoda en kodning med högre level, det är däremot lite jobbigare att hitta approximationen för den högre leveln när man kodar. Avkodningen är i stort sett lika lätt oavsett level.
It's hard to explain without going into the codec design, but to oversimplify, the encoder is looking for functions that approximate the signal. Higher settings make the encoder search more to find better approximations. The functions are themselves encoded in the FLAC file. Decoding only requires computing the one chosen function, and the complexity of the function is very stable. This is by design, to make decoding easier, and is one of the things that makes FLAC easy to implement in hardware.


Tack för bra information!

Enligt Bill50x exempel så verkar man dock inte spara speciellt mycket plats med 8 i level jämnfört med 5.

Men en sak undrar jag över som du säkert kan svara på.
Hur ligger det till med kvaliten mellan olika program vid konvertering, är det så att det alltid är likvärdiga resultat eller är det något visst program som anses konvertera bäst?

Jag har inte testat faktiskt med något annat program. Det verkar finnas några andra i alla fall. Men om man vill vara säker på att det alltid funkar så verkar det smart att använda den klassiska varianten.
Its main advantage is that it's a standard implementation that almost everybody else uses, so it's less likely to cause any problems, but it's less efficient than others.
http://cue.tools/wiki/CUETools_FLAC_encoders_comparison

Angående tiden det tar att komprimera så tar ju själva rippningen längre tid så jag har aldrig sett komprimeringen som ett problem.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Konvertera WAV till FLAC

Inläggav Tangband » 2019-03-17 19:04

EAC

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Konvertera WAV till FLAC

Inläggav rqu » 2019-03-17 20:20

Tangband skrev:EAC

EAC är en programvara för att rippa CD-skivor. EAC i sin tur använder den vanliga programvaran från sourceforge/xiph.org.
FLAC command line encoder is also included. An unmodified version of the component is used, the source code can be downloaded at
http://flac.sourceforge.net/.

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Konvertera WAV till FLAC

Inläggav PJo » 2019-03-18 15:21

rqu skrev:
Tangband skrev:EAC

EAC är en programvara för att rippa CD-skivor. EAC i sin tur använder den vanliga programvaran från sourceforge/xiph.org.
FLAC command line encoder is also included. An unmodified version of the component is used, the source code can be downloaded at
http://flac.sourceforge.net/.


Sedan om man har en drös .wav-filer och bara vill konvertera till flac: http://flacfrontend.sourceforge.net/
/Patrik
Scientia Potentia Est


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster