Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Hade ett sådant försteg en gång i tiden. Om jag minns rätt är det helt passivt, det är enbart phono-ingången som är aktiv. Dvs så länge man spelar med ansluten tuner, kassettspelare eller cd-spelare behöver inte försteget vara påslaget. Det är enbart omkopplare och volymkontroll som finns i kedjan via linje-ingångarna. Det betyder att det är ljudkällornas egenskaper tillsammans med volymkontrollen och slutstegets ingång som bestämmer ljudkvaliteten.
Men försteget är byggt som en tank, det är stadiga grejor med ingångar för tre tape-decks, tuner, vinylspelare med mera. Klart en kvalitetsprodukt, kul att du hittat en sådan!
/ B
paradigm skrev:Jag prövade att spela med försteget avstängt, men då blev det tyst!?
Det är sant att den är byggd som en stridsvagn. Den skulle gott kunna hat MIL-nummer. Den väger över 8Kg, har tillslagsfördröjning och en nätel som säkert skulle räcka för ett mindre slutsteg.![]()
Du råkar inte ha någon teknisk information, eller manual kvar???
/Rolle
toho60 skrev:I Stereo HiFi Handboken från 1979 finns den med
Är det okej att skanna den sidan och lägga upp en bild här?
Är ny på forumet och kan inte alla regler
/toho60
toho60 skrev:I Stereo HiFi Handboken från 1979 finns den med
/toho60
Extern unit", var det där EQ skulle kopplas in?
Kan det användas till annat?
Skulle jag kunna koppla in dbx brusreduceringen där?
Sen undrar jag också varför den mellersta runda knappen "ext unit" måste vara intryckt? För annars blir det tyst.
Är det för att jag inte har någon EQ inkopplad?
toho60 skrev:
I Stereo HiFi Handboken från 1979 finns den med
/toho60
Ja det är det !
paradigm skrev:Tack för bilden, alla förslag och synpunkter!!!
[s]Ska försöka koppla in dbx'en där EQ'n skulle sitta och håller tummarna att det fungerar.[/s] Har redan gjort det och det fungerar! Halleluja, prisad vare gud, här kommer skatteåterbäringen... nej visst ja, det var en annan story... Men det fungerar iaf och det är ju huvudsaken. Tack för upplysningen, nu kan jag sova lugnare igen.
Är det någon som kommer ihåg om det var nåt speciellt med de runda knapparna?
Den mittre "Ext unit" knappen känns en aning seg, ungefär som om den var vätskedämpad!?
/Rolle
Bill50x skrev:paradigm skrev:Tack för bilden, alla förslag och synpunkter!!!
[s]Ska försöka koppla in dbx'en där EQ'n skulle sitta och håller tummarna att det fungerar.[/s] Har redan gjort det och det fungerar! Halleluja, prisad vare gud, här kommer skatteåterbäringen... nej visst ja, det var en annan story... Men det fungerar iaf och det är ju huvudsaken. Tack för upplysningen, nu kan jag sova lugnare igen.
Är det någon som kommer ihåg om det var nåt speciellt med de runda knapparna?
Den mittre "Ext unit" knappen känns en aning seg, ungefär som om den var vätskedämpad!?
/Rolle
Tittar du på bilden ovan ser du att de tre knapparna är flerpoliga omkopplare som dessutom mekaniskt styr något vid bakre panelen. Det kan efter alla år säkert gå lite trögt, du får försöka rengöra med någon kontaktspray. Någon medveten dämpning tror jag inte är fallet.
/ B
paradigm skrev:Njae, det var de runda tryck knapparna jag for efter.
/Rolle
Bill50x skrev:paradigm skrev:Njae, det var de runda tryck knapparna jag for efter.
/Rolle
Vi pratar nog förbi varandra. Jag menar visst de runda knapparna. Titta på utsnittetså ser du vad jag menar. Omkopplaren (inringad med rött) som styrs av den runda knappen till vänster på fronten är en flerpolig omkopplare (det ser man om inte annat på längden av omkopplaren). På den bakre delen av omkopplaren sitter det ett svart band som är en förbindning med de bakre delarna av chassit. Detta är rent mekaniskt och kan gå trögt beroende på oxid, kladdigt smörjmedel, "tidens tand" osv. Lyft på locket på försteget, tryck knappen in och ut så förstår du vad jag menar
Mvh / B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster