Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:På apparater som kan hantera en extern klocka så har man en World Clock ingång och utgång. Sen kan man ansluta en extern mera exakt klocka och man kopplar den till apparater som behöver en klocka. Eftersom man bara använder en klocka så kommer apparaterna definitivt gå i takt.
/Harryup
Alexi skrev:tomasgbg skrev:Sonos har stöd för AirPlay så du kan använda Spotify appen som vanligt.
Jaha jag får leta fram min Connect och prova och koppla in den igen då.
Morello skrev:Är det inte brukligt att man ansluter digitalspelare till DAC medelst USB dessa dagar?
Så har i varje fall jag kopplat min PC till DAC och då blir tal om jitter i digitalspelaren nonsens eftersom USB pratar asynkront med DAC och jitterfrågan, som ingalunda skall negligeras, blir enkom en fråga för DAC.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell, får jag fråga dig var du har fått en så stark övertygelse om den informationen du kommer med, för du har väl inte forskat fram det själv?
Så varför har du valt att tro på just den informationen så benhårt?
Om jag får spekulera i det så har du först haft en förutfattad mening, sen har du sållat fram den informationen på nätet som passar precis den uppfattningen du från start hade.
Eftersom jag antar att du inte har forskat fram din egen information så tycker jag du borde ha en öppnare inställning till den informationen Peter kommer med, du behöver och ska såklart inte ta allt han säger med hull och hår, men han har uppenbarligen med sina kollegor utfört många egna tester.
Räcker det inte med alllllt jag redan skrivit i tråden? :\
Till att börja med att jag själv aldrig hört ens i närheten av den enooorma skillnaden som vissa påstår sig höra. Att placebo ÄR nånting man inte ska underskatta, varken när det kommer till ljud eller nåt annat. Att en etta är en etta och en nolla är en nolla och inte ska kunna tolkas på nåt annat sätt än så för då är nånting FEL. Att jag tycker det är förbannat märkligt att det är just digitalt ljud som kan påverkas på det här sättet men att jag aldrrrig hört om nåt liknande inom bild, video, exceldokument eller <insert precis vad som helst annat som har med data att göra>.
Nej jag kanske inte har forskat själv, men sett o gjort en del egna tester om diverse saker och lärt mig genom det. T ex att dithra/inte dithra eller lyssnat jitter av i olika nivåer. O jag har ännu inte fått nån vettig förklaring (inte ens från Peter) som säger emot det jag lärt mig sen tidigare. Kanske hade kunnat tro på den där studien Peter kom med en bit högre upp om den inte hade gjort vissa andra lite för osannolika påståenden, så aa, try again.. Fast personligen ger jag nu upp rätt snart för det här kommer ingenstans, som vanligt ;P
Alexi skrev:Alexi skrev:tomasgbg skrev:Sonos har stöd för AirPlay så du kan använda Spotify appen som vanligt.
Jaha jag får leta fram min Connect och prova och koppla in den igen då.
Det där visade sig inte riktigt stämma.
Bara följande Sonos-högtalare är kompatibla med AirPlay:
Beam, nya Amp, Sonos One, Playbase och Play:5 (andra generationen). Så Sonos Connect är inte AirPlay kompatibel. Jag vill streama till min ordinarie anläggning, inte någon soundbar.
hifikg skrev:Harryup skrev:På apparater som kan hantera en extern klocka så har man en World Clock ingång och utgång. Sen kan man ansluta en extern mera exakt klocka och man kopplar den till apparater som behöver en klocka. Eftersom man bara använder en klocka så kommer apparaterna definitivt gå i takt.
/Harryup
Och det ger en hörbar påverkan på en ljudanläggning hemmavid? Positiv?
Harryup skrev:hifikg skrev:Harryup skrev:På apparater som kan hantera en extern klocka så har man en World Clock ingång och utgång. Sen kan man ansluta en extern mera exakt klocka och man kopplar den till apparater som behöver en klocka. Eftersom man bara använder en klocka så kommer apparaterna definitivt gå i takt.
/Harryup
Och det ger en hörbar påverkan på en ljudanläggning hemmavid? Positiv?
Om man tycker att det finns skäl i att låta digitala apparater gå i takt med en gemensam klocka i en studio för lägsta möjliga jitter så är jag inte främmande för att det kan vara så att om man har flera apparater hemma med klockingång så låter det bättre med en gemensam klocka med högsta precision.
/Harryup
hifikg skrev:Harryup skrev:hifikg skrev:Och det ger en hörbar påverkan på en ljudanläggning hemmavid? Positiv?
Om man tycker att det finns skäl i att låta digitala apparater gå i takt med en gemensam klocka i en studio för lägsta möjliga jitter så är jag inte främmande för att det kan vara så att om man har flera apparater hemma med klockingång så låter det bättre med en gemensam klocka med högsta precision.
/Harryup
Nu är vi inte långt från Patricks tweaks...
hifikg skrev:Harryup skrev:hifikg skrev:Och det ger en hörbar påverkan på en ljudanläggning hemmavid? Positiv?
Om man tycker att det finns skäl i att låta digitala apparater gå i takt med en gemensam klocka i en studio för lägsta möjliga jitter så är jag inte främmande för att det kan vara så att om man har flera apparater hemma med klockingång så låter det bättre med en gemensam klocka med högsta precision.
/Harryup
Nu är vi inte långt från Patricks tweaks...
petersteindl skrev:Tell skrev:goat76 skrev:Tell, får jag fråga dig var du har fått en så stark övertygelse om den informationen du kommer med, för du har väl inte forskat fram det själv?
Så varför har du valt att tro på just den informationen så benhårt?
Om jag får spekulera i det så har du först haft en förutfattad mening, sen har du sållat fram den informationen på nätet som passar precis den uppfattningen du från start hade.
Eftersom jag antar att du inte har forskat fram din egen information så tycker jag du borde ha en öppnare inställning till den informationen Peter kommer med, du behöver och ska såklart inte ta allt han säger med hull och hår, men han har uppenbarligen med sina kollegor utfört många egna tester.
Räcker det inte med alllllt jag redan skrivit i tråden? :\
Till att börja med att jag själv aldrig hört ens i närheten av den enooorma skillnaden som vissa påstår sig höra. Att placebo ÄR nånting man inte ska underskatta, varken när det kommer till ljud eller nåt annat. Att en etta är en etta och en nolla är en nolla och inte ska kunna tolkas på nåt annat sätt än så för då är nånting FEL. Att jag tycker det är förbannat märkligt att det är just digitalt ljud som kan påverkas på det här sättet men att jag aldrrrig hört om nåt liknande inom bild, video, exceldokument eller <insert precis vad som helst annat som har med data att göra>.
Nej jag kanske inte har forskat själv, men sett o gjort en del egna tester om diverse saker och lärt mig genom det. T ex att dithra/inte dithra eller lyssnat jitter av i olika nivåer. O jag har ännu inte fått nån vettig förklaring (inte ens från Peter) som säger emot det jag lärt mig sen tidigare. Kanske hade kunnat tro på den där studien Peter kom med en bit högre upp om den inte hade gjort vissa andra lite för osannolika påståenden, så aa, try again.. Fast personligen ger jag nu upp rätt snart för det här kommer ingenstans, som vanligt ;P
Jag har experimenterat angående jitter i mer än 10 år. Jag har stor lyssningserfarenhet i frågan. Jag har också en hel del kunskap i ämnet. Det finns flera olika typer av jitter som ger helt olika lyssningsresultat och olika resultat som yttrar sig olika på analogsignalen. Därom hade jag tänkt återkomma i min fortsättningsserie i tråden för att i möjligaste mån försöka reda ut begreppen. Det råder i stort sett totalt mörker i ämnet vad jag kan se av inläggen i tråden och lite ljus går nog att sprida.
Sedan råder jag dig till att det är bättre att du kryper till korset och litar på Paul Frindles undersökningar. Jag har läst en del annat han skriver och jag har inte sett någon med den erfarenheten i att sätta upp lyssningstester gällande ljud och då på ett mycket mer fokuserat lyssnande än brukligt. Jag kan tänka mig att LTS också gör lyssningstester i den högre skolan, men det finns även andra. Min lyssningserfarenhet och lyssningsresultat/mätresultat stämmer väl överens med Paul Frindles dubbelblindesters resultat. Jag såg hans artiklar första gången år 2017 och kände att äntligen så finns det lite mer kött på benen för mina lyssningsresultat.
Nu är det så att jag kan välja att lita på mina lyssningar och på Paul Frindles dubbelblindtester och därmed förkasta dina påståenden eller så kan jag välja att förkasta mina lyssningsresultat och Paul Frindles tester och anamma dina påståenden. Valet är för mig lätt och givet.
Jag väljer att förkasta dina påståenden eftersom jag vet vad jag hört och vad jag mätt och jag litar på de resultat Paul Frindle fått fram i sina lyssningstester.
Med vänlig hälsning
Peter
sprudel skrev:hifikg skrev:Harryup skrev:
Om man tycker att det finns skäl i att låta digitala apparater gå i takt med en gemensam klocka i en studio för lägsta möjliga jitter så är jag inte främmande för att det kan vara så att om man har flera apparater hemma med klockingång så låter det bättre med en gemensam klocka med högsta precision.
/Harryup
Nu är vi inte långt från Patricks tweaks...
Nu borde du kanske sansa dig något.
hifikg skrev:sprudel skrev:hifikg skrev:
Nu är vi inte långt från Patricks tweaks...
Nu borde du kanske sansa dig något.
Det finns många precisionsinstrument som används i industrin vid tillverkning av olika saker, men hemmavid, för en enda anläggning, en enstaka tillverkad pryl, blir det löjligt. Och trots så fina instrument, om det nu är det, så lyckas man sällan i studion nuförtiden. Det som trillar ut till konsument låter allt som oftast ganska taffligt, så jag tror att någon lurat proffsen också. Det är väl just såna här saker som Patrick driver med. Han kanske sitter o filar på ett hifi-ur som nästa lur.
hifikg skrev:sprudel skrev:hifikg skrev:
Nu är vi inte långt från Patricks tweaks...
Nu borde du kanske sansa dig något.
Det finns många precisionsinstrument som används i industrin vid tillverkning av olika saker, men hemmavid, för en enda anläggning, en enstaka tillverkad pryl, blir det löjligt. Och trots så fina instrument, om det nu är det, så lyckas man sällan i studion nuförtiden. Det som trillar ut till konsument låter allt som oftast ganska taffligt, så jag tror att någon lurat proffsen också. Det är väl just såna här saker som Patrick driver med. Han kanske sitter o filar på ett hifi-ur som nästa lur.
Tangband skrev:Och HUR låter då jittret ? Det finns inget svar på detta ännu i tråden. Kan det låta hur som helst ?
Händer det något med stereobilden och/eller påverkar det lyssningströtthet ?
petersteindl skrev:Jag har experimenterat angående jitter i mer än 10 år. Jag har stor lyssningserfarenhet i frågan. Jag har också en hel del kunskap i ämnet. Det finns flera olika typer av jitter som ger helt olika lyssningsresultat och olika resultat som yttrar sig olika på analogsignalen. Därom hade jag tänkt återkomma i min fortsättningsserie i tråden för att i möjligaste mån försöka reda ut begreppen. Det råder i stort sett totalt mörker i ämnet vad jag kan se av inläggen i tråden och lite ljus går nog att sprida.
Sedan råder jag dig till att det är bättre att du kryper till korset och litar på Paul Frindles undersökningar. Jag har läst en del annat han skriver och jag har inte sett någon med den erfarenheten i att sätta upp lyssningstester gällande ljud och då på ett mycket mer fokuserat lyssnande än brukligt. Jag kan tänka mig att LTS också gör lyssningstester i den högre skolan, men det finns även andra. Min lyssningserfarenhet och lyssningsresultat/mätresultat stämmer väl överens med Paul Frindles dubbelblindesters resultat. Jag såg hans artiklar första gången år 2017 och kände att äntligen så finns det lite mer kött på benen för mina lyssningsresultat.
Nu är det så att jag kan välja att lita på mina lyssningar och på Paul Frindles dubbelblindtester och därmed förkasta dina påståenden eller så kan jag välja att förkasta mina lyssningsresultat och Paul Frindles tester och anamma dina påståenden. Valet är för mig lätt och givet.
Jag väljer att förkasta dina påståenden eftersom jag vet vad jag hört och vad jag mätt och jag litar på de resultat Paul Frindle fått fram i sina lyssningstester.
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:Och HUR låter då jittret ? Det finns inget svar på detta ännu i tråden. Kan det låta hur som helst ?
Händer det något med stereobilden och/eller påverkar det lyssningströtthet ?
Harryup skrev:hifikg skrev:sprudel skrev:
Nu borde du kanske sansa dig något.
Det finns många precisionsinstrument som används i industrin vid tillverkning av olika saker, men hemmavid, för en enda anläggning, en enstaka tillverkad pryl, blir det löjligt. Och trots så fina instrument, om det nu är det, så lyckas man sällan i studion nuförtiden. Det som trillar ut till konsument låter allt som oftast ganska taffligt, så jag tror att någon lurat proffsen också. Det är väl just såna här saker som Patrick driver med. Han kanske sitter o filar på ett hifi-ur som nästa lur.
Nu tycker jag att du lite väl mycket tycker att dina åsikter faktiskt är som vetenskapligt bevisade sanningar.
Läs på hur man jobbar med klockor eller tro på dom som faktiskt arbetar med det och har objektiva mätningar på förekommande störningar etc.
Detta är så långt ifrån Patrik man kan komma att det är oförskämt det du skriver tycker jag. Du får gärna tycka precis det du skriver men sluta att skriva det som generella sanningar.
Harryup skrev:Morello,
det beror ju på hur man delat upp sin digitala bit i hemmiljö. Om du kikar på en dcs-stapel så behöver flera apparater en klocka, men det tillhör ju inte vanligheterna förstås.
Men oavsett är det en bra bit ifrån Patrics forskning.
/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Morello,
det beror ju på hur man delat upp sin digitala bit i hemmiljö. Om du kikar på en dcs-stapel så behöver flera apparater en klocka, men det tillhör ju inte vanligheterna förstås.
Men oavsett är det en bra bit ifrån Patrics forskning.
/Harryup
Patricks forskning? Menar du Patrick "coconuts" geshäft?
Tangband skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:Räcker det inte med alllllt jag redan skrivit i tråden? :\
Till att börja med att jag själv aldrig hört ens i närheten av den enooorma skillnaden som vissa påstår sig höra. Att placebo ÄR nånting man inte ska underskatta, varken när det kommer till ljud eller nåt annat. Att en etta är en etta och en nolla är en nolla och inte ska kunna tolkas på nåt annat sätt än så för då är nånting FEL. Att jag tycker det är förbannat märkligt att det är just digitalt ljud som kan påverkas på det här sättet men att jag aldrrrig hört om nåt liknande inom bild, video, exceldokument eller <insert precis vad som helst annat som har med data att göra>.
Nej jag kanske inte har forskat själv, men sett o gjort en del egna tester om diverse saker och lärt mig genom det. T ex att dithra/inte dithra eller lyssnat jitter av i olika nivåer. O jag har ännu inte fått nån vettig förklaring (inte ens från Peter) som säger emot det jag lärt mig sen tidigare. Kanske hade kunnat tro på den där studien Peter kom med en bit högre upp om den inte hade gjort vissa andra lite för osannolika påståenden, så aa, try again.. Fast personligen ger jag nu upp rätt snart för det här kommer ingenstans, som vanligt ;P
Jag har experimenterat angående jitter i mer än 10 år. Jag har stor lyssningserfarenhet i frågan. Jag har också en hel del kunskap i ämnet. Det finns flera olika typer av jitter som ger helt olika lyssningsresultat och olika resultat som yttrar sig olika på analogsignalen. Därom hade jag tänkt återkomma i min fortsättningsserie i tråden för att i möjligaste mån försöka reda ut begreppen. Det råder i stort sett totalt mörker i ämnet vad jag kan se av inläggen i tråden och lite ljus går nog att sprida.
Sedan råder jag dig till att det är bättre att du kryper till korset och litar på Paul Frindles undersökningar. Jag har läst en del annat han skriver och jag har inte sett någon med den erfarenheten i att sätta upp lyssningstester gällande ljud och då på ett mycket mer fokuserat lyssnande än brukligt. Jag kan tänka mig att LTS också gör lyssningstester i den högre skolan, men det finns även andra. Min lyssningserfarenhet och lyssningsresultat/mätresultat stämmer väl överens med Paul Frindles dubbelblindesters resultat. Jag såg hans artiklar första gången år 2017 och kände att äntligen så finns det lite mer kött på benen för mina lyssningsresultat.
Nu är det så att jag kan välja att lita på mina lyssningar och på Paul Frindles dubbelblindtester och därmed förkasta dina påståenden eller så kan jag välja att förkasta mina lyssningsresultat och Paul Frindles tester och anamma dina påståenden. Valet är för mig lätt och givet.
Jag väljer att förkasta dina påståenden eftersom jag vet vad jag hört och vad jag mätt och jag litar på de resultat Paul Frindle fått fram i sina lyssningstester.
Med vänlig hälsning
Peter
Och HUR låter då jittret ? Det finns inget svar på detta ännu i tråden. Kan det låta hur som helst ?
Händer det något med stereobilden och/eller påverkar det lyssningströtthet ?
Tell skrev:petersteindl skrev:Jag har experimenterat angående jitter i mer än 10 år. Jag har stor lyssningserfarenhet i frågan. Jag har också en hel del kunskap i ämnet. Det finns flera olika typer av jitter som ger helt olika lyssningsresultat och olika resultat som yttrar sig olika på analogsignalen. Därom hade jag tänkt återkomma i min fortsättningsserie i tråden för att i möjligaste mån försöka reda ut begreppen. Det råder i stort sett totalt mörker i ämnet vad jag kan se av inläggen i tråden och lite ljus går nog att sprida.
Sedan råder jag dig till att det är bättre att du kryper till korset och litar på Paul Frindles undersökningar. Jag har läst en del annat han skriver och jag har inte sett någon med den erfarenheten i att sätta upp lyssningstester gällande ljud och då på ett mycket mer fokuserat lyssnande än brukligt. Jag kan tänka mig att LTS också gör lyssningstester i den högre skolan, men det finns även andra. Min lyssningserfarenhet och lyssningsresultat/mätresultat stämmer väl överens med Paul Frindles dubbelblindesters resultat. Jag såg hans artiklar första gången år 2017 och kände att äntligen så finns det lite mer kött på benen för mina lyssningsresultat.
Nu är det så att jag kan välja att lita på mina lyssningar och på Paul Frindles dubbelblindtester och därmed förkasta dina påståenden eller så kan jag välja att förkasta mina lyssningsresultat och Paul Frindles tester och anamma dina påståenden. Valet är för mig lätt och givet.
Jag väljer att förkasta dina påståenden eftersom jag vet vad jag hört och vad jag mätt och jag litar på de resultat Paul Frindle fått fram i sina lyssningstester.
Med vänlig hälsning
Peter
Alltså inget ont mot dig egentligen, men jag har hängt med tillräckligt länge för att ha stött på alldeles för många proffs som påstår diverse saker som inte alls stämmer. Så bara för nån jobbar med nåt så är inte deras ord lag. Ska vi ta nån i ljudvärlden så är väl Paul McGowan ett perfekt exempel. Han har jobbat med hifi i 30-40 år tror jag, men ändå så kommer han ut med en del riktigt dumma osanningar på hans youtube-kanal. O bara för han har ett stort gammalt företag som säljer massa dyra prylar, o för att han låter så extremt trevlig så är det massssssa folk som tror på honom. Skitdumt.
O sen åt andra hållet så finns det många människor som inte alls jobbar med nåt som har riktigt bra koll på läget. T ex så är Archimago en sån, så gott som allt jag läst av han har varit vettigt, så därför tror jag på honom. Speciellt iom att det oftast går i linje med mina egna erfarenheter.
Dock har ju även du kommit med en del vettigt tidigare, så det är inte så att jag inte alls litar på det du skriver, bara det att när dina påståenden inte alls stämmer överens med mina egna erfarenheter så blir det rätt svårt att bara svälja det.Tangband skrev:Och HUR låter då jittret ? Det finns inget svar på detta ännu i tråden. Kan det låta hur som helst ?
Händer det något med stereobilden och/eller påverkar det lyssningströtthet ?
Nu börjar jag känna mig väldigt tjatig, men den här länken har jag länkat till några gånger tidigare här i tråden. Så ja du har rätt, det pratas förbi varandra ja ;P
Men synd att jag inte hittar den där tråden igen där Svante hade byggt några jitterexempel, dom var rätt intressanta imo.
Stereophile skrev:. . .
Conclusion
There is no consensus about what levels of jitter in a digital product's output are acceptable—the audibility will depend on both level and spectrum. Some authorities also insist that the ear will tolerate relatively high levels of jitter, up to a few nanoseconds, though that has not been the experience of this magazine's writers. But as an indicator of a product's ultimate resolution, these measurements of jitter and noise floor are illuminating. The McIntosh, PrimaLuna, and Krell are all disappointing in different ways, while the Simaudio, Meridian, Bryston, Boulder, and Ayre measurements in particular indicate the presence of some serious audio engineering talent on the staffs of these companies.
Stereophile skrev:Summing up
Minute timing variations in a digital audio system produce an analog-like variability in the final analog signal's fidelity. The belief that if the ones and zeros are the same, the sound must be the same, is thus exposed as, at best, naïive.
Moreover, there seems to be a broad correlation between a digital processor's measured jitter performance and certain aspects of its musical presentation. This measurement technique is a powerful tool for exploring the reasons why things like interconnects between transport and processor sound different. Because we can measure differences in a well-established source of sonic degradation—clock jitter at the DAC—with different digital interface types (coax vs Toslink, for example), we are well on the way toward scientific justification of the subjective differences we hear.
Stereophile skrev:Sampling
To understand how even small amounts of clock jitter can have a large effect on the analog output signal, a brief tutorial on digital audio sampling is helpful.
Sampling is the process of converting a continuous event into a series of discrete events. In an analog-to-digital (A/D) converter, the continuously varying voltage that represents the analog waveform is "looked at" (sampled) at precise time intervals. In the case of the Compact Disc's 44.1kHz sampling rate, the A/D converter samples the analog waveform 44,100 times per second. For each sample, a number is assigned that represents the amplitude of the analog waveform at the sample time. This number, expressed in binary form (one or zero) and typically 16 bits long, is called a "word." The process of converting the analog signal's voltage into a value represented by a binary word is called "quantization," the effectively infinite range of values allowable in an analog system being reduced to a limited number of discrete amplitudes. Any analog value falling between two binary values is represented by the nearest one.
Sampling and quantization are the foundation of digital audio; sampling preserves the time information (as long as the sampling frequency is more than twice the highest frequency present in the analog signal) and quantization preserves the amplitude information (with a fundamental error equal to half the amplitude difference between two adjacent binary values). We won't worry about quantization here—it's the sampling process we need to understand.
John Atkinson i Stereophile skrev:Personally, I wouldn't recommend the Zanden pairing. Both psychologically and practically, I need to use components that neither editorialize nor are on the verge of misbehaving. And the Zandens' positive impression could be punctured by playing the system too loud. While the Mark Levinson DAC's presentation became more magnificent when played at high levels, the Zanden just sounded more fuzzy. But again, I was surprised by how approachable the Zandens' presentation was at moderate playback levels, by how seductive this transport and DAC could sound. Score another one for the subjectivists, I suppose.
—John Atkinson
Tell skrev:Meen så om man har en vettig asynkron DAC o streamern inte tar hand om klockan o därmed inte har nån påverkan för jittret, så är det ju inte det en förklaring för varför olika streamers låter olika?
Tell skrev:Meen så om man har en vettig asynkron DAC o streamern inte tar hand om klockan o därmed inte har nån påverkan för jittret, så är det ju inte det en förklaring för varför olika streamers låter olika?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster