Dantax Tube

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Dantax Tube

Inläggav Platis » 2019-03-17 15:10

Köpte ett par "Dantax Tube 3", gissar att dom är från 80-talet!
Cool form och utseende, men behöver renoveras(dåliga skumkanter).
Ska man renovera eller byta ut elementen, nån som har någon erfarenhet hur dom låter?
Tydligen tillverkas/har tillverkats i en modernare upplaga som heter "Dantax Tube Classic, men dom ser inte riktigt likadana ut.
Mina högtalare har dubbla 3" mellanregister, finns tydligen lite olika versioner. 8" bas i ca 20-25liter basreflex.
För oss i Sverige så förknippar man ju Dantax med billiga elektronik-apparater men det verkar som företaget har funnits länge och gjort mycket högtalare om man söker på danska sidor. Svårt dock och hitta några vettiga lyssningsintryck!
Jag hade planer på att bygga ett par egna högtalare av typ lite samma konstruktion när dessa dök upp.
Nån som har lite input att ge? :)
Högtalaren finns alltså i tre olika storlekar varav denna är den största! I den nyare serien "Classic" så verkar det även funnits centerhögtalare och sub!
s-l1600 (10).jpg
Dantax Tube 3
s-l1600 (10).jpg (44.03 KiB) Visad 1176 gånger

s-l1600 (11).jpg
s-l1600 (11).jpg (237.53 KiB) Visad 1176 gånger


Ett par på Ebay;
https://www.ebay.com/itm/Rare-Vintage-D ... 3303352131

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Dantax Tube

Inläggav imac » 2019-03-28 22:56

Har ett par Dantax Tube 2 vad jag kan förstå, det står ingen på dom.. Låter helt ok, hade dom till surroundhögtalare för många år sedan o det funkade dom perfekt till. Nu står dom i köket o spelar, sprider ljudet bra :-)

Kan du byta ut kanterna så är det bästa lösning om det inget går att köpa nya.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster